[Macbook] [Photoshop CS4] PSD's corrupt in Leopard?

Pagina: 1
Acties:

• klomp
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-11-2025
Ik ben sinds kort over gestapt van windows naar een mac. Ik gebruikte voorheen photoshop CS4 om mijn foto's te bewerken en heb mijn licentie voor cs4 via mijn opleiding om kunnen zetten naar een licentie voor cs4:mac.

Echter als ik nu de PSD's open die ik onder windows gemaakt heb lijkt het alsof ik alleen maar foto's van regenbogen heb. De kleuren zijn compleet overhoop gegooid.

Om een voorbeeld te geven.. De foto's zien er in CS4 op de macbook zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.bonjernoor.nl/forum/userpix/213_TopSport_2_Dark_1.jpg

Het stomme is dat als ik in de PSD een nieuwe laag zou toe voegen, en ik bijvoorbeeld een regenboog gradient zou aanbrengen, dat WEL goed gaat.

Dus alles wat in windows gedaan is deugt niet in CS4 op de macbook. Pas ik hetzelfde bestand aan en ga ik er in tekenen ofzo, dan klopt dat dus wel.. Ik snap het niet.. Iemand?

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 27-12-2025
maximize PSD and PSB File Comapatiblity.

staat deze op

Never
Always
Ask

zet deze eens op always. en test het dan nog eens.

Preference -> File Handling -> maximize PSD and PSB File Comapatiblity.

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

• klomp
Staat op beide machines op "always".. Brengt dus geen verschil met zich mee. Ook niet nadat ik die settings met opzet verander.

Ik heb trouwens het idee dat het een probleem is met de afzonderlijke lagen. Dit omdat als ik een nieuwe raw open en onderdelen van de nieuwe foto in een van de foutieve bestaande raw's zet, het nieuwe materiaal wel goed in beeld komt. Het probleem doet zich dus alleen voor bij de oude bestandsdelen.

[ Voor 54% gewijzigd door klomp op 24-05-2009 14:26 ]

• Magic
  • Niet online
Hoe heb je de bestanden overgezet naar de mac? Het lijkt er op dat daar iets is misgegaan. Wat gebeurt er als je ditzelfde bestand nu opent op een windows-machine? (desnoods met irfanview). En wat gebeurt er als je hem gewoon met voorvertoning opent?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

• klomp
voorvertoning levert geen problemen op, daar zie ik de foto zoals hij hoort, das het vreemde. Ik heb de bestanden eerst via een USB pendrive over gezet naar het bureaublad van de Mac. Later heb ik het nog geprobeerd via een externe HDD, en nog via het netwerk overgeblazen van de een naar de ander.

De windows bak heeft geen problemen met het bestand, het gebeurd alleen op de mac, in photoshop cs4 zelf.

Ook de eigenschappen van de bestanden blijven hetzelfde. Zowel in windows als op OSx.

• Stouten
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08-06-2022
En als je ze vervolgens weer opent in windows cs4 blijft het wel gewoon goed gaan?

• klomp
Dan blijft het goed gaan inderdaad. Tenzij ik iets ze in leopard bewerk of opsla. Dan gaat het in windows ook mis.

Maar als ik het bestand gewoon open in photoshop, vervolgens sluit zonder wijzigingen op te slaan, dan is er niks aan de hand.

• klomp
Geen verbetering. Wat dat laat zien is hoe je (op de langzame manier) je bestanden kunt openen. Die indeling haalt niets uit. Staat overigens standaard op Photoshop, maar ook de logische andere halen niets uit.

Het gaat immers in mijn kwestie ook alleen maar om .PSD bestanden.

Verwijderd

Heb je op je windows install gebruik gemaakt van andere type fonts of 3rd party plug-ins ?
Beide machine's up to date, laatste updates Adobe ? En zo ook, alle updates voor de Mac zelf binnen ?
Hebben je bestanden op de Win machine dezelfde grootte en aantal bestanden als op de Mac ?
Adobe al gebeld, aangezien ze een goeie telefonsiche service hebben ?

Probeer maar mee te denken :)

• klomp
Nee vind k super want ik kom er zelf niet meer uit :P

Ik heb de betreffende bestanden voor zover mogelijk bekeken. Er zit wel wat verschil tussen de grootte van de bestanden maar ik denk dat dat komt door het verschil tussen de besturingssystemen en het verschil tussen NTFS en hetgeen waar de Mac's op draaien (kan zo snel even niet op de naam komen)

Ik heb geen fonts gebruikt in de betreffende foto's en ook geen vreemde 3rd party plug's.

In principe zou dat ook niet uit moeten maken aangezien bij het opslaan van de PSD het geheugen voor het ongedaan maken van acties toch niet mee opgeslagen word en het bestand in principe "plat" gemaakt word.

Ook afbeeldingen met bijvoorbeeld alleen maar een 1 pixel dikke stip, opgeslagen als PSD, in windows, vertonen hetzelfde mankement wanneer ik ze open in OS-x.

Wat betreft updates en dergelijk. Beide machines zijn compleet up to date en hetzelfde geld voor CS4.

• Magic
  • Niet online
klomp schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 13:56:
Ik heb de betreffende bestanden voor zover mogelijk bekeken. Er zit wel wat verschil tussen de grootte van de bestanden maar ik denk dat dat komt door het verschil tussen de besturingssystemen en het verschil tussen NTFS en hetgeen waar de Mac's op draaien (kan zo snel even niet op de naam komen)
In principe zou dit niks uit mogen maken voor de bestandsgrootte die het systeem aangeeft. Windows maakt onderscheid tussen bestandsgrootte en werkelijk gebruikte grootte. De mac (het infovenster) geeft enkel de bestandsgrootte.

Als deze in bytes verschillen, betekend dat dat de inhoud gewijzigd is.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Verwijderd

Misschien een driver conflict ergens in je software, weet niet wat er verder op de Mac draait of misschien, mag het niet uitsluiten, een GPU die niet goed zijn werk wil doen.

Andere progamma's geprobeerd om je files in te openen op de Mac, eens een game er op geprobeerd ?

• klomp
Magic schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 13:59:
[...]

In principe zou dit niks uit mogen maken voor de bestandsgrootte die het systeem aangeeft. Windows maakt onderscheid tussen bestandsgrootte en werkelijk gebruikte grootte. De mac (het infovenster) geeft enkel de bestandsgrootte.

Als deze in bytes verschillen, betekend dat dat de inhoud gewijzigd is.
Hmm heb ik zo niet over nagedacht. Zou echter niet verklaren waarom de bestanden die ik vanuit Mac OS naar windows gooi wel gewoon werken. En de bestanden van Windows, naar Mac en weer terug naar windows ook gewoon werken. Lijkt mij eerder een compatibiliteits issue..
Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 14:33:
Misschien een driver conflict ergens in je software, weet niet wat er verder op de Mac draait of misschien, mag het niet uitsluiten, een GPU die niet goed zijn werk wil doen.

Andere progamma's geprobeerd om je files in te openen op de Mac, eens een game er op geprobeerd ?
De GPU is het niet, daar dacht ik meteen ook aan. Ik heb geen games voor toestel maar de ingebouwde Chess applicatie functioneerd gewoon prima. En ook normale JPG's en tiffs en CR2 rechtstreeks uit de camera werken op beide machines prima.

Er staat verder niks op de Mac. Heb de hele zooi al eens opnieuw geinstalleerd om vervolgens alleen CS4 er op te zetten. Zonder positief resultaat dus..

[ Voor 5% gewijzigd door klomp op 27-05-2009 15:19 ]

• Stouten
En met CS3?

edit: zodat je zeg maar kunt uitsluiten dat het aan de mac ligt.

[ Voor 75% gewijzigd door Stouten op 28-05-2009 08:52 ]

• klomp
Uhm, cs3 op de Mac of PC?

Die heb ik niet liggen ik heb een originele student versie van CS4. Dan zou ik op school eens moeten kijken want daar gebruiken ze nog CS3 geloof ik.

• Stouten
Op de mac

Je zou kunnen kijken of je ergens een trial version kan vinden van CS3, niks illegaals aan. Misschien helpt een mailtje richting adobe?

[ Voor 4% gewijzigd door Stouten op 28-05-2009 11:02 ]

• klomp
Mailen richting adobe ga ik wel doen, maar ik wil eerst zelf kijken of ik er achter kan komen. Met de informatie die ik nu heb kunnen ze denk ik ook niet bijzonder veel.

Waar ik net wel achter kom, is als ik de originele .CR2 (raw) bestanden van de betreffende foto's open in windows in de RAW-converter van CS4, en ze daarna meteen opsla als .PSD, de afbeelding wel normaal werkt. Ook als ik dingen ga aanpassen werkt het zoals het hoort.

Lijkt mij dus dat om de een of andere reden alleen oude bestanden aangetast zijn door het probleem.
Pagina: 1