Toon posts:

ineens grafische problemen in games

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb wat problemen met games, namelijk: kleuren veranderingen, stukken dat uit de grond komen waardoor je een stransparante grond ziet, lange palen die uit de bewegende objecten/poppetjes komen, en verder krkijg ik eens een vastloper.

Ik heb niet het gevoel dat mijn videokaart kapot is, maar dat het aan iets anders ligt, want in windows enzo werkt alles goed, alleen in games dus ineens niet meer.

Ik heb ook de drivers al helemaal verwijderd met youruninstaller 2008 en opnieuw erop gezet, ook oude drivers getest en dezelfde problemen. Verder heb ik ook de nieuwste directX erop gezet. Maar dat hielp ook niet.

Ik heb een nvidia geforce 7900gt. Iemand nog idee wat ik kan doen? Ik kan ook geen andere videokaart uittesten, want ik heb maar één videokaart en verder ken ik niemand die mij een videokaart ff wil laten lenen om te testen. Maar eerlijk gezegt heb ik ook niet echt het gevoel dat videokaart kapot is, maar dat ik gewoon IETS mis. Een soort patch of een ander soort driver.
Ik ben best nogal een pc noob daarin.

Ik heb in verleden ook vaak met cleaners gewerkt, mss heeft die een belangrijke sleutel of bestand gewist?

Verder heb ik een dual core AMD X2 4200+ en 1 gig ram geheugen.

Ik hoop dat jullie een oplossing weten, want ik vind het niet leuk (duuh) :(

Verwijderd

Wat jij omschrijft zijn echt artifacts en wijzen er meestal op dat je videokaart kapot is.
En ja, ik kan je alleen maar aanraden om een andere kaart te laten proberen en dan hopelijk uit te kunnen sluiten dat je kaart kapot is.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2009 14:42 ]

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:42

g0tanks

Moderator CSA
Wat zijn de temperaturen van je videokaart? Het kan ook zijn dat deze te warm wordt.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:23

Sebazzz

3dp

g0tanks schreef op zondag 24 mei 2009 @ 14:45:
Wat zijn de temperaturen van je videokaart? Het kan ook zijn dat deze te warm wordt.
Een videokaart wordt niet opeens te warm. Of zijn computer moet een enorme stofvlok hebben opgezogen :P

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

heb je dit probleem in meerdere games? ik denk ook aan een kapotte graka. probeer het eens met een ander.
en wat zijn de temperaturen van je kaart?

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:42

g0tanks

Moderator CSA
Sebazzz schreef op zondag 24 mei 2009 @ 14:46:
[...]

Een videokaart wordt niet opeens te warm. Of zijn computer moet een enorme stofvlok hebben opgezogen :P
Het kan ook zijn dat een fan kapot is o.i.d.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Verwijderd

Sebazzz schreef op zondag 24 mei 2009 @ 14:46:
[...]

Niet ineens? Wat dan in 2 keer of 3 keer? :p
Denk toch dat je ineens artifacs krijgt en niet in 2 keer. ;)
Tenminste ik zou niet weten hoe je dat wilt hebben. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2009 14:55 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:23

Sebazzz

3dp

Ik zou eens beginnen met je videodrivers compleet te deïnstalleren en daarna opnieuw te installeren. Ik heb wel eens artifacts in onder andere Audiosurf en Crysis spontaan gehad, en dit ging over met nieuwe videodrivers.
g0tanks schreef op zondag 24 mei 2009 @ 14:51:
[...]

Het kan ook zijn dat een fan kapot is o.i.d.
Dan hoor je zoiets meestal, en de fan van 7900gt die ik had was niet erg stil.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Topicstarter
- Waar kan ik zien hoeveel temperatuur is? Ik heb everest, kan ik dat daar ergens bekijken?
- Fans draaien nog steeds, ik heb een doorschijnende kast, dus daar ligt het niet aan
- Drivers heb ik al een keer opnieuw installeerd en ook de oude drivers getest

-Edit-
Als ik het juist heb (hopelijk niet), is de blauwe vierkant in de taakbalk (GPU genaamd), hij toont aan wnr ik game opstart dat temperatuur opdrijft naar 90+?!?! Als ik windows heb is het rond 69graden.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2009 15:44 ]

Verwijderd

Probeer eens GPU-z voor de videokaart en stress de videokaart eens met Furmark of ATiTool krijg je hiermee ook artifacs en wat is je temp max?
90 graden hoeft geen probleem te zijn. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Welke instellingen zou ik in Furmark gebruiken? Gewoon de standaard of mag ik gewoon alle instalingen gebruiken? Bv die Xteme burning mode vind ik beetje eng.

-Edit-
Bij standaard instellingen heb ik volgens gpu-z een max temperatuur van 89 graden.

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2009 16:40 ]

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:06

SkyStreaker

Move on up!

Haal je grafische kaart er eens uit, denk om je vlerken (raak om de zoveel tijd een bloot metalen deel van je computerkast aan) dat je alleen de zijkanten beetpakt van de kaart. Blaas of zuig hem eens goed uit en stop hem weer eens terug.

Als dat niet het probleem weg haalt. Dan zeg ik: heb je misschien niet heel stiekem je grafische kaartje lopen overklokken?

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

Verwijderd

Stability Test, 640x480 (zo kun je de andere vensters zoals GPU-z ook gewoon blijven bekijken) en 16x MSAA.
En anders test je het eens met ATiTool d.m.v. een Scan for Artifacs.
Vlerken? ESD bedoel je?
Blaas of zuig hem eens goed uit en stop hem weer eens terug.
Bij de meeste apparaten die lucht zuigen of blazen ontstaat er juist ESD, dus dat lijkt me niet echt goed. ;)
Dan zeg ik: heb je misschien niet heel stiekem je grafische kaartje lopen overklokken?
Sinds wanneer zorgt 'normaal' overklokken voor een kapotte grafische kaart? :)
Sowieso is het eigenlijk (zo goed als) onmogelijk door alleen te overklokken iets te slopen. ;)

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2009 16:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
SkyStreaker schreef op zondag 24 mei 2009 @ 16:39:
Haal je grafische kaart er eens uit, denk om je vlerken (raak om de zoveel tijd een bloot metalen deel van je computerkast aan) dat je alleen de zijkanten beetpakt van de kaart. Blaas of zuig hem eens goed uit en stop hem weer eens terug.

Als dat niet het probleem weg haalt. Dan zeg ik: heb je misschien niet heel stiekem je grafische kaartje lopen overklokken?
Mijn vidieoaart is stof vrij, hij is nog niet zo super lang geleden gestofzuigd, omdat mijn voeding toen eens kapot was door een onbekende reden. Daarom heb ik alles stofvrij gemaakt en nieuwe voeding gekocht (gewoon krak zelfde voeding als de vorige)

Verder heb ik nog nooit van mijn leven een pc overclockt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2009 @ 16:41:
Stability Test, 640x480 (zo kun je de andere vensters zoals GPU-z ook gewoon blijven bekijken) en 16x MSAA.
En anders test je het eens met ATiTool d.m.v. een Scan for Artifacs.
;)
Mja als ik de MSAA verander dan krijg ik steeds artifacs, bij 16x zit mijn pc vast door een bomvolle artifacs en moet ik pc resetten omdat hij niet goed naar desktop terug keert.

Met Atitool geeft het 3D schermpje volledig geel als ik artifacs scan doe. :S Raarste is dat hij onderaan zegt 'no errors in xxxxx aantal minuten'.

-Edit-
Atitool geeft nu een temperatuur aan van 104 graden.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2009 17:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm laat maar zitten, ik denk dat ik er zal moeten bij neerleggen dat de videokaart kapot is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2009 @ 17:08:
[...]

Mja als ik de MSAA verander dan krijg ik steeds artifacs, bij 16x zit mijn pc vast door een bomvolle artifacs en moet ik pc resetten omdat hij niet goed naar desktop terug keert.

Met Atitool geeft het 3D schermpje volledig geel als ik artifacs scan doe. :S Raarste is dat hij onderaan zegt 'no errors in xxxxx aantal minuten'.

-Edit-
Atitool geeft nu een temperatuur aan van 104 graden.
Dat die zegt No Errors dan kan kloppen, want hij registreerd heel vaak artifacs niet, dus let daar maar niet op.
Ben bang dat je grafische kaart zo goed als dood is. ;)

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Draait de fan wel hard genoeg als je videokaart op temperatuur komt of 3d beelden moet renderen?
Zet b.v. met rivatuner je fan op 100% en kijk dan eens of je kaart nog zo warm word?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2009 @ 17:24:
Hmm laat maar zitten, ik denk dat ik er zal moeten bij neerleggen dat de videokaart kapot is.
Voordat je hem weggooid zou ik eerst de koeler er opnieuw opdoen met nieuwe koelpasta en hem eens in een andere PC testen. Daarna weet je echt of die kapot is of niet natuurlijk. ;)

• Mopperman
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-04 05:10
Bij de meeste apparaten die lucht zuigen of blazen ontstaat er juist ESD, dus dat lijkt me niet echt goed. ;)
Mijn vidieoaart is stof vrij, hij is nog niet zo super lang geleden gestofzuigd, omdat mijn voeding toen eens kapot was door een onbekende reden.
Sinds waneer heb je het probleem? sinds je je videokaart hebt gestofzuigd....

Ik hoop niet dat je het echt met een stofzuiger gedaan hebt maar met perslucht o.i.d.
Je zou niet de eerste zijn die condensators of andere chipjes opzuigt.... :+ heb het al een aantal keren gezien 8)7

I can see clearly now the rain has gone. I can see all obstacles in my way.

Verwijderd

Topicstarter
Mopperman schreef op zondag 24 mei 2009 @ 17:40:
[...]

[...]

Sinds waneer heb je het probleem? sinds je je videokaart hebt gestofzuigd....

Ik hoop niet dat je het echt met een stofzuiger gedaan hebt maar met perslucht o.i.d.
Je zou niet de eerste zijn die condensators of andere chipjes opzuigt.... :+ heb het al een aantal keren gezien 8)7
Ik heb vertrouwen in mezelf en doe het altidj heel netjes, dus ja, ik doe het met een stofzuiger, antuurlijk op laagste stand. Ik beset heel goed dat je niet tegen de delen moogt aankomen. Dus ik ben daar al 100% zeker dat het niet aan de stofzuiger ligt. Ik heb het van 10 cm afstand gehouden en NOOIT ertegen. Dat van dat stofzuigen is gebeurt op 30 / 3/ 2009 en heb maar pas vandaag ontdekt met die videokaart. Het is dus 2 maanden geleden dat ik nog een game heb gespeeld. Dus of het nu werkelijk aan de stofzuiger lag of de voeding, ik zou het begod niet weten. Als het aan de stofzuiger ligt, dan zou ik denken dat mijn stofzuiger magische krachten bezit, want ik ben 100% voorzichtig geweest en NERGENS tege ngezeten.

Verwijderd

Topicstarter
Klunssmurf schreef op zondag 24 mei 2009 @ 17:25:
Draait de fan wel hard genoeg als je videokaart op temperatuur komt of 3d beelden moet renderen?
Zet b.v. met rivatuner je fan op 100% en kijk dan eens of je kaart nog zo warm word?
Waar kan ik dat instellen in rivatuner? Ik heb hem niet geinstalleerd, maar ik vind die optie niet.

Verwijderd

Ik denk wel degelijk dat het door de stofzuiger is gekomen. Je hebt zeker nog niet van ESD gehoort of wel?

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-05 19:27
7900GT had je he? Heb deze zelf ook gehad van XFX, kamaraad had hem van EVGA destijds. Beide last van geheugen dat na jaar/anderhalf jaar plots stuk was. Begon met alleen in games wat artifacts, werd steeds erger, tot bios er zelfs last van kreeg. Denk dat hij gewoon stuk is. zou even snel nakijken of je nog garantie hebt, en terug doen. Anders eens gaan kijken na een vervanger. Of gewoon proberen RMA aan te vragen. Heb meerdere mensen gezien met dit probleem met deze kaart...

Tevens, weet niet waar je woont. Maar heb hier eventueel nog wel oude kaart liggen die je dan tijdelijk kunt gebruiken om te testen. Maar dan moet je wel in de buurt wonen :P

[ Voor 15% gewijzigd door GoldenBatt op 24-05-2009 18:28 ]

Specs!

Verwijderd

Topicstarter
Van ESD heb ik wel gehoord, maar ik dacht dat dit gebeurt als je hem aanraakt?

GoldenBatt: die van mij is ook van XFX. Ik vind het kut het te horen 'een kapotte videokaart', maarja ik zal er mij bij moeten neerleggen. Verder woon ik in België, dus te ver. Ik loop wel eens naar een pc winkeltje wanneer ik me eens verveel, zo'n über gamer ben ik niet.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2009 @ 17:32:
[...]

Voordat je hem weggooid zou ik eerst de koeler er opnieuw opdoen met nieuwe koelpasta en hem eens in een andere PC testen. Daarna weet je echt of die kapot is of niet natuurlijk. ;)
Bedankt voor de tip.

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-05 19:27
Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2009 @ 18:39:

GoldenBatt: die van mij is ook van XFX. Ik vind het kut het te horen 'een kapotte videokaart', maarja ik zal er mij bij moeten neerleggen. Verder woon ik in België, dus te ver. Ik loop wel eens naar een pc winkeltje wanneer ik me eens verveel, zo'n über gamer ben ik niet.
Zeg niet dat ding met zekerheid stuk is he, echter tis mij toen ook overkomen, en heb van 3 mensen meer gehoord met zelfde kaart en zelfde probleem. Zodra ding warmer wordt, dus met spellen vooral enz gaat geheugen gewoon fouten maken, waar door je die artifacts krijgt. Hier onder nog linkje met wat screens van mij toen. Zal ongeveer zelfde zijn als dat jij nu hebt of niet?
Linkje met screens!

Specs!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-04 11:40
voldoet de voeding eigenlijk wel?
je schrijft dat die om onbekende reden stuk is gegaan en je juist dezelfde hebt gekocht, misschien is ze te licht waardoor ze af en toe stroompieken geeft (niet alle voedingen hebben beveiligingen tegen overbelasting)
bepaalde 4200+'s verbruiken vrij veel en een 7900 is ook niet zo zuinig :)

[ Voor 0% gewijzigd door catfish op 24-05-2009 18:53 . Reden: spelling ]

Verwijderd

Dit lijkt mij niet op het geheugen van de videokaart maar eerder de GPU. ;)

Verwijderd

Topicstarter
@goldenbatt: dat probleem heb ik inderaad ook. Maar dat ik niet mag zeggen dat hij stuk is, wil dus zeggen dat ik geen nieuwe hoef te kopen? Wat moet ik dan doen om het wel werkend te krijgen?

@catfish: Die werkers in dat pc winkeltje zijn pc professionels en hebben het zelf in mijn pc ingestoken. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat zij een verkeerde voeding hebben erin gestoken.

@The_Mask: Uh ja... dat dacht ik ook al heletijd? GPU zit toch in de videokaart? Dus GPU kapot -> nieuwe videokaart kopen? Of kan m'n gewoon GPU apart kopen?

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:06

SkyStreaker

Move on up!

Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2009 @ 18:39:

Bij ESD moet je hem echt toch aanraken. Heb je nog garantie op je kaart? Kan je proberen om om een vervangend exemplaar te vragen.

Verders, van ESD gaat je kaart niet oververhitten. Maakt de cooler nog goed contact?

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• Klunssmurf
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2009 @ 18:18:
[...]

Waar kan ik dat instellen in rivatuner? Ik heb hem niet geinstalleerd, maar ik vind die optie niet.
Kijk ff op deze link, 2e tabblad is voor de fan....succes.

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=163

;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2009 @ 19:20:
@goldenbatt: dat probleem heb ik inderaad ook. Maar dat ik niet mag zeggen dat hij stuk is, wil dus zeggen dat ik geen nieuwe hoef te kopen? Wat moet ik dan doen om het wel werkend te krijgen?
Misschien wordt die ook gewoon te warm doordat de koelpasta is opgedroogt. Dan moet je de koeler even opnieuw plaatsen met nieuwe koelpasta. Of gewoon voor het testen even een tafelventilator erop laten blazen, zodat die ook koud blijft.
@catfish: Die werkers in dat pc winkeltje zijn pc professionels en hebben het zelf in mijn pc ingestoken. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat zij een verkeerde voeding hebben erin gestoken.
Nou lang niet elke medewerkers van een PC winkel zijn professionals. Beter gezegt er zijn er maar weinig met verstand van voedingen. ;)
@The_Mask: Uh ja... dat dacht ik ook al heletijd? GPU zit toch in de videokaart? Dus GPU kapot -> nieuwe videokaart kopen? Of kan m'n gewoon GPU apart kopen?
Als je er zelf een nieuwe GPU op kan zetten ben je _GE-WEL-DIG_ goed in solderen. :+
SkyStreaker schreef op zondag 24 mei 2009 @ 19:25:
[...]

Bij ESD moet je hem echt toch aanraken. Heb je nog garantie op je kaart? Kan je proberen om om een vervangend exemplaar te vragen.

Verders, van ESD gaat je kaart niet oververhitten. Maakt de cooler nog goed contact?
Bij ESD hoef je het niet te aanraken, of dacht ik ook dat de wolken tijdens de bliksem even naar onderen komen. :P
ESD is juist het overslaan van een hele hoge spanning tussen 2 geleidende dingen, waarbij je juist een klein 'bliksem' onstaat die dus door de lucht gaat. ;)

• Klunssmurf
  • Niet online
SkyStreaker schreef op zondag 24 mei 2009 @ 19:25:
[...]

Waarom zou je kaart niet overhitten bij schade door statische elektriciteit, als het "juiste" onderdeel schade heeft zou het zomaar eens kunnen gebeuren dat je fannetje opeens niet meer juist aangestuurd wordt.

Al is het 9 van de 10 keer geheugen dat beschadigd wordt....

Verwijderd

Topicstarter
Klunssmurf schreef op zondag 24 mei 2009 @ 19:39:
[...]

Kijk ff op deze link, 2e tabblad is voor de fan....succes.

http://downloads.guru3d.com/download.php?det=163

;)
Die tablad heb ik niet, wss omdat moederbord het instellen van de fans niet ondersteunt, speedfans (pgoramma) ondersteunt het ook niet. Dus ik veronderstel dat ze op volle toer draaien en niet door bv een virus of andere tool is gaan vertragen.

• Klunssmurf
  • Niet online
Mmmmm, ik kan zelfs op AGP bordjes die geen fancontrol hebben nog de snelheid van o.a een 6800gt en 7800GS regelen.

Misschien kan je er een 80x80 fan ff tijdelijk voorzetten en kijken of het wat uitmaakt qua temps.
En natuurlijk wat The_Mask schrijft....ff nieuwe koelpasta.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is dat bij mij niet met koelpasta etc., want koeler is bij mij deze toch?:
http://www.subzeropcs.com/images/a_9500at_dual_pic.gif

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=31991120,noline]
Bij ESD hoef je het niet te aanraken, of dacht ik ook dat de wolken tijdens de bliksem even naar onderen komen. :P
ESD is juist het overslaan van een hele hoge spanning tussen 2 geleidende dingen, waarbij je juist een klein 'bliksem' onstaat die dus door de lucht gaat. ;)
Die bliksem stichtjes, zijndie dan ook zichtbaar als je met de stofzuiger de pc het stof opzuigt? of zij ndie onzichtbaar?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 21:58:
[...]
Die bliksem stichtjes, zijndie dan ook zichtbaar als je met de stofzuiger de pc het stof opzuigt? of zij ndie onzichtbaar?
Waarschijnlijk zie je er niks van, maar als je de bijvoorbeeld een wollen trui aan hebt en die trek je uit zie je het ook dat de trui statisch geladen is. En dat die dan onlaad bij het uittrekken.
Als je een stofzuiger gebruikt bij elektronica onstaat er ook statisch elektriciteit alleen dat zie je waarschijnlijk niet, maar het is nog steeds funest voor je hardware. :)
Pagina: 1