Of ons eigen forum
Nvidia nieuws en discussie Topic TS
On topic: We hebben het hier al over een mobiele grafische kaart die al ferm hoog geclockt is bij default. Uit ervaring kan ik zeggen dat je daar best niet gaat aankomen, toch niet naar boven toe.
Vele laptops hebben juist genoeg koelvermogen voor je gpu, maar een hoop ook niet... kheb al veel laptops tegengekomen die de gpu amper gekoeld of zelf te weinig gekoeld kunnen houden.
Met als resultaat dat je na een uurtje of 2 een mmorpg spelen je plots met artefacten of een zwart scherm zit.
Het overklokken van je gpu zal de temperatuur stukken laten stijgen wat ik een desktop niet erg is (gewoon een fan in je case bijsteken en probleem is opgelost ..).
Bij je laptop zal echter je gpu wel stukken warmer lopen zonder dat je er iets aan kan doen. En als je pech hebt ervoor zorgen dat de rest van je hardware componenten in je laptop ook te warm gaan worden. Al te zien hoe de koeling in je laptop is natuurlijk.
Ik zou zeggen probeer kalmpjes uit en ga niet zoals bij een desktop er van uit dat het ok is na 10-15 min testen(door bv zon knopje in Rivatuner), bij een laptop heb je vaak pas problemen na een uur of langer te gamen.
Als je toch gaat proberen, zoals je ziet bij de TS kan je proberen de core en shader snelheden gelijk te krijgen aan de 9800M GS.
Namelijk; Core van 550 naar 600 en de shaders van 1375 naar 1500.
Verder zal je dus naar andere reviews/collega's/eigen ervaringen moeten kijken.
De 260M is stukken krachtiger dan de 9800 mobiele reeks doordat hij bijna het dubbele aan stream processors heeft en sneller geheugen, buiten dat zal de kern niet zoveel schelen.
Met dit in het achterhoofd zou ik persoonlijk dus niet al te veel meer het geheugen gaan overkoelen omdat deze dus al hoger is dan bij de 9800M reeks en je pas na een lange tijd zal merken dat je je geheugen geroosterd hebt (meestal met permanente gevolgen).
Je hebt nu sowieso de op 1 na krachtigste mobiele gpu dat nVidia heeft, ik zou der mee content zijn en eerst zwaar testen of hij bij default al 100% stabiel is.
En tja... laptops zullen idd nooit de performantie aanbieden van een desktop dus ik zou daar niet echt op rekenen hoe hoog je ook je grafische kaart overklokt. Theoretisch zou je dus met mijn voorgestelde overclock tot een 9800GT dekstop kaart komen. Spijtig genoeg clocken die op hun beurt ook over als zotten (gemakkelijk 9800GTX snelheden) maar zal je mobiele gpu dat nooit of te nimmer aan kunnen