[wandcontactdoos] Twee telefoonlijnen

Pagina: 1
Acties:

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-03 10:45
Ik wil twee telefoonlijnen via één wandcontactdoos leiden. Een lijn is een KPN-lijn (nodig voor ADSL) en de andere lijn is telefoon via een kabelmodem van UPC.

De huidige situatie is als volgt :

Afbeeldingslocatie: http://home.concepts.nl/~te21959/Afbeeldingen/Wandcontactdoos.jpg

De kabel rechtsboven is de UTP-kabel voor ADSL die doorloopt naar de computer.

Momenteel is alleen de KPN-lijn aangesloten via de getoonde stekker.

Welke opties heb ik om twee telefoonlijnen op een nette manier via deze wandcontactdoos aan te sluiten?

Ik heb al gezocht naar combi-wandcontactdozen maar kan niet zo snel een wandcontactdoor voor twee telefoonlijnen en/of twee RJ-11 aansluitingen vinden.

• Tsuranim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:46

Tsuranim

There is only one

Je kunt ook een wandcontactdoos met 2 rj-45 aanlsuitingen aanschaffen. RJ-11 stekkers kunnen daarmee gebruikt worden.

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-03 10:45
Tsuranim schreef op zondag 24 mei 2009 @ 12:56:
Je kunt ook een wandcontactdoos met 2 rj-45 aanlsuitingen aanschaffen. RJ-11 stekkers kunnen daarmee gebruikt worden.
Deze optie had ik reeds overwogen en is inderdaad een mogelijkheid.

Update maandag 25 mei 2009 om 23:40 uur

Een wandcontactdoos met twee RJ11-aansluitingen gekocht bij de Praxis met ruimte voor 6 draadjes. Op de draadjes 2 en 3 de KPN-lijn aangesloten deze werkt. Op de draadjes 4 en 5 ga ik de UPC-lijn aansluiten. Een 'gewone' RJ11-stekker zal dan niet meer werken omdat deze de tweede middelste draadjes 3 en 4 gebruikt.

Schematisch :

1 niet gebruikt
2 KPN lijn
3 KPN lijn
4 UPC-lijn
5 UPC-lijn
6 niet gebruikt

De KPN-stekker (type RJ11) leidt ik naar de draadjes 2 en 3 (de twee linkse of twee rechtse sleufjes in een connector met vier sleufjes). De UPC-stekker (type RJ11) leidt ik naar de draadjes 4 en 5 (de twee linkse of twee rechtse sleufjes in een connector met vier sleufjes).

Dit betekent dat de KPN-stekker en de UPC-stekker in beide connectors zullen werken. Dit heb ik voor de KPN-stekker reeds uitgetest.

Update dinsdag 26 mei 2009 om 23:22 uur

De installatie is gereed en alles werkt. Vanuit de wandcontactdoos lopen twee telefoonsnoeren naar respectievelijk de telefoon en de nummermelder. Telefoneren verloopt nu altijd via de goedkopere UPC-lijn en de nummermelder vangt de KPN-telefoontjes op. Als ik via KPN wil bellen hoef ik alleen maar de stekker om te wisselen. Ik moet alleen de kabels nog markeren om aan te geven wat de KPN-kabel is en wat de UPC-kabel is.

[ Voor 70% gewijzigd door One_Gandalf op 26-05-2009 23:27 ]