[OC] Q6600: Opeens 10C verschil tussen cores bij load?

Pagina: 1
Acties:

• davidov2008
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-01 11:59
Beste Tweakers, zit met een heel raar probleem

Mijn systeem draait al heel wat maanden met de volgende specs:

Q6600 @ 3.20Ghz (8*400Mhz), Vcore 1.35 (in CPU-z VID 1,336)

Vroeger altijd, in 20C omgeving:
Idle________________: alle cores ca. 38C (+/- 2 á 3C verschil per core)
Load_______________: warmste core ca. 65C
(temps in Prime95 Small-FFT, temps veranderden niet meer na 10 á 15 min)

Nu opeens (ik had al enige weken m'n temps niet gemeten), in 21C kamer:

Idle________________________: 44/43/38/40 (grote verschillen dus)
Load, na ca. 10 sec prime95___: 71/71/60/60 (enorme verschillen)

Ik heb m'n PC niet vervoerd/verplaatst of iets dergelijks, hoe opeens deze enorme verschillen (ik weet: mag max. een paar C verschil tussen cores zijn). Kan de koelpasta 'uit zichzelf' van plaats gekomen zijn door de tijd?

Heb gevoeligheid van de temp-sensors getest met RealTemp (was in orde), temps gemeten met RealTemp 3.00, CoreTemp en SpeedFan (allen, uiteraard, hetzelfde).

Koelpasta: ThermalRight Chillfactor (volgens reviews nog nét iets beter dan de good-old ArticSilver)

Iemand een idee hoe dit kan? En nu, fan eraf en pasta opnieuw aanbrengen? (dit hoort natuurlijk absoluut niet zo, vooralsnog zet ik zodrekt m'n CPU terug naar Stock @ 2,4Ghz en Vcore op auto).

Edit: op stock (2,4Ghz, Vcore auto) zijn idle temps vrijwel gelijk gebleven t.o.v. de OC,
en bij Load na minuutje prime95: 65/64/56/55. Zelfde probleem dus.

Overige specs (ook in de OC):
Scythe Mugen / Infinity met 120mm fan, Antec P182 kast (2x 120mm uit- en 1x 120mm inblazend)
Asus P5Q-PRO
4x 1GB OCZ Reaper HPC DDR2-SDRAM 1066Mhz (PC8500, stock)
ATI 4870 @ Stock (wel manual fan control), Samsung Spinpoint 500GB, Vista Ult NL 32-bit

[ Voor 6% gewijzigd door davidov2008 op 24-05-2009 17:42 ]

Verwijderd

Is het primen wel verdeeld over 4cores?

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-01 08:33

Dima_2005

T.net-verslaafde

Ik zie dat er een verschil is tussen core 0+1 en 2+3, dit betekent dus dat de koeler een beetje scheef werd, kijk eens of het nog goed aangedrukt is, want ik vind het wel opvallend dat het 2de gedeelte van de cpu een andere temperatuur heeft dan het eerste gedeelte....

Ik zou zeggen: goed aandrukken, pushpins? nakijken, anders gewoon opnieuw installeren van koeler...
Of het kan zijn dat er een heatpipe opeens geen goed contact meer maakt, maar zou me verwonderen...

[ Voor 11% gewijzigd door Dima_2005 op 24-05-2009 20:08 ]

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• davidov2008
Die brakke pushpins heb ik meteen bij 't oud vuil gegooid, de bijna 1kg zware Mugen zit vast met DIY-methode: schroeven, bouten en rubberen afstandhoudertjes. Lijkt mij zo vreemd dat die scheef gezakt is (duwen helpt niet, er zit geen beweging in)....

• xPhantom
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
zit er misschien stof in je kast?

• davidov2008
De Antec P182 heeft stof-filters bij de luchtinlaten ;) Maar goed, ik had 'm immers al opengemaakt om te kijken of de koeler 'beweegbaar' was, en de kast bleek zelfs na een jaar nog vrijwel stofvrij.

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:27
davidov2008 schreef op zondag 24 mei 2009 @ 21:41:
De Antec P182 heeft stof-filters bij de luchtinlaten ;) Maar goed, ik had 'm immers al opengemaakt om te kijken of de koeler 'beweegbaar' was, en de kast bleek zelfs na een jaar nog vrijwel stofvrij.
Stofvrij maar zijn je filtertjes niet vast gelopen met stof want dan komt er ook geen lucht meer door, in iedergeval minder.

Verwijderd

Maakt geen reet uit, dan zou de CPU in zen geheel warmer moeten zijn, niet alleen 2 cores.
Ik zou em gewoon ff erafhalen, nieuwe pasta en goed vastzetten. Kijk dan maar eens wat tie doet.

• Practics
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:27
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 23:31:
Maakt geen reet uit, dan zou de CPU in zen geheel warmer moeten zijn, niet alleen 2 cores.
Ik zou em gewoon ff erafhalen, nieuwe pasta en goed vastzetten. Kijk dan maar eens wat tie doet.
Dan is het hele stof gezijk bull ;) want dan moet het ook over alle cores gaan :+
En dan is het ook bull dat die niet goed vast zit ;) zoals hij aan geeft zit die geschroefd vast.
En dan word alle pasta ook direct weg gedrukt als die er zo strak opzit dat je niet kunt schuiven.

Ontopic:

Volgens mij is het vrij normaal dat de 2 core's iets warmer zijn mijn q6600 had dit zelfde. ( alleen op de laaste twee core's)
Inderdaad wel vaag dat het bij jou pas na die tijd komt. Zou me er ig niet veel van aantrekken het zit nog ver
onder de max temp ;)

En als ik naar zijn temps kijk denk ik degelijk dat die wel last heeft van verstopte filtertjes aangezien zijn gemiddelde temperatuur zo'n 5 graden is gestegen.

[ Voor 10% gewijzigd door Practics op 25-05-2009 23:41 ]

Pagina: 1