Printer drivers installeren zonder printer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 150294

Topicstarter
Dit onderwerp kon ik nergens vinden.

Ik ben bezig met het instellen van een Server 2003 domein. De bedoeling is om op de domain controller print drivers te installeren zonder de fysieke aanwezigheid van een printer.

De gebruikers op de aangesloten workstations moeten de 'geïnstalleerde printer' zien. Dus eigenlijk een soort virtuele printer in te stellen.

Weet iemand of dit mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

En wat gebeurde er toen je een printer installeerde, en die deelde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-04 18:53
Volgens mij is dat juist het probleem van 1000bit... Hij wil printerdrivers installeren zonder de fysieke aanwezigheid van de printer. Het delen is dan van latere zorg lijkt mij.

Ik denk dat het toch handiger is om de printer eerst fysiek aan te sluiten, dan printerdrivers installeren en dan de printer fysiek weer los te koppelen.

Maar waarom zou je überhaupt een printer willen installeren die niet is aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik gok dat het puur gaat om ervaring op te doen, beetje mee spelen.

Een PDF-Printer installeren (iets als PrimoPDF ofzo), is gewoon mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-04 12:48
Ik ken maar een soort printer die een drama zijn om te installeren zonder de fysieke aanwezigheid ervan en dat zijn de HP Officejet's.

Voor de rest kun je iedere printer prima off line installeren, mits je uiteraard wel in de gaten houdt hoe de printer later wordt aangestuurd en dat IP adressen overeenkomstig in de printer of printserver worden gedefinieerd.

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zal wel een PDF printer proberen, nog nooit van gehoord. Zal het op google opzoeken. De reden waarom er geen fysieke aanwezigheid van de printer is, komt door de werkomgeving. Het gaat er meer om dat de domain controller als print server geconfigureerd wordt en de workstations deze 'printer' zouden kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je wilt iets voor school doen ofzo?

Iig, je kan ook elke willekeurige Windows driver gebruiken (dus een printer driver die op de CD staat), en deze koppelen aan een eigen lokale poort. Je doet dit door een nieuwe printer poort te creeeren van het type 'Local', als naam geef je dan op NUL: (inclusief :)) en vervolgens koppel je de printer aan die port.

Alles wat je dan naar die printer toe stuurt zal verloren gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
elevator schreef op zondag 24 mei 2009 @ 14:58:
Je wilt iets voor school doen ofzo?

Iig, je kan ook elke willekeurige Windows driver gebruiken (dus een printer driver die op de CD staat), en deze koppelen aan een eigen lokale poort. Je doet dit door een nieuwe printer poort te creeeren van het type 'Local', als naam geef je dan op NUL: (inclusief :)) en vervolgens koppel je de printer aan die port.

Alles wat je dan naar die printer toe stuurt zal verloren gaan :)
elevator, ja dat is voor school. Maar zal de printer dan gewoon in 'printers&faxen' verschijnen? Want meestal als je een printer installeert, controleert Windows of er uberhaupt wel een printer is aangesloten fysiek. Er moet een printer icoontje verschijnen die ik vervolgens op het domein beschikbaar kan stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb nog een andere vraag, ik heb zojuist de printer geïnstalleerd op de domain controller, permissies gegeven aan gebruikers en gedeeld. Maar wanneer ik als gebruiker op het domein aanmeldt, zie ik die printer niet staan tussen 'Printers'.

Ik weet dat ik het dan moet toevoegen etc. Maar stel dat er 20 gebruikers zijn..

hoe kan ik ervoor zorgen dat ik vanaf de domain controller die printer in één keer voor iedereen zichtbaar maak? Zodat al die gebruikers de printer niet hoeven toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makje
  • Laatst online: 08-05 11:55

makje

Professioneel prutser

printer toevoegen aan loginscript :?

5900x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Anoniem: 150294 schreef op zondag 24 mei 2009 @ 16:20:
elevator, ja dat is voor school. Maar zal de printer dan gewoon in 'printers&faxen' verschijnen? Want meestal als je een printer installeert, controleert Windows of er uberhaupt wel een printer is aangesloten fysiek. Er moet een printer icoontje verschijnen die ik vervolgens op het domein beschikbaar kan stellen.
Ja, je voegt gewoon een printer toe namelijk alleen zorg je ervoor dat de output meteen wordt weggegooid, als voordeel heeft dat dat je printopdrachten ook daadwerkelijk lukken dus kan je bv. zaken als print notifications enzo ook leuk testen :)

Voor je overige probleem - ik geloof dat je in 2003 R2 printers kan pushen via GPO (google daar maar even op), als het geen 2003R2 domain is, dan zal je het inderdaad via een logonscript moeten doen.

Als je in je Windows-directory op 'prn*.vbs' zoekt, zal je best wel wat printer-utility scripts tegenkomen waar het mee kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-03 17:06
eh, dit is allemaal vrij basic en op te zoeken op google.. ...of gewoon in je schoolboek :?

Gewoon IP based printer aanmaken en die sharen met het netwerk.
Login scriptje bouwen en hatsa! printert.

[ Voor 37% gewijzigd door sarcast op 25-05-2009 00:06 ]

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Waarom raad je hem nog logonscripts aan als je het met GPO's kan doen? Gezien de grootte van de 'omgeving' (20 users) en het aantal printers (1), lijkt me een GPO oplossing veel beter geschikt in deze? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-05 01:42

tim427

Turbulence!

elevator schreef op maandag 25 mei 2009 @ 00:43:
Waarom raad je hem nog logonscripts aan als je het met GPO's kan doen? Gezien de grootte van de 'omgeving' (20 users) en het aantal printers (1), lijkt me een GPO oplossing veel beter geschikt in deze? :)
Ik zat ook al te kijken!

GPO werkt veel beter.

Als je naar Administrative Tools > Print Management gaat.
Dan links in de Tree > Print Server > server (local) > Printers gaat.
Dan rechtermuis op de desbetreffende printer > Deploy with Group Policy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03 18:38

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

In de map Printers en Faxes naar File - Server Properties - Tab Drivers - Add, voeg op dezelfde manier als normaal de driver toe. Let erop dat de naam zoals je die daar ziet overeen moet komen met het werkstation... Dus een HP Laserjet 4200 PCL6 is niet gelijk aan een HP Laserjet 4200PCL5e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-04 11:51

Nulnulnix

BOFH

elevator schreef op maandag 25 mei 2009 @ 00:43:
Het is idd met Windows2003R2 mogelijk om via policies een printer beschikbaar te stellen. Dat levert in de praktijk wel wat problemen op. Ik ben het dan ook niet met je eens. In een grote(re) omgeving, zou ik "ja" zeggen, maar bij 1 printer en 20 gebruikers... Nogal overdreven!
Op zich wel een leuke oefening om de GPO te trainen...

Een "Net use" commando in het loginscript is vele malen eenvoudiger!

We have just one world, but we live in different ones...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het instellen van een GPO klinkt inderdaad heel makkelijk. Zal wel even bij adminisrative tools kijken. In de policy object editor heb ik geen printeigenschappen tegen gekomen, alleen maar specifieke policies wat betreft het gebruik van printers.

EDIT:

Ik kom alleen Print Management niet tegen in de Administrative Tools. En mijn server is al een print server..

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 150294 op 25-05-2009 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-05 01:42

tim427

Turbulence!

Anoniem: 150294 schreef op maandag 25 mei 2009 @ 09:41:
Het instellen van een GPO klinkt inderdaad heel makkelijk. Zal wel even bij adminisrative tools kijken. In de policy object editor heb ik geen printeigenschappen tegen gekomen, alleen maar specifieke policies wat betreft het gebruik van printers.

EDIT:

Ik kom alleen Print Management niet tegen in de Administrative Tools. En mijn server is al een print server..
Draai je Windows Server 2003 of Server 2003 R2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
tim427 schreef op maandag 25 mei 2009 @ 10:45:
[...]

Draai je Windows Server 2003 of Server 2003 R2?
Hmm het is een Standard Edition met service pack 2. Indien er geen Print Management bij zit, was is dan de beste manier om dat te doen, logon script?

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 150294 op 25-05-2009 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Nulnulnix schreef op maandag 25 mei 2009 @ 09:29:
Een "Net use" commando in het loginscript is vele malen eenvoudiger!
Een NET USE commando mapped de printer helemaal niet voor zover ik weet?

Dat kan een netwerk poort wel koppelen aan een 'fake' lokale LPT poort, maar niet de printer instellen als netwerk printer, dat zal je met VBScript, PrintUI.dll, con2prt.exe of een van de tientallen andere tooltjes moeten oplossen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
Gewoon iets in mekaar freubelen met kixscript

IF InGroup("Chief Executive")

$results = ADDPRINTERCONNECTION ("\\sbps01\2nd Floor - SHARP MX-3500N")
$results = ADDPRINTERCONNECTION ("\\sbps01\Devlpmt & Comms - HP LJ 4250N")

ENDIF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Dus terwijl alle tools bij Windows er gewoon bij zitten (GPO, PrintUI.dll, prnmngr.vbs) ga jij nog even een compleet andere scripting taal erbij sleuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
Ja!

Die optie zit toch alleen in R2?

Er moet een goede reden zijn dat wij twee jaar geleden alles met Kixscript hebben gedaan. ;)

Maar het is ook maar een suggestie richting TS, als er betere oplossingen zijn, licht ze even toe svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

[google=printui.dll] en in jouw %Systemroot%\System32\prnmgr.vbs kan je ook even rondkijken. Er is echt geen enkele reden voor imho om Kixstart te introduceren voor het toevoegan van een printer.

Kixtart in legacy omgevingen, OK, maar in nieuwe omgevingen snap ik persoonlijk niet zo goed waarom iemand dat nog zou doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dan word het een script dus, want voorzover ik weet kan je geen printers toevoegen bij group object editor..
Group Policy seems the natural way to do this, but Windows Server 2003 and earlier have no capability built into Group Policy to deploy printer connections to client.
Bron

[ Voor 63% gewijzigd door Anoniem: 150294 op 25-05-2009 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Je moet gewoon even uitzoeken of het Windows 2003, of Windows 2003 R2 (R2 moet je maar zien als Release 2) is, dat zijn aparte Windows versies met ook een aparte featureset.

Als de oefen firma waar je dit voor aan het opzetten bent een licentie heeft voor 2003 R2, dan zou je kunnen overwegen te upgraden (je moet je sowieso afvragen waarom je dan een 2 releases oud versie van Windows oplevert aan je klant) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is jammer genoeg geen R2. Dus moet ik gebruik maken van externe applicaties, zoals DesktopStandard .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saab
Ik vond het twee jaar geleden al bizar dat je geen printers kon pushen met een GPO en je nog een script moest gebruiken.

Ik zie dat we ook een licentie voor R2 hebben dus ik ga binnenkort maar eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Dan heb je ook altijd Group Policy Preferences nog tot je beschikking mits:
1. Je een Vista Business/Ultimate/Enterprise pc met RSAT beschikbaar hebt om het in te stellen
2. Op alle clients minimaal Windows XP SP2 of Windows Server 2003 SP2 met de GPP CSE geinstalleerd is.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Anoniem: 150294 schreef op maandag 25 mei 2009 @ 23:13:
Het is jammer genoeg geen R2. Dus moet ik gebruik maken van externe applicaties, zoals DesktopStandard .
Nogmaals, waarom ga jij er nu externe tools bijhalen die in plaats van het beheer te eenvoudigen het beheer complexer maken in dit geval?

Een printer toevoegen kan je met alle tools die Windows tot je beschikking heeft, dus begin daar eens mee. Je hebt het over 20 users, daar een DesktopStandard licentie voor gaan kopen (ik dacht dat dat gekocht was door MS en nu dus GPP heet :P ) lijkt me onverantwoordelijk en ook aantonen dat je de mogelijkheden en dergelijke van Windows Server zelf niet voldoende onder de knie hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
elevator schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 11:19:
...daar een DesktopStandard licentie voor gaan kopen (ik dacht dat dat gekocht was door MS en nu dus GPP heet :P ) lijkt me onverantwoordelijk en ook aantonen dat je de mogelijkheden en dergelijke van Windows Server zelf niet voldoende onder de knie hebt :)
Ik vind dat je helemaal gelijk hebt:
Microsoft discontinued ProfileMaker as of October 1, 2007.
GPP = idd PolicyMaker :P

[ Voor 6% gewijzigd door sanfranjake op 26-05-2009 19:57 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zojuist het bestand printui.dll gedownload, maar is er een specifieke plek waar ik het moet plaatsen?

Ook heb ik dit gevonden:
The following command will install a printer named “LabA’ that is shared off of a printer server called “FacilityA”:

rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /ga /n\\FacilityA\LabA /y

PrintUI.dll has several switches that can do almost any type of printer manipulation you could possible image. To view all of these switches you can type:
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /?
Gaat dit allemaal vanuit CMD?

EDIT:

ik typ één van die commando's in in CMD op mijn Vista machine en krijg opeens een venster met een heel waslijst aan commando's. Vanuit CMD dus. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 150294 op 26-05-2009 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik heb speciaal voor jou nog even een bog-standard 2003 SP1 machine geboot, daar zit printui.dll gewoon standaard in (ook nog eens in het path).

Waar jij nu allemaal mee bezig bent? :)

rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /ga /n\\server\gedeeldeprinter /y 

Heb je uberhaupt al een keer het commando
uitgevoerd om te zien wat je ermee kan doen?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
alt-92 schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 20:05:
Ik heb speciaal voor jou nog even een bog-standard 2003 SP1 machine geboot, daar zit printui.dll gewoon standaard in (ook nog eens in het path).

Waar jij nu allemaal mee bezig bent? :)

rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /ga /n\\server\gedeeldeprinter /y 

Heb je uberhaupt al een keer het commando
uitgevoerd om te zien wat je ermee kan doen?
Hehe bedankt, zal die bovenste eens proberen. Ja hehe, zojuist een heel lijst gekregen.
Pagina: 1