Ik ben ook bezig met een nieuwe
HTPC samen te stellen.
Ik heb/had de volgende configuratie:
- Ahanix MCE302, Zilver
- Asus M2A-VM HDMI
- AMD Athlon 64 X2, 5000+ (65W), Socket AM2
- Kingston KVR667D2E5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300
- Antec Smart Power 2.0, 350 Watt, Retail
En dit kan ik hergebruiken
- Microsoft Remote Controle NL
- 1TB Hitachi
- 1 TB WD Green
Ondanks dat alle 720p films als een lopen zonnetje baal ik dat niks hardware matig wil afspelen. Daarnaast lopen 1080p films vaak met moeite.
Ik dacht slim te zijn door alleen het moederbord en het geheugen te vervangen. Na lang wikken en wegen was ik tot de volgende producten gekomen:
- Gigabyte GA-MA790GP-UD4H/ATX AM2+ DDR2
- Kingston 4GB( 2 x 2048MB), 800MHz, DDR
Het Gigabye moederbord biedt een betere ondersteuning voor optical out en HDMI out. (de Asus heeft daar een aparte PCI kaart voor, welke niet in de Lowprofile Ahanix D.Vine 302 past). Daarnaast heeft deze het nieuwe 790g chipset met onboard de HD3300.
Waarom komt de 780g chipset telkens naar voren en wordt de 790g chipset die dit moederbord heeft nauwelijks gekozen? Ondanks dat deze de HD3300 onboard heeft die toch nog een stuk betere performance heeft dan de HD3200.
Afgelopen woensdag kwamen ze eindelijk binnen. Dus ik begon helemaal blij aan het verbouwen van mijn
HTPC. Ik had net de processor en koeler van het moederbord af gehaald en stond op het punt om ook het moederbord uit de kast te halen. Toen ik me bedacht dat ik toch ook maar even moest kijken hoe de Gigabyte het beste geplaatst kon worden.
Kom ik met mijn blinde hoofd tot de ontdekking dat het Gigabyte board een ATX board is, ipv een m-ATX
Dus nu sta ik voor de keuze.. Of alles terugsturen en mijn geld terug krijgen minus de verzendkosten.. En verder gaan met mijn 'oude'
HTPC-beestje.. of een nieuwe configuratie in elkaar zetten met de volgende extra onderdelen:
- Tacens Aluminium HT -> Goedkope kast zonder LCD en afstandsbediening. Hij staat in een dichte wandmeubel en een afstandsbediening heb ik al. Bovendien schijnt deze lekker stil te zijn
- AMD Athlon X2 Dual-Core Processor 5050e
- Corsair CX400W
- Scythe Ninja 2 SCNJ-2000
- Samsung DVD RW 22x Black Bulk SATA
Ik twijfel nog over de processor. Of ik niet beter voor een Phenom X4 kan gaan. En voor welke dan? Is een X4 veel sneller dan een X2? En merk je dit verschil ook in een
HTPC die vrijwel alleen voor films wordt gebruikt?
Daarnaast twijfel ik nog over de Scythe Ninja Mini ipv de Scythe Ninja 2. Ik neem aan dat ze allebei in de kast passen.
Ik gebruik MediaPortal met de volgende Codecs:
- Matrosk Mediapslitter
-
SAF (Stand Alone Filters)
- AC3Filter of SPDifer