Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Geen matches
Verwijderd schreef op maandag 20 juli 2009 @ 20:51:
Als je het geluid via de receiver laat lopen dan neem je tog ook al een hele last weg van je cpu/gpu?
Kan je dat uitleggen? Het is niet alsof de receiver het geluid gaat decoden of iets dergelijks?

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Ja dat had ik ergens gelezen misschien dat iemand anders daar iets meer over weet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Geen matches
Lijkt me sterk, tenzij ik er helemaal naast zit.
De enige CPU-power die nodig is is om het geluid te decoden uit het bestand. Op het moment dat dat eenmaal gebeurd is stuur je het naar je receiver. Die doet er vrij weinig mee behalve doorsturen (eventueel nog wat effecten).

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
armageddon_2k1 schreef op maandag 20 juli 2009 @ 22:43:
De enige CPU-power die nodig is is om het geluid te decoden uit het bestand. Op het moment dat dat eenmaal gebeurd is stuur je het naar je receiver. Die doet er vrij weinig mee behalve doorsturen (eventueel nog wat effecten).
Volgens mij alleen als je PC het moet uitsturen over 6 uitgangen kost het CPU?
Direct via S/PDIF kost inderdaad weinig tot geen cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Matched: htpc
OK

Kan iemand zich misschien hierover buigen? Ik ben een beginneling in htpc land en ik wete niet of deze opstelling voldoet om een redelijke htpc voor hd te zijn.

Technische specificaties:
Asus P5KPL-VM moederboard

Intel Core 2 Duo E6550 2,33 Ghz

2 GB RAM

2 SATA-2 schijven van 300 GB en 500 GB (Seagate en Western Digital)

ATI Radeon HD 2400 video kaart met onboard X.264 decoder die de processor ontlast bij HD video.

Creative SB X-FI Xtreme Audio
Antec Fusion:
Features:
Aluminum plate front bezel with Vacuum Fluorescent Display (VFD) and Volume Control to work with media center applications.
Windows MCE VISTA® compatible IR receiver included for use with remote control
Triple chamber structure to separate heat and noise of power supply, hard drives and motherboard for cooler and quieter operation
Quiet high-efficiency 430 Watt ATX12V v2.0 power supply with universal input and active PFC
Removable HDD brackets with extra soft silicone grommets to reduce vibrational noise
Advanced cooling system:
- 2 x sidemounted 120mm TriCool 3-speed fans
Low profile desktop height to fit in any environment
3 Drive Bays
- Front Accessible: 1 x 5.25"
- Internal 2 x 3.5"
4 Expansion Slots
Compatible Motherboards: Mini-ITX, microATX
Front-mounted ports for easy multimedia connections
- 2 x USB 2.0
- 1 x IEEE 1394 (FireWire® i.Link®
- Audio In and Out
Durable 0.8mm cold rolled steel construc

Nu wil ik dit geheel aan me lcd en receiver hangen die hd audio ondersteund. Nu schijnt de geluidskaart niet echt bijster te zijn en wat gedateerd maar las ik op internet dat de grafische kaart alles ( dus beeld,hdcp en geluid) over hdmi uitstuurt. IS het dus mogelijk om van me dolby, dts te genieten als ik de htpc via hdmi aan me receiver hang en dan hdmi vanuit receiver naar lcd of moet ik een betere geluidskaart hebben bijv asus xonar d2

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2009 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petillan
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-02-2023
Als je voor een intel-setup gaat neem dan een moederbord met een nvidia 9400 chipset.
Deze bevat een igp en zo hoef je geen grafische kaart meer te kopen. (Zelfde voor amd, moederbord met ATI chipset nemen)

Bijvoorbeeld (en is ook de enigste keus :p ) de Gigabyte GA-E7AUM-DS2H
De nvidia 9400 is lichtjes beter dan de huidige reeks ati igp's.

Voor het geluid, je zegt een dat je een AV-receiver hebt met een hmdi-input dus sluit ge uw htpc op de receiver aan via een hmdi-kabel. Je laat de geluidsstroom decoderen door de receiver dus je hebt ook geen geluidskaart nodig tenzij je echt perse de audio HD-formaten wilt bitstreamen dat kan enkel met de ASUS Xonar HDAV1.3
DTS-HD en Dolby TrueHD formaten zullen anders downgeconverteerd worden naar 48 Khz 16 Bit 7.1 Channel PCM, dus LPCM zal dan op de lcd van uw receiver komen ipv DTS-HD, maar je moet toch al goede oren en apparatuur hebben om dat verschil in samplefrequentie op te merken.

Dus: HTPC ----HDMI----> Receiver ----HDMI---->TV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:03
Geen matches
lj_tree schreef op maandag 20 juli 2009 @ 08:42:
Audio gaat zoiezo via spdif. Dan moet da allemaal goedkomen als t goed is.

Ik ga deze week nog even nieuwe software op me avr255 pompen om te checken of t dan wel goed gaat. Ik heb alles toch t liefst via me reciever lopen. Geen zin om op de tv elke keer van input te wisselen.

Thanks iig voor je feedback.

btw...jumpman? #23 fan?:P
Volgens de specs kan je inderdaad gewoon 1080p doorzetten:

http://www.harmankardon.c...rod=AVR%20255/230&sType=C

De vraag is alleen of je Receiver 'begrijpt' dat beeld wordt ingevoerd met HDMI en geluid met SPDIF/Optical, hier zou het probleem kunnen liggen. Maar probeer sowieso eerst de laaste firmware.

/offtopic

Jumpman is een woordspelling van mijn grootste hobby's/passies: Games (Jumpman was één van de eerste platform games in 1983), Basketbal (Jumpman23 is het handelsmerk van Michael Jordan, voor mij de beste basketballer). Note: Leuk dat ik dit in de 1000e post uitleg en in deze 7,5 jaar nooit van nickname ben gewijzigd.

\ontopic

[ Voor 4% gewijzigd door Jumpman op 21-07-2009 22:30 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobuster
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:25
Zit na te denken over de aanschaf van een HTPC op basis van Windows 7 Media Center.
Heb zojuist UPC HD besteld. Krijg over drie dagen de decoder in huis.
Heb dan zeven dagen de tijd om te kijken of dit bevalt anders weer terug naar UPC Digital.

Weet iemand of het mogelijk is om de HD decoder via HDMI aan te sluiten op een HTPC?
Vervolgens via HDMI vanaf de HTPC weer terug naar mijn TV (Philips 42PFL9664).
De TV stuurt het geluid uiteindelijk weer via Coax Digital naar mijn versterker.

Zou graag vernemen of deze set-up te realiseren is. Alvast bedankt voor jullie reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Bedankt petillan.

Maar ik kan de set hierboven genoemd zo kopen. DUs alles wat daar staat zit er al in namelijk.

Is dit dan een goede keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomr
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-09 18:41
Jumpman schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 22:25:
[...]

Volgens de specs kan je inderdaad gewoon 1080p doorzetten:

http://www.harmankardon.c...rod=AVR%20255/230&sType=C

De vraag is alleen of je Receiver 'begrijpt' dat beeld wordt ingevoerd met HDMI en geluid met SPDIF/Optical, hier zou het probleem kunnen liggen. Maar probeer sowieso eerst de laaste firmware.

/offtopic

Jumpman is een woordspelling van mijn grootste hobby's/passies: Games (Jumpman was één van de eerste platform games in 1983), Basketbal (Jumpman23 is het handelsmerk van Michael Jordan, voor mij de beste basketballer). Note: Leuk dat ik dit in de 1000e post uitleg en in deze 7,5 jaar nooit van nickname ben gewijzigd.

\ontopic
Thanks. Ik ga komend weekend es stoeien met me AVR. Eerst even mijn instellingen opschrijven en dan kijken of ik die nieuwe firmware er fatsoenlijk op krijg. Ik zal verslag uitbrengen of dat scheelt qua resolutie.
Tevens heb ik nog wat probs met me htpc maar dat zal wss in mediaportal liggen (geluid out of sync bij sommige mkv's etc. Wss verschil tussen pal en ntsc maar daar wordt aangewerkt).

Offtopic: ik ben zelf redelijk fanatiek basketballen dus je logo kwam me bekend voor:) Sorry dat je alweer uitleg moet geven over je nick:)
Ontopic.

https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:02
kobuster schreef op dinsdag 21 juli 2009 @ 23:29:
Weet iemand of het mogelijk is om de HD decoder via HDMI aan te sluiten op een HTPC?
Nee. Er is geen tv-kaart met HDMI-in. Het is technisch ook niet echt mogelijk dacht ik, teveel GB/sec

Je beeld van je UPC-doos kun je natuurlijk in je pc opvangen via een analoge tv-kaart maar dan verlies je je HD weer. Er is wel een apart kastje van Hauppauge (de HD-PVR) maar die is enkel aan te sluiten via Component dus dan heb je wel een HDMI->component converter nodig en die kosten ook wel weer meer dan 100 euro. Uiteraard heb je in beide gevallen ook nog een blaster nodig om de pc de UPC-doos te laten bedienen.

Ik weet overigens niet of die Hauppauge in Windows 7 MC werkt, in het topic van Mediaportal is er in ieder geval iemand die het voor Mediaportal aan de gang heeft gekregen met eenzelfde soort box van Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
lj_tree schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 07:34:
[...]

Thanks. Ik ga komend weekend es stoeien met me AVR. Eerst even mijn instellingen opschrijven en dan kijken of ik die nieuwe firmware er fatsoenlijk op krijg. Ik zal verslag uitbrengen of dat scheelt qua resolutie.
Tevens heb ik nog wat probs met me htpc maar dat zal wss in mediaportal liggen (geluid out of sync bij sommige mkv's etc. Wss verschil tussen pal en ntsc maar daar wordt aangewerkt).

Offtopic: ik ben zelf redelijk fanatiek basketballen dus je logo kwam me bekend voor:) Sorry dat je alweer uitleg moet geven over je nick:)
Ontopic.
Het best is om je HTPC eerst goed aan de praat te krijgen met met bijvoorbeeld MediaPlayer HC en AC3, dan weet je zeker dat hardwarematig alles klopt. Hierna kan je beginnen met MediaPortal bijvoorbeeld, omdat hier vele malen meer software instelllingen zijn. Als MPC HC goed draait met alle content, moet dit in Media Portal ook voor elkaar te krijgen zijn.

/oftopic

Ik bedoel de 1000e post niet negatief, maar dat was toevallig me 1000e post in totaal. Advies: zet anders je PM aan :). Nu is het echt klaar met offtopic.

/ontopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, ik ben redelijk op weg om mijn "HTPC" in elkaar te steken. In het begin van vorige week 2 zaken besteld; Een goede HDMI-kabel van 7,5 meter van Blue Jeans Cable en een Asus Xonar HDAV1.3 Slim. De HDMI-kabel was binnen 3 werkdagen vanuit de USA bij mij thuis, en gisteren kon ik het pakketje met de Xonar HDAV ophalen.

Vrij lang bezig geweest om dat ding goed te installeren, maar uiteindelijk lijkt het gelukt. De werkende manier lijkt te zijn dat je eerst alle drivers van de video-kaart en je huidige geluidskaart helemaal de-installeert en verwijdert van de systeem. Daarna in je BIOS je onboard helemaal uit zet, eventuele andere geluidskaart helemaal verwijdert. Kortom, alle tot nu toe gebruikte zaken ongedaan maken/verwijderen ("Kaal systeem maken").

Dan ga je alles installeren. Je stopt de HDAV Slim erin, sluit die met de doorluskabel aan op je graka. Je sluit de DHMI-kabel die naar je TV/receiver loopt aan op de HDMI-out van de Slim. Je TV/Receiver moet je dan via zijn setup ook configueren dat ie een 1080p signaal met audio kan ontvangen; Kortom kompleet aansluiten alles dus.

Dan zet je je HDTV en/of je receiver aan zoals je zou doen als je een film zou gaan kijken vanaf je PC. Dan pas zet je je PC aan. Alle "nieuwe hardware gevonden" pop-ups cancellen natuurlijk. Dan eigenhandig je video-drivers installeren (daarna eventuele CCC/control panels). Dan pas de Slim driver-software, en daarbovenop de patch die Asus heeft uitgegeven.

En dan lijkt alles te werken, een hele tour dus. Maar eindelijk High def kijken via mijn TX-SR875 is een goede beloning. Vanavond verder; Dan Acsoft's Total media Theatre (TMT) installeren. Kijken of ik dan ook DTS-MA kan streamen, want ik heb een test-clip met DTS-MA op mijn PC staan. Een test-clip met TrueHD zoek ik nog, maar er zal vast een set testclips te vionden zijn die Dolby uitgeeft om systmen mee te kunnen testen.

Voorlopig blij met de spullen, de Slim oet alles keurig streamen. Mijn MKV's met FLAC 7.1 worden netjes in 24b/96khz doorgesluisd. Beeld netjes pixelperfect 1:1 op mijn scherem, super. Geen videotheek meer nodig ;)

En een beetje flinke kabel bestellen is tot nu toe ook geen teleurstelling gebleken, de Onkyo is kieskeurig bij HDMI-handshaken als het signaal al wat zwakker wordt (zie regelmatige meldingen daarvan op diverse fora, o.a. AVS Forum). Ik heb geen enkel probleem met de signaaloverdracht.

En ook CD's / stereo-materiaal spelen is geen probleem. Alleen is de Xonar dan wat lastig. Hij heeft geen "direct" stand. Dus al je hem in 7.1 PCM zet, dan gaat ie "automatisch" een matrix-surround toepassen om tot 7.1 te komen. Dit lijkt niet uit te zetten. Ik heb liever een "direct" mode, die die matrix-surround dingen niet toepast, en die gewoon de kanalen uitstuurt die er in het origineel zijn, en die hoogstens de samplerate aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petillan
Verwijderd schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 06:06:
Bedankt petillan.

Maar ik kan de set hierboven genoemd zo kopen. DUs alles wat daar staat zit er al in namelijk.

Is dit dan een goede keuze?
Goh hangt af van of die HD2400 wel alle HD-formaten kan decoderen, ik weet het niet daarvoor zou je dit topic eens moeten doorlezen of wat zoeken via google. Maar het zou kunnen dat die HD2400 te kort zal schieten bij 1080p films, maar eerlijk gezegd dat weet ik niet.

Maar algemeen echter of te wel ga je voor intel processor met een moederbord met de geforce9300/9400 (geïntegreerd op het moederbord)
ofwel een amd processor met een moederbord met een ATI 780G/790GX (ook geïntegreerd op het moederbord)

Deze igp's zijn sterker dan een HD2400

Dus wat ik zou veranderen aan jouw configuratie is een ander moederbord, die grafische -en geluidskaart weg en ook een andere processor want de E6550 zal je moeilijk vinden (is trouwens nog volgens de 65nm lithography)

GA-E7AUM-DS2H

Intel Core 2 Duo E7400 2.8GHz

4GB DDR2 PC2-6400 800MHz

1 x SATA 160GB (voor OS en programma's)

1 x SATA 1TB (voor data)

1 x DVD Brander of 1x BluRay Lezer

Corsair CX400W of een ander merk dat bekend staat voor stille voedingen

Antec Fusion

Totaal met DVD-Brander: 583€
Totaal met BluRay Lezer: 666€

+ eventuele assemblage kosten + eventuele kosten voor een OS (VISTA 64bit is aan te raden voor een htpc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Ok.

Ik had verder al wat research gedaan naar de componenten en het zou gewoon mogelijk moeten zijn met deze config en ik ben 250 euro goedkoper uit. Ik ga nog eens spitten

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Ik wil de volgende set gaan samenstellen

Behuizing: Antec Fusion remote (zwart)
Processor: CPU Intel Core2Duo E7400 2,8 ghz.
Koeling: Scythe Ninja Mini
Geheugen: Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G
MoBo: Intel DG45FC
Video kaart: Onboard Video Intel x4500 HD Chipset geschikt voor Full HD 1080P HDMI
Geluid: 7.1 High Definition Audio (optisch spdif en 7.1 analoog) onboard intel
FLOPPY DTV
Voeding: Zalman ZM360B-APS
HD: Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB
Optische drive: LG GGC-H20L

Dit is voor mij de eerste keer dat ik dit doe, dus wil een aantal dingen weten.
Als eerste zie ik hier veel moederborden voorbij komen vaak met amd processor
ivm goede hd weergave. Het moederbord dat ik heb gevonden de intel DG45FC heeft
onboard 7.1 geluid en video kaart. Volgens de intel site top spul maar is dat wel zo?

Verder wil ik nog weten? Vergeet ik nog iets wat er zeker in moet? Is er iets wat absoluut niet klopt?
Is dit een beetje een goede keus wat ik heb samengesteld?

BVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BKJ
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-08 16:18

BKJ

Geen matches
Ik word helemaal gek van alle opties, codecs, software en instellingen dat ik zwaar de behoefte heb aan een dienst die mij dit uit handen neemt. Ik heb de hardware (+ floppytv) en een harmony en wil gewoon dat alles werkt (onder wmc). Weet iemand van zo'n dienst?

Kamer huren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:41

Sherlock

No Shit

Ik heb een HTPC op basis van het Gigabyte moederbord GA-E7AUM-DS2H.

Nu heb ik sinds kort een tv die hier leuk bij past en die is via HDMI aangesloten. Het geluid gaat echter via de SPDIF naar mijn receiver. Op zich is dat prima, maar ik ben niet de enige die de htpc gebruikt en ik wil het voor mevrouw sherlock zo eenvoudig mogelijk houden.

Ik wil dus graag kunnen kiezen om het geluid via SPDIF óf via HDMI te laten lopen, maar ik kan werkelijk nergens vinden waar ik dat aan kan geven... Iemand een idee?

OS is Vista x64.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:35

_Apache_

For life.

Wat adviseren jullie voor netwerkverbinding richting een HTPC die als HTPC, NAS en backup server dient. Ik heb voor weinig een draft N wireless router kunnen bemachtigen die volgens de revieuws >100Mbit zou moeten doen.
Maar omdat ik toch ga verbouwen kan ik er net zo goed een 100Mbit draadje leggen met het voordeel dat WoL dan gebruikt kan worden.

Afstand is ~10 meter, zonder muren er tussen, opzich ideale omstandigheden voor draadloos.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Verwijderd schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 11:35:
[...]
Vanavond verder; Dan Acsoft's Total media Theatre (TMT) installeren. Kijken of ik dan ook DTS-MA kan streamen, want ik heb een test-clip met DTS-MA op mijn PC staan. Een test-clip met TrueHD zoek ik nog, maar er zal vast een set testclips te vinden zijn die Dolby uitgeeft om systmen mee te kunnen testen.
[...]
En eventjes een update; Gisteren TMT geinstalleerd, en 2 verschillende blu-rays vanaf de HD (vanuit map) gespeeld. Dat gaat gewoon prima. Prachtig om een zachte klik te horen vanuit mijn receiver wanneer het relais omschakelt, en dat daarna op de display "DTS-HD Master" of "Dolby TrueHD" te zien verschijnen :*)

Dat was toch de reden waarom ik deze kaart kocht, en het werkt dus echt zoals geadverteert.

Dus als je lossless HD audio en HD beeld wilt streamen, dan kan ik deze kaart wel aanbevelen. De kleine kinderziektetjes zullen heus wel worden gladgestreken bij volgende driver-versies of firmware-versies. Aangezien Asus duidelijk te kennen geeft dat ze deze kaart een succes willen maken, zullen er snel nieuwere versies verschijnen vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-09 13:31
Geen matches
Zelf zou ik altijd adviseren om utp te leggen waar dit mogelijk is omdat wireless nooit zijn theoretische snelheid gaat halen. En het is vaak zo dat de wireless router niet altijd even goed samen kan werken met de wireless client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Geen matches
Ik heb ook net verbouwd en heb ook utp aangelegd. Voornamelijk voor het downloaden, want de snelheid varieerde nogal via het wireless gedeelte van mijn (niet al te dure) router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petillan
Geen matches
Sherlock schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 10:18:
Ik wil dus graag kunnen kiezen om het geluid via SPDIF óf via HDMI te laten lopen, maar ik kan werkelijk nergens vinden waar ik dat aan kan geven... Iemand een idee?

OS is Vista x64.
start > control panel > hardware and sound > sound > tabblad playback
Daar ziet ge normaal iets in de soort van Realtek Digital Output (=coaxiaal/optisch) en Realtek/Nvidia HDMI output selecteer één van die twee en apply.

Maar het kan dat je de hdmi audio driver nog apart moet installeren: http://www.nvidia.com/obj...io_vista64_1.00.0.42.html
Zelfde voor de realtek digital output: http://www.realtek.com/do...ownTypeID=3&GetDown=false

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Geen matches
petillan schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 16:02:
[...]
Maar het kan dat je de hdmi audio driver nog apart moet installeren:
Ik denk dat dat hem is, bedankt! Ik had wel de chipset driver en de audio driver geinstalleerd, maar geen aparte hdmi-audio driver...
Ik ga het vanavond eens proberen, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Geen matches
Verwijderd schreef op woensdag 22 juli 2009 @ 23:01:
Ik wil de volgende set gaan samenstellen

Behuizing: Antec Fusion remote (zwart)
Processor: CPU Intel Core2Duo E7400 2,8 ghz.
Koeling: Scythe Ninja Mini
Geheugen: Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G
MoBo: Intel DG45FC
Video kaart: Onboard Video Intel x4500 HD Chipset geschikt voor Full HD 1080P HDMI
Geluid: 7.1 High Definition Audio (optisch spdif en 7.1 analoog) onboard intel
FLOPPY DTV
Voeding: Zalman ZM360B-APS
HD: Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB
Optische drive: LG GGC-H20L

Dit is voor mij de eerste keer dat ik dit doe, dus wil een aantal dingen weten.
Als eerste zie ik hier veel moederborden voorbij komen vaak met amd processor
ivm goede hd weergave. Het moederbord dat ik heb gevonden de intel DG45FC heeft
onboard 7.1 geluid en video kaart. Volgens de intel site top spul maar is dat wel zo?

Verder wil ik nog weten? Vergeet ik nog iets wat er zeker in moet? Is er iets wat absoluut niet klopt?
Is dit een beetje een goede keus wat ik heb samengesteld?

BVD
Nee, gewoon een GA-E7AUM-DS2H halen, die wordt veel vaker gebruikt voor Intel systemen.
Is wel geen miniTX maar heb je dat nodig?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Ik ben al tijdje aan het rondzoeken tussen het verschil van een GeForce 9300 en een GeForce 9400 gebasseerd mobo.

Dat de 9400 een iets snellere kloksnelheid heeft, ok..
maar ga je daar ook zoveel voordeel aan hebben? Want opzich zijn de verschillen minimaal..
En voor zover ik gelezen heb, ga je er alleen met 3D iets voordeel van hebben..

Maar toch scheeld een 9300 of 9400 bordje zo'n 30 euro..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Id3ntityX
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-09 20:23
Geen matches
Ik denk dat je niet heel veel verschil moet verwachten tussen de 9300 en 9400. Op deze site zijn er wel een aantal vergelijkende tests. Het scheelt vaak net een frame of 2. Hoewel deze review wel wat gedateerd is volgens mij, want ik heb bij andere sites al veel betere SLI resultaten gezien.

[ Voor 4% gewijzigd door Id3ntityX op 26-07-2009 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Geen matches
of kijk eens wat hardware.info er van vindt.... linkje of hier
die zijn ook wel erg bezig met dit onderwerp de laatste tijd...

[ Voor 19% gewijzigd door A4-tje op 26-07-2009 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Sherlock schreef op donderdag 23 juli 2009 @ 16:16:
[...]
Ik denk dat dat hem is, bedankt! Ik had wel de chipset driver en de audio driver geinstalleerd, maar geen aparte hdmi-audio driver...
Ik ga het vanavond eens proberen, thanks!
En dat was inderdaad het 'probleem'. Nu kan ik kiezen welke output ik gebruik.
Is er eigenlijk een manier om dat nog te vereenvoudigen? Als mijn vrouw de htpc aanzet om een dvd'tje van Bob de Bouwer aan te zetten voor de kids dan mag het geluid best via de tv gaan. Als ik zelf een film wil gaan kijken dan heb ik liever dat het via de receiver gaat. Dit kan ik natuurlijk wel elke keer instellen, maar dat kost 'tijd en moeite'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
A4-tje schreef op zondag 26 juli 2009 @ 18:50:
of kijk eens wat hardware.info er van vindt.... linkje of hier
die zijn ook wel erg bezig met dit onderwerp de laatste tijd...
hmm, ik had HWI idd ook al wel afgespeurd, maar deze was ik nog niet tegen gekomen..
thanks!

Denk dat het dan toch het Gigabyte bordje wordt..
Zoiezo wel goede ervaringen met GB, maar komt ook nog eens beter uit de test..
Lagere stroomvebruik, toch best belangrijk aangezien hij de heledag aan gaat staan..
Dus dan verdien je die 30 euro toch langzaam weer terug :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-09 16:14
Geen matches
psy schreef op maandag 20 juli 2009 @ 09:08:
[...]

Toch is het dan vreemd, dat ik heb het volume altijd kan bewerken als ik het via HDMI doorstuur.
Blijkbaar vindt er dan wel bewerking plaats. Zelf wil ik dat niet, omdat ik het geluid zo zuiver mogelijk bij mijn receiver wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Geen matches
armageddon_2k1 schreef op maandag 20 juli 2009 @ 22:43:
Er zijn twee mgoelijkheden.
1. Geluid laten decoderen door je pc. De pc stuurt dan via een analoog signaal het geluid naar je receiver. De receiver versterkt het signaal en stuurt het door naar de speakers.
2. Geluid laten decoderen door je receiver. De pc stuurt dan via een digitaal signaal het geluid naar je receiver. De receiver decodeert het digitale signaal en stuurt het daarna door naar de versterker en daarna naar de speakers.

Optie 2 heeft meestal de voorkeur omdat de route waar kwaliteitsverlies kan optreden zo klein mogelijk blijft, zeker als je een goede tot zeer goede receiver hebt. Echter, in sommige gevallen is optie 1 de betere keuze, b.v. als je receiver geen HD-audio kan decoderen en je hier toch gebruik van wil maken.

Decoderen van geluid kost wat cpu power, afhankelijk van het bronsignaal (AC3 decoderen kost minder cpu power dan DTS-HD MA decoderen). Alleen het doorsturen van het digitale signaal naar de receiver kost ook cpu power, maar uiteraard veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-Moondust- schreef op maandag 27 juli 2009 @ 12:28:
[...]

Er zijn twee mogelijkheden.
1. Geluid laten decoderen door je pc. De pc stuurt dan via een analoog signaal het geluid naar je receiver. De receiver versterkt het signaal en stuurt het door naar de speakers.
2. Geluid laten decoderen door je receiver. De pc stuurt dan via een digitaal signaal het geluid naar je receiver. De receiver decodeert het digitale signaal en stuurt het daarna door naar de versterker en daarna naar de speakers.

Optie 2 heeft meestal de voorkeur omdat de route waar kwaliteitsverlies kan optreden zo klein mogelijk blijft, zeker als je een goede tot zeer goede receiver hebt. Echter, in sommige gevallen is optie 1 de betere keuze, b.v. als je receiver geen HD-audio kan decoderen en je hier toch gebruik van wil maken.

Decoderen van geluid kost wat cpu power, afhankelijk van het bronsignaal (AC3 decoderen kost minder cpu power dan DTS-HD MA decoderen). Alleen het doorsturen van het digitale signaal naar de receiver kost ook cpu power, maar uiteraard veel minder.
Ik zal deze post nog editen met wat bronvermeldingen, moet ze alleen even opzoeken. ---> done

Je vergeet nog een een paar voordelen/nadelen, en een tussenvorm. Bij optie 2 MOET je een HDMI-verbinding leggen die DHCP beschermt is (PAP, protected audio path). Je hebt dan op dit moment maar 1 keuze, en dat is een speciale audio-kaart waar je je video "doorheen moet lussen" zodat eea gebundeld door de HDMI-kabel kan. Er zijn op dit moment maar 2 fabrikanten die zo'n kaart leveren (Asus Xonar serie, en een serie van Auzentech). en die zijn niet goedkoop. Ik heb overigens voor deze optie gekozen, want het levert imho wel de allerbeste kwaliteit op; En volgens de laatste benchmarks heeft de Xonar die ik heb, de laagste CPU-belasting omdat ie "veel taken van de CPU overneemt". (bron)

Optie 1 heeft een groot nadeel; Afhangende van de hoeveelheid kanalen die je witl aansluiten heb je meer kabels nodig; Totdat je bij een 7.1 systeem, dus 8 losse kabels moet trekken voor alleen het geluid (en daarnaast loopt je video-verbinding er ook nog). Hoe meer kabels, hoe duurder en hoe meer risico voor verlies en andere onzuiverheden etc. En het is veel werk ;)

De tussenvorm heb je bv. met video-kaarten die zelf een HDMI-verbinding hebben èn een audiomogelijkheid, de laatste tijd zijn die er van zowel Nvidia als Ati, maat Ati heeft deze optie al langer. Deze tussenvorm bied de voordelen van digitale verbindingen, zoals bij mijn optie. Maar ze kunnen daarentegen geen modernere lossles formaten streamen (dus DTS-MA en TrueHD worden niet gestreamed). Plus dat ze in veel gevallen maximaal 16 bits en maximaal 48 KHz ondersteunen. Dit laatste kan schijnbaar worden omzeild, maar maar toch "mag het officieel niet". Want hogere resoluties bus 24 bits en hogere samplerates zouden officieel alleen over een PAP beveiligde verbinding mogen.(bron).

Deze laatste tussenvorm wordt vlgs. mij in de HTPC wereld het meest gebruikt. Het bied het voordeel van weinig kabels en toch een digitale verbinding. Maar het biedt niet het "maximaal haalbare". Dat laatste is momenteel duidelijk de duurste optie, omdat je een dure geluidskaart moet hebben. Maar aan de andere kant, je krijgt bij die kaart weer een volledige versie van Total Media Theatre erbij en een kaart die erg goed presteert bij gamen; En die bovendien zowel Dolby Digital live als DTS-connect beheerst. Het is maar waar je de voorkeur aan geeft :)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2009 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Ik ga binnen nu en een paar maanden een receiver aanschaffen die ook HD-audio kan decoderen. Momenteel is mijn receiver via S/PDIF coaxiaal verbonden met de HTPC. Ik gebruik hiervoor de M-Audio Revolution 7.1. Die geeft het signaal onbewerkt door. In de nieuwe situatie dient de HD-audio onbewerkt doorgegeven te worden aan de receiver via HDMI. Moet ik dan alleen de geluidskaart vervangen of is het handiger om de videokaart er ook bij te betrekken zodat de nieuwe receiver via één HDMI-kabel zowel beeld als geluid doorkrijgt en het beeld daarna wordt doorgelust naar de tv? Zijn er soort audio-video-combikaarten te koop die HD-audio aankunnen? Kortom, voor welke opties heb ik welke hardware nodig? Prijs is wat mij betreft ondergeschikt aan de kwaliteit. Graag tips en suggesties.

Oja, en ook erg belangrijk. Welke software kan er met HD-audio overweg? Is die software er wel in een stabiele versie?

[ Voor 17% gewijzigd door -Moondust- op 27-07-2009 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-Moondust- schreef op maandag 27 juli 2009 @ 18:13:
Ik ga binnen nu en een paar maanden een receiver aanschaffen die ook HD-audio kan decoderen. Momenteel is mijn receiver via S/PDIF coaxiaal verbonden met de HTPC. Ik gebruik hiervoor de M-Audio Revolution 7.1. Die geeft het signaal onbewerkt door. In de nieuwe situatie dient de HD-audio onbewerkt doorgegeven te worden aan de receiver via HDMI. Moet ik dan alleen de geluidskaart vervangen of is het handiger om de videokaart er ook bij te betrekken zodat de nieuwe receiver via één HDMI-kabel zowel beeld als geluid doorkrijgt en het beeld daarna wordt doorgelust naar de tv? Zijn er soort audio-video-combikaarten te koop die HD-audio aankunnen? Kortom, voor welke opties heb ik welke hardware nodig? Prijs is wat mij betreft ondergeschikt aan de kwaliteit. Graag tips en suggesties.

Oja, en ook erg belangrijk. Welke software kan er met HD-audio overweg? Is die software er wel in een stabiele versie?
Ik vraag me af: Lees jij ook de posts die al eerder reageerden, voordat je een nieuwe vraag neerzet ? Want het antwoord op al jouw vragen is al gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:05
Geen matches
Voor het bekijken van TV-series met behulp van MediaPortal op WinXP, heb ik heb onderstaande configuaratie besteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Fusion Remote Zwart€ 126,40€ 126,40
1be quiet! Straight Power 350W (E6)€ 41,95€ 41,95
1Gigabyte GA-E7AUM-DS2H€ 113,-€ 113,-
1Intel Core 2 Duo E7400€ 95,61€ 95,61
1OCZ Gold GX XTC Dual Channel (OCZ2G8002GK)€ 24,86€ 24,86
1Scythe Shuriken CPU Cooler€ 24,49€ 24,49
1Sony AD-7240S€ 19,65€ 19,65
ImporterenTotaal€ 446,-

Zoals te zien zit hier nog geen hardeschijf bij. Ik was van plan om er een Samsung 500GB in te zetten die ik hier nog als 'spare' heb liggen.

Maar aangezien ik al mijn media op een NAS heb staan, bedacht ik mij dat het wel vet zou zijn om misschien te gaan werken met een Compact flash kaart als HD om van te booten. Voordelen zijn natuurlijk de geluidsproductie, energiezuinigheid, en de relatief lage kosten ten opzichte van een SSD.

Naar mijn idee zal MediaPortal voornamelijk leesacties uitvoeren, en zullen de schrijfacties nihil zijn. Daardoor kun je af met een relatief goedkope CF:

#ProductPrijsSubtotaal
1Transcend 8GB 133x CompactFlash Card€ 20,04€ 20,04

Volgens Salland en Newegg, zou deze CF een leessnelheid van ongeveer 45MB/s moeten hebben, wat toch redelijk snel zou moeten zijn. Schrijfsnelheid zou ~15MB/s zijn, wat natuurlijk behoorlijk traag is, maar ik hoop dat dit in de praktijk niet merkbaar zal zijn, door de weinige schrijfacties.

Ik hoop hiermee eerder genoemde voordelen te bereiken, zonder dat de performance in zal zakken. Het systeem moet nog snel uit standby kunnen komen, en MediaPortal moet nog lekker vlot blijven lopen.

Wat is jullie idee, zou deze theorie gaan werken? Of zou de schrijfsnelheid toch de performance nekken? Of is het hele idee van de CompactFlash niet zo handig :P

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-09 10:34
Geen matches
Ik heb er ook vaak aan lopen om met een CF kaartje te gaan werken. Het probleem is alleen dat die 45MB/sec de sequentiele leessnelheid is. Ofwel, als je een film gaat afspelen dan kan dat in principe tot zo'n 45MB/sec. Alleen bij het starten van een os gaat het meer om random leessnelheden (en seek, maar die zijn bij CF verwaarloosbaar). Helaas weet ik niet wat de random leessnelheden zijn van zo'n cf kaartje. Overigens ondersteunt het kaartje dat je noemt geen UDMA. Je moet de 300x versie nemen.
Als je ervoor gaat dan moet je er goed op letten dat zaken als de pagefile uitstaan. Anders krijg je toch nog de schrijfacties die je niet wil (en nog harder gaan dan wat dan ook.)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooper
  • Laatst online: 10:05
Geen matches
Ja, die random leestijden zijn inderdaad belangrijk. Maar doordat de seek/access time laag is, wordt toch automatisch ook de random read beter?

Ik heb een test op Toms Hardware gelezen, waarin de door jou aangerade 300x CF's het erg goed doen. En je ziet ook nog wel behoorlijk verschil in IO's per kaartje. (link)

Maar volgens de site van transcend zouden deze 133x CF's wel UDMA0-4 moeten ondersteunen. Ik hoop ook dat ze dat wel doen, aangezien ik het kaartje al besteld heb :P

Wat ik niet helemaal snap op de site van Transend is dat ze het hebben over average speeds van 45MB/16MB read/write, maar dat onderaan weer het volgende staat: "Data transfer rate: 21.5MB/sec(Max)".

De kaartjes die sneller zijn, gaan ook al snel richting 65% van wat een snelle SSD kost, dus als een kaartje als deze niet performed, zou ik toch gaan voor SSD (of gewoon cheap HD)

[ Voor 40% gewijzigd door Scooper op 28-07-2009 13:38 ]

SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pelican
  • Niet online

pelican

Zit te twijfelen tussen een HTPC of een losse media streamer.
Voor een HTPC heb ik al een kast, voeding, toetsenbord, en slome celeron proc, heb dus nodig
- moederbord + mem
- stille hd / ssd

Een matx nvidia 9300 mb heb je vanaf ~ 90 euro, maar vond het onzinnig om daar een SSD bij te kopen van ~100 euro, en heb liever geen hardeschijf in dat ding (heb toch al een homeserver).

Ik heb zojuist de XBMC live eens geprobeerd vanaf CD, en dat werkt...
SUPER!

Ik heb nog niets geconfigureerd, maar ik kan al DVD + MKV + WMV bestanden kijken, met VDPAU (dus ik red het met een slome celeron proc) en geluid! Zelfs ondertitels doen het!
Straks nog ff kijken hoe snel het opstart vanaf USB sticky en of ik dan wel dingen kan instellen als netwerkpaden enzo. Als dat allemaal lekker werkt dan ben ik er al met alleen een moederbord + mem.

Het verbaast me hoe soepel dat gaat met linux, in tegenstelling tot windows + mediaportal + alle extra's (ffdshow, daemon tools enzo).

Update: nu vanaf USB stickie geprobeerd
Start aardig snel op (een stuk sneller dan windows + mediaportal vanaf m'n HD)
Netwerk instellingen worden netjes onthouden. :)
Ook de 'planet earth bird scene l5.1' sample doet het netjes met VDPAU.

[ Voor 11% gewijzigd door pelican op 28-07-2009 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 11:07
pelican schreef op dinsdag 28 juli 2009 @ 19:03:
Zit te twijfelen tussen een HTPC of een losse media streamer.
[..]
Ik heb zojuist de XBMC live eens geprobeerd vanaf CD, en dat werkt...
SUPER!

Ik heb nog niets geconfigureerd, maar ik kan al DVD + MKV + WMV bestanden kijken, met VDPAU (dus ik red het met een slome celeron proc) en geluid! Zelfs ondertitels doen het!
Straks nog ff kijken hoe snel het opstart vanaf USB sticky en of ik dan wel dingen kan instellen als netwerkpaden enzo. Als dat allemaal lekker werkt dan ben ik er al met alleen een moederbord + mem.

Het verbaast me hoe soepel dat gaat met linux, in tegenstelling tot windows + mediaportal + alle extra's (ffdshow, daemon tools enzo).
[..]
Ik zit ook met dat dilemma. Waarom nog een dure HTPC samenstellen als je voor 350 euro (binnenkort) een mediastreamer hebt (popcorn hour c200) met alles erop en eraan? Nu al kun je voor 100 euro een mediastreamer kopen die perfect 1080p films afspeelt. Wat ik alleen nooit in de reviews van die mediastreamers terug zie is de beeldkwaliteit van die oplossingen. Zoals bekend speelt de gemiddelde HTPC blu-ray(-rip)s qua beeldkwaliteit beter af dan de duurste losse blu-ray spelers. Wat voor score halen de mediastreamers?
Ik gebruik momenteel met veel plezier de Xbox als mediastreamer en een HTPC met XBMC zou voor mij dus ook de meest logische keuze zijn als ik voor een HTPC ga (interface al bekend bij de andere leden van de familie). Alleen heeft XBMC bij mijn weten nog geen mogelijkheid om TV weer te geven. Ik zou graag een tv server (GBPVR of MythTV) op mijn huidige server draaien (die staat toch altijd aan), zodat XBMC alleen moet connecten naar die server om de TV beelden live te kunnen tonen. Weet iemand of dit al mogelijk is?

Update:
Antwoord op mijn eigen vraag. Er is hier een pagina met informatie over hoe je XBMC op zet met een MythTV backend.

[ Voor 17% gewijzigd door martdj op 29-07-2009 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Nu online
het blijft natuurlijk niet alleen om tv te kijken en muziek te luisteren (met alle verschillende codecs die op internet zijn te vinden) maar ook om op te nemen van tv. dit laatste wordt wel wat moeilijker/onzekerder voor diegene die ziggo hebben. bij UPC is het helemaal niet mogelijk (of niet makkelijk) om tv op te nemen. hiermee wordt idd wel een groot deel van waar een HTPC voor dient teniet gedaan...
maar sommigen gebruiken het natuurlijk ook, net als een normale pc, om even te internetten, een spelletje te spelen, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
martdj schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 10:47:
Ik zit ook met dat dilemma. Waarom nog een dure HTPC samenstellen als je voor 350 euro (binnenkort) een mediastreamer hebt (popcorn hour c200) met alles erop en eraan?
Voor 350 heb je ook een prima HTPC: nVidia 9300-bordje + E6300 + 2 GB + voeding heb je onder de 200 euro. Hou je nog 150 euro over om het geheel een beetje op te tuigen met randapparatuur or een mooie behuizing. Een NMT als de Popcorn Hour is niet gek maar je mist wel een hoop flexibiliteit/uitbreidbaarheid.

TV opnemen kan trouwens altijd nog analoog, gewoon zonder dat hele settop box-doorlus gedoe.

[ Voor 6% gewijzigd door Dreamvoid op 29-07-2009 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
A4-tje schreef op woensdag 29 juli 2009 @ 18:51:
muziek te luisteren (met alle verschillende codecs die op internet zijn te vinden)
Muziek luisteren doe ikzelf eigenlijk nog altijd met mijn Squeezebox, daar hoeft de TV (en de HTPC) dus niet eens voor aan
bij UPC is het helemaal niet mogelijk (of niet makkelijk) om tv op te nemen.
Je kunt een analoge TV-kaart nemen en die via een RGB to Svideo-converter op je STB aansluiten maar dan heb je natuurlijk niet het mooiste digitale beeld. Ik zit zelf in UPC-gebied en overweeg daarom ook de Hauppauge HD PVR maar dat is weer een extra kastje en ook dan moet er weer converter tussen. Dit terwijl je met de HTPC juist alles in één kastje wilt.
hiermee wordt idd wel een groot deel van waar een HTPC voor dient teniet gedaan...
Vandaar ook dat ik ook satelliet (met dan de bekende FloppyDTV in mijn pc) nog overweeg. Maar da's toch ook weer een gedoe. Echt ideaal wordt het niet.
maar sommigen gebruiken het natuurlijk ook, net als een normale pc, om even te internetten, een spelletje te spelen, enz.
Als een normale pc gebruik ik de HTPC niet, niet om echt te surfen of hier mijn bijdragen te tikken. Dat doe ik toch liever vanaf de laptop. Wat ik wél heel makkelijk vind is dat ik 's ochtends even snel de NS-site kan bezoeken voor de vertrektijden of de uitgebreide weerpagina kan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Geen matches
Ik heb wat moeite om mijn VFD aan de praat te krijgen in Vista x64. k heb een Ahanix mce 302 met een Samsung 2x16 Characters VFD.

Ik heb deze werkend gehad onder XP MCE 2005, BIOS setting staat op EPP en is ongewijzigd. De drivers op de site van Ahanix zijn echter alleen 32-bit, waardoor ik nog geen enkele letter op het scherm heb kunnen krijgen. Iemand een tip om dit wel voor elkaar te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 14:40

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik heb een beetje een raar probleem, wat ik kan niet echt kan oplossen met mijn HTPC.

Het weergeven van SD content gaat bij mij soms niet helemaal vloeiend. Ik heb een stuk van RTL-Z opgenomen (waar een mooie ticker-balk inzit waarmee ik dit testen). Ik kan dan duidelijk zien dat de scrolltekst niet helemaal soepel loopt. Het vreemde is dat als ik wat speel met de instellingen in het ATI control panel (een keer een andere resolutie, en dan weer terug), dat dan alles wel weer goed gaat. Na verloop van tijd (een paar uur), begint de weergave weer te schokken.

Het lijkt erop dat de refreshrate niet helemaal overeen komt waardoor minimale judder ontstaat.

Eventueel relevante specs:
  • Gigabyte moederbord met X1250 graka onboard
  • Ik heb al een losse graka geinstalleerd voor HD DXVA (ook dat heeft het probleem niet verholpen)
  • Probleem komt voor bij elke (huidige) versie van de ATI drivers (momenteel versie 9.7)
  • Probleem kwam voor onder zowel Windows Vista als nu Windows 7
  • AMD External Events Utility is disabled
  • Probleem doet zich voor met verschillende software. VLC, MPC-HC, PowerDVD etc.
Het schokken is overigens minimaal en valt tijdens gewoon tv kijken niet echt op. Maar zoals al gezegt, bij een ticker balk of voetbal wedstrijd is het wel te zien. Iemand tips?

Mijn allerlaatste optie zou zijn om over te stappen op een Nvidia kaart, maar dan wil ik eerst zeker weten of dat ook daadwerkelijk het probleem verhelpt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
www.karmadigital.com / www.aumro.co.uk, de engelse site van Aumro?

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2009 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Geen matches
Sherlock schreef op vrijdag 31 juli 2009 @ 20:34:
Ik heb wat moeite om mijn VFD aan de praat te krijgen in Vista x64. k heb een Ahanix mce 302 met een Samsung 2x16 Characters VFD.

Ik heb deze werkend gehad onder XP MCE 2005, BIOS setting staat op EPP en is ongewijzigd. De drivers op de site van Ahanix zijn echter alleen 32-bit, waardoor ik nog geen enkele letter op het scherm heb kunnen krijgen. Iemand een tip om dit wel voor elkaar te krijgen?
Via deze post en deze download is het gelukt om mijn vfd met lcd smartie aan de praat te krijgen! Nu nog in MediaPortal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krayhan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-08 17:14
Ik wil met het volgende setup genieten van mijn htpc:
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2009 (tweakers best buy guide mei 2009 htpc, nog niet gekocht)
http://www.kieskeurig.nl/receiver/onkyo/tx-sr607/327189/ (mogelijke receiver, nog niet gekocht)
http://www.kieskeurig.nl/...c1r/specificaties/252485/ (LG 50PC1R) al gekocht

Mijn vragen zijn: Hoe kan ik beeld en geluid het beste aansturen? De in/uitgangen voor mobo: http://www.gigabyte.com.t...roductName=GA-MA78GM-UD2H
De in/uitgangen voor de receiver: http://www.cepro.com/images/uploads/large_tx_sr607.jpg
De in/uitgangen voor LG http://www.kieskeurig.nl/...c1r/specificaties/252485/ (eigenlijk 2x hdmi waarvan 1 dvi). Stel ik stuur vanuit mobo hdmi naar onkyo beeld en geluid dan via onkyo hdmi uit naar LG tv, werkt dit en zoja werkt het alleen met dolby digital 5.1 en dts of ook alle digitale geluiden zoals TrueHD? Wordt het geluid dan 2 keer uitgestuurd, dus 1 keer naar de receiver vanuit pc en daarna nog een keer naar de tv? Wat ik wil is dat geluid alleen naar de receiver gaat vanuit de receicer naar de speakers (dus niet de tv). Ander mogelijkheid is dat ik vanuit de pc hdmi uit direct naar de tv hdmi beeld+geluid stuur (maar dan heb ik geen 5.1 geluid of true hd op tv speakers) en optical uit vanuit pc naar optical in receiver voor geluid kan aansturen. Wat zou de beste oplossing zijn volgens deze hardware. Het systeem zou moeten draaien op een windows mce (vista), liefst linux mce maar dat wordt nog puzzelen in de toekomst.

Tweede vraag: Ik heb via ziggo een digitaalpakket abonnement met een eenvoudige Humax decoder IR-FOX C
http://www.digitalekabelt...humax/aansluitingen.shtml
Als ik bij de htpc config behorende hauppage kaart koop hoe kan ik de decoder met de kaart verbinden zodat ik digitale tv uitzendingen kan opnemen? Dus eigenlijk vroeger had ik de video tussen de decoder en de tv om programmas op te nemen, hoe kan ik dat nu doen? Decoder heeft scart uitgang en de hauppage kaart heeft geen scart ingang...
Ik wil een zo optimaal mogelijk comfortabel systeem opzetten htpc+receiver+tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Johnny
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-07 11:10
Geen matches
tsja, het beste is natuurlijk om het digitale signaal in je PC te decoderen ipv in de Humax. Als je dat echt niet wilt, dan converteer je de scart toch naar s-video? Maar dat is wel zonde van je digitale beeldkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krayhan schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 17:12:
[...]Stel ik stuur vanuit mobo hdmi naar onkyo beeld en geluid dan via onkyo hdmi uit naar LG tv, werkt dit en zoja werkt het alleen met dolby digital 5.1 en dts of ook alle digitale geluiden zoals TrueHD? Wordt het geluid dan 2 keer uitgestuurd, dus 1 keer naar de receiver vanuit pc en daarna nog een keer naar de tv? Wat ik wil is dat geluid alleen naar de receiver gaat vanuit de receicer naar de speakers (dus niet de tv).
[...]
Zo werkt dat standaard met HDMI audio-out op NEE, en HDMI-monitor op TV. Lees de handleiding van de Onkyo voor meer info.

Wat je wilt is dus de juiste manier.
[...]
Ander mogelijkheid is dat ik vanuit de pc hdmi uit direct naar de tv hdmi beeld+geluid stuur (maar dan heb ik geen 5.1 geluid of true hd op tv speakers) en optical uit vanuit pc naar optical in receiver voor geluid kan aansturen.
[...]
Dit dus niet.
[...]
Tweede vraag: Ik heb via ziggo een digitaalpakket abonnement met een eenvoudige Humax decoder IR-FOX C
Als ik bij de htpc config behorende hauppage kaart koop hoe kan ik de decoder met de kaart verbinden zodat ik digitale tv uitzendingen kan opnemen?
[...]
Niet dus, je zegt het zelf al. Die decoder heeft een SCART (=analoge) uitgang. Dus er is geen sprake meer van een digitaal signaal, dus je kan ook niets meer digitaal opnemen. Tenzij je eea weer digitalisseerd, maar meerdere D->A->D conversies .... bedenk zelf maar de kwaliteit van je uiteindelijke signaal.

Trouwens; Video heb ik allang de deur uit gedaan. Als je iets niet hebt gezien, dan is er uitzendinggemist of je bezoekt een van de vele vele vele andere plekken om je gemiste uitzending binnen te hengelen. Als het bv. om series uit de VS is dat zelfs de betere optie. Je hebt kans dat je de komende tig afleveringen erbij kan halen maar belangrijker nog; Vaak is het dan wèl in HD-kwaliteit (want NL loopt qua HD gewoon achter).

Wat ik hiermee ga zeggen is; Bedenk precies hoe vaak je je video echt nodig hebt. Ik gebruikte hem al tijden niet meer, dus heb hem al zeker 5 jaar niet meer staan. Nooit gemist (mede ook omdat op de NL-tv vrijwel nooit programma's komen die de moeite waard zijn om op te nemen imho ;) )

en nog een algemene wenk
Gebruik eens een enter in je tekst. Een nieuwe alinea maakt de hele boel een stuk leesbaarder. Veel mensen hebben bij voorbaat al geen zin om die een post als de jouwe te lezen omdat het over komt als een "Wall 'o text".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Als ik bij de htpc config behorende hauppage kaart koop hoe kan ik de decoder met de kaart verbinden zodat ik digitale tv uitzendingen kan opnemen?
Je hebt drie opties:
  1. Die Humax vergeten en één of meer digitale tv-tuners in je pc stoppen met elk een CAM-module voor je kaart. In WMC zit je dan vast aan de FloppyDTV.
  2. Als de scart-uitgang van je Humax een s-video uitgang is dan kun je die rechtstreeks verbinden met de Hauppauge. Bij RGB-scart heb je een RGB to S-video converter (ca. 100 euro) nodig. Je hebt dan overigens in alle gevallen geen puur digitaal beeld meer.
  3. Je kunt ook nog een Hauppauge HD PVR kopen (200 euro) en die als tv-kaart gebruiken. In Mediaportal hebben mensen dat aan de gang gekregen, in WMC weet ik dat niet. Wel heb je dan weer een converter nodig van meer dan 100 euro. De HD PVR heeft alleen een component-ingang namelijk.
Verwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 09:53:
[...]
Trouwens; Video heb ik allang de deur uit gedaan.
Ik vind het toch nog wel handig hoor
Als je iets niet hebt gezien, dan is er uitzendinggemist of je bezoekt
Daar zitten een heleboel programma's ook niet bij
Als het bv. om series uit de VS is dat zelfs de betere optie.
Moet je wel zelf de ondertitels zoeken meestal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
D-e-n schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 10:14:
[...]

Daar zitten een heleboel programma's ook niet bij
[...]
Daarom zei ik ook; Of één van de vele vele ander sites ;)
Moet je wel zelf de ondertitels zoeken meestal
Tja, die zijn altijd wel te vinden; Vaak zelfs al via google.

Ik persoonlijk kijk eigenlijk altijd zonder (Engels geen bezwaar), dus dat probleem heb ik niet. En dat engels zonder ondertitels went zeer snel, kan het je wat dat betreft aanraden (scheelt uiteindelijk dus weer zoeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krayhan
Verwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 09:53:
Zo werkt dat standaard met HDMI audio-out op NEE, en HDMI-monitor op TV. Lees de handleiding van de Onkyo voor meer info.

Wat je wilt is dus de juiste manier.

Niet dus, je zegt het zelf al. Die decoder heeft een SCART (=analoge) uitgang. Dus er is geen sprake meer van een digitaal signaal, dus je kan ook niets meer digitaal opnemen. Tenzij je eea weer digitalisseerd, maar meerdere D->A->D conversies .... bedenk zelf maar de kwaliteit van je uiteindelijke signaal.
Bedankt, dus als ik goed begrijp Mobo HDMI--> Onkyo (HDMI-out NEE en HDMI-monitor op TV ja instellen met Onkyo) --> TV? Ondersteunt de mobo via HDMI dus TRUE HD en DTS HD audio?

Dit lees ik bij de specs van de mobo: http://www.gigabyte.com.t...roductName=GA-MA78GM-UD2H
Audio Realtek ALC889A codec
High Definition Audio
2/4/5.1/7.1-channel
Supports for Dolby Home Theater (Note 3)
Support for S/PDIF In/Out
Support for CD In

Trouwens de video heb ik gehouden om oude banden te digitaliseren en ook omdat ik altijd nog geen harddisk recorder heb gekocht vanwege het htpc project (die al te lang duurt....) =)
Je hebt drie opties:
  1. Die Humax vergeten en één of meer digitale tv-tuners in je pc stoppen met elk een CAM-module voor je kaart. In WMC zit je dan vast aan de FloppyDTV.
  2. Als de scart-uitgang van je Humax een s-video uitgang is dan kun je die rechtstreeks verbinden met de Hauppauge. Bij RGB-scart heb je een RGB to S-video converter (ca. 100 euro) nodig. Je hebt dan overigens in alle gevallen geen puur digitaal beeld meer.
  3. Je kunt ook nog een Hauppauge HD PVR kopen (200 euro) en die als tv-kaart gebruiken. In Mediaportal hebben mensen dat aan de gang gekregen, in WMC weet ik dat niet. Wel heb je dan weer een converter nodig van meer dan 100 euro. De HD PVR heeft alleen een component-ingang namelijk.
Bedankt, ik begrijp dat Digitale tv (pay tv) aardig klusje is. Ik heb inmiddels al menige fora bezocht onder andere ook avsforums. Hoe dan ook ik blijf me bedenkingen houden vanwege de Alphacrypt module. Vanuit mijn satelliet hobby( in het verleden) weet ik dat de providers wel eens wisselen van encryptie methode, de cam modules worden niet ondersteund door de providers.

Verder denk ik dat FloppyDtv (2 nodig zijn) als je wilt opnemen en ander zender wilt kijken en klopt het dat deze al standaard de alphacrypt heeft oftewel ziggo kaart erin (ziggo bellen voor installatie) en klaar? Hier heb ik iets gezien DVB-C https://www.cardwriter.nl/nl/pd-2023489411.htm?categoryId=94 maar er moet nog cam erbij.

Dan kom ik zelf met nog een andere optie:
Digitale (Misschien HD) kabeltv ontvanger voor Ziggo http://www.ziggo.nl/produ...ntvangers/gecertificeerd/ met uiteraard hardisk opneem mogelijkheid. heet dit een Set-top box oplossing?

Misschien had ik hiermee moeten beginnen:
- Ik wil vanuit de HTPC muziek, fotos (gestreamed vanuit een nas of een extern eSata hd), afspelen maar voornamelijk films in de formaat vob (uitgepakt) of iso (image formaat zonder uit te pakken). Heeft Windows Vista MCE de mogelijkheid om iso's af te spelen (gaat dit in samenwerking met daemen tools)? Maar vooral ook HD kwaliteit films afspelen.

- Verder wil ik de HTPC als een opnameapparaat gebruiken voor tv programma's, timeshift enzo zonder reclames. Dit wordt dus wat lastiger...
Is het een goed idee om naast de HTPC mijn optie te gebruiken? Zoja hoe werkt dit met mijn hardware?

Dus stel ik koop 1 van deze http://www.ziggo.nl/produ...ntvangers/gecertificeerd/ digitale ontvangers met dd 5.1 geluid hd kwaliteit en opname op harddisk. Hoe verbind ik de boel?

Ik probeer ff zelf.
- HTPC hdmi---> Onkyo ---> TV (nogmaals hier de vraag kan ik hiermee alle digitale audio mogelijkheden die de Onkyo biedt benutten zoals True HD of moet ik de optische uitgang van HTPC gebruiken?)
- Set-top box hdmi---> TV .... hier loop ik vast. Stel ik koop deze Humax iHDR-5050c hoe dan verder?
Ik wil dus Digitaal tv kijken op mijn tv tevens de 5.1 geluid naar de onkyo sturen dus via de hdmi naar tv alleen beeld en geen audio naar tv. (zelfde config als bij htpc-tv via hdmi?) Of moet ik component uit van humax naar component in naar TV sturen en dan de optische uit/in humax/onkyo gebruiken? Hierbij wil ik ook opnemen/timeshiften. Is dit allemaal mogelijk en worden de kabels eenvoudig verbonden en wijst alles zichzelf met de humax of kan ik voor verassingen staan?

Het wordt trouwens wel een dure oplossing maar als ik zie dat je met floppydtv, of andere dvb-c ci cams etc oplossingen ook behoorlijk euros neertel zonder dat ik een kant en klare (met 320gb hd notabene) oplossing heb waarvan sommige met mediaportal en sommige met gepriegel in mce werken dan denk ik dat de set-top box geen slecht idee is? Enig nadeel is dat niet alles volledig is geintegreerd in de HTPC.

Als laatste vraag heeft iemand dan nog een advies voor mij welke dan de juiste keuze zou zijn digitale ontvanger/recorder voor mijn wensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi

ik heb ook een htpc met de volgende onderdelen:

Gigabyte GA-E7AUM-DS2H
E8400
2 Gig ram
Windows 7 (XBMC)

Nu heb ik laatst StreetFighter IV geinstalleerd en merk ik dat de onboard videokaart dit niet lekker soepel af kan spelen. Ik moet dus een extra videokaart aanschaffen. Mijn vraag is dus welke videokaart is het beste voor mij. Ik zit zelf te denken aan een ATI 4770 of een Gforce 9600 GT , heeft de Geforce toegevoegde waarde aangezien de onboard ook een gforce is ? en kan dit dan in sli ?

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petillan
Ondersteunt de mobo via HDMI dus TRUE HD en DTS HD audio?
De HD audio formaten bitstreamen dat kan enkel met de ASUS Xonar HDAV1.3 / slim versie (+ bijhorende softwarespeler).
Anders zullen DTS-HD en Dolby TrueHD formaten downgeconverteerd worden naar 48 Khz 16 Bit 7.1 Channel PCM, dus LPCM zal dan op de lcd van uw receiver tevoorschijn komen ipv DTS-HD/Dolby TrueHD.
Tweede vraag: Ik heb via ziggo een digitaalpakket abonnement ...
Lees dit eens goed door:
Zep en de Kunst van het Computeronderhoud: Ziggo Digitale TV op de PC

Goedkoop alternatief, wel niet voor leken (imo)
- Set-top box hdmi---> TV .... hier loop ik vast. Stel ik koop deze Humax iHDR-5050c hoe dan verder?
Ik wil dus Digitaal tv kijken op mijn tv tevens de 5.1 geluid naar de onkyo sturen dus via de hdmi naar tv alleen beeld en geen audio naar tv. (zelfde config als bij htpc-tv via hdmi?)
Die onkyo receiver heeft meerdere HDMI-ingangen hé
Dus set-top box en HTPC ---- HDMI ----> Onkyo ----- HDMI ----> TV

Dus receiver moet ook steeds opstaan als je TV wilt kijken.
heeft de Geforce toegevoegde waarde aangezien de onboard ook een gforce is ? en kan dit dan in sli ?
Als je wilt dat de grafische kaart samenwerkt met de nvidia 9400 onboard, moet je een kaart kopen die Hybrid sli ondersteunt. Dus niet enkel SLI, maar HYBRID SLI, niet elke geforce heeft dat denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
petillan schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 14:12:
[...]
De HD audio formaten bitstreamen dat kan enkel met de ASUS Xonar HDAV1.3 / slim versie (+ bijhorende softwarespeler).
Anders zullen DTS-HD en Dolby TrueHD formaten downgeconverteerd worden naar 48 Khz 16 Bit 7.1 Channel PCM, dus LPCM zal dan op de lcd van uw receiver tevoorschijn komen ipv DTS-HD/Dolby TrueHD.
[...]
Ik kan dat bevestigen. Ik heb nl. een Asus HDAV1.3 Slim. Heerlijk om alles te kunnen streamen, en ook muziekjes geüpsampled te kunnen spelen met een resolutie van 24b/96KHz (standaard instelling bij mij).

Wat betreft een andere grafische kaart: Vergelijk het mijn situatie.
Ik heb een oude Ati 1950pro, die doet helemaal niets aan DXVA (decoderen middels grafische kaart). Ik doe het allemaal via een software decoder, en heb gewoon een krachtigere CPU ingezet. Daarvoor heb ik via de Pricewatch "mijn slag geslagen" en voor een schappelijk bedrag gewoon een Intel Quad Core Extreme Edition (QX9650) in mijn systeem geprikt.

De decoder die ik gebruik is CoreAVC, lekkker snel en stabiel, hij decodeert alles wat je er tegenaangooit. Ik kies voor die software-optie omdat wanneer je een graka met DXVA-decodering gebruikt, het toch nog wel eens mis gaat. Dan schakelt je systeem alsnog naar software-modus, en als je dan een "mindere CPU" hebt krijg je stotteringen bij 1080p. Jammer genoeg komen die situaties best regelmatig voor (L5.1 streams, of teveel grote afstand tussen i-frames/IDR-frames, zaken die in "MKV's" nogal eens voorkomt).

In andere woorden: Je hoeft dus niet persé een andere grafische kaart.

Maar, het heeft een nadeel: Mijn systeem is verre van stil, dus hij staat in een kamer verderop. Ik heb hem verbonden met een HDMI-kabel van 7,5 meter, die ik in de VS heb besteld. Besturen doe ik via een toetsenbord/muis met Blutooth. En omdat het hele ding op afstand staat kon ik gelukkig mijn Coolermaster Stacker blijven gebruiken. Die gebruik ik al jaren naar grote tevredenheid. Ik bouw er gewoon steeds een andere PC in. Met die behuizing heb ik meteen meer dan voldoende ruimte voor nog een zooi harde schijven. Reken maar dat je die HD-space nodig hebt als je over schakelt op High Definition !

Voeg daarbij een redelijk internet, een newsaccount en wat invites van wat sites, en ik hoef geen videotheek meer te bezoeken. Al zou ik liever een videotheek hebben die wèl een fatsoenlijk aanbod had (of een shop,- of winkel die een beetje bij de tijd was en schappelijke prijzen vroeg).

TV-kijken doe ik met de TV. Video opnemen doe ik niet. Dus de setup die ik nu heb is voldoende voor mij. Ik heb wel een gewone BD-speler voor de originele BD's die ik toch wel vaak koop (Amazon.co.uk of Amazon.com). Momenteel aas ik nog op een BD-brander, maar ik denk dat die in de loop van dit jaar beter verkrijgbaar en/of beter betaalbaar worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2009 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-08 21:46
Verwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 15:01:
[...]

Ik kan dat bevestigen. Ik heb nl. een Asus HDAV1.3 Slim. Heerlijk om alles te kunnen streamen, en ook muziekjes geüpsampled te kunnen spelen met een resolutie van 24b/96KHz (standaard instelling bij mij).

Wat betreft een andere grafische kaart: Vergelijk het mijn situatie.
Ik heb een oude Ati 1950pro, die doet helemaal niets aan DXVA (decoderen middels grafische kaart). Ik doe het allemaal via een software decoder, en heb gewoon een krachtigere CPU ingezet. Daarvoor heb ik via de Pricewatch "mijn slag geslagen" en voor een schappelijk bedrag gewoon een Intel Quad Core Extreme Edition (QX9650) in mijn systeem geprikt.

De decoder die ik gebruik is CoreAVC, lekkker snel en stabiel, hij decodeert alles wat je er tegenaangooit. DXVA-decodering gaat wel eens mis, en dan schakelt ie alsnog naar software (L5.1 streams, of teveel grote afstand tussen i-frames, zaken die ik "MKV's" nogal eens voorkomt).

In andere woorden: Je hoeft dus niet persé een andere grafische kaart.

Maar; Mijn systeem is verre van stil, dus hij staat in een kamer verderop. Ik heb hem verbonden met een HDMI-kabel van 7,5 meter, die ik in de VS heb besteld. Besturen doe ik via een toetsenbord/muis met Blutooth. En omdat het hele ding op afstand staat kon ik net zo goed mijn Coolermaster Stacker blijven gebruiken, die ik al jaren naar grote tevredenheid gebruik (en er gewoon steeds een andere PC in bouw). Heb ik meteen meer dan voldoende ruimte voor nog een zooi harde schijven.

Voeg daarbij een redelijk internet, een newsaccount en wat invites van wat sites, en ik hoef geen videotheek meer te bezoeken. Al zou ik liever een videotheek hebben die wèl een fatsoenlijk aanbod had (of een shop,- of winkel die een beetje bij te tijd was en schappelijke prijzen vroeg).

TV-kijken doe ik met de TV. Video opnemen doe ik niet. Dus de setup die ik nu heb is voldoende voor mij. Ik heb wel een gewone BD-speler voor de originele BD's die ik toch wel vaak koop (Amazon.co.uk of Amazon.com). Momenteel aas ik nog op een BD-brander, maar ik denk dat die in de loop van dit jaar beter verkrijgbaar en/of beter betaalbaar worden.
Een QX9650 in een HTPC 8)7 |:(

Dan gaat het idee van HTPC wel een beetje de verkeerde kant op.
Naar mijn mening is een HTPC zo goedkoop en zo energiezuinig mogelijk, maar toch alles kunnen afspelen.Anders is het gewoon een game pc die video's afspeelt.

Een QX9650 is meer voor een reder/game bak. Voor die prijs had je een andere videokaart voor 40 euro kunnen kopen EN een andere processor (denk aan E7400 oid) . Maargoed iedereen heeft daar andere ideeën over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

n0elite schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 15:07:
[...]

Een QX9650 in een HTPC 8)7 |:(

Dan gaat het idee van HTPC wel een beetje de verkeerde kant op.
Naar mijn mening is een HTPC zo goedkoop en zo energiezuinig mogelijk, maar toch alles kunnen afspelen.Anders is het gewoon een game pc die video's afspeelt.

Een QX9650 is meer voor een reder/game bak. Voor die prijs had je een andere videokaart voor 40 euro kunnen kopen EN een andere processor (denk aan E7400 oid) . Maargoed iedereen heeft daar andere ideeën over.
Hee, originele BD's archiveren als originele BD :o

Een QX9650 is voor transcoderen naar MKV, mbv x264 en EAC3to enzo. Reken maar dat je elke druppel CPU-power kunt gebruken zodra je een beetje kwaliteits-encode wilt maken met x264.

Enne qua stroomverbruik is een 1950 behoorlijk goedkoop in vergelijking met een 4xxx serie. Daar haal ik dan weer winst uit. Ik denk dat het verschil niet super groot is. Mijn 450 watt voeding kan het, inclusief stel HD's prima bijbenen. Ik zou eens moeten meten.

EDIT:
Om eventjes duidelijk te maken;

Ik zet mijn QX doorgaans op multiplier/clock 6x400, en voltage laag. Dus zwaar underclocked. Maar 2 tot 4 keer per maand knal ik hem dan weer op 8 (of 9) x 400 met een iets hoger voltage. Dan ga ik encoderen. Daarna gaat ie weer terug. Ik probeer mijn systeem dan ook meer te zien als multi-pupose media machine (MPMM :p)

Mijn systeem wordt ook gebruikt als archief voor mijn film,- en muziek-collectie. Encoderen doe ik zelf vanaf origineel. En vanwege die functie heb ik dus gekozen voor deze set-up.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2009 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 19:45
Geen matches
G_M_C

wat betreft Coreavc, die doet helemaal geen dxva...is gewoon een softwarematige decoder. En bij gebruik met een nvidia kaartje, maakt ie gebruik van CUDA waardoor je een lager cpu-gebruik hebt, maar wel weer een hoger GPU-gebruik. En dan is er alsnog geen sprake van dxva.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Rainesh schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 15:18:
G_M_C

wat betreft Coreavc, die doet helemaal geen dxva...is gewoon een softwarematige decoder. En bij gebruik met een nvidia kaartje, maakt ie gebruik van CUDA waardoor je een lager cpu-gebruik hebt, maar wel weer een hoger GPU-gebruik. En dan is er alsnog geen sprake van dxva.
Lees mijn post nog evenjes. Ik weet dat, ik heb geen behoefte aan DXVA. Vindt het zelfs nog niet stabiel genoeg in feite. En kies daarom moedwillig voor CoreAVC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
Krayhan schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 13:18:
[...]
Dan kom ik zelf met nog een andere optie:
Digitale (Misschien HD) kabeltv ontvanger voor Ziggo http://www.ziggo.nl/produ...ntvangers/gecertificeerd/ met uiteraard hardisk opneem mogelijkheid. heet dit een Set-top box oplossing?
Punt is: wat wil je bereiken? Heb je 1 TV en wil je opgenomen tv uitzendingen alleen daarop kunnen bekijken? Neem dan gewoon bijvoorbeeld een Humax 5050c met ingebouwde harde schijf à 350 euro (waarvan je 99 euro van Ziggo terugkrijgt als je naar een All-in-one-extra gaat). Doet gewoon wat het moet doen zonder gezeur. Dan heb je ook geen last van veranderende encryptie standaarden want dat is dan Ziggo's verantwoordelijkheid. Wil je een gedownload filmpje kijken of muziek spelen of bijvoorbeeld een Blu-ray spelen, dan kun je met een relatief goedkope HTPC volstaan (door het ontbreken van digitale TV kaarten etc). Beide via HDMI koppelen aan je Onkyo en gaan.
Check even of je Onky HDMI standby heeft. Is namelijk irritant als je versterker altijd aan moet staan als je tv wilt kijken. HDMI standby zorgt ervoor dat dat signaal gewoon doorgegeven wordt naar je TV als je versterker standby staat.

Wil je opgenomen TV ook op andere plaatsen bekijken dan is een HTPC met TV kaarten dus wel handig, maar het is maar net wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:22

Zewatanejo

Fine Thanks!

Heb er lang over getwijfeld om een simpele mediaplayer te kopen of toch nog maar eens mijn HTPC op te knappen. Met name de variabele kosten (energieverbruik) deden mij twijfelen. Laatste jaar er eens een verbruiksmeter tussen gezet en kwam tot de conclusie dat de HTPC/Server toch nog zo'n €200 per jaar aan stroom kost. Best wel veel dus. Maar goed voordeel van een HTPC is dat je hem ook tegelijkertijd kunt inrichten als fileserver/downloadbak, bovendien had ik nog de volgende spullen liggen:

kast Antec Fusion V2
CPU C2D e4300
geheugen 2 Gig DDR2
HDD 500 Gig (samsung)
TV Kaart Haupagge WinTV150 PVR

Dus maar een moederbord gekocht; Gigabyte GA-E7AUM-DS2H, kosten ongveer €100,-
Ik heb deze configuratie geinstalleerd en er Windows 7 RC7100 op gezet (inclusief het Mediacenter dus)

Ik moet zeggen het draait als een zonnetje. De nvidia 9400 chip geeft en heel mooi beeld! Verder werkt de TV kaart goed. Ik heb wel her en der gelezen dat er problemen zouden zijn icm W7. Nog niets van gemerkt dus. Ik heb geen MCE versie van de TV kaart maar de standaard afstandbediening werkt out of the box. Zelfs de VDF van de kast aan de praat gekregen en achteraf gezien was de installatie van alles een eitje. Zeker in vergelijking met het installeren van Mediaportal, dat ik voorheen gebruikte.

Naast de functie van HTPC, gebruik ik deze setup nu ook als fileserver en download"server" met uTorrent die ik met webui bedien. Verder draait er een Teamspeak server op.

Om het stroomverbruik te beperken sluit de server na een virusscan om 01.00 uur uit. en via de BIOS ingesteld dat hij om 08.00 uur weer aangaat, waarna hij meteen (na een half uurtje) op standby gaat (taakplanner) en via WOL kan ik de PC weer activeren als ik bij de uToprrent webui wil of bestanden wil aanspreken. Door de week gaat de HTPC vanzelf uit standby om "as the world turns" voor mijn vriendin op te nemen.

Misschien en beetje omslachtig allemaal, maar het werkt goed. Ik ga bovendien weer de energiemeter er weer tussen zetten om te kijken of dit nog een beetje valt te tunen en te berekenen wat de variabele kosten op dit moment zijn.

Mocht iemand nog tips hebben...ik hoor ze graag..

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Geen matches
Ik heb een Gigabye GA-E7AUM-DSH2 en daar zit een Realtek ALC889A audiochip op. Klopt het dat ik hier geen DTS via SP/DIF kan sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Geen matches
Nee.......
(moet kunnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
Geen matches
Verwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 15:22:
[...]

Lees mijn post nog evenjes. Ik weet dat, ik heb geen behoefte aan DXVA. Vindt het zelfs nog niet stabiel genoeg in feite. En kies daarom moedwillig voor CoreAVC.
ah mijn excuses, ik had het niet goed gelezen! Maar dxva werkt anders bij mij helemaal vlekkeloos...99% van mijn films spelen met dxva af en heb een cpu load van ongv 5%. Gebruik mpc-hc videocodec en Mediaportal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolukan
  • Laatst online: 23-08 23:43
Geen matches
En wanneer mogen we de Gigabyte GA-MA78GM-UD2H uit de Best Buy Guide mei 2009 gaan vervangen voor de vandaag gelanceerde GA-MA785GPMT-UD2H?

Voor DDR3-geheugen zou dan Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G gekozen kunnen worden.

Nog andere wijzigingen gewenst met dit moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
Geen matches
straffe_hendrik schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 16:48:
[..]
Mocht iemand nog tips hebben...ik hoor ze graag..
Volgens mij kun je met dat moederbord je processor undervolten. Probeer het eens zou ik zeggen. Werkt het niet dan hangt je compu en weet je dat je te laag bent gegaan, maar 0,1V kan er vaak al snel af en dat scheelt toch ook weer een Watt of 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
Geen matches
Bolukan schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 23:48:
En wanneer mogen we de Gigabyte GA-MA78GM-UD2H uit de Best Buy Guide mei 2009 gaan vervangen voor de vandaag gelanceerde GA-MA785GPMT-UD2H?

Voor DDR3-geheugen zou dan Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/2G gekozen kunnen worden.

Ik zit er ook met veel interesse naar te kijken. Ik moet de eerste head-on-head vergelijking tussen de Gigabyte GA-MA78GM-UD2H en de GA-MA785GPMT-UD2H echter nog zien. AMD had met zijn 780G feitelijk 5 nadelen t.o.v. de nVidia 9400/Intel cpu oplossing:
  1. Geen support voor multichannel audio over HDMI (dus geen uncompressed 7.1 LPCM naar je versterker)
  2. Geen ondersteuning voor het 5.1 profiel waarin sommige .mkvs zijn gecodeerd
  3. Slechte 24p ondersteuning
  4. Iets hoger stroomverbruik
  5. VDPAU is veel verder dan AMD's Stream specificatie, waardoor het veel makkelijker was om DXVA voor de nVidia te regelen dan voor een AMD oplossing (daarom ondersteunt XBMC bijvoorbeeld wel DXVA op de nVidia en niet op de AMD)
Ze hadden 1 groot voordeel: Prijs. Je betaalde voor een AMD oplossing al snel 80 euro minder dan voor een nVidia/Intel oplossing.

Van wat ik tot nu toe heb gelezen lost de 785G probleem 1 en 3 op. Over 2 en 4 heb ik nog te weinig gezien om daar iets over te kunnen zeggen en 5 blijft staan aangezien dat met codec specificaties en drivers te maken heeft. Van het prijsvoordeel gaat iets af, maar blijft nog zo'n 50 a 60 euro over. Geen idee of dat een vervanging in de BBG rechtvaardigt. Ik ben benieuwd wat jullie erover te zeggen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Geen matches
Dat leek mij dus ook, maar met de nieuwste Realtek drivers (2.29) lukt het (nog steeds) niet. Als ik in Vista Ultimate x64 naar het audioapparaat ga dan kan ik testen welke indeling ondersteund worden, en bij DTS hoor ik niks. Dolby Digital werkt wel.

Mijn receiver (een Sony van een jaar of 7 oud) kan sowieso DTS aan.

Het vreemde is dat ik eerst dacht dat het aan MediaPortal/AC3 filter lag, totdat ik dus bij de apparaateigenschappen merkte dat dat al niet werkte. In de tussentijd had ik echter een film met Windows MediaPlayer gespeeld en toen kwam er wel netjes geluid uit de receiver + dat het logo DTS oplichtte. Dit was echter eenmalig want nadien is het me niet meer gelukt :?

Waar zou ik dit moeten zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jswinkels
  • Laatst online: 10:35
Sherlock schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 09:48:
[...]

Dat leek mij dus ook, maar met de nieuwste Realtek drivers (2.29) lukt het (nog steeds) niet. Als ik in Vista Ultimate x64 naar het audioapparaat ga dan kan ik testen welke indeling ondersteund worden, en bij DTS hoor ik niks. Dolby Digital werkt wel.

Het vreemde is dat ik eerst dacht dat het aan MediaPortal/AC3 filter lag, totdat ik dus bij de apparaateigenschappen merkte dat dat al niet werkte. In de tussentijd had ik echter een film met Windows MediaPlayer gespeeld en toen kwam er wel netjes geluid uit de receiver + dat het logo DTS oplichtte. Dit was echter eenmalig want nadien is het me niet meer gelukt :?

Ik weet niet of het verband houdt, maar ik had ook wat problemen met het geluid op mijn ASUS P5N7A, ik weet niet precies welke Realtek chip erop zit, maar mogelijk biedt mijn oplossing soelaas.

Ik kreeg (overigens alleen met PowerDVD) geen DTS output. Na veel onderzoek bleek PowerDVD een andere digitale output te gebruiken dan degene die als standaard was ingesteld. In mijn configuratiescherm staan 2 digitale output van de Realtek chip. Uiteindelijk heb ik de niet aangesloten digital out softwarematig uitgezet. Hierna werkte het prima. Zie ook jswinkels in "Home Theater PC (HTPC) Deel 4"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Geen matches
Bedankt, ik zal er eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordi.c
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-11-2023
martdj schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 09:42:
[...]

Ik zit er ook met veel interesse naar te kijken. Ik moet de eerste head-on-head vergelijking tussen de Gigabyte GA-MA78GM-UD2H en de GA-MA785GPMT-UD2H echter nog zien. AMD had met zijn 780G feitelijk 5 nadelen t.o.v. de nVidia 9400/Intel cpu oplossing:
  1. Geen support voor multichannel audio over HDMI (dus geen uncompressed 7.1 LPCM naar je versterker)
  2. Geen ondersteuning voor het 5.1 profiel waarin sommige .mkvs zijn gecodeerd
  3. Slechte 24p ondersteuning
  4. Iets hoger stroomverbruik
  5. VDPAU is veel verder dan AMD's Stream specificatie, waardoor het veel makkelijker was om DXVA voor de nVidia te regelen dan voor een AMD oplossing (daarom ondersteunt XBMC bijvoorbeeld wel DXVA op de nVidia en niet op de AMD)
Ze hadden 1 groot voordeel: Prijs. Je betaalde voor een AMD oplossing al snel 80 euro minder dan voor een nVidia/Intel oplossing.

Van wat ik tot nu toe heb gelezen lost de 785G probleem 1 en 3 op. Over 2 en 4 heb ik nog te weinig gezien om daar iets over te kunnen zeggen en 5 blijft staan aangezien dat met codec specificaties en drivers te maken heeft. Van het prijsvoordeel gaat iets af, maar blijft nog zo'n 50 a 60 euro over. Geen idee of dat een vervanging in de BBG rechtvaardigt. Ik ben benieuwd wat jullie erover te zeggen hebben.
Probleem 1 lost het niet op dit is foute berichtgeving geweest op verschillende sites; Bron
That said, our conclusion about the 785G chipset remains true, but for now, we cannot recommend it to the serious HTPC owner looking for an all in one solution. Our recommendation for this audience continues to be the GF9300/9400 motherboards paired with an E6300 or E7200 processor.

[ Voor 8% gewijzigd door jordi.c op 05-08-2009 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Sherlock schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 09:48:
[...]

Kan je niet ffdsow audio-decoder gebruiken ? die kan je voor DTS en voor AC3 op pass-through zetten. Werkt doorgaans prima.

Andere optie kan zjn dat je i je media-speler voor pass-through kiest, MPC-HT kan dat voor beide formaten afzonderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Bolukan schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 23:48:

Het kan, maar uit nieuwe berichten op Anandtech (http://www.anandtech.com/weblog/showpost.aspx?i=629) blijkt dat dit board GEEN multi-channel LPCM over HDMI ondersteunt. Als je dat zoekt zit je schijnbaar fout met de alle 78xG gebaseerde borden, die dat schijnbaar sowieso niet hebben. Nvidia 9300/9400 gebaseerde borden schijnen dat dan weer wel te hebben.

De 78xG borden zou je moeten combineren met een multi-channel geluidskaart om 5.1/7.1 LPCM over HDMI te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
Geen matches
Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 13:10:
De 78xG borden zou je moeten combineren met een multi-channel geluidskaart om 5.1/7.1 LPCM over HDMI te krijgen.
Of een multichannel geluidskaart met hele goede DACs nemen en het geluid met korte fatsoenlijke kabels naar de audio inputs van je receiver sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Geen matches
Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 12:42:
[...]
Kan je niet ffdsow audio-decoder gebruiken ? die kan je voor DTS en voor AC3 op pass-through zetten. Werkt doorgaans prima.

Andere optie kan zjn dat je i je media-speler voor pass-through kiest, MPC-HT kan dat voor beide formaten afzonderlijk.
Voor zover ik weet doet/kan AC3 filter dat ook prima toch?

Wat test ik eigenlijk precies als ik bij audioapparaat de indeling DTS test?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krayhan
Bedankt allemaal. Na heel veel respons van jullie en zelf wat research kom ik zelf tot deze samenvatting:
Met deze HTPC reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2009 + Onkyo TX-SR607 + LG 50PC1R TV zal ik mijn project realiseren. Hierbij zal ik voor het tv kijken niet een tv-tunerkaart kopen(of floppydtv of andere varianten zoals het goedkope variant hier --> Zep en de Kunst van het Computeronderhoud: Ziggo Digitale TV op de PC ). Maar gaan voor een Ziggo HD abonnement met settopbox oplossing voor weergave en opnames. Geen gezeur met nieuwe encrypties of andere technieken die dan ziggo niet ondersteunt.

Voor wat betreft de audio om de Onkyo volledig rendabel te maken qua geluid True HD en DTS HD zal ik een Asus Xonar HDAV1.3 Slim kaart moeten aanschaffen http://www.asus.com/News.aspx?N_ID=5KqyuL93cmEFZF0w Aangezien de VMC extensies wat problemen schijnen te geven en de kaart nog niet compatible schijnt te zijn met PowerDVD zal ik wachten tot de kinderziektes voorbij zijn. De VMC extensie probleem kan te maken hebben met de bijgeleverde Arcsoft TMT media player software?

Nog een vraag over de Asus Xonar, het schijnt video en audio te streamen. Hoe? Wordt de mobo hdmi uitgang met de Xonar hdmi ingang verbonden voor video en vervolgens zowel audio+video uit de xonar hdmi? Moet je dan in de bios de mobo audio uitzetten?

De Onkyo heeft een standby (dit naar aanleiding van de opmerking van martdj martdj in "Home Theater PC (HTPC) Deel 4" ) knop en ik denk dat deze dan ook voor de toekomst voorbereid goede keuze is.

Nog 1 ding ik zag dat asus een mobo heeft uitgebracht speciaal voor HTPC doeleinden niet ik vroeg me af of deze mobo http://www.informatique.nl/123712/asus-m4a78-htpc.html beter is dan de GA-MA78GM-UD2H aangeraden door de BEST buy Guide van mei 2009
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2009 Dit bericht heeft me namelijk aan het wankelen gebracht: jordi.c in "Home Theater PC (HTPC) Deel 4" vooral het laatste
That said, our conclusion about the 785G chipset remains true, but for now, we cannot recommend it to the serious HTPC owner looking for an all in one solution. Our recommendation for this audience continues to be the GF9300/9400 motherboards paired with an E6300 or E7200 processor.
Moet ik toch voor een intel gaan voor beste kwaliteit, zoja welke mobo en cpu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H1MSELF1SH
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:58
Ik heb dik anderhalf jaar geleden mijn 2e HTPC in elkaar gestoken. Het is gebaseerd op een AMD BE-2350 met 2GB ram. Alles zit netjes in een Antec Fusion Black case en draait momenteel MythTV (Gentoo).

Omdat er vrij weinig documentatie over te vinden was voor mijn regio (provincie Antwerpen in België) heb ik geprobeerd alles te documenteren en online gezet. Je kan alles nalezen op http://dark.ellende.eu/htpc .
Hopelijk heeft iemand er wat aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krayhan schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 17:08:
[...]
Voor wat betreft de audio om de Onkyo volledig rendabel te maken qua geluid True HD en DTS HD zal ik een Asus Xonar HDAV1.3 Slim kaart moeten aanschaffen http://www.asus.com/News.aspx?N_ID=5KqyuL93cmEFZF0w Aangezien de VMC extensies wat problemen schijnen te geven en de kaart nog niet compatible schijnt te zijn met PowerDVD zal ik wachten tot de kinderziektes voorbij zijn. De VMC extensie probleem kan te maken hebben met de bijgeleverde Arcsoft TMT media player software?

Nog een vraag over de Asus Xonar, het schijnt video en audio te streamen. Hoe? Wordt de mobo hdmi uitgang met de Xonar hdmi ingang verbonden voor video en vervolgens zowel audio+video uit de xonar hdmi? Moet je dan in de bios de mobo audio uitzetten?
[...]
Zie: Verwijderd in "Home Theater PC (HTPC) Deel 4"

Voor zover ik weet is het OF PDVD (Auzentech Home Theatre met HDMI) OF Arcsoft TMT (Asus Xonar). Wat die VMC betreft weet ik niet. Maar bij mij werkt het prima op XP, althans op 1440x1080 anamorphic BBCHD uitzendingen na (klote imho).

Zie ook: http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1131365

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2009 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
martdj schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 09:42:
[...]
Hoe tel je dat op? Geheugen is even duur, een E6300 en een Athlon II X2 250 (de 2 populairste HTPC cpu's) zijn nagenoeg even snel, even zuinig en tot op de euro even duur - was het prijsverschil van de mobo's dan ooit werkelijk 80 euro? Ik zie nu die 785G bordjes vanaf zo'n 80 euro, en de 9300/9400 vanaf 90 euro. Er zit tussen Intel en AMD in dit segment vrijwel geen centimeter verschil.

[ Voor 8% gewijzigd door Dreamvoid op 05-08-2009 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
Dreamvoid schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 20:06:
[...]
Hoe tel je dat op? Geheugen is even duur, een E6300 en een Athlon II X2 250 (de 2 populairste HTPC cpu's) zijn nagenoeg even snel, even zuinig en tot op de euro even duur - was het prijsverschil van de mobo's dan ooit werkelijk 80 euro? Ik zie nu die 785G bordjes vanaf zo'n 80 euro, en de 9300/9400 vanaf 90 euro. Er zit tussen Intel en AMD in dit segment vrijwel geen centimeter verschil.
Intels prijzen zijn idd gedaald. Had ik geen rekening mee gehouden. De voorheen zeer populaire Athlon X2 4850e was wel aanzienlijk goedkoper dan de Intel CPUs en het populaire Gigabyte 780G moederbordje heb ik destijds voor 61 euro aangeschaft (niet voor een HTPC overigens). Dan kom je samen toen in ieder geval op de bedragen die ik noemde. Als het verschil nu echt zo klein is, zie ik idd ook geen reden om voor de AMD oplossing te gaan.

Edit:
Het meest populaire 9400 bordje, de Gigabyte GA-E7AUM-DS2H kost overigens wel bijna 120 euro. Tussen borden met die chipset zit dus een behoorlijk verschil. Als je die Gigabyte GA-E7AUM-DS2H neemt, ben je uiteraard wel wat duurder uit dan met een AMD/AMD oplossing.

[ Voor 12% gewijzigd door martdj op 07-08-2009 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martdj
Geen matches
Krayhan schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 17:08:
Lees dit artikel eens over het verschil tussen 7.1 LPCM en TrueHD/DTS HD door je versterker. Ik zou persoonlijk geen geld verspillen aan een Asus Xonar, maar dat is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
martdj schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 21:07:
[...]

Lees dit artikel eens over het verschil tussen 7.1 LPCM en TrueHD/DTS HD door je versterker. Ik zou persoonlijk geen geld verspillen aan een Asus Xonar, maar dat is mijn mening.
Ik heb zo'n Slim, en ben er blij mee. Je hoort nl. wel degelijk verschil tussen het LPCM van een Ati-kaart (max 16 bits / 48 KHz) en een 24 bits DTS-MA (laat staan het 24 bits / 192KHz geluidsspoor van Akira :o). Ik geef toe dat ik een knap systeem heb, getuned voor mijn smaak en gehoor (o.a. zelfbouw speakers), dus ik ben geen doorsnee vergelijkingsmateriaal.

Maar er zijn nog meer voordelen; Je kunt je PC als volwaardig Bluray speler bouwen. Je hebt nl alle voorgesreven DHCP paden (Video HDCP / Audio PAP) om dat te doen.

En daarbij; HEt is een fantastische geluidskaart moet ik zeggen. Ook mijn stereo FLACs en mijn Q8 quad flacs komen zeer goed uit de verf. Alles lekker op 24 bits / 96 KHz uitsturen, heerlijk. En op dat vlak maakt deze kaart ook een positieve indruk. Makkelijk de beste geluidskaart die ik heb gehad, geen enkel upsampling-errortje of cippinkje gehoord, erg transparant geluid.

De prijs van die kaart, daarbij moet je ook TMT rekenen. OK, het is versie 2 die wordt bijgeleverd. Maar het is toch een pakket van zo'n 50 euro ofzo ? En er zitten ook decoders bij die je kunt gebruiken bij het rippen/backuppen zoals ik dat doe (Arcsofts decoders werken samen met EAC3to). Het is maar welke voordelen je waardeert :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2009 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petillan
Geen matches
Ik heb zo'n Slim, en ben er blij mee. Je hoort nl. wel degelijk verschil tussen het LPCM van een Ati-kaart (max 16 bits / 48 KHz) en een 24 bits DTS-MA (laat staan het 24 bits / 192KHz geluidsspoor van Akira :o). Ik geef toe dat ik een knap systeem heb, getuned voor mijn smaak en gehoor (o.a. zelfbouw speakers), dus ik ben geen doorsnee vergelijkingsmateriaal.
Idd, dit is belangrijk er is wel degelijk een verschil hoorbaar indien je beschikt over goede luidsprekers (en uiteraard een receiver die DTS-HD ondersteund).
Zou je willen meedelen over welke luidsprekers je beschikt?
Zijn er misschien mensen die weten vanaf bij welke prijsklasse/soort/type/merk luidsprekers + receiver het meestal mogelijk is om een verschil tussen 24bit en 16bit (uncompressed/losless compressed) geluid te horen? Kan nuttig zijn om een referentie te hebben, zodat mensen weten of ze baat hebben bij het aankopen van een xonar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
petillan schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 23:05:
[...]
Zou je willen meedelen over welke luidsprekers je beschikt?
Zoals ik al schreef (en ook in je quote staat) zijn het speakers die ik zelf heb gebouwd. Ik heb nog wel een foto van toen ik ze net had gebouwd (mind Gollum :p )

speaker

Het is eigenlijk deze. Maar dan met andere woofer en een opnieuw doorgerekend filter (met higher end componenten).

Aan de CD's die in de kast staan kan je een beetje gevoel voor verhouding krijgen. Ze zijn 122 cm hoog, 30 breed en 34 cm diep. Vrij groot dus, en niet iets wat iedereen heeft. Vandaar dat ik er niet verder over uitweidde. Maar persoonlijk ben ik blij verrast van het geluid die deze geluidskaart geeft.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2009 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Id3ntityX
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-09 20:23
Geen matches
Nu heb ik laatst StreetFighter IV geinstalleerd en merk ik dat de onboard videokaart dit niet lekker soepel af kan spelen. Ik moet dus een extra videokaart aanschaffen. Mijn vraag is dus welke videokaart is het beste voor mij. Ik zit zelf te denken aan een ATI 4770 of een Gforce 9600 GT , heeft de Geforce toegevoegde waarde aangezien de onboard ook een gforce is ? en kan dit dan in sli ?
Als je wilt dat de grafische kaart samenwerkt met de nvidia 9400 onboard, moet je een kaart kopen die Hybrid sli ondersteunt. Dus niet enkel SLI, maar HYBRID SLI, niet elke geforce heeft dat denk ik.
Als je even in google zoekt op Hybrid SLI kun je wel een pagina vinden met Hybrid SLI compatible kaarten. Er is zelfs een vrij goede wiki van. Hybrid SLI heeft twee functies die handig zijn: HybridPower en Geforce Boost. De eerste zorgt voor een zuiniger systeem en zal de kaart inschakelen wanneer het nodig is (volgens mij kun je dit ook zelf kiezen). De tweede zorgt ervoor dat de kaart samenwerkt met de onboard chip en zorgt voor betere performance (hoewel het aantal kaarten dat deze functie ondersteunt beperkt is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolukan
  • Laatst online: 23-08 23:43
Ik kan me herinneren af en toe een verzoek te lezen van tweakers die een goede htpc-kast voor in een bestaand wand of televisie-meubel zoeken. Nu zit ik zelf in de omgekeerde situatie. Ik ga eerst een wandmeubel kopen om later in het jaar een htpc in te plaatsen.

Mijn vraag: hoe diep is een ideaal wandmeubel dat je een redelijke keuze uit behuizingen heb, en voldoende ruimte achterin om de draadjes niet in de nieuwe achterwand te hoeven frezen? Ik heb 42 cm geroepen, maar vrees nu dat dit te ondiep is. (Paar Antec's gezien van 41,3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Bolukan schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 14:41:
Ik kan me herinneren af en toe een verzoek te lezen van tweakers die een goede htpc-kast voor in een bestaand wand of televisie-meubel zoeken. Nu zit ik zelf in de omgekeerde situatie. Ik ga eerst een wandmeubel kopen om later in het jaar een htpc in te plaatsen.

Mijn vraag: hoe diep is een ideaal wandmeubel dat je een redelijke keuze uit behuizingen heb, en voldoende ruimte achterin om de draadjes niet in de nieuwe achterwand te hoeven frezen? Ik heb 42 cm geroepen, maar vrees nu dat dit te ondiep is. (Paar Antec's gezien van 41,3)
Gewoon kijken welke HTPC cases je mooit vindt en tel hier nog wat 'airflow' ruimte bij op. De cases zullen niet snel groter worden dan de gemiddelde mATX HTPC case, eerder kleiner in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Geen matches
ik wilde nu eindelijk die fusion 430 kast bestellen, echter staat deze niet meer bij Azerty op de site.
Deze echter wel:
http://www.azerty.nl/0-10...s-micro-fusion-remot.html
De micro fusion, eigenlijk veel interessanter, iemand hier al ervaring mee?

Ik vraag me met name af of hij hoog genoeg is om de Scythe Ninja Mini - Koeler te laten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen matches
Altijd_Lastig schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 17:26:
ik wilde nu eindelijk die fusion 430 kast bestellen, echter staat deze niet meer bij Azerty op de site.
Deze echter wel:

Ik vraag me met name af of hij hoog genoeg is om de Scythe Ninja Mini - Koeler te laten passen.
Heb er zelf geen ervaring mee, maar even snel googlen geeft de volgende bevindingen:

Pros
- Powerfully Petite!
- Elegant and stylish design
- 80+ PSU included
- LCD & IR remote included
- Nicely done hidden optical bay door

Cons
- Only 3 brass standoffs included
- Poor IR reception
- Small Remote
- LCD has terrible viewing angles
- LCD assembly needs to be removed in order to install a hard drive

Volgens mij moet die Ninja Mini daar wel in passen :P

Niet dus |:(
As you can see in the first picture, a Mini-Ninja is just too tall.
Afbeeldingslocatie: http://images.hardwarecanucks.com/image/akg/cases/MFR350/scythe.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2009 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Geen matches
Altijd_Lastig schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 17:26:
Deze echter wel:

Lijkt me niet. Bij de specs (makkelijk op te zoeken) staat dat de Mini Ninja 11,5cm hoog is
En de kast 12cm hoog, dat betekent een marge van 0,5cm, met de nodige inbouw ruimte (moederbord), evt. pootjes en hoogte CPU zelf etc. is dat onmogelijk. Of je moet een gat in de bovenplaat van de kast zagen........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Laatst online: 12-09 17:33
ff ter controle
uit de BBG van vorige maand

heb ik dit moederbord
Gigabyte GA-MA78GM-UD2H
en deze CPU
AMD Athlon 64 X2 7750 Black Edition

als basis voor mijn MCE die ook kerio mailserver moet gaan draaien.. (vage combinatie i know)

hiermee speel ik toch in alle rust full HD content af? (moet in mijn studentenkamer dus stil is een must)

nu nog opzoek naar een voordelige kast :)

ik heb een kast gevonden die me wel aanstaat, zijn er misschien mensen die hem al in gebruik hebben?
NOX HTPC case

[ Voor 19% gewijzigd door Reloader op 12-08-2009 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:53

westergas

rikkie_pc

Ik heb een probleempje met mijn HTPC...

Alles speelt gewoon goed alleen ondertitels bij M2TS streams krijg ik niet op het scherm. Ik laat Haali de subs reneren bij de MKV's en wil dit ook bij M2TS laten doen. Ik klik rechts op het Haali icoon en zie de audio en substreams maar als ik de subtitle selecteer gebeurt er helemaal niets. Ik kan via Haali wel de audiostreams selecteren gek genoeg.

Ik gebruik de interne video codec van MPC-HC, AC3 en Haali. Zou moeten lukken toch?

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Moondust-
westergas schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 16:20:
Ik heb een probleempje met mijn HTPC...

Alles speelt gewoon goed alleen ondertitels bij M2TS streams krijg ik niet op het scherm. Ik laat Haali de subs reneren bij de MKV's en wil dit ook bij M2TS laten doen. Ik klik rechts op het Haali icoon en zie de audio en substreams maar als ik de subtitle selecteer gebeurt er helemaal niets. Ik kan via Haali wel de audiostreams selecteren gek genoeg.

Ik gebruik de interne video codec van MPC-HC, AC3 en Haali. Zou moeten lukken toch?
Staat subtitles wel op "enabled" in het menu dat verschijnt als je tijdens het afspelen met je rechter muisknop op het beeld drukt en dan voor subtitles kiest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Question Mark schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 10:10:
Ik heb een beetje een raar probleem, wat ik kan niet echt kan oplossen met mijn HTPC.

Het weergeven van SD content gaat bij mij soms niet helemaal vloeiend. Ik heb een stuk van RTL-Z opgenomen (waar een mooie ticker-balk inzit waarmee ik dit testen). Ik kan dan duidelijk zien dat de scrolltekst niet helemaal soepel loopt. Het vreemde is dat als ik wat speel met de instellingen in het ATI control panel (een keer een andere resolutie, en dan weer terug), dat dan alles wel weer goed gaat. Na verloop van tijd (een paar uur), begint de weergave weer te schokken.

Het lijkt erop dat de refreshrate niet helemaal overeen komt waardoor minimale judder ontstaat.

Eventueel relevante specs:
  • Gigabyte moederbord met X1250 graka onboard
  • Ik heb al een losse graka geinstalleerd voor HD DXVA (ook dat heeft het probleem niet verholpen)
  • Probleem komt voor bij elke (huidige) versie van de ATI drivers (momenteel versie 9.7)
  • Probleem kwam voor onder zowel Windows Vista als nu Windows 7
  • AMD External Events Utility is disabled
  • Probleem doet zich voor met verschillende software. VLC, MPC-HC, PowerDVD etc.
Het schokken is overigens minimaal en valt tijdens gewoon tv kijken niet echt op. Maar zoals al gezegt, bij een ticker balk of voetbal wedstrijd is het wel te zien. Iemand tips?

Mijn allerlaatste optie zou zijn om over te stappen op een Nvidia kaart, maar dan wil ik eerst zeker weten of dat ook daadwerkelijk het probleem verhelpt.
Heb exact hetzelfde probleem... jij bent de eerste die het ook meldt, eindelijk _/-\o_
Heb er na een dik jaar mee leren leven maar ik heb nu wel een nieuwe Intel E7400 en Gigabyte moederbod besteld na meer problemen met mijn huidige htpc. Dus ik ben zeer benieuwd of ik het daar nog steeds mee heb want ik ben het erg moe eerlijk gezegd.

[ Voor 6% gewijzigd door psy op 12-08-2009 19:06 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underground75
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-09 15:10
Na het overlijden van zowel mijn Pro Logic systeem als mijn DVD-speler zit ik nu te kijken voor de aanschaf van een HTPC op basis van een GA-E7AUM-DS2H.

Ik ben nieuw op het gebied van HTPC. Op mijn workstation gebruik ik iTunes.

Wat ik me af vraag is hoe en of jullie afspeellijsten gebruiken bij het afspelen van MP3´s. :?

Eigenlijk meer het kiezen van een afspeellijst of CD.
Gaat dit altijd via de TV?
Gebruiken jullie hier een touchscreen voor?
Bediening via de remote?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:53

westergas

rikkie_pc

Geen matches
-Moondust- schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 16:35:
[...]

Staat subtitles wel op "enabled" in het menu dat verschijnt als je tijdens het afspelen met je rechter muisknop op het beeld drukt en dan voor subtitles kiest?
Ja

Anders heb je ook geen subs met MKV ;)

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Met mijn HTPC lukt het maar niet Apple Trailers met 5.1 geluid, ook met 5.1 geluid af te spelen
(Als je trailers wilt die zeker weten 5.1 geluid hebben moet je hier kijken).

Mijn configuratie:

HTPC met optical uit -> Sony DG720 Receiver -> Harmann/Kardon HKTS11 5.1 set.

Geprobeerd met:

Quicktime 7.6.2 Pro
Quicktime Lite

Het display van de reiver blijft bij alle instellingen 2.1 aangeven, terwijl als ik een DVD of MKV afspeel met DTS hij dit gewoon goed aangeeft bijvoorbeeld.

Iemand die dit probleem getackeld heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
psy schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 19:05:
[...]

Heb exact hetzelfde probleem... jij bent de eerste die het ook meldt, eindelijk _/-\o_
Heb er na een dik jaar mee leren leven maar ik heb nu wel een nieuwe Intel E7400 en Gigabyte moederbod besteld na meer problemen met mijn huidige htpc. Dus ik ben zeer benieuwd of ik het daar nog steeds mee heb want ik ben het erg moe eerlijk gezegd.
Question Mark,

kun je het stukje ergens uploaden? Zodat ik dit ook kan testen en kijken wat mijn resultaten zijn.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:04
Jumpman schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 23:30:
Met mijn HTPC lukt het maar niet Apple Trailers met 5.1 geluid, ook met 5.1 geluid af te spelen
(Als je trailers wilt die zeker weten 5.1 geluid hebben moet je hier kijken).

Mijn configuratie:

HTPC met optical uit -> Sony DG720 Receiver -> Harmann/Kardon HKTS11 5.1 set.

Geprobeerd met:

Quicktime 7.6.2 Pro
Quicktime Lite

Het display van de reiver blijft bij alle instellingen 2.1 aangeven, terwijl als ik een DVD of MKV afspeel met DTS hij dit gewoon goed aangeeft bijvoorbeeld.

Iemand die dit probleem getackeld heeft?
Komt waarschijnlijk omdat je receiver geen AAC 5.1 ondersteund, zijn er volgens mij ook weinig die dat ondersteunen hoor dus niet zo vreemd. Misschien kan je een tool vinden die het op je pc decode en weer encode naar DD/AC3 5.1.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste

Dit topic is gesloten.