[PHP] On the fly watermerk in een PDF toevoegen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barracuda_82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
Van een van onze klanten is de vraag gekomen of we watermerken in PDF's kunnen genereren. Ze hebben een behoorlijk grote verzameling PDF's met gevoelige gegevens die niet uit mogen lekken. Om dit te voorkomen willen ze dat er elke keer dat een bestand gedownload word, de naam en bedrijfsnaam van degene die het bestand download, toegevoegd word aan de PDF als watermerk. Mocht een bestand dan ooit in de wijde wereld terecht komen, dan weten ze wie daar in eerste instantie voor verantwoordelijk is.

Nu hebben ze zelf al uitgezocht of het uberhaupt kan om met PHP een watermerk toe te voegen aan een PDF, en dat kan blijkbaar, maar kost schijnbaar nogal wat tijd en load om te doen. Geen idee wat ze al hebben geprobeerd of gedaan.

Blijkbaar kan je dus wel bestaande PDF's bewerken en iets aan toevoegen. Maar waar ik bang voor ben is dat als ik dit allemaal gaan bouwen uiteindelijk blijkt dat het veel te lang duurt om bestanden te downloaden omdat het een flinke handeling is die gedaan moet worden door de server.

Lang verhaal kort: heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand of dit mogelijk is zonder het downloaden al te veel te vertragen?

Ik hoef geen kant-en-klare code, maar ik heb geen zin tijd om anderhalve dag te gaan zitten vogelen om dit aan de praat te krijgen om er daarna achter te komen dat het allemaal veel te traag is en dus gewoon niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Kijk eens naar Zend_Pdf: http://framework.zend.com/manual/en/zend.pdf.save.html

Je kunt daarmee een PDF inlezen, wijzigen en weer opslaan. Volgens mij wat jij nodig hebt. Ik denk dat je het best op een pagina naar keuze een string erbij kunt plaatsen (je watermerk) en em dan opnieuw opslaan.

edit: je doet er denk ik alleen weinig aan als iemand dat watermerk er weer uit kan filteren met een min of meer zelfde methode.

edit:2 of zet niet bedrijfsnaam erop maar een kleine code die in je database terug te herleiden is naar een bedrijfsnaam. Dan valt het misschien minder op dat het een watermerk is.

[ Voor 35% gewijzigd door Cartman! op 25-05-2009 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
Als je de inhoud opnieuw opslaat als afbeelding maar dan met watermerk, ben je een knappe jongen als je dat er weer uitgefilterd krijgt :P

Maar goed, dan belast je de server nog harder en is het document ook niet echt bruikbaar meer. Een verstopte code is daarnaast ook een goed idee. Maar waarschijnlijk is het afschrik effect van een groot watermerk met je eigen naam er in al wel genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:23
Even een reality check:
• Hoe groot zijn de bestanden waar je het over hebt? (In pagina's en megabytes.)
• Hoe vaak worden ze gedownload?
Als het om supergeheime documentatie gaat, lijkt me niet dat je veel downloads hebt, dus dan is het niet erg als het een paar seconde per download duurt, lijkt me?

Is het verder de bedoeling dat er identificatie in het bestand zit, terwijl het document zelf er niet anders uitziet, of is het de bedoeling dat de inhoud zichtbaar veranderd wordt, of beide?

Met PHP's PDFlib module moet je wel PDFjes kunnen editen; of dat snel genoeg is, lijkt me een kwestie van uitproberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-05 12:14
Ik zou sowieso beide doen, 1 zichtbare en 1 onzichtbare. Ga er vanuit dat alles kapot kan dus ook je naamsvermelding slopen ze er wel uit als ze willen.

Wat je eens even moet onderzoeken is de mogelijkheid om een PDF te sluiten zodat deze ook niet meer editbaar is. Daar zijn tools voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barracuda_82

Barracuda_82

mkTime(), not war!

Topicstarter
@soultaker : het is niet supergeheim als in staatsgeheimen of bleuprints van atoombommen, maar de klant wil graag niet dat hun tekeningen de wereld in gaan. Deze zijn beschikbaar alleen voor klanten (die daar voor betalen). De grootte van de bestanden varieert van een enkele MB tot erg grote bestanden, erg veel verschil dus.

@djluc: sowieso lijkt het me een goed idee om een zichtbaar en onzichtbaar kenmerk aan te brengen. En locken zal wel gewoon een param zijn die je kan setten ofzo. Dat zou leuk zijn als dat ook kan, maar niet cruciaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:29
Kende je deze al? fpdf / fpdi.

Hier kun je ook bestaande pdf's mee wijzigen en dus iig zichtbare watermerken toevoegen. Je zou misschien ook de author van een document aan kunnen passen? Al is dat natuurlijk ook geen high-tech beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Ik kan je TCPDF aanraden. Erg feature rijk. Bij Zend PDF heb ik ervaring dat het wel een makkelijke lib is, maar nog maar weinig kan soms.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beetle71
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-05 13:48
Geen idee of je een linux(achtige) server hebt, en of je evt. toegang hebt tot de commandline,
Maar pdftk Kan .pdf documenten watermerken (en nog veel meer) en is een stuk sneller daarin dan de verschillende php pdf script.

http://www.dreamsolution.nl

Pagina: 1