Toon posts:

Crashen door te warm moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ben net nieuw hier :)

Zit dus zo:

Heb al tijdje last van plotse crashen(plots uitvallen), dus was ik beginnen zoeken wat het kon zijn,

Na een beetje zoeken, kwam ik uit op de temperaturen van de computer,

Deze geven de volgende waarden aan:

Afbeeldingslocatie: http://img14.imageshack.us/img14/9858/naamloosvsk.jpg

heel veel ken ik er niet van, maar na wat googlen/searchen lijkt mijn moederbord een veel te hoge waarde te hebben, of toch niet??

specs:
CPU: DualCore Intel Core 2 Duo E6550, 2333 MHz (7 x 333)
Moederbord: MSI P965 Neo2 (MS-7235 v2) (2 PCI, 1 PCI-E x1, 1 PCI-E x4, 1 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM, Audio, Gigabit LAN)
Geheugen: DIMM1: Patriot Memory 1 GB DDR2-800 DDR2 SDRAM (5-5-5-16 @ 400 Mhz) (4-4-4-11 @ 266 Mhz) (3-3-3-8 @ 200 Mhz)
Grafische kaart: NVIDIA GeForce 8500 GT (512 MB)
Harde schijf: SAMSUNG HD501LJ (500 GB, 7200 RPM, SATA-II)

Verder hoor ik naar meer ;)

Grts Marijn

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ik zeg, richt eens een fan op je Northbridge en kijk of de temperatuur zakt en de stabiliteit toeneemt.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

nedernakker schreef op maandag 25 mei 2009 @ 07:06:
ik zeg, richt eens een fan op je Northbridge en kijk of de temperatuur zakt en de stabiliteit toeneemt.
Dat zeg ik ook! :9

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

doe de kast open en voel eens aan het blokje.. als je gelijk zere vingers hebt, dan is ie veel te heet, en zal je inderdaad en extra fan moeten toevoegen..
als dat wel meevalt heb je nog de optie dat het blokje misschien niet goed erop zit, of dat de sensor gewoon stuk is, maar dat laatste zou de instabiliteit niet verklaren.

Verwijderd

Topicstarter
AlexanderB schreef op maandag 25 mei 2009 @ 10:21:
doe de kast open en voel eens aan het blokje.. als je gelijk zere vingers hebt, dan is ie veel te heet, en zal je inderdaad en extra fan moeten toevoegen..
als dat wel meevalt heb je nog de optie dat het blokje misschien niet goed erop zit, of dat de sensor gewoon stuk is, maar dat laatste zou de instabiliteit niet verklaren.
Het blokje heeft opzich niet heel warm zeker niet gelijk 80°,

Maar zie wel dat alles stoffig is, maar is dit wat het crashen oplevert?

grts Marijn

• _FrostBite_
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 25-01 12:33
je kan zoiezo je pc even ontstoffen.

80 graden is echt teveel voor een northbridge.

heb je misschien een instelling in je bios veranderd? m.b.t. voltage verhogingen? (je zou hiervoor je bios kunnen resetten als je het niet zeker weet)

verder zou je kunnen kijken of er wel voldoende airflow in de kast aanwezig is. ( 1 fan voor intake en 1 fan achter outtake )

• Patjeee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-01 16:26

Patjeee

Ik woon in Boston MA

_FrostBite_ schreef op maandag 25 mei 2009 @ 13:10:
je kan zoiezo je pc even ontstoffen.

80 graden is echt teveel voor een northbridge.

heb je misschien een instelling in je bios veranderd? m.b.t. voltage verhogingen? (je zou hiervoor je bios kunnen resetten als je het niet zeker weet)

verder zou je kunnen kijken of er wel voldoende airflow in de kast aanwezig is. ( 1 fan voor intake en 1 fan achter outtake )
80 C is veel te veel voor een northbridge 8)7 ontploft hij dan niet gewoon :?
lijkt mij wel hoor met een passieve koeling erop die onder het stof zit :+

anyway snel alles ontstoffen , SNEL northbridge koeler kopen aangezien de zomer eraan komt :')
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 12:45:
[...]

Het blokje heeft opzich niet heel warm zeker niet gelijk 80°,

Maar zie wel dat alles stoffig is, maar is dit wat het crashen oplevert?

grts Marijn
voel je aan de goede (dus niet de southbridge)

[ Voor 18% gewijzigd door Patjeee op 25-05-2009 20:10 ]

• Patjeee
  • Laatst online: 26-01 16:26

Patjeee

Ik woon in Boston MA

-double post ups-

[ Voor 95% gewijzigd door Patjeee op 25-05-2009 20:10 . Reden: dubbel post ]

Verwijderd

Als de heatsink niet heet is heb je volgens mij een probleem met warmtegeleiding tssn northbridge en heatsink. Het probleem kan reeds langer aanwezig zijn en langzaam erger worden. Veelal is de koelpasta die door de fabrikant wordt gebruikt niet van goede kwaliteit.
De heatsink zal altijd wel iets minder warm zijn als de chip die hij koelt, maar het temperatuurverschil zou maximaal een graad of 10 mogen zijn. Als de NB dan 80° is zou de heatsink zo heet moeten zijn dat je er je vingers aan verbrandt.
Oplossing: Heatsink verwijderen, NB schoonmaken, Nieuwe koelpasta aanbrengen en heatsink terugplaatsen.

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Voordat je vanalles gaat verwijderen en misschien je moederbord sloopt zou ik eerst ff een ander programma uitproberen dan Everest.

HWMonitor bijv: http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

Everest kan soms rare waardes en temps aangeven.

O ja kijk ook ff in het bios naar de temps.

Uitvallen en crashes kan ook door andere dingen komen. Test je geheugen eens met Memtest en probeer is een andere voeding.

[ Voor 18% gewijzigd door Plakjekaas op 25-05-2009 20:58 ]

• Lubbers92
  • Laatst online: 19-12-2025
weetje zeker dat het niet gewoon een kapotte sensor is of dat everest idd verkeerde waardes uitleest zoals plakjekaas al zei? want 80 graden is echt sick veel... die van mij wordt 30 graden 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm,

Nergens heeft het 80°, waar dan ook...

Ik heb ondertussen al 4 stappen verder uitgevoerd waaronder:

-format c: (mss was het een dom virus)
-andere voeding
-memtest (geen fouten)
-nieuwe pasta tussen heatsink en cpu

Niets, maar ook niets helpt...

Volgens mij lijkt het op het moederbord die in veiligheid slaat, omdat hij die waarde van 80° aangeeft,
ook al is het niet zo...

Grts Marijn

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2009 01:55 ]

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 01:52:
Hmmm,

Nergens heeft het 80°, waar dan ook...

Ik heb ondertussen al 4 stappen verder uitgevoerd waaronder:

-format c: (mss was het een dom virus)
-andere voeding
-memtest (geen fouten)
-nieuwe pasta tussen heatsink en cpu

Niets, maar ook niets helpt...

Volgens mij lijkt het op het moederbord die in veiligheid slaat, omdat hij die waarde van 80° aangeeft,
ook al is het niet zo...

Grts Marijn
allemaal leuk, maar we lezen nergens of je al voor meer airflow op die NB hebt gezorgd, dat het probleem daar vandaan komt lijkt me logisch, 80 is way to much..

nogmaals, duct tape of wtf dan ook een fan die richting die NB blaast in je kast en meet de temps nog eens,

check daarnaast in je bios eens op wat voor instelling het voltage van je NB staat, misschien krijgt hij op auto wel teveel, probeer anders je bios te updaten

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
nedernakker schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 08:38:
[...]

allemaal leuk, maar we lezen nergens of je al voor meer airflow op die NB hebt gezorgd, dat het probleem daar vandaan komt lijkt me logisch, 80 is way to much..

nogmaals, duct tape of wtf dan ook een fan die richting die NB blaast in je kast en meet de temps nog eens,

check daarnaast in je bios eens op wat voor instelling het voltage van je NB staat, misschien krijgt hij op auto wel teveel, probeer anders je bios te updaten
Is allemaal al niet meer nodig,

Heb ander moederbord gestoken om te kijken of het probleem nog terugkeerde,

En nee, het is opgelost, moederbord doet dus gek...

BTW: ik heb al een jaar die pc, en oppeens zou die te warm krijgen, terwijl er niets veranderd is? :S

Grts Marijn

• Redax
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-01 10:28
Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2009 @ 12:35:
[...]

Is allemaal al niet meer nodig,

Heb ander moederbord gestoken om te kijken of het probleem nog terugkeerde,

En nee, het is opgelost, moederbord doet dus gek...

BTW: ik heb al een jaar die pc, en oppeens zou die te warm krijgen, terwijl er niets veranderd is? :S

Grts Marijn
Die dingen slijten helaas, zoals dat met veel dingen het geval is :)

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

Pagina: 1