Bekabelde PC Draadloos Toegankelijk?

Pagina: 1
Acties:

• DamageInc.
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-02 23:35
OK, ik heb een nieuwe SpeedTouch van KPN (of HetNet) gekregen.
Maar, anders dan de "vorige" (die nu nog in gebruik is) heeft deze ook draadloze eigenschappen.

Nu vraag ik me dus af:
Is het mogelijk voor een draadloze computer om verbinding te maken met de modem/router,
en dan de bekabelde verbinding van mijn computer te onderscheppen?
Of lopen die signalen (van iedere computer-verbinding) parallel?

Die draadloze computer zou wel degelijk worden gevoed met een internet-signaal natuurlijk,
die van de provider komt.
Maar kan die computer dus ook verbonden worden met de computers die bekabeld zijn aangesloten?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Of je nu verbinding maakt met de router met een kabel, of draadloos, eenmaal in het netwerk, kan je eigenlijk alles.

Als jij je PC dan niet goed hebt afgeschermd, kan iedereen er bij.

Die Speedtouch dingen hebben wel eens waar standaard WPA2 encryptie, maar daar zijn tooltjes voor om er binnen 1 minuut op te komen. (komt vanwege de letter/cijfer combinatie van de naam).

Als je wireless niet gebruikt, zet het dan maar gewoon uit.

Ey!! Macarena \o/

• DamageInc.
OK...

Hoe zou ik "wireless" kunnen uitzetten?
Op het apparaat zelf zit alleen een aan/uit-knop, voor de energie-stroom dan.

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:23
Ik mag aannemen dat je er ook een gebruikshandleiding bij hebt gekregen?

Roomba E5 te koop

• DamageInc.
Ik heb gekeken, en er zitten alleen handleidingen van 'KPN/HetNet' zelf bij.
Dus het is meer over de installatie, en specifiek over draadloos aan en uit zie ik niet staan.

Trouwens, ze hebben het ook over een WPA-PSK-beveiliging/sleutel/versleuteling.
Wat is dat vergeleken met WPA2? Is dat niet ouder?

[ Voor 3% gewijzigd door DamageInc. op 24-05-2009 15:06 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

En op het modem staat ook een type- en serienummer. Handleiding is dus zo te vinden.

Dan kan je lezen hoe je je wireless (softwarematig) uit kan zetten.

WPA-PSK is het zelfde als WPA2 (als ik me niet vergis)

Ey!! Macarena \o/

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

WPA is inderdaad ouder dan WPA2.
Als je inlogt in je speedtouch, kan je daar dan niet het draadloze gebeuren uitzetten?
RaZ schreef op zondag 24 mei 2009 @ 15:12:
WPA-PSK is het zelfde als WPA2 (als ik me niet vergis)
Nope.. psk staat voor preshared key.
De psk is de vorm van authenticatie (bij psk met een bij de client bekend wachtwoord).
Daarnaast heb je ook nog wpa enterprise (en wpa2 enterprise).
wpa2 is nieuwer en veiliger, dus als het kan altijd wpa2 gebruiken.

[ Voor 63% gewijzigd door job op 24-05-2009 15:15 ]

• DamageInc.
Ja, ik zal eens op een officiële website kijken.
Maar als dat softwarematig valt te schakelen, vooral in het apparaat zelf,
kan dat misschien nog ingeschakeld worden.
In ieder geval staat het dan uit, dus voor zover ik kan raden kan er niets geactiveerd worden.

Maar lekker als die WPA een oudere beveiling is,
moeten ze eens nieuwere modems gaan sturen of niet?

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-03 19:40

nIghtorius

Poef!

ga voor de grap naar de volgende "website"

http://192.168.1.254

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:26
DamageInc. schreef op zondag 24 mei 2009 @ 16:53:
Maar lekker als die WPA een oudere beveiling is,
moeten ze eens nieuwere modems gaan sturen of niet?
Jouw modem kan waarschijnlijk ook wel WPA2 aan hoor, het staat alleen niet standaard ingesteld...

Overigens, als ik het goed begrijp zou je van KPN een handleiding hebben moeten krijgen met daarin uitleg hoe je de SSID en WPA-sleutel kunt aanpassen? nieuws: KPN gaat oud lek in Speedtouch-routers te lijf. Dan moet je het vinkje om wifi uit te schakelen toch ook ergens tegenkomen lijkt me.
Maar als dat softwarematig valt te schakelen, vooral in het apparaat zelf,
kan dat misschien nog ingeschakeld worden.
Inderdaad, maar terug inschakelen kan dan niet meer draadloos. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Xander op 24-05-2009 16:59 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• DamageInc.
Snap 't. ;D
Maar hij is nog niet aangesloten, ik heb nog die oude hangen.
Vandaar dat ik voor de zekerheid eerst even over de veiligheid van die "nieuwe" vraag.

Waarom vervangen?:
Omdat ik en een KPN/HetNet-techneut allebei denken dat de modem aan het doodgaan is.

[ Voor 25% gewijzigd door DamageInc. op 24-05-2009 17:18 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 10:46
DamageInc. schreef op zondag 24 mei 2009 @ 17:17:
[...]

Snap 't. ;D
Maar hij is nog niet aangesloten, ik heb nog die oude hangen.
Vandaar dat ik voor de zekerheid eerst even over de veiligheid van die "nieuwe" vraag.

Waarom vervangen?:
Omdat ik en een KPN/HetNet-techneut allebei denken dat de modem aan het doodgaan is.
Dan heb je nu nog een oude Speedtouch 510 modem. Die dingen sterven idd langzaam ;)

Maar zoals al gezegd, je kan via http://192.168.1.254 gewoon wifi uitzetten in dat ding

• DamageInc.
OK, dus je moet gewoon het type van de beveiliging instellen?
Daar zal ik eens naar zoeken als ik er eenmaal in ben.

Ik heb trouwens een 546 (mijn "vorige"), maar aangezien de namen allebei 500 er in hebben,
zal de maak rond dezelfde tijd liggen.

En zoals RaZ zei:
"Die Speedtouch dingen hebben wel eens waar standaard WPA2 encryptie, maar daar zijn tooltjes voor om er binnen 1 minuut op te komen. (komt vanwege de letter/cijfer combinatie van de naam)."

Is die naam dan niet gewoon te veranderen zoals in dat nieuwsbericht staat?
Of wordt daar iets anders mee bedoeld?

Er staat inderdaad ook in de installatie-handleiding dat je "SpeedTouch" ofzo moet intypen ergens.
Maar dat lijkt me typisch zo'n standaard naam/wachtwoord-geval, zoals "0000" bij veel apparaten.
Stom als je dat niet veranderd dan... of dat moet niet kunnen...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat nog niemand hier genoemd heeft, maar wel de crux van de zaak is, is of WLAN en LAN bridged zijn of niet. Zo niet heb je twee aparte netwerken die elk een gateway naar het internet hebben, maar elkaar niet kunnen benaderen. Zo wel heb je feitelijk één netwerk dat draadloos en/of bedraad is.

Groot voordeel van een bridged setup is dat je bijv (draadloos) vanaf je laptop kunt printen op een netwerkprinter die bedraad aangesloten is, en dat file sharing tussen desktop en laptop (en evt NAS/networked media tanks enzo) makkelijker kaat. Groot voordeel van unbridged is security. Tenzij iemand erin slaagt om de router over te nemen vanaf WiFi is er geen manier om bedraad verkeer te onderscheppen.

Als je de mogelijkheid hebt (de betere routers hebben het, maar het is lang niet overal aanwezig) kun je het beste van beide werelden combineren door met twee verschillende SSID's (feitelijk dus twee verschillende WLAN's). De ene SSID beveilig je relatief sterk (minimaal WPA-PSK, als je paranoide bent ook met MAC filter. Die bridge je met de LAN en gebruik je voor je eigen trusted WiFi apparatuur. De andere SSID beveilig je minder (misschien helemaal niet, kwestie van eigen voorkeur en practische zaken) en bridge je niet. Die gebruik je voor gasten of buren etc. Het is doorgaans handig de openbare SSID ook dmv QoS opties slechts een beperkte hoeveelheid bandbreedte te laten gebruiken en mogelijk ook slechts beperkte soorten verkeer (HTTP...). Ook absoluut instellen dat de untrusted verbinding geen toegang heeft tot je admin pagina's (ik ben zo ouderwets om te stellen dat je dat sowieso niet vanaf WiFi zou moeten kunnen doen, "trusted"of niet). Zo bied je mensen die niet onder 'trusted' vallen en gezien je vraagstelling ga je blijkbaar dergelijke mensen op je WiFi toelaten minimale functionaliteit zonder risico's te nemen, terwijl je zelf alle mogelijkheden benut :)

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 24-05-2009 18:17 ]

Oslik blyat! Oslik!

• DamageInc.
Ja, het geval is dat iemand anders in huis een laptop met WiFi heeft.
Alleen sinds de "oude" modem geen draadloze eigenschap heeft is er al zo'n internet-adapter aangeschaft.
Dus nu KPN een modem met draadloze optie heeft gestuurd is het misschien handig om dat ook te gebruiken.
Niet dat ik zo kapot van ben zeg maar, en aangezien het "risico" hebben we dat liever niet.
Het is maar uit voorzorg.
En als het blijkbaar toch uit valt te schakelen, hoef ik het niet per se te gebruiken.

• DamageInc.
Ook even iets anders over dezelfde modem hè:

Ik haalde 'm uit de doos en uit een plastic zakje en toen kreeg ik een schok.
Wat denk ik van de USB-poort kwam.
En niet zomaar een statisch schokje,
maar best een flinke opdonder voor een apparaat dat een tijd niet aangesloten is geweest.
Is er een kans dat dit ding alweer kapot is, zoals wel eens gebeurd met externe harde schijven,
of valt dat wel mee?
Pagina: 1