Toon posts:

[Asus M4A78T-E] Automatic Fan Speed

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Gisteren heb ik m'n nieuwe bak in elkaar gezet. Alles loopt perfect op één ding na: dynamische fan speed in de bios.

Ik wil graag dat het aantal rpm meebeweegt met de CPU temp/load. Afgezien van de 'Q-Fan2'-functie kan ik voor de rest niks in stellen in mijn bios.
Wél kan ik de functie 'Automatic Fan Speed' aanzetten in Speedfan. Dit werkt ook, alleen is dit softwarematig, en heb ik dit liever BIOS gestuurd.

Iemand ervaringen met dit probleem? Asus mobo/Fan speed in general?

BVD!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:52
staat er ook niks bij de tab waar je de temps kan uitlezen? en verder misschien even je bios updaten(dat kan iig nooit kwaad).

wat zegt je moederbordboekje er over?

Verwijderd

Topicstarter
arvidbeheerder schreef op zondag 24 mei 2009 @ 20:43:
staat er ook niks bij de tab waar je de temps kan uitlezen? en verder misschien even je bios updaten(dat kan iig nooit kwaad).

wat zegt je moederbordboekje er over?
Nee, daar staat voor de rest niet zoveel behalve de 'Q-Fan2' opties, maar daarmee worden mijn fans niet dynamisch. Ook de handleiding rept er met geen woord over. Die bios updates die op asus.com staan vermelden geen added fan speed control features..

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 11:40
volgens de handleiding is dat "Q-fan2" toch echt voor dynamische controle van de cpu fans
"ASUS Q-Fan2 technology intelligently adjusts both CPU fan and chassis fan speeds according to system loading to ensure quiet, cool and efficient operation."

bij nader inzien heb ik een paar reacties op andere forums gevonden waaruit zou blijken dat het niet/niet goed werkt

[ Voor 66% gewijzigd door catfish op 24-05-2009 22:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
catfish schreef op zondag 24 mei 2009 @ 22:28:
volgens de handleiding is dat "Q-fan2" toch echt voor dynamische controle van de cpu fans
"ASUS Q-Fan2 technology intelligently adjusts both CPU fan and chassis fan speeds according to system loading to ensure quiet, cool and efficient operation."
Dat wordt idd gezegd, maar als ik de RPM aflees, zie ik niks dynamisch. Ongeacht load/temp blijven de fans (aangesloten op de mobo overigens) op één statische toerental.

• ride277
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2025

ride277

Cooled by Noctua

Ik heb een vergelijkbaar mobo denk ik. Wat ik merkte is dat dit ook niet werkt. Ik kan de fanspeed alleen handmatig instellen met Easytune. Ik kan bijvoorbeeld ook niet de fanspeeds in Speedfan regelen zoals jij wel kan. Het enige wat ik zo nog kan bedenken is dat die optie in je bios verkeerd staat. Voor zover ik weet zijn er twee soorten fancontrol, eentje met een 4e draadje, en eentje dmv voltagewijzigingen, deze is van toepassing op koelers met maar 3 pinnetjes. Kleine kans, maar misschien dat deze optie precies verkeerd staat in je bios?

| system specs |

Pagina: 1