Linux - heartbeat-v2 : hoe smtp check inbouwen ?

Pagina: 1
Acties:

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Op 't werk ben ik bezig met opzetten van 2 nieuwe qmail relay servers ( servers die enkel outbound mail gaan versturen voor onze klanten ). Als vervanging van het huidige toestel (ook qmail) , dacht ik aan het opzetten van 2 nieuwe qmail servers , maar dan geconfigureerd met linux high availability. ( heartbeat-v2 )

Ik ben er nu in geslaagd een active/passive cluster te configureren , 1 van de 2 servers op 2 verschillende sites mag uitvallen , de cluster ip gaat mooi over van de ene naar de andere server.

Hiermee vang ik op dat als er 1 serverroom dood gaat , de server in de andere serverroom overneemt en vice versa. Of wanneer er op de ene site een netwerk of hardware probleem is , de andere site overneemt.

Maar weet iemand hoe je best te werk gaat om de "service" smtp van qmail te gaan monitorren ? Conceptueel is het makkelijk ; indien 1 van de 2 servers niet reageert op een manueel smtp test script , dan dient er ook een failover plaats te vinden. Alleen weet ik zo niet goed hoe dit aan te pakken in Heartbeat ( v2 ).

Enige suggestie ?

Mijn Specs

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-01 18:27

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Als ik de documentatie even snel scan moet je een OCFResourceAgent aanmaken: http://www.linux-ha.org/OCFResourceAgent

Hierin moet je een aantal acties afvangen, waaronder start/stop maar ook monitor; in de monitor sectie kun je dan testen of je bijvoorbeeld een simpele mail kan versturen.

Ik heb weinig ervaring met heartbeat (afgezien van de zeer gebrekkige documentatie), maar ik denk dat je met de resource file toch een stuk kan komen.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Voor goede documentatie is het inderdaad serieus zoeken. Eens ik eruit was hoe versie 2 van heartbeat werkte , kwam ik er op uit dat het volgend project "Pacemaker" de nieuwe opvolger is.

Een OCF zelf schrijven , zal een leuke uitdaging worden. Lijkt me sterk c-achtig , dus dat moet lukken. Alleen een goed voorbeeld van een script vinden dat de funtie 'monitor' uitvoert zou wel handig zijn. Want ik vind niet echt terug hoe je een OCF script moet opbouwen , het skelet van zo'n script zeg maar...

Dat wordt serieus Googlen tenzij iemand hier er al ervaring mee heeft natuurlijk O-)

Mijn Specs

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 27-01 18:27

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
naja, een script dat als acties start/stop/monitor etc heeft is ook gewoon in bash/php/perl/python whatever te schrijven. Voor een voorbeeld kun je in scripts in je startup directory bekijken (/etc/init.d bv).

[ Voor 4% gewijzigd door Kees op 25-05-2009 17:12 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan