Toon posts:

back up maken van webserver in Xen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij hebben hier een webserver die op apache in xen draait, daar willen wij een backup van maken voor een upgrade.
wat wij niet willen is de gehele partitie backupppen.

Bijv

De partitie voor de webserver is 40gib groot maar er is maar 3 gib in gebruik.
wij willen dus alleen die 3 gib backupppen.

Nu heb ik het e.e.a. gelezen dat backuppen in xen een hoop problemen kan brengen.
Zo heb ik nu een hele waslijst 13 paginas lang gevonden op google om eenbackup te maken.
dit doormiddel van rsnapshot.

Mijn vraag is of iemand daar ervaring mee heeft of anders goede info kan geven over backuppen van vm in xen

mijn dank is alvast groot

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Je kunt met rsync gewoon de hele webserver meenemen, als je /dev, /sys en /proc maar exclude van de backup. Een veelgebruikte manier bij Xen is om met LVM te werken. Als je nog vrije ruimte in je volume group hebt zou je evt ook een snapshot van je volumes kunnen maken en die mounten en backuppen, zodat het draaiende systeem geen wijzigingen aanbrengt in het systeem dat jij net aan het backuppen bent.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:45
Wat je wilt is inderdaad een oplossing met Rsync, Amanda, Bacula of zo. Snel en simpel? Rsync. Mijn favoriete oplossing is Bacula, maar dat kost je dan ook een klauw meer werk.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Verwijderd

Topicstarter
@ _JGC_
thx voor je reply.
Dit is idd 1 van de mogelijkheden. maar bij het maken van een backup met rsync neem je toch de hele partitie mee incl vrije ruimte en files die op het moment door het systeem ingebruik zijn.? dit is namelijk niet wat ik wil.
ik wil echt de gebruikte ruimte excl vrije ruimte backuppen.
over dat LVM heb ik ook e.e.a gelezen. dat zou ook een mogelijkheid zijn.

Ben jij/iemand hier bekend met rsnapshot? dit is een tool gebaseerd op rsync
http://www.rsnapshot.org/howto/1.2/rsnapshot-HOWTO.en.html

Verwijderd

Topicstarter
DiedX schreef op maandag 25 mei 2009 @ 15:27:
Wat je wilt is inderdaad een oplossing met Rsync, Amanda, Bacula of zo. Snel en simpel? Rsync. Mijn favoriete oplossing is Bacula, maar dat kost je dan ook een klauw meer werk.
thx voorje reply
kleuwen met werk in de zin van?

Idd bacula lijkt mij een mooie oplossing.
Ik vraag me alleen af waar die klauwen met werk bij komt kijken.
Wat ik zie is dat bacula meerdere files aan maakt

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2009 15:44 ]

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 15:33:
@ _JGC_
thx voor je reply.
Dit is idd 1 van de mogelijkheden. maar bij het maken van een backup met rsync neem je toch de hele partitie mee incl vrije ruimte en files die op het moment door het systeem ingebruik zijn.? dit is namelijk niet wat ik wil.
Dat gebeurt als je met dd een 1:1 backup zou maken - dan zou je backup de grootte van je partitie zijn, ongeacht de gebruikte ruimte. Een simpele compressie van je output zal die lege ruimte zo goed als elimineren echter en je image reduceren tot een grootte vergelijkbaar met de gebruikte ruimte op de bronschijf of -partitie.

Hoe denk jij dat rsync lege ruimte kan kopiëren :?. Als er niks is kan je toch niks kopiëren 8)7. Rsync werkt op bestandsniveau, dat maakt zich niet druk over het bestandssysteem. Zoals JGC zei kopieer je gewoon de hele meuk met uitsluitsel van bepaalde dirs (rsync heeft daar z'n eigen mogelijkheden voor).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
Borromini schreef op maandag 25 mei 2009 @ 15:43:
[...]

Dat gebeurt als je met dd een 1:1 backup zou maken - dan zou je backup de grootte van je partitie zijn, ongeacht de gebruikte ruimte. Een simpele compressie van je output zal die lege ruimte zo goed als elimineren echter en je image reduceren tot een grootte vergelijkbaar met de gebruikte ruimte op de bronschijf of -partitie.

Hoe denk jij dat rsync lege ruimte kan kopiëren :?. Als er niks is kan je toch niks kopiëren 8)7. Rsync werkt op bestandsniveau, dat maakt zich niet druk over het bestandssysteem. Zoals JGC zei kopieer je gewoon de hele meuk met uitsluitsel van bepaalde dirs (rsync heeft daar z'n eigen mogelijkheden voor).
Borromini thx voor je reply.

Ik ben geen linux man maar meer windows vandaar ik niet zeker weet wat de tools precies doen.
Je uitleg is immers helder en begrijp ik dus wat je bedoeld.

wat ik alleen nog probeer achter te komen is de tool rsnapshot dat gebaseerd is op het script van rsync.
bied deze mij meer mogelijkheden dan rsync of kan ik net zo goed gewoon rsync gebruiken?

tevens lees is overal dat een vrij makkelijke backup van VM's in Xen nog staads niet soepel verloopt.
dus vandaar mijn bezorgdheid.
het gaat wel om een productie server.

• _JGC_
  • Nu online
Ik zie niet in waarom het backuppen van een VM in Xen moeilijker zou zijn dan het backuppen van een normale linuxmachine. Je kunt gewoon dezelfde software gebruiken, en bij Xen heb je, als je LVM goed gebruikt, het voordeel dat je gewoon snapshots van je VM filesystems kunt maken en daar backups van kunt trekken.
Ik gebruik gewoon 1 script op basis van rsync om alle servers te backuppen, en in het geval van Xen maak ik daar geen uitzonderingen op.

Verwijderd

Topicstarter
hey guys thx voor de replys,
Het wordt allemaal duidelijk voor mij.
Ik denk dat we het gaan doen met rdiff-backup.
Deze toot doet feitelijk het zelfde als rsync en staat al op onze servers.
hartelijk dank voor jullie hulp.

• Aike
  • Niet online
Een beetje te laat, maar je kunt toch een image maken van de partitie en die tarren? Dan neemt ie minder dan 3GB ruimte in en die kun je zonder moeite restoren waar je maar wilt. Benodigde tools zijn dd, tar en gzip.

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Ook een beetje laat, maar gelukkig zijn er mensen met hetzelfde probleem die het al opgelost hebben:

http://www.johnandcailin..../backing-your-xen-domains

De moeilijkheid bij Xen backups (en database backups, en exchange backups etc.) zit m in het stil krijgen van je filesystem. Een paar opties hiervoor vindt je hier

[ Voor 39% gewijzigd door Rainmaker op 25-05-2009 17:04 ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Verwijderd

Topicstarter
beiden nog bedaqnkt voor jullie reactie.
Morgen als ik hier weer vroeg ben zal ik nog jullie voorstellen bekijken.
ieder alvast een fijne avond
Pagina: 1