Toon posts:

Tot welke hooge kan ik deze kaart overklokken?

Pagina: 1
Acties:
  • 468 views

Verwijderd

Topicstarter
Hey mensen,

Ik vroeg me af tot welke hoogte ik mijn GTX 260M kon klokken.. Hij staat nu op stocked: 550core/950mem/1375shader.
bij 3dmark06 wordt hij MAX 67 graden, zonder notebook cooler, en met wordt hij dan 64 graden MAX.
(bij beiden haal ik scores van 10843 tot 11014)

Ik weet niet of dit voldoende info is maargoed..

Alvast reuze bedankt..

Mvg, Martijnk123

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2009 14:37 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Wat voor resultaten gaven Google?

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
RaZ schreef op zondag 24 mei 2009 @ 14:36:
Wat voor resultaten gaven Google?
Bijna niets echt bruikbaars, omdat die kaart redelijk nieuw is op de markt. (denk ik)

Gr

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Dat kan niemand zeggen... Ligt aan je kaart.

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dan moet je beter Google'n denk ik: genoeg info dus

Ey!! Macarena \o/

• Avalaxy
RaZ schreef op zondag 24 mei 2009 @ 14:39:
Dan moet je beter Google'n denk ik: genoeg info dus
Dude, wat denk je nou? Dat je met google kunt vinden tot op welke waardes martijnk123's kaart geclockt kan worden :?

Dat kan makkelijk honderd MHz verschillen tussen 2 verschillende kaarten...

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Nou nee,

Maar genoeg results waar men spreekt over het OC'en van die kaart. Genoeg leesvoer om zelf het e.e.a. op te snorren, in plaats van maar hier vragen te droppen.

Als ie die links een beetje gevolgd had, had ie z'n eigen vraag, waar jij een prima antwoord op heb gegeven, ook kunnen vinden.

Dat er niet een absoluut maximum is, is algemeen bekend. Mocht dat bij de TS niet bekend zijn, had ie het met die results wel achter gekomen. Dat was eigenlijk mijn insteek.

My bad mocht dit niet zo zijn overgekomen.

Ey!! Macarena \o/

• Avalaxy
Op die manier... Ik dacht dat jij er van overtuigd was dat elke kaart tot een bepaalde waarde kon clocken :P

Excusez-moi :)

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:19

Umbrah

The Incredible MapMan

Simpel antwoord: tot wanneer hij plop zegt. Het beste kun je er achter komen door het zelf te proberen, want geen twee kaarten zijn hetzelfde. Wel zeg ik je erbij (gezien je hoeveelheid slotjes vandaag die hoogst vermakelijk waren) dat je er niet vanuit moet gaan dat hij erg ver komt, misschien een paar MHz, en dan moet de vCore omhoog, wat zeker bij dergelijke laptops haast onbegonnen werk is. Je kan ook niet verder gaan spelen met de koeling.

Verwijderd

Topicstarter
RaZ schreef op zondag 24 mei 2009 @ 14:52:
Nou nee,

Maar genoeg results waar men spreekt over het OC'en van die kaart. Genoeg leesvoer om zelf het e.e.a. op te snorren, in plaats van maar hier vragen te droppen.

Als ie die links een beetje gevolgd had, had ie z'n eigen vraag, waar jij een prima antwoord op heb gegeven, ook kunnen vinden.

Dat er niet een absoluut maximum is, is algemeen bekend. Mocht dat bij de TS niet bekend zijn, had ie het met die results wel achter gekomen. Dat was eigenlijk mijn insteek.

My bad mocht dit niet zo zijn overgekomen.
Denk dat je zelf dan ok maar even beter moet kijken, want die sites heb ik allemaal gehad en dat gaat allemaal over de gewonen 260..... IK heb de 260M.....

Dude

Verwijderd

het is niet mogelijk om exact te zeggen hoever een kaart over te klokken is. het hangt af van de temperaturen en andere factoren. maw het verschilt van graka tot graka en laptop tot lapto. ik zou zeggen probeer het, en je ziet het vanzelf.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2009 15:17 ]

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

En die M staat voor mobile. Van je nieuwe laptop, yeah, I know...

Het is dus gewoon dezelfde chip als de 260, alleen nu op het mobo gesoldeerd. Watercooling, of CO2 of droogijs gaat niet passen, lijkt me logisch.

Als je de basics van OC'en wist, weet je dat het simpelweg spelen is met de settings, en voorzichtig, want als je hem opblaast, doet ie het niet meer. Dus als Henkie hem 500MHz sneller laat lopen, wil dat niet inhouden dat het bij jou ook kan...

Maargoed, dan heb je hierbij de juist Google query, de 260M: http://www.google.nl/sear...22&btnG=Zoeken&hl=nl&sa=2

[ Voor 13% gewijzigd door RaZ op 24-05-2009 15:20 ]

Ey!! Macarena \o/

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-05 15:36

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Het is een MXM-III GPU, dus een losse module in plaat van gesoldeerd op je moederbord ;)

Enige advies wat ik je meegeef, is het proberen. Pak RivaTuner erbij en ga benchen met 3DMark06.

Verwijderd

Topicstarter
DaMarcus schreef op zondag 24 mei 2009 @ 15:19:
Het is een MXM-III GPU, dus een losse module in plaat van gesoldeerd op je moederbord ;)

Enige advies wat ik je meegeef, is het proberen. Pak RivaTuner erbij en ga benchen met 3DMark06.
Rivatuner werkt nog niet op deze kaart, kan hem niet overklokken daarmee... wel via Nvidia configuratie... alleen die heeft geen testing 'button'

PS: zou ik de volgende instellingen over kunnen nemen van een jongeman van een andere site?
550/1375/1900

Hij heeft deze setting toegepast op zijn 260M.... maar de core heeft hij niet veranderd...

en is het minder erg om de mem en de shader te verhogen?? zonder dat je aan de core snelheid zit?
en maakt dat een groot verschil in snelheid??

srry vor de vele vragen...

mvg, Martijnk123

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 11:47
Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2009 @ 15:31:
[...]
en is het minder erg om de mem en de shader te verhogen?? zonder dat je aan de core snelheid zit?
en maakt dat een groot verschil in snelheid??

srry vor de vele vragen...

mvg, Martijnk123
Martijn, zoals anderen voor mij ook al hebben gezegd, is het beter je eerst eens op je gemak te gaan verdiepen in het overclocken in het algemeen. Dus zorg eerst dat je weet waar welke waarde voor dient, hoe het zit met spanningen, en wat dit kan doen met chips. Ik denk dat zodra je weet wat overclocken is, dat je goed zelf in staat bent je videokaart op de ultieme waarde te krijgen.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:19

Umbrah

The Incredible MapMan

Dat er geen knop testen op zit wil niet zeggen dat je niet kan testen, je hebt zelf duidelijk al een benchmark gevonden, zo zijn er nog wel meer tests om te kijken of iets stabiel is.

Martijn, even realistisch: als je deze vragen moet stellen, is het duidelijk dat je te veel hooi op je vork aan het nemen bent. Het is te begrijpen dat eenieder moet leren, maar sommige dingen kunnen sommige mensen nou eenmaal niet. Blijkbaar ben jij niet zo'n OC-ster/hardware pro. En daar is niets mis mee. Ook binnen informatica land kun je erg groot worden zonder ooit maar iets aan hardware te doen, of maar de binnenkant van een PC te zien.

Mijn advies is dan ook: ga je niet wagen aan overklokken totdat je de basis door hebt en de denkwijze hebt aangeleerd. Er zijn vrij grote FAQ's te vinden hier op GoT, vooral in het OC-forum. Lees die eerst eens door, want dan zul je zien, de methode en chip maakt niet zoveel uit met overklokken, ook je GSM zul je moeten stressen als je hem overklokt. Je hebt alleen bij sommige dingen meer beperkingen, vooral aan koelmogelijkheden. En dan zul je zien dat laptop kaartjes helemaal niet goed voor overklokken zijn.

"Dude"

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:54
RaZ schreef op zondag 24 mei 2009 @ 15:17:

Het is dus gewoon dezelfde chip als de 260, alleen nu op het mobo gesoldeerd. Watercooling, of CO2 of droogijs gaat niet passen, lijkt me logisch.
Niet dus. Een 260M is gebaseerd op de 9800M GTX wat weer een afgeleide is van de 9800 GT (desktop-versie dus).

Het verschil in unified shaders alleen al: 112 shaders voor de 260M, 192 of 216 voor de 260.

Zie:
http://www.notebookcheck....rce-GTX-260M.14559.0.html

Wikipedia: Comparison of Nvidia graphics processing units

• lightdestroyer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-05 15:08
Of ons eigen forum ;)

Nvidia nieuws en discussie Topic TS

On topic: We hebben het hier al over een mobiele grafische kaart die al ferm hoog geclockt is bij default. Uit ervaring kan ik zeggen dat je daar best niet gaat aankomen, toch niet naar boven toe.
Vele laptops hebben juist genoeg koelvermogen voor je gpu, maar een hoop ook niet... kheb al veel laptops tegengekomen die de gpu amper gekoeld of zelf te weinig gekoeld kunnen houden.
Met als resultaat dat je na een uurtje of 2 een mmorpg spelen je plots met artefacten of een zwart scherm zit.
Het overklokken van je gpu zal de temperatuur stukken laten stijgen wat ik een desktop niet erg is (gewoon een fan in je case bijsteken en probleem is opgelost ..).
Bij je laptop zal echter je gpu wel stukken warmer lopen zonder dat je er iets aan kan doen. En als je pech hebt ervoor zorgen dat de rest van je hardware componenten in je laptop ook te warm gaan worden. Al te zien hoe de koeling in je laptop is natuurlijk.
Ik zou zeggen probeer kalmpjes uit en ga niet zoals bij een desktop er van uit dat het ok is na 10-15 min testen(door bv zon knopje in Rivatuner), bij een laptop heb je vaak pas problemen na een uur of langer te gamen.

Als je toch gaat proberen, zoals je ziet bij de TS kan je proberen de core en shader snelheden gelijk te krijgen aan de 9800M GS.
Namelijk; Core van 550 naar 600 en de shaders van 1375 naar 1500.
Verder zal je dus naar andere reviews/collega's/eigen ervaringen moeten kijken.
De 260M is stukken krachtiger dan de 9800 mobiele reeks doordat hij bijna het dubbele aan stream processors heeft en sneller geheugen, buiten dat zal de kern niet zoveel schelen.
Met dit in het achterhoofd zou ik persoonlijk dus niet al te veel meer het geheugen gaan overkoelen omdat deze dus al hoger is dan bij de 9800M reeks en je pas na een lange tijd zal merken dat je je geheugen geroosterd hebt (meestal met permanente gevolgen).
Je hebt nu sowieso de op 1 na krachtigste mobiele gpu dat nVidia heeft, ik zou der mee content zijn en eerst zwaar testen of hij bij default al 100% stabiel is.
En tja... laptops zullen idd nooit de performantie aanbieden van een desktop dus ik zou daar niet echt op rekenen hoe hoog je ook je grafische kaart overklokt. Theoretisch zou je dus met mijn voorgestelde overclock tot een 9800GT dekstop kaart komen. Spijtig genoeg clocken die op hun beurt ook over als zotten (gemakkelijk 9800GTX snelheden) maar zal je mobiele gpu dat nooit of te nimmer aan kunnen :(

Specs

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Denk dat je zelf dan ok maar even beter moet kijken, want die sites heb ik allemaal gehad
Waarom heb je er dan niets over gemeld in je topicstart :?

Het is op GoT de bedoeling dat als je zelf niet uit een vraag komt, je duidelijk aangeeft waar je gezocht hebt, op welke zoektermen, wat je vond (links!) en wat dan nog exact onduidelijk bleef. Niet gek dat iemand anders zegt dat je dat moet doen als je niets daarvan meldt :o

Maar belangrijkste punt van allemaal is dat we verwachten dat je doet wat je zelf kunt. Er is maar één die kan zeggen hoe ver *jouw* kaart kan OCen en dat ben je zelf. Gewoon doen dus. Voor tips over hoe dat te doen hebben we een heel subforum: Overclocking & Tweaking

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.