[php] Eenvoudig bedrijfsfuncties toevoegen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radem205
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02-2022
Hey,

Op dit moment ben ik bezig met het creëren van een geavanceerd systeem die draait achter een website. Nu moet een bepaalde tabel in de toekomst doorzocht kunnen worden mede aan de hand van een fulltext search engine.

Nu wil ik een aantal bedrijfsfuncties weergeven op de website (bijv. werkvoorbereider, tekenaar, directeur, etc.), waarbij aangegeven kan worden waar de vacature betrekking op heeft.
Na invoering van de gegevens moet later ook op deze opties gezocht kunnen worden, dus wanneer men in het zoekgedeelte een vinkje zet bij tekenaar dan moet de tabel doorzocht worden en de records die voldoen aan de zoekcriteria getoond worden. Dit is allemaal geen enkel probleem, maar nu ben ik aan het kijken hoe ik dit makkelijk kan implenteren.

Een vereiste is dat na de lancering van de website eenvoudig bedrijfsfuncties moeten kunnen worden toegevoegd, door bijvoorbeeld een array in de settings.php.

Nu had ik het volgende in gedachte:

PHP:
1
2
3
<?
$functies = array("","Tekenaar","Werkvoorbereider","Directeur","etc");
?>

Nu wil ik dus dat alleen bovenstaande array aangepast moet worden om een functie toe te voegen. Is het mogelijk om de waardes die ingevoerd worden in het vacature formulier direct als array in te laden in mysql en ook weer eenvoudig te doorzoeken is? Want anders moet ik alsnog kolommen gaan toevoegen in mysql (bijv. kolom "Uitvoerder" met waarde 0 of 1) om een functie toe te voegen.

Of heeft iemand een beter idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik zou het normaliseren en een tabel 'Functies' aanmaken, vervolgens kan je daar vanuit andere tabellen naartoe verwijzen en met een simpele join kan je alles weer ophalen. :)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radem205
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-02-2022
Ok, daar zat ik zelf ook aan te denken, maar hoe kan ik dan in de vacature tabel aangeven welke functie(s) geselecteerd is / zijn? Krijg je dan bijvoorbeeld een veld "Functies" met de waarde: 0,1,0,1,0,1 ? Want er moeten meerdere opties geselecteerd kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zoek eens op de termen "normaliseren" en "koppeltabel".

edit: of "many to many" :)

[ Voor 21% gewijzigd door Cartman! op 24-05-2009 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-07 01:14
radem205 schreef op zondag 24 mei 2009 @ 15:12:
Ok, daar zat ik zelf ook aan te denken, maar hoe kan ik dan in de vacature tabel aangeven welke functie(s) geselecteerd is / zijn? Krijg je dan bijvoorbeeld een veld "Functies" met de waarde: 0,1,0,1,0,1 ? Want er moeten meerdere opties geselecteerd kunnen worden.
Als je het hier over je zoekformulier hebt, dan ja, zoiets. Je zou een array kunnen maken met daarin het ID van de functie als key, en een boolean true / false als 'geselecteerde' waarde.

Voor als je het in een database moet doen, moet je een koppeltabel maken met daarin twee kolommen: Vacature_ID en Functie_ID. Zo kun je een 'many to many'-relatie opslaan (een vacature kan meerdere functies hebben, en vice-versa). Maar daar is genoeg over te vinden op Goegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiebbe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 21:41

Wiebbe

<none />

radem205 schreef op zondag 24 mei 2009 @ 15:12:
Ok, daar zat ik zelf ook aan te denken, maar hoe kan ik dan in de vacature tabel aangeven welke functie(s) geselecteerd is / zijn? Krijg je dan bijvoorbeeld een veld "Functies" met de waarde:0,1,0,1,0,1 ? Want er moeten meerdere opties geselecteerd kunnen worden.
Naast alle andere goede antwoorden, moet je je eens bedenken wat je gaat doen als het 3e item van "beroepen" weg gehaald wordt. Moet je bij ALLE regels het 3e nummer gaan removen ;)

Normaliseren en een Veel op Veel relatie is wat je wilt idd.

Oh noes.. No more TreinTijden :(

Pagina: 1