Abit ip35 pro / ip35-e samen met 5xxx, e7xxx processor

Pagina: 1
Acties:

• maltesersnoepie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-05 01:01
Abit is sinds vorig jaar gestopt met het produceren en ondersteunen van moederborden. Dat is jammer want ik heb 2 moederborden van ze. En ze hebben hun biossen en documentatie van ondersteunde processors een tijd niet geupdate en dit zal waarschijnlijk ook niet meer gebeuren.

Het moederbord

Zelf heb ik al een paar maanden een abit ip35 pro die perfect draait met een q6600 g0 processor op 3.6 ghz.
Toen ik een extra pc wilde samenstellen besloot ik te gaan voor een energiezuinige budget wolfdale een e7200. Die heb ik via ebay kunnen kopen. Even later zag ik dat er ook voor een goed prijsje een andere ip35 pro te koop was via ebay dus die heb ik erbij gekocht op eens te gaan kijken hoever ik kon komen met overclocken.

Toen ik thuis de e7200 geinstalleerd had in het abit ip35 pro moederbord bleek hij niet te werken, het moederbord geeft postcode 9.0 op het opgebouwde lcd display(Complete uGuru initial process AWARDBIOS taking over bootjob) De boot moet dus vanaf dit punt verdergaan vanaf de cpu maar dit gebeurt niet want op 9.0 stopt het proces. Zonder processor in het socket booten geeft melding 8.7 (check cpu core voltage)

Ik heb mijn q6600 in dit moederbord gedaan en daar boot ie prima vanaf. Dus het moederbord werkt gewoon.
Ik heb de e7200 cpu ook in het ip35 pro moederbord gedaan wat ik al had en hij geeft ook daar precies dezelfde foutmeldingen.Ik weet dus 1 ding zeker. De moederborden zijn hardwarematig beiden in orde.

Processor

Ik heb de verkoper gemaild en hij heeft me verzekerd dat de processor voor het verzenden getest is op een asrock g31mg-s. hij heeft 100% feedbackscore van 1000 mensen dus de kans is klein dat hij een kapotte processor heeft verstuurd. Helaas kan ik hem niet testen op een ander board want de enige socket 755 borden die ik thuis heb zijn allebei abit ip35 pro waar hij dus niet op werkt. En toen ik even op internet ging kijken of het aan het bios lag vond ik een andere waarschijnlijke oorzaak: Het board en de cpu kunnen niet goed samenwerken door de bios versie:

Bios

Wat de bios versie betreft. Ik heb het allernieuwste bios op de abit site gebruikt versie 17

http://www.abit.com.tw/pa...5+Pro&pSOCKET_TYPE=LGA775

BIOS ID:17

1. Fixed 45nm CPU compatibility and support CPU half multiplier.
2. Fixed the Wake Up by WAKE# of PCIe function abnormality.
3. Fixed system hang when used Intel PXE CPU series.
4. Fixed CPU temperature abnormality when S3 return.
5. BIOS compiled date: 05/26/2008.

BIOS: m629b16.zip

Bios Issue Date:2008/03/18
Mirror Site: ASIA Europe US
BIOS ID:16

1. Update AHCI ROM version.
2. Update CPU Micro code.
3. Enhanced 45nm CPU compatibility.
4. Fixed C1E function abnormality.
5. Fixed Quick Power On Self Test function abnormality.
6. BIOS compiled date: 03/18/2008.

BIOS: m629b14.zip

Bios Issue Date:2007/09/06
BIOS ID:14

1. Fixed the POST will show CPU has been changed message when first time SAVE & EXIT BIOS menu.
2. Enhanced the S3 compatibility with abitEQ utility.
3. BIOS compiled date: 09/06/2007.

BIOS: m629b12.zip

Bios Issue Date:2007/08/15
BIOS ID:12

1. Update CPU micro code.
2. Support Wolfdale & Yolkfield CPU.
3. Support the pin definition of Front Audio adjusting function.
4. BIOS compiled date: 08/15/2007.

Voor de aankoop van het 2e abit ip35 board voor de e7200 heb ik al gelezen dat er een bios was
voor wolfdale chips, en daarom heb ik het ook gekocht.

Nu vond ik op internet een topic over eigenaren van een e8400 E0 die vroegen om een bios
die hun E0 versie zou ondersteunen en een medewerker van abit verwees hun dan nog naar
versie beta 18 waarbij het voor hun wel werkte.

Maar mijn e7200 is een M0 stepping en ik wist niet dat biossen zelfs per stepping moesten
worden uitgebracht zodat het moederbord die processor zou ondersteunen. In de abit processor
compatibiliteitslijst http://www.abit.com.tw/cp...mb/intel_p35_ip35-pro.htm staat wel dat
de e7200 wordt ondersteund, maar er staat ook dat de e8400 E0 wordt ondersteund vanaf versie 17 terwijl dat
duidelijk niet het geval was volgens dat forumtopic.

Ik kan me voorstellen dat doordat abit zich los aant maken was van de moederbordenwereld ze die lijstjes en de biosen een beetje hebben laten versloffen in de laatste stuiptrekkingen in hun moederbordenbestaan. Ik heb ze 2 keer gemaild met het hele verhaal en de vraag of een e7200 m0 het zou moeten doen op hun board maar er kwam geen reactie.

Dit topic ben ik gestart zodat duidelijk gemaakt kan worden welke van de nieuwe wolfdale processoren nog op het relatief oudere abit ip35 pro moederbord werken. Ik hoop erop dat een eigenaar van een abit ip35 pro met een 5x of 7x M0 stepping me kan vertellen of en hoe hij zijn cpu op dit board werkend heeft gekregen.

Alles wat valt onder de onder de 4xxx 6xxx werkt wel want dat is 65nm en daar is heel veel op internet over te vinden. Er zijn echter veel minder mensen met een 45nm op een abit ip35 pro.

Ik heb ook ip35-e in de titel gezet omdat die voglens mij dezelfde bios versies hebben dus informatie over dat board kan relevant zijn.

Dus graag reageren met processornummer + stepping dat je op het abit ip35 board werkend hebt gekregen. En speciale handelingen die ervoor nodig waren. Of met andere belangrijk informatie die iets toevoegd aan info met betrekking tot de compatibiliteit van de abit ip35 pro /abit ip35-e met nieuwere processors.

[ Voor 10% gewijzigd door maltesersnoepie op 25-05-2009 13:16 ]

Verwijderd

maar als ik het goed begrijp heb je dus één processor getest op twee dezelfde mobo's waarbij ze het allebei niet deden. het zou idd aan de mobo kunnen liggen, maar het kan altijd zijn dat de processor kapot is gegaan bij verzenden of inbouw oid. ik zou toch die processor op nog een andere mobo proberen, van een ander merk. dan weet je het in ieder geval 100% zeker. wie weet is ie gewoon kapot, en dan is dit topic een beetje zinloos imo.

• jastas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:43
Dit forum al eens nagepluisd? http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=147163

Ik volg dit op de voet want heb hetzelfde mobo! (beestig ding btw)

• maltesersnoepie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-05 01:01
Ik heb een foxconn g31mg-s en een e5200 besteld voor een zuinige server.
Deze processor doet het op het ip32 pro moederbord

Intel® Pentium® Processor for Desktop E5200
SLAY7 2.5 GHz
06
800 MHz
12.5
2 MB
2.5 GHz
stepping: M0
74.1°C
0.85V – 1.3625V

Ik heb hem op default vcore (en verder alles default op het abit ip35 pro moederbord) even snel overgeclockt naar 250MHz x 12,5 = 3125 MHz hij is hierop minstens 12 uur multicore prime95 stable.

Ik denk dat er dus te concluderen valt dat de e5200 SLAY7 (M0 stepping) op een abit ip35 pro zal functioneren. En hoogstwaarschijnlijk ook een e7xxx M0.

De e7200 werkte niet op het foxconn moederbord dus pc fluisteraar heeft gelijk, de processor is defect. Ik heb gebruik gemaakt van de garantie van de verkoper en het teruggezonden. Ik hoop binnnenkort een ander (werkend) exemplaar terug te krijgen.

Verwijderd

let wel op, 74.1 graden is behoorlijk heet voor een processor.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:47
74.1°C is de maximale waarde volgens Intel, dus in principe kan het geen kwaad :)
Natuurlijk liever onder de 65° blijven, kwestie van rekening te houden met meetfoutjes en warme dagen.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Pagina: 1