Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Access] Berekende velden in formulier *

Pagina: 1
Acties:

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-11 08:33

Maduth

Probeersel

Topicstarter
Op div. fora's proberen wij momenteel het volgende te achterhalen...dus mss hier wat luck :+

Beste,

Momenteel ben ik bezig met het opzetten van een access database (sales/forecast) voor mijn afdeling en ik heb via Office 2007 enkele templates bekeken en daarbij wat ideeën opgedaan.

Wat ik nu probeer voor elkaar te krijgen is het volgende; in een formulier die men kan invullen, wil ik graag de volgende velden hebben:

Wat is het = Aanbieding/Order/Gesloten
Rating = Koud (25%) - Warm (50%) - Heet (75%)
Kostprijs = kostprijs
Bedrag = Totaal bedrag

Nu komt het waar ik moeite mee heb:

Forecast = Bedrag x Rating (25% - 50% - 75%)
Marge = Bedrag - Kostprijs
Percantage = hoeveel marge

Hoe doe je dit? Moet dit berekent worden in de tabellen? Kan dit ingeschreven worden in de formulier velden? Of moet je hier verder voor gaan (query etc.)

Dit zou namelijk een excel lijst voor ons uitwissen waardoor we alles in een file kunnen invullen ipv twee (excell & access).

Alvast bedankt.

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 13:46
Misschien verstandig om eerst eens een klein kursusje access te gaan doen.

Hoe je min of meer te werk moet gaan:
Je hebt een artikelcatalogus, en als je een order maakt, kopieer je relevante gegevens vanuit de artikelcataloog naar je order(lijntje). Relevante gegevens zijn bijvoorbeeld de artikelprijs, de btw-code, de journaalpost en noem maar op.
-> voordeel van deze werkwijze: wijzigt een artikel in de toekomst, dan blijven orders in het verleden in tact.

Het is een keuze welke velden je wel en niet in de order wilt opslaan en welke velden bepaald of berekend worden bij oproepen van een order(lijntje). Ik vind het zelf altijd handig om beperkte klantinfo ook in de order op te slaan, zoals klantnummer, klantnaam, naam besteller, telefoonnr. Dat maakt rapporten en formulieren vaak een stuk eenvoudiger.

En nu een antwoord op je vraag: Forecast kan je - denk ik - best in het formulier uitrekenen, bij OnChange-events van de velden die de forecast bepalen.
Marge kan je best steeds uitrekenen (in een query of zo).

[ Voor 82% gewijzigd door Witte op 26-05-2009 12:56 ]

Houdoe

• Maduth
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-11 08:33

Maduth

Probeersel

Topicstarter
Thanks maar heb inderdaad al het een en ander uitgelegd. Oftewel, iets meer verdiepen (en weet onderhand wel iets van Access maar dit gaat tot in modules en daar heeft deze jongen niet zoveel verstand van).