Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op dit moment een PC in elkaar aan het zetten die bestaat uit de volgende componenten.

Ik heb voor de probleemoplossing, de optische schijf en harddrives al uitgeschakeld.

Mijn setup bestaat dus uit moederbord, processor, koeler, geheugen, videokaart en voeding. Buitend de case draait de setup probleemloos op mijn houten tafel, maar op het moment dat ik hem in de case probeer te monteren start de computer slechts heel even op of erger nog, vliegt de stop eruit. Als ik de setup daarna weer buiten de case draai, draait deze probleemloos.

Vervolgens heb ik hem los gemonteerd (dus schroeven licht aangedraaid en sommige weggelaten). Dan draait de setup ook, totdat ik de schroeven aandraai of een schroeft toevoeg. Dan knalt hij er weer uit op het moment dat ik de knop aanzet.

Het lijkt er dus op dat ik een kortsluiting maak tussen het moederbord en de achterkant van de kast. Nu is mijn vraag hoe ik dit kan oplossen. Ik dacht in eerste instantie dat er misschien schroefjes van de back plate van mijn koeler tegen de kast kwamen. Ik heb daarom alle uitstekende delen afgedekt met een stukje rubber, maar dit maakte geen verschil.

Ik weet niet wat ik moet doen, wie kan mij helpen? De computer heeft de volgende setup

CoolerMaster Real Power M700 Modular PSU - Voe
Processor - 1 x Intel Core i7 i7-920 / 2.66 GH
Samsung SpinPoint F1 Desktop Class HD103UJ - V
Microsoft Windows Vista Home Premium w/SP1 - L
OCZ Gold XTC Triple Channel Kit - Geheugen - 6
Gigabyte GA-EX58-UD4P - Moederbord - ATX - iX5
Scythe Mugen 2 - Koeler voor processor - ( Soc
Antec Sonata Elite - Minitowermodel - ATX - ge
ASUS EAH4870 MATRIX/HTDI/512MD5 - Grafische ad
LiteOn iHES106-29 - Schijfstation - BD-ROM - 6

• XNightmare
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-04 22:13
Je hebt hopelijk wel spacers tussen je moederbord en de behuizing zitten?

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-05 19:24
Idd, die goudkleurige spacers moeten tussen je case en je mobo zitten. 5/6mm schroefdraad, en daarboven een gedeelte waar je dan je mobo schroeven in kan draaien.

deze dus:

http://www.viaarena.com/htmlimages/buildcopperspacer.jpg

Hoop het wel, anders heb je nog geluk dat het allemaal nog werkt.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als de onderkant van het mobo contact maakt met de kast kun je natuurlijk sluiting krijgen. Je kunt het evt. uitproberen met een stuk plasticfolie onder het mobo. Kijken of dat iets uitmaakt. Even een plastic tasje of vuilniszak verknippen. Gaatjes voor de schroefjes prik je er makkelijk in.

Ik kan me ook nog voorstellen dat door het aandraaien van de schroeven er misschien een sluiting zou kunnen ontstaan in het inwendige van het mobo tussen de verschillende lagen van de PCB. Als dat zou kunnen en ook zo zou zijn heb je wellicht een minder goed exemplaar.

Er zijn ook dunne nylon ringetjes die je evt. zou kunnen gebruiken om de schroefjes van het mobo en/of mobo van de kast te isoleren. Lijkt me dat het niet essentieel is dat het mobo op die bevestigingspunten contact met de behuizing maakt. Goede aarding kan via de voeding en genoeg andere contactpunten met de kast plaatsvinden.

8)

Verwijderd

Topicstarter
Uiteraard heb ik de spacers gemonteerd :) . Ik zal het trucje met de plastic zak eens proberen en vervolgens met de ringetjes. In het laatste geval zou het een probleem met moederbord zijn. Zou ik deze dan ook onder RMA kunnen terugsturen?

Verwijderd

Ik kan me bijna niet voorstellen dat een productiefout is van het moederbord en het dus een RMA is. ;)
Maar er zijn ook plastic afstandbusjes dus misschien is dat een oplossing. :)

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
het moederbord moet via de afstandsbusjes toch zijn aarding pakken.... deze kan zo via de geaarde behuizing van de voeding zijn aarde kwijt, dus ringetjes ertussen lijkt me niet zo een strak plan

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Als dat zo is dan kan de TS wel eens een aarding probleem hebben.
Maar het is niet erg dat je het moederbord niet aard via de behuizing, er zijn genoeg mensen (waaronder mij) die geen kast gebruiken. ;)

@TS heb je al eens een geaard stopcontact geprobeerd of als je dat al hebt een niet geaard stopcontact. :)

Verwijderd

Topicstarter
Wie of Wat is TS?

Ik zal eerst eens kijken of de plastic zak (wordt deze oplossingsmogelijkheid ook door anderen onderschreven?) en als dit niet werkt de plastic buisjes om de afstand tussen het Mobo en de kast te vergroten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het probleem gevonden. Eén van de uiteinden van de backplate van de mugen 2 maakte waarschijnlijk contact met de kast. In ieder geval was daar het rubber wat de backplate van het moederbord isoleert weggesmolten. Ik kwam erachter dat er iets met de koeler was toen ik zag dat de processor idle 57 graden warm werd. Ik heb de mugen eruit gehaald en de standaard intel koeler erop gezet en en nu werkt de pc perfect. Processor is 38 graden, idle en dat is volgens mij prima. Het is niet de bedoeling om de pc zwaar te gaan overklokken, dus voorlopig laat ik deze koeler er ook gewoon op zitten.

Jammer genoeg heeft de kortsluiting wel een kleine verbruining aan de achterkant van het moederbord achtergelaten, maar ik denk dat ik mazzel heb gehad dat er niets is doorgebrand.

Bedankt voor de hulp
Pagina: 1