Toon posts:

Datum veranderd steeds

Pagina: 1
Acties:
  • 332 views

Verwijderd

Topicstarter
Iedere keer als de computer opgestart word veranderd de datum naar bijv. 2099 of 2089. Soms blijft hij daarop staan en moet ik hem zelf weer naar 2009 zetten, maar soms duurt het ongeveer 3 minuten voordat hij zelf op 2009 springt.
Dit is heel irritant want dan moet ik iedere keer zelf de virus scanner aanzetten ed.

Wie kan me hiermee helpen?

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05 13:05

the mod man

iets van beeldmaker

Vervang de bios batterij een sop je moederbord. De batterij zorgt ervoor dat je moederbord de juiste instellingen bewaard als de pc uitgaat, ook de tijd.

I can't wait to shoot!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-05 22:22
Er zit op het moederbord een knoopcel-batterij die de tijd en datum hoort bij te houden als de computer uitstaat. Vervang deze eens.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 17:28

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Begin eens met de juiste datum en tijd in te stellen in het BIOS, in plaats van gewoon in je OS en die settings te saven. Mogelijk is er ergens sprake van corrupte settings. Welk OS gebruik je trouwens?

Daarnaast is het verstandig om even de knoopcel batterij (CR2032) op je moederbord te controleren. Maakt deze nog goed contact? Meet even hoeveel spanning de batterij nog levert, dat zou 3V moeten zijn met een multimeter en lees de waarde ook even uit vanuit het Hardware Monitor gedeelte van je BIOS.
Waarom multimeter? Nou omdat voltage uitlezingen door het BIOS niet altijd accuraat zijn
Vervang dan indien nodig dat batterijtje.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En mocht het met bovenstaande niet lukken wil een bios update nog wel eens wat uitkomst bieden.
Maar geef eens specs van het bakkie.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gewoon Windows XP, verders heb ik er geen verstand van.
Kan ik ook iets doen dmv. software oid. om het goed te kunnen zetten?

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:47

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik voeg er aan toe dat je mogelijk een standby-killer hebt die dat batterijtje onnodig belast, mits gecombineerd met een voeding die niet al te snugger is met zijn +5vsb (wil nogal eens een piek over komen, terwijl sommige moederbordjes die lijn gebruiken om de cmos batterij te ontzien).

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-05 11:20
Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2009 @ 13:49:
Het lijkt me dat je tijd in de bios verkeerd staat. Simpelweg veranderen in je bios en kijken of dat helpt (dan hoeft de batterij niet eens slecht te zijn).
Windows neemt in eerste instantie de tijd over van je bios synct na een periode aan te hebben gestaan zijn tijd weer met the internets.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2009 @ 13:49:
Dat je er geen verstand van hebt is niet zo erg, wel dat je blijkbaar totaal niet de moeite doet om wat te doen met de gegeven tips hierboven.

Dit topic gaat op slot wegens gebrek aan inzet.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.