Maxtor OneTouch II vervangen met grotere harddisk

Pagina: 1
Acties:

• Black Piet
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Beste Tweakers.

Meestal loop ik hier rond om vragen te beantwoorden, maar bij deze stel ik het eens zelf.

Ik ben al jaren in het bezit van een Maxtor OneTouch II 250GB.
Afbeeldingslocatie: http://www.idevelopment.info/data/Oracle/DBA_tips/Oracle10gRAC/Install10gR2RACOnCentOS42/Maxtor_OneTouch_Rear_View.jpg
Wordt alleen gebruikt voor backup en af en toe transport van grote hoeveelheden data.
De laatste tijd loop ik echter tegen het probleem aan dat mijn schijf zo snel vol raakt bij het maken van een backup. Derhalve heb ik vandaag eens de drive opengeschroeft (Garantie is toch al verlopen), en ik vind er een normale Maxtor IDE harddisk in.

Via de support van Seagate kan ik eigenlijk niks vinden of deze schijf zonder problemen vervangen kan worden door een grotere schijf (maar ik kan me voorstellen dat ze dit niet zomaar willen).
Mijn vrienden van Google helpen me niet aan een antwoord, anders dan ik veel gebruikers aantref die problemen hebben met de drive.

Nu mijn vraag aan jullie:
  • Kan ik deze schijf vervangen zomaar vervangen voor een grotere schijf of moet ik rekening houden met specifieke firmware van de drive?
  • Indien mogelijk, moet het dan een Maxtor zijn, of kan het ook een ander merk worden?
Mochten jullie nog pointers hebben, graag!

Mooooooeeeee......

• grass460
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-02 23:58

grass460

[DPC] Division_Brabant

@Black Piet

tja in dit geval zou ik het proberen met een hhd evt een oudere die je misschien nog hebt liggen.
backup maken uiteraard. try and error zou ik zeggen. als dat werkt een grotere hhd er in.

good luck

ben zelf eigenlijk ook benieuwd (had er zelf nog niet aan gedacht )

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Ik denk dat het gewoon kan. Het blijft tenslotte een gestandaardiseerde interface. De electronica in de behuizing zal ook niet speciaal voor Maxtor schijven ontworpen zijn, maar gewoon generieke IDE ondersteunen.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• Black Piet
  • Niet online
Hmmm....een andere disk proberen is nog een poging waard. Had ik nog niet eens aan gedacht 8)7 . Ik heb iig vanmiddag de huidige disk nog even bekeken, en ik heb i.i.g. geen verborgen partitie gevonden... Daar zitten dus geen verborgen grappen.

Even kijken of ik nog oude antieke IDE disken heb liggen :Y) \. Mocht ik wat vinden, dan zal ik het hier nog even laten weten.

Mooooooeeeee......

• grass460
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-02 23:58

grass460

[DPC] Division_Brabant

sucses ;)

• Black Piet
  • Niet online
Vandaag een Hitachi Deskstar IDE 500 Gb gekocht..... en datgene waar ik bang voor was, is daadwerkelijk het geval. Ik blijf maar 128GB zien......

Mijn nieuwe Google opdracht geeft aan dat het meer is dan een simple beveiliging.....
Link
....
A Google search on "Maxtor One Touch 128Gb?" turns up the answer (take a moment and contemplate how close to magic that would have seemed to someone even 15 years ago)

Turns out the douchebags (a term I VERY rarely use, but much deserved) at Maxtor had decided that if a non-Maxtor hard drive was put into one of their external cases, they would intentionally cripple it by setting the Host Protected Area (HPA) limit of the drive to 128Gb. This is a firmware change on the drive itself, that makes it look like a 128Gb drive to the outside world, whether it is in a Maxtor case or not. Any partitions beyond 128Gb are now corrupt, and that data inaccessible.
....
Ga dus nog even verder zoeken. (Gelukkig maar 60 euro kwijt...en kan de schijf eventueel nog ergens anders gebruiken)

Mooooooeeeee......

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Zoek eens wat voor chips die maxtor enclosure gebruikt. wellicht generiek waar je firmware voor kunt vinden.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• okkii
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-02 09:59
Ouch. Maar je kan alleen je volle capaciteit gebruiken wanneer het een Matrox HDD is ?

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:38
Black Piet schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 22:30:
Vandaag een Hitachi Deskstar IDE 500 Gb gekocht.....
Gelukkig maar 60 euro kwijt...
Was het niet slimmer geweest om meteen een nieuwe externe schijf te kopen? Voor 80 euro heb je al 1TB tegenwoordig... B)

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ja ik zou inderdaad kijken voor een nieuwe casing.

Daar stop je dan gewoon een SATA schijf in, en dan gewoon Firewire, USB 2.0 en evt. eSATA extern.

IDE schijven zijn nogal prijzig in die groottes, zoals je wel hebt gemerkt.

Een 1TB SATA schijf kost €75, maargoed dan moet er nog wel een casing bij.

• Black Piet
  • Niet online
Tom Paris schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 22:42:
Was het niet slimmer geweest om meteen een nieuwe externe schijf te kopen? Voor 80 euro heb je al 1TB tegenwoordig... B)
We zijn tweakers....we geven natuurlijk niet op >:) Ik laat me niet direct het veld uitslaan door Maxtor.... :+
leuk_he schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 22:37:
Zoek eens wat voor chips die maxtor enclosure gebruikt. wellicht generiek waar je firmware voor kunt vinden.
Zit al te kijken welke chips worden gebruikt, maar ik lees er niet veel vanaf....
okkii schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 22:38:
Ouch. Maar je kan alleen je volle capaciteit gebruiken wanneer het een Matrox HDD is ?
Lijkt er wel op. en de drive ID moet gelijk zijn 8)7
ThinkPadd schreef op zaterdag 30 mei 2009 @ 22:44:
Ja ik zou inderdaad kijken voor een nieuwe casing.

Daar stop je dan gewoon een SATA schijf in, en dan gewoon Firewire, USB 2.0 en evt. eSATA extern.

IDE schijven zijn nogal prijzig in die groottes, zoals je wel hebt gemerkt.

Een 1TB SATA schijf kost €75, maargoed dan moet er nog wel een casing bij.
Moet uiteraard wel een backup schijf hebben en kan ik altijd nog even doen. Maar ik vind mijn huidige case eigenlijk wel mooi en stevig (Dat ding heeft al heel wat overleefd :P ). Hij heeft zichzelf al bewezen

Mooooooeeeee......

• Black Piet
  • Niet online
We zijn weer een paar dagen verder, en ben al weer veel te weten gekomen.

- Mijn bios in de harddisk is nog steeds geblokt met de 128 GB blokkering, maar dat kan ik oplossen met hdat2.
- Schijf accepteert alleen Maxtor schijven en controleerd dit via het bios.

Nu zat ik even met een vriend te discusseren, en kwamen op het idee om het merk van de schijf in het bios van de schijf aan te passen aangezien alleen Maxtor schijven worden geaccepteerd. Met HDAT kan ik veel bereiken en aanpassen, maar ik twijfel even om dit zomaar aan te passen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb helaas geen andere IDE schijven liggen om dit te testen...

[ Voor 5% gewijzigd door Black Piet op 03-06-2009 21:00 ]

Mooooooeeeee......

Pagina: 1