Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC uit maar fans blijven aan

Pagina: 1
Acties:

• Quentin
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-10 14:24
Sinds een paar weken heeft mijn pc een kuur,
Als ik de pc normaal afsluit via start/shut down dan gaat de pc op de fans na. Deze blijven gewoon doordraaien op volle kracht.
Wil ik hem later opstarten door op de aan knop te duwen gebeurd er niks. Ik moet dan de aan/uit knop op de PSU achterin de PC uit zetten (waarna de fans eindelijk uit gaan) en weer aan zetten en dan pas kan ik de aan knop indrukken en start de pc normaal op.

Het lijkt dus alsof het moederbord niet doorheeft dat hij echt helemaal uit moet gaan.
Iemand een idee waar in moet zoeken?
Ik kon in de bios niet echt een setting vinden die dit veroorzaken kan.

• BasilFX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:25

BasilFX

BasilFX

Weet je zeker dat dit met de hardware te maken heeft? Niet met je OS?

Ik had namelijk met OSX10.5.6 op mijn AMD Desktop (OSX86 project) ook het probleem dat deze niet uit ging bij het uitschakelen. Onder windows werkt het wel zoals het moet.

[ Voor 3% gewijzigd door BasilFX op 24-05-2009 22:14 ]

http://www.basilfx.net

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Heb je toevallig de laatste tijd de bios gewijzigd? Het kan ook zijn dat je windows bijv. in sleep mode springt ipv van echt af te sluiten of iets dergelijks door eens stukje software.

• Quentin
Nee ik weet niet zeker dat dit met de hardware te maken heeft... bios was wel mijn eerste gedachte.
In windows XP kan ik geen fout vinden maar ja dat ik dat niet kan vinden bied natuurlijk nog geen zekerheid ;)

Sleep mode heb ik aan zitten denken maar hybernate staat uit, en volgens XP staat bv de optie: when I press the power button, op: Shut down. Toch resulteren zowel de powerbutton induwen als de start/shut down selecteren in bovenstaand probleem.

Hmm ik zal eens checken of ik buiten xp kan opstarten en dan nog het probleem heb...

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
lijkt net alsof hij dan niet volledig afsluit. Ik zou het ook in de software gaan zoeken, al gegoogled?

• Quentin
Het is de hardware.

Vanuit de bios op de uitknop -> pc uit maar fans blijven aan

PSU knop op uit -> alles incl fans uit, PSU knop daarna op aan, alles blijft uit maar de fans beginnen meteen full power te draaien

[ Voor 34% gewijzigd door Quentin op 24-05-2009 23:06 ]

• DJ-Visto
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-11 16:40

DJ-Visto

Aye aye, sir!

Ik heb dit ook 1x gehad, heb toen de stroom een paar uur er af gehaalt, en nooit meer problemen gehad?

• camelrulez
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:46
Bios resetten of misschien die platte batterij op je mobo vervangen?

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 22:57
En als je nu eens de power knop 4 à 5 seconden ingedrukt houdt terwijl de fans spinnen? Schakelt de PC dan uit? Dus in plaats van de schakelaar op de voeding te gebruiken.

• Tommasso
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:37
wat je ook kan doen is de voeding van het mobo afhalen.
deze kan je dan handmatig aan en uitzetten (2 pinnen koppellen, staat op google hoe dan moet :) ). Vervolgens verbreek je de pinnen en gaat de voeding uit. Fans blijven draaien: voeding gaar, Fans gaan uit: mobo gaar.

wel zal ik de extended ATX en de normale ATX ontkoppelen. kwee niet hoe het mobo reageerd op alleen een extended ATX :)

• Quentin
Ik zal vanavond eens de suggesties proberen.

Bios resetten
de stekker er de hele nacht uithalen
En de powerbutton 5 sec indrukken.

Die laatste reactie volg ik niet helemaal.

In principe is dit iets van de laatste tijd dus lijkt me dat het ergens met een instelling opgelost moet kunnen worden.

• Quentin
Ok, bios reset helpt niet.
Power button 5 seconden indrukken ook niet.

In beide gevallen blijven de fans nog steeds draaien.

Zal vannacht de stekker er uit trekken.

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:47

rg-mohwa

Phoe Hé

Hoe bedoel je precies dat je pc uitgaat maar de fans niet ?
Ik heb hier namelijk een pc als ik die netjes via start afsluiten afsluit.
dan gaat windows netjes afsluiten totdat er komt Windows word afgesloten en dan gaan alle fans draaien zonder dat de pc nog uit gaat. Powerbutton 10 sec inhouden lukt nog wel.
wat ik zelf geprobeerd heb is .
3 x reinstall met andere drivers.
1 bios reset
1 bios update en nogsteeds heb ik het probleem.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 22:57
Quentin schreef op maandag 25 mei 2009 @ 21:15:
Ok, bios reset helpt niet.
Power button 5 seconden indrukken ook niet.

In beide gevallen blijven de fans nog steeds draaien.

Zal vannacht de stekker er uit trekken.
Dan lijkt het mij de voeding, kan je ergens een psu scoren om te proberen?

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-11 11:39
Ik herken een deregelijke vorm van kuren bij mijn Gigabyte mobotje. Daarbij kon je instellen wat 'power off' inhield dmv S standen. S3 voor volledige shutdown, maar S1 voor een soort van hibernate ofzo. Zo waren er ook nog een x aantal standaarden voor place to memory etc. Kun je daar niet naar zoeken in je bios?

één is geen, twee is één

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 04:21
Wellicht heb je de fans op een verkeerde plaats aangesloten. Op zo'n PSU aansluiting of iets dergelijks.

• Tommasso
Quentin schreef op maandag 25 mei 2009 @ 13:17:
Die laatste reactie volg ik niet helemaal.
Ok, dan probeer ik hem nog een keer.
Wat ik probeer aan te geven is dat het probleem of bij je moederbord is of bij je voeding. Misschien geeft je moederbord niet het 'power off' signaal door aan de voeding, of misschien stuur het moederbord dat wel maar luisterd de PSU er niet naar.

Daarom bedacht ik: handmatig de voeding aan en uitzetten. (Let op: dit is best moeilijk en zal ik alleen doen als je verstand hebt van voedingen). Je kan de voeding handmatig aanzetten door bepaalde pinnen te koppelen, dan gaat er een stroompje lopen wat de voeding aanzet (dit doet het moederbord eigenlijk ook).

Als je deze pinnen hebt aangesloten zal je voeding moeten aanslaan en je computer opstarten (behalve de moederbord, dus eigenlijk doet hij niks). Als je vervolgens de pinnen verbreekt (wat gebeurd als je de computer afsluit) kan je kijken wat er gebeurd.
Als het goed is schakeld de voeding zichzelf gewoon uit, maar als dit niet gebeurd (wat bij jou mogelijk is) is er iets mis met je voeding (hij negeert het power off signaal). Als de voeding wel uitgaat nadat je de pinnen uitschakeld, is er iets mis met je moederbord. Want als je het power off signaal handmatig (met de pinnen) doorvoert gaat hij wel uit, maar met moederbord niet. Dan moet het moederbord het signaal niet doorgeven.

Als de voeding het niet doet zal ik deze vervangen, dit is waarschijnlijk niet iets waar je iets tegen kan doen.
Als het moederbord het niet doet zal ik in de bios kijken (naar suggesties uit de reacties), misschien kan je dit nog fixen met een BIOS flash.

hopelijk ben ik nu wel duidelijk genoeg :)

• Quentin
@Laagvliegerke: Dan moet ik de kinder pc even slopen ;) Kan maar deze optie zet ik even lager op het lijstje.

@AvanCade: ik heb de pc kast al een jaar niet meer open gehad en dit probleem is iets van de laatste weken dus die aansluitingen zitten wel goed. Maar als ik niks kan vinden ga ik alle aansluitingen lang, misschien is er iets los getrild ofzo.

@Tommasso: Nu is het duidelijk. Kan maar voordat ik met draden ga knommelen wil ik de overige opties nog proberen.

@Wackoz: He die optie heb ik inderdaad in het bios gezien maar daar ben ik niet aangekomen omdat S1 en S3 me niets zei en ik geen disabled optie had, alleen de 3 opties:S1, S3, S1&S3. Hij staat nu op S1&S3. Ik zal hiermee vanavond eens gaan spelen.

• Quentin
Wackoz schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 07:00:
IDaarbij kon je instellen wat 'power off' inhield dmv S standen. S3 voor volledige shutdown, maar S1 voor een soort van hibernate ofzo.
Volgens de manual:
ACPI Suspend Type
Allows you to select the ACPI state used fro system suspend.
Configuration options: [S1 (POS)] [S3 (STR)] [S1&S3]

Volgens Wiki:
S1: All processor caches are flushed, and the CPU(s) stop executing instructions. Power to the CPU(s) and RAM is maintained; devices that do not indicate they must remain on may be powered down.
S3: Commonly referred to as Standby, Sleep, or Suspend to RAM. RAM is still powered.

Zo te zien zijn beide opties niet echt uit.... De 1e heeft nog allerlei power on en de 2e is een standby vorm...

(de bios staat standaard overigens op de 3e optie: [S1&S3] )... whatever dat mag betekenen...

Overigens,
Als de pc uitstaat en de fans draaien dus nog, dan brand het muis niet meer en ook het toetsenbord is uit, maar mijn bleutooth usb stick achterin de pc geeft nog wel licht en tevens geeft de UTP uitgang waar de LAN kabel inzit nog licht.

[ Voor 12% gewijzigd door Quentin op 26-05-2009 13:04 ]

• Tommasso
Quentin schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 12:51:
[...]

Volgens de manual:
ACPI Suspend Type
Allows you to select the ACPI state used fro system suspend.
Configuration options: [S1 (POS)] [S3 (STR)] [S1&S3]

Volgens Wiki:
S1: All processor caches are flushed, and the CPU(s) stop executing instructions. Power to the CPU(s) and RAM is maintained; devices that do not indicate they must remain on may be powered down.
S3: Commonly referred to as Standby, Sleep, or Suspend to RAM. RAM is still powered.

Zo te zien zijn beide opties niet echt uit.... De 1e heeft nog allerlei power on en de 2e is een standby vorm...

(de bios staat standaard overigens op de 3e optie: [S1&S3] )... whatever dat mag betekenen...

Overigens,
Als de pc uitstaat en de fans draaien dus nog, dan brand het muis niet meer en ook het toetsenbord is uit, maar mijn bleutooth usb stick achterin de pc geeft nog wel licht en tevens geeft de UTP uitgang waar de LAN kabel inzit nog licht.
Zijn het toetsenbord en de muis via de USB of via PS/2 aangesloten? Normaal gaat de spanning van de PS/2 poorten af maar niet van de USB. Sommige toetsenborden en muizen gaan dan toch uit zichzelf uit om energie te besparen.
Het is volgens mij normaal dan de USB spanning houd en dus blijft je USB stick nog aan staan. Ook NIC (netwerkkaarten) blijven aanstaan, anders zullen ze heel snel hun ipadres verliezen :)

denk niet dat ik vreemd is (maar helemaal zeker weten doe ik het niet)

EDIT:
Is die S1/S3 niet een instelling waarmee je insteld hoe de computer standby moet doen? En welke actie er moet worden gedaan als de sleep knop wordt ingedrukt (alleen bestaan deze niet meer echt :P). Ook dit weet ik niet zeker, heb die functie nooit echt gesnapt :)

Toch is in zowel S1 en S3 de 12v lijn van de voeding uit, dit weet ik vrijwel zeker :)

[ Voor 10% gewijzigd door Tommasso op 26-05-2009 13:13 ]

• Quentin
Zowel toetsenbord als muis zijn usb en die gaan uit.
Bluetooth dongel, ook usb, blijft dus aan.

De 12v zal best wel uit zijn, maar de fans draaien toch niet op 12v??

• Tommasso
Quentin schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 14:58:
Zowel toetsenbord als muis zijn usb en die gaan uit.
Bluetooth dongel, ook usb, blijft dus aan.

De 12v zal best wel uit zijn, maar de fans draaien toch niet op 12v??
Fans draaien wel op 12v (alleen verschillen videokaart fans ed soms). Dat is het vreemde van jouw probleem, de 12v lijn blijft aan.
Ook de hdd werken volgens mij op de 12v (en 5v) lijn, blijven deze ook aanstaan?

Waarschijnlijk zet het toetsenbord zichzelf uit als hij het power off signaal krijgt, ookal is dit niet nodig :) Misschien werkt hij zelfs nog (sommige computers kan je aanzetten door op space bar oid te drukken), maar zet hij gewoon alle numlock ed uit waardoor hij uitlijkt :).

voor zekerheid:
http://www.overclock.net/...cpu-fan-voltage-reps.html
http://www.computing.net/...pu-fan-problem/33948.html

[ Voor 9% gewijzigd door Tommasso op 26-05-2009 15:13 ]

Verwijderd

Oke, een beetje laat. Maar ik had hetzelfde.

Nadat ik een nieuwe RAID set van Seagate schijven had toegevoegd op mijn Asus P5E-B met intel ICH8R, wilde mijn systeem niet meer goed afsluiten. Schijven stopte er mee, maar de LEDs en ventilatoren bleven draaien.

Na veel google werkte de volgende truck:
IEEE1394 uitschakelen in BIOS.

Windows (7 in dit geval) wachte waarschijnlijk op IEEE1394 controller alvorens zich helemaal uit te schakelen ofzo... dunno. Worked 4 me.

• dulox
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-10 20:22

dulox

Grz Dulox

Hi, Ik heb op het moment het zelfde probleem

@tweek82 Waar kan ik dat vinden in mijn BIOS ?

Groeten
Dulox

If nothing goes right, go left

Verwijderd

Heb je al gekeken in je Bios?
Misschien afhankelijk van welk Bios je hebt maar bij AMI Bios is het onder: Integrated Peripherals

;)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2012 19:44 ]

Pagina: 1