Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand of het mogelijk / handig is om dropbox (http://www.getdropbox.com) te gebruiken om mijn aperture op mn macbook en die van mijn imac te syncen?
het enige probleem wat ik zie is dat hij bij elke wijziging de hele aperture file gaat uploaden en download ipv alleen de projects/fotos die ik gedit hebt.

mocht dit niet mogelijk zijn weer iemand een goede workflow om met 2 mac's te werken in 1 library?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mogelijk? Vast. Handig? Hell no.
Je gaat dus eerst honderden MB's (zoniet GB's) uploaden om die vervolgens via hetzelfde netwerk weer te downloaden.

Het is veel handiger om het gewoon te copy-en-pasten via het netwerk oid. Moet veel sneller gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja ok. maar het gaat vooral om dat het automatisch is.
idd worden wel GB's wellicht is er gewoon geen goede optie. dat kan ook ;)

maar denk dat er meer fotografen met macbooks EN imac zijn
ben benieuwd hoe zij het doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 20:43

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Er zijn op dit moment geen professionele fotobeheerprogramma's waarmee je handig met meerdere personen/computers in dezelfde library kan werken.

De Aperture Library is een package, een bestand dat zowel een directory als een file is. Als de dropbox client een beetje slim is ziet hij het als een directory en update hij alleen de bestanden die zijn bijgewerkt. Als je echter in beide libraries aanpassingen hebt gemaakt dan zal de laatste deze overschrijven.

Een mogelijkheid is om je Library op een externe harde schijf te zetten en deze steeds op een andere Mac aan te sluiten. Als je alleen via het netwerk in een andere library wilt kijken kan dat met PHPTure wat een web-interface is bovenop een Aperture library.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tabaqui
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:08
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 13:12:

exporteer meestal project vanuit macbook en importeer dit op de imac,
enige nadeel is dat je altijd moet onthouden welke je als leidinggevend houdt. Meestal iMac.
Macbook bevat eigenlijk alleen de allerlaatste shoots en iMac de rest

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het nu alsvolgd opgelost

Phpture puur om op andere locaties me fotos te bekijken e.d.
en gebruik alleen aperture + macbook op vakanties e.d.
exporteer de masters en import na vakanties in imac en maak alle projecten in macbook leeg. zodat er alleen de nog niet gesyncte project in staan.. had het liever anders gezien maar helaas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-10 14:21

Zoefff

❤ 

Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 13:12:

Helaas, ik heb ook nog geen goede oplossing voor het gebruik van Lightroom op m'n iMac én MacBook gevonden.

Over het algemeen zijn er 2 situaties waarbij ik een fotoserie op zowel m'n iMac als MacBook heb staan. In principe is m'n iMac leidend. Series komen op m'n MacBook terecht als ik hem mee wil nemen om ergens anders te laten zien / aan te werken, of op vakantie, dan importeer ik foto's vaak aan het eind van de dag op m'n MacBook.

In het eerste geval (fotoserie van iMac naar MacBook) mount ik gewoon de iMac schijf op m'n MacBook, en doe ik in Lightroom een "Import photo's from disk", de gemounte schijf dus. Als ik op m'n MacBook aanpassingen heb gemaakt, kopiëer ik alle XMP's uit de map van foto's waarvan ik aanpassingen heb gemaakt naar de corresponderende map op m'n iMac en doe ik in Lightroom een "Read metadata from file" (als daar niet al automatisch om gevraagd word). Als je oplet dat je dit altijd meteen doet voordat je op je iMac weer aanpassingen doet, zou het niet al te veel problemen moeten opleveren. Let wel op dat bepaalde instellingen op deze manier niet worden meegenomen. Stacking wordt bijvoorbeeld genegeerd, dat is wel jammer.

De andere kant op lijkt me niet zo'n punt aangezien je dan op je iMac de volledige map van je MacBook kan importeren :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LtMarx
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-10 22:49

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

ik gebruik dropbox veel en dropbox kan dit wel. Als ik images aanpas, upload hij alleen het verschil van die image ipv de hele image te uploaden. Dit ook voor vele andere files en documenten. Dit houdt de bandwith voor hun ook minimaal.

Je hebt natuurlijk ook direct een backup en het uploaden, ach dat is eenmalig en daarna heb je er altijd gemak van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lt. Marx schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 00:40:
ik gebruik dropbox veel en dropbox kan dit wel. Als ik images aanpas, upload hij alleen het verschil van die image ipv de hele image te uploaden. Dit ook voor vele andere files en documenten. Dit houdt de bandwith voor hun ook minimaal.

Je hebt natuurlijk ook direct een backup en het uploaden, ach dat is eenmalig en daarna heb je er altijd gemak van.
Er zitten zeker voordelen aan, echter ben ik benieuwd hou jij je formaten beschouwd. ik ben nu pas weer 1 maand vol bezig met fotografie. en heb nu al een library van: 17GB (Geselecteerd en opgeschoont)
dit is dus aan het eind van het jaar: 204GB. 1. to groot voor dropbox dus, en 2 elke keer als ik een project importeer is dat ding dus 2 uur aan het syncen omdat een project zomaar een gb kan passeren. hoe ervaar jij dit? of werk je alleen met jpeg?
Zoefff schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 00:37:
[...]

Helaas, ik heb ook nog geen goede oplossing voor het gebruik van Lightroom op m'n iMac én MacBook gevonden.

Over het algemeen zijn er 2 situaties waarbij ik een fotoserie op zowel m'n iMac als MacBook heb staan. In principe is m'n iMac leidend. Series komen op m'n MacBook terecht als ik hem mee wil nemen om ergens anders te laten zien / aan te werken, of op vakantie, dan importeer ik foto's vaak aan het eind van de dag op m'n MacBook.

In het eerste geval (fotoserie van iMac naar MacBook) mount ik gewoon de iMac schijf op m'n MacBook, en doe ik in Lightroom een "Import photo's from disk", de gemounte schijf dus. Als ik op m'n MacBook aanpassingen heb gemaakt, kopiëer ik alle XMP's uit de map van foto's waarvan ik aanpassingen heb gemaakt naar de corresponderende map op m'n iMac en doe ik in Lightroom een "Read metadata from file" (als daar niet al automatisch om gevraagd word). Als je oplet dat je dit altijd meteen doet voordat je op je iMac weer aanpassingen doet, zou het niet al te veel problemen moeten opleveren. Let wel op dat bepaalde instellingen op deze manier niet worden meegenomen. Stacking wordt bijvoorbeeld genegeerd, dat is wel jammer.

De andere kant op lijkt me niet zo'n punt aangezien je dan op je iMac de volledige map van je MacBook kan importeren :)
Je opzicht een prima manier. maar vindt het wel erg veel werk elke keer. ik heb nu een webviewer online staan dmv. Phpture, een applicatie die al je projecten als website displayed. maar ok hier kan je dus niet mee werken e.d. wel kan ik raw files downloaden en alsnog werken in aperture maar dit is niet meest ideaal!

-----------------------------------
Andere vraag
-----------------------------------

Is het niet mogelijk je macbook als "Vault" te gebruiken en op die manier de 2 gesynct te houden?

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2009 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordibtje
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-02 06:47
ik heb een keertje gelezen dat je met itunes meerdere libary's kan syncen zo hebben wij de appletv op het netwerk en daar kan iedereen zijn bibliotheek delen dus mischien kan dat ook tussen meerdere macs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jordibtje schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 11:15:
ik heb een keertje gelezen dat je met itunes meerdere libary's kan syncen zo hebben wij de appletv op het netwerk en daar kan iedereen zijn bibliotheek delen dus mischien kan dat ook tussen meerdere macs
dit is denk ik niet echt relevant. wat denk ik de beste optie is een WD passport bijvoorbeeld van 250gb ofzo. die als vault gebruiken voor je aperture. en die weer gebruiken op je macbook. not sure, of het kan.
Pagina: 1