Probleem van de maand met Asus M4A78 Pro en Asus VW220T

Pagina: 1
Acties:

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Ok, ik heb een probleem met het aansluiten van mijn monitor op mijn pc. Voordat we verder gaan, ik werk al jaren in de IT en heb al honderden systemen gebouwd en gerepareerd maar dit heb ik nog nooit meegemaakt. Dus ja, de stekkers zitten goed aangesloten en nee, opnieuw opstarten helpt niet. Een driver probleem is het ook niet want in de POST gaat het al fout. Dus voordat we uberhaupt in Windows aankomen.

Specs:
  • Asus M4A78 Pro Moederbord onboard DVI, VGA en HDMI
  • AMD Phenom X3 8750 CPU
  • 4GB Kingston DDR2 geheugen
  • Sapphire Ati Radeon HD4890 Dual DVI
  • Asus VW220T 22' TFT
Nou daar gaan we. Ik heb eerste het systeem in elkaar gezet zonder de grafische kaart. Monitor aangesloten via DVI en de monitor vertoont "No Signal". Toen aangesloten via de VGA en ik had prima beeld. Dan kunnen er drie dingen aan de hand zijn.
  • Kabel stuk
  • DVI op moederbord stuk
  • DVI aansluiting in de monitor stuk
Dus eerst maar een andere DVI kabel van een werkend systeem gebruikt, geen resultaat. Vervolgens de monitor via DVI op een werkend systeem aangesloten en perfect beeld. Dan blijft alleen de DVI aansluiting op het moederbord over zou je zeggen. Nou niet dus want ik heb vervolgens de Radeon kaart ingebouwd want als de DVI op het moederbord stuk zou zijn dan zou ik via de videokaart gewoon beeld moeten krijgen.

Als ik het TFT scherm via DVI aansluit op de videokaart heb ik ook "No Signal". Als ik vervolgens een converter van DVI > VGA aansluit op één van de poorten en hem via een VGA kabel verbind heb ik gewoon goed beeld. Een andere monitor via DVI geeft exact hetzelfde resultaat. Zowel onboard als via één van de twee DVI poorten op de videokaart.

Bios update heeft ook geen resultaat gehad. Het is geen driver probleem want het speelt zich al af voordat Windows start. De kabels zijn gewoon goed. De videokaart in een ander systeem werkt ook. De monitor op een ander systeem geeft ook geen probleem dus zeg het maar want ik word er knettergek van....

Kan het zijn dat als je een PCI-E kaart in je systeem inbouwd er toch nog een signaal over een DVI bus of iets dergelijks gaat? En kan dit dan dezelfde bus zijn die ook gebruik maakt van de onboard DVI aansluiting? Als dat het geval is snap ik er nog niets van want met een converter DVI > VGA gaat het dus wel goed....

Wie o wie?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit heeft niet bijzonder veel met PMG vandoen.
schopje richting VB dus.

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Nou, ik denk juist wel met het moederbord maar goed....

Videokaart en monitor zijn allbei goed namelijk....

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Ik heb een soortgelijke setup alleen met Nvidia en ik had hetzelfde maar kwam erachter dat het met Hybrid SLI te maken had en hoe je de monitor aansluit. Nu heb jij een ATI moederbord maar ik weet niet of ATI ook iets soortgelijks heeft als Hybrid SLI.

Check je BIOS instellingen. Ik heb de mijne op Internal VGA first, mGPU always enable en de monitorkabel aangesloten op de onboard videokaart.

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Die instellingen heb ik geprobeerd. Ik kan niets met Hybrid doen in de bios. De PCI-E staat al als primair en ik weiger natuurlijk een onboard te gebruiken als ik de duurste ATI kaart heb die er is :)

Maar inderdaad, als eerst onboard werkt ben ik al blij...

[ Voor 53% gewijzigd door Kenny_026 op 25-05-2009 08:45 ]

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Misschien lees ik er over heen (is nog vroeg ;)), maar heb je ook al:
-jouw 4890 in een andere pc gestopt, en vervolgens daar je monitor via DVI op aan gesloten?

Als dat wel werkt, dan is de veroorzaker waarschijnlijk het mobo.

Verwijderd

kbloem schreef op maandag 25 mei 2009 @ 08:44:
Die instellingen heb ik geprobeerd. Ik kan niets met Hybrid doen in de bios. De PCI-E staat al als primair en ik weiger natuurlijk een onboard te gebruiken als ik de duurste ATI kaart heb die er is :)
Heb je niet. ;)
Maar inderdaad, als eerst onboard werkt ben ik al blij...
Is het niet een incompabililteits probleem tussen ATi en je monitor?
In het herkennen van de monitor dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2009 09:01 ]

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Nee dat heb ik nog niet getest. Ik heb namelijk geen pc met PCI-E slot staan. Maar zou mijn moederbord de oorzaak kunnen zijn van geen onboard DVI en ook niet via de PCI-E kaart? VGA werkt namelijk wel en ook via een DVI poort met een convertor ertussen....
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 09:00:
[...]
Heb je niet. ;)

[...]

Is het niet een incompabililteits probleem tussen ATi en je monitor?
In het herkennen van de monitor dus.
Vind ik zo moeilijk te geloven. Dat een ASUS scherm een probleem heeft met een ATI chipset op een ASUS moederbord...

[ Voor 42% gewijzigd door Kenny_026 op 25-05-2009 09:01 ]

Verwijderd

Het zijn alle twee ATi chips die het scherm moeten aansturen natuurlijk en het komt vaker voor dus heel vreemd is het niet. ;)

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Zou kunnen inderdaad. Maar een Iiyama 19" doet het er ook niet op en die doet het op de andere pc ook als een zonnetje....

• 3dfx
  • Niet online
kbloem schreef op maandag 25 mei 2009 @ 09:00:
Nee dat heb ik nog niet getest. Ik heb namelijk geen pc met PCI-E slot staan. Maar zou mijn moederbord de oorzaak kunnen zijn van geen onboard DVI en ook niet via de PCI-E kaart? VGA werkt namelijk wel en ook via een DVI poort met een convertor ertussen....
Ik kan geen 100% technisch verantwoorde aanname doen, maar m'n gut feeling zegt me dat VGA een analoog signaal is, en mogelijk wat "fouttoleranter" dan het digitale DVI.

Misschien iets mis met timings/voltages van het mobo?
Wie zal het zeggen, maar wat de oorzaak ook moge zijn, lijkt me handig als je zoveel mogelijk dingen uitsluit, en dus probeert of je misschien niet ergens de combinatie van jouw kaart en scherm kunt testen (vriendelijke pc-boer om de hoek ofzo).

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Ga ik in elk geval doen.... Dan nog steeds de vraag waarom onboard niet werkt....

• 3dfx
  • Niet online
kbloem schreef op maandag 25 mei 2009 @ 09:11:
Ga ik in elk geval doen.... Dan nog steeds de vraag waarom onboard niet werkt....
Onboard VGA-uitgang werkte gewoon? En als je een DVI>VGA converter op de DVI-uitgang van het mobo gebruikte kreeg je toch ook beeld?

Zou zelfde reden kunnen hebben als waarom DVI van je videokaart niet werkt, maar waarom, da's weer wat anders ;)
Maar dan weet je in ieder geval zeker of het probleem in je mobo zit.

• chim0
  • Nu online
Ik zit te kijken naar de specs van je moederbord en er staat ATI Hybrid CrossFireX support dus ik denk dat het wel degelijk daarmee te maken heeft. Hetzelfde als wat ik had dus.

Als ik naar dit schema kijk, ziet het ernaar uit dat je videokaart dus niet samenwerkt met de onboard Hybrid CrossFireX.

Afbeeldingslocatie: http://game.amd.com/us-en/content/images/crossfirex/CF_combo_chart.jpg

Probeer die onboard eens helemaal uit te zetten, dus op External VGA First en dan via de DVI aansluiten.

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
Lijkt me dat als ie via VGA beeld geeft op de DVI uitgang, er met de uitgang niet zozeer iets mis is. Welke DVI kabel gebruik je exact?

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-05 16:22

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Voordat je de losse videokaart in een ander systeem hebt getest weet je nog niets zeker natuurlijk. Want voor hetzelfde geld heb je gewoon uberpech, en zijn de DVI connectoren op je videokaart ook (gedeeltelijk) defect. Het zal je maar net gebeuren...

Daarnaast zou ik inderdaad die onboard kaart ook eens helemaal uitschakelen, dat moet best kunnen lijkt me.

Tesla Model Y RWD (2024)

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Ok ik heb net even overleg gehad met de winkel en nu kan ik het moederbord ruilen met eentje van MSI en een NVIDIA® GeForce 8200 chipset. Weet iemand of dat problemen kan geven met een ATI kaart?

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Heb je een specifieke reden om een moederbord met geintegreerde graphics te kopen? Normaliter zou het gewoon moeten werken, maar ik zou er zelf voor de zekerheid nu eentje nemen zónder onboard video.

Want waarom zou je dat nodig hebben als je er toch een HD4890 inprikt?

Specs

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Ja die zaak waar ik ze koop heeft geen moederbord zonder onboard in die prijsklasse. Ik heb hem inderdaad niet nodig maar zie ze nog maar eens te kopen zonder....

Verwijderd

Er zijn er genoeg zonder. ;)

En ja het kan problemen geven met de drivers vooral als je Vista gebruikt kan het moeilijk worden.
Want Vista accepteerd maar 1 display driver, dus voordat je dan Vista dan installeerd moet de onboard video wel uit zijn geschakeld.
Bij XP en Win 7 is het ook beter om de onboard video uit te houden. :)

offtopic:
Waarom heb je zo'n trage CPU genomen bij een relatief snelle GPU?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2009 12:11 ]

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Ok thanks...

Welke zouden jullie nemen gezien de situatie?

Deze of Deze?

• chim0
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 12:09:
Er zijn er genoeg zonder. ;)

En ja het kan problemen geven met de drivers vooral als je Vista gebruikt kan het moeilijk worden.
Want Vista accepteerd maar 1 display driver, dus voordat je dan Vista dan installeerd moet de onboard video wel uit zijn geschakeld.
Bij XP en Win 7 is het ook beter om de onboard video uit te houden. :)
offtopic:
Waarom heb je zo'n trage CPU genomen bij een relatief snelle GPU?
Hoe kom je daar nou bij? Dat werkt dus gewoon prima..

Jammer dat je hem om moet ruilen, nu verlies je die CrossFireX graphics. Kan je niet uitzoeken met een AMD/ATI chipset? 740 ofzo of 790?

• 3dfx
  • Niet online
kbloem schreef op maandag 25 mei 2009 @ 11:45:
Ok ik heb net even overleg gehad met de winkel en nu kan ik het moederbord ruilen met eentje van MSI en een NVIDIA® GeForce 8200 chipset. Weet iemand of dat problemen kan geven met een ATI kaart?
In principe zou dat moeten werken, alleen kan het onder Vista problemen geven wanneer je zowel beeld wilt van je 4890 als de onboard chipset, omdat Vista niet wil dat je verschillende videodrivers tegelijk gebruikt, zie:
Iva_Bigone in "1 Pc, 4 Monitors"
http://www.microsoft.com/...isplay/multimonVista.mspx

[ Voor 5% gewijzigd door 3dfx op 25-05-2009 12:20 ]

• chim0
  • Nu online
kbloem schreef op maandag 25 mei 2009 @ 12:14:
Ok thanks...

Welke zouden jullie nemen gezien de situatie?

Deze of Deze?
Tweede, heb je AMD chipset en CF ondersteuning voor evt. later :+

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
chimo schreef op maandag 25 mei 2009 @ 12:23:
[...]
Tweede, heb je AMD chipset en CF ondersteuning voor evt. later :+
Super, en heeft iemand toevallig ook die combo? Dus een 790GX chipset en een HD48xx?

• chim0
  • Nu online
kbloem schreef op maandag 25 mei 2009 @ 12:27:
[...]

Super, en heeft iemand toevallig ook die combo? Dus een 790GX chipset en een HD48xx?
Kijk maar naar het schema, overal zwarte rondjes bij de 790GX en bij de 780G niks. :+

Is denk ik een beetje verouderd plaatje omdat de 4890 er niet op staat maar als de 4870 werkt, moet de 4890 zeker werken. 8)

Verwijderd

chimo schreef op maandag 25 mei 2009 @ 12:32:
[...]
Kijk maar naar het schema, overal zwarte rondjes bij de 790GX en bij de 780G niks.
Wat bedoel je precies dat gaat over Hybrid CrossFire en dat ondersteund de HD 4890 sowieso niet.

• chim0
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 12:50:
[...]

Wat bedoel je precies dat gaat over Hybrid CrossFire en dat ondersteund de HD 4890 sowieso niet.
Niet? Gaar.. dan kan je helemaal beter voor dat tweede bord gaan met CF als je later wilt upgraden.

Verwijderd

Hybrid SLi is ook iets heel anders dan Hybrid CrossFireX.
Bij Hybrid SLi wordt in 2D alleen de IGP gebruikt en de videokaart wordt uitgeschakeld voor stroom besparing. In 3D wordt de videokaart ingeschakeld voor betere performance.
Bij Hybrid CrossFireX werken de IGP en de videokaart samen om zo voor betere performance te zorgen.
Daarom werkt het ook alleen maar met de HD2400Pro/XT en de HD3450/70.
De IGP zal immers niks toevoegen met gebruik met een HD 4890, de IGP is gewoon veel te traag. ;)

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
ok dan :)

Nu zie ik alleen een 6 in 1 audio jack. Ik heb een speakerset waar drie stekkers aanzitten :S

• chim0
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 13:08:
Hybrid SLi is ook iets heel anders dan Hybrid CrossFireX.
Bij Hybrid SLi wordt in 2D alleen de IGP gebruikt en de videokaart wordt uitgeschakeld voor stroom besparing. In 3D wordt de videokaart ingeschakeld voor betere performance.
Bij Hybrid CrossFireX werken de IGP en de videokaart samen om zo voor betere performance te zorgen.
Daarom werkt het ook alleen maar met de HD2400Pro/XT en de HD3450/70.
De IGP zal immers niks toevoegen met gebruik met een HD 4890, de IGP is gewoon veel te traag. ;)
Volgens mij werkt het op detzelfde manier en ik moet nog steeds in Windows kiezen op welke modus ie moet draaien, het gaat niet automatisch.

Afbeeldingslocatie: http://members.upc.nl/k.petrov/chim0/new_pc/hybsli1.jpg

Maar goed, dit gaat wel erg off-topic dus ik laat bij deze die discussie rusten. :+

Verwijderd

chimo schreef op maandag 25 mei 2009 @ 16:01:
[...]
Volgens mij werkt het op detzelfde manier en ik moet nog steeds in Windows kiezen op welke modus ie moet draaien, het gaat niet automatisch.

Afbeeldingslocatie: http://members.upc.nl/k.petrov/chim0/new_pc/hybsli1.jpg

Maar goed, dit gaat wel erg off-topic dus ik laat bij deze die discussie rusten. :+
Het gaat dus niet automagisch zo te zien, maar de rest klopt nog wel iig. ;)

Met energie besparen werkt alleen de IGP,
bij prestatie opvoeren doet de videokaart het werk
en bij extra beeldscherm gebruiken wordt Hybrid SLi uitgeschakeld en kun je de IGP en de videokaart gewoon los gebruiken. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2009 16:49 ]

• chim0
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 16:45:
[...]

en bij extra beeldscherm gebruiken wordt Hybrid SLi uitgeschakeld en kun je de IGP en de videokaart gewoon los gebruiken. :)
Juist, bij prestaties gebruikt ie dus beide videokaarten. En daar staat ie altijd op bij mij.

Verwijderd

chimo schreef op maandag 25 mei 2009 @ 17:13:
[...]
Juist, bij prestaties gebruikt ie dus beide videokaarten. En daar staat ie altijd op bij mij.
Je kan wel eens gelijk hebben volgens Google. ;) Maar de hulp van een IGP is natuurlijk maar klein bij een 9800GT. ;)

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Ok, gisteren mijn M4A78 Pro omgeruild voor een MSI K9A2. Ingebouwd, monitor aangesloten en wat denk je? Godv@!#$@@!#.....

Maar niet gelijk alles door het raam gegooid en rustig een ouder LCD van zolder gehaald aangesloten en die deed het als een zonnetje. Dus wel waren al een stap verder dan de dag ervoor. Vervolgens trok ik van ongeloof de dvi kabel eruit en sloot de nieuwe weer aan. Vervolgens heb ik gewoon beeld :S. Een vreugdedansje gedaan door de woonkamer. Dus ik start opnieuw op omdat ik de Bios nog moest aanpassen en wat denk je? Geen beeld!!! Dus toen sloot ik de oude weer aan en die gaf goed beeld. Toen weer de nieuwe aangesloten en die gaf wel weer beeld :S.

Kan het nog vreemder? Dus als ik de pc opstart met de nieuwe monitor aangesloten komt hij niet op. Sluit ik eerst de oude aan komt er goed beeld, wissel ik vervolgens de stekkers om, geeft de nieuwe ook beeld.

Ik zal zo even het filmpje op Youtube zetten wat jullie zullen waarschijnlijk wel denken dat ik te veel rook oid...

• lightdestroyer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-05 15:08
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 16:45:
[...]

Niet helemaal.

Je kan het automagisch laten werken door vista energy beheer correct in te stellen. Echter zijn hier ook nadelen aan verbonden namelijk: Vista aanvaard het bewegen van je muis al als "heavy 3D use" XD
Maw per keer dat je tijdje niets gedaan hebt (bv je leest een tekst in een browser) zal vista ervoor zorgen dat je terugvalt naar igp. Indien je effen met je muis beweegt (bv scrollen naar beneden- mag je 2sec wachten omdat je discrete kaart je beeld zal overnemen :(

Dus in praktijk doe je idd wel manueel, je hebt toch maar je extra kaart nodig als je van plan bent te gamen of f@h op je gpu uit te voeren ofzoiets in die trend.

2. Bij het aansluiten van een extra beeldscherm kan hybrid Sli perfect blijven werken je moet er gewoon voor zorgen dat je igp 2 video uitgangen heeft (mijn 8200 igp heeft dus een vga en dvi/hdmi video output signaal) Een goede reden om voor een 8200 te gaan: Zuiniger (je hebt toch niet de additionele gpu kracht nodig bij gaming) + mogelijkheid voor dual screen setup te gebruiken.

On topic:
Volgens mij ligt het probleem dat je grafische kaart via de dvi uitgang niet kan opmerken dat er een beeldscherm verbonden is. Indien je je oud scherm aansluit werkt het blijkbaar wel en als je dan wijzigt zal je gpu wss blijven denken denken dat er een beeldscherm aangesloten is op die uitgang dus blijven een signaal sturen.

Ik heb dit probleem zelf ooit al eens eerder meegemaakt doordat de maximale resolutie van een scherm hoger was dan de dvi poort toen aankon. (wat je ook deed de dvi uitgang zond gewoon geen signaal uit wanneer dat scherm verbonden was aan de dvi poort bij het opstarten van de pc)
Eerst een ander scherm aansluiten op die dvi of vga poort, resolutie verlagen tot max van wat de dvi uitgang aankon en dan het eerste scherm weer op de dvi uitgang ging dan wel tot de eerste reboot...
==> Maw het scherm was gewoon niet compatibel met de gpu .. beide werkte perfect maar de combinatie niet en das gewoon flink pech hebben :(
Hier zal het wss een ander probleem zijn maar ik vermoed toch dat je ook met zo'n compatibiliteits probleem zit. Bij het booten een ander scherm gebruiken zal ervoor zorgen dat er wel een dvi signaal is die je scherm blijkbaar toch perfect kan accepteren.

Het feit dat je niet alleen bent met dit probleem (ik heb ook snel eens gegoogled) laat me dus idd vermoeden dat je beeldscherm een compatibiliteitsprobleem geeft wanneer je dvi gebruikt. Spijtig maar indien je een goede vga kabel hebt en je een poosje kleuren wilt calibreren zal het verschil tussen vga en dvi niet super groot meer zijn en zal je het daarmee moeten doen vrees ik. Ofwel een ander scherm kopen natuurlijk en uw asus proberen door te verkopen op V&A ofwel dual screen draaien met je asus scherm op de vga uitgang.

Specs

Pagina: 1