Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:18
Ik heb een Zepto Nox A15 laptop, gebaseerd op het Montevina platform van Intel. Ik heb een PM45 northbridge en een ICH9M southbridge. Ik heb hierbij gekozen van een 4 GB Turbo memory module. Complete specs van mijn laptop zijn:

Zepto Nox A15
Nvidia Geforce 9650M GT
Intel Core 2 Duo P9500
4GB PC-6400 800MHz
320 GB 7200rpm HD
4 GB Intel Turbo Memory
Intel Pro Wireless 5300 AGN
Windows Vista Business x64

Het probleem is namelijk dat iedere keer wanneer ik de turbo memory driver probeer te installeren, mijn laptop niet meer wil opstarten. Zeptoshop zei dat het een driver probleem is, maar ik kan mij niet voorstellen dat Intel en MS x64 achterwege laten, want op x86 machines werkt het volgens Zeptoshop wel vlekkeloos.

Ik zal een kleine omschrijving van het probleem geven, misschien weet hier iemand wat het probleem is.

Mijn bios staat ingesteld op AHCI. Ik heb een verse Vista business x64 installatie gedaan en na de chipset drivers meteen de Turbo memory drivers geïnstalleerd. De turbo memory drivers bestaan uit een sata driver, de Intel storage drivers, en een turbo memory driver. Wanneer na de installatie van de drivers mijn laptop opnieuw moet opstarten, blijft het ledje van de hardeschijf constant branden en krijg ik het laadscherm van Vista te zien. Maar dat is ook alles. Na een tijdje geeft vista blijkbaar een time-out en wordt de laptop opnieuw opgestart. Deze loop blijft eindeloos doorgaan, behalve wanneer ik kies voor opstarten met laatst werkende configuratie. Voor de herstart heb ik eens naar mijn apparaatbeheer gekeken en daar stond dat de Turbo memory module correct was geïnstalleerd, maar het Intel Dashboard zijn van niet.

Ik heb het ook al eens geprobeerd door de sata drivers te slipstreamen in mijn Vista, maar dan heb ik hetzelfde probleem en dat is, dat na de Vista installatie mijn laptop ook niet meer wilt opstarten.

Wie o Wie kan mij helpen. Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat het een driver probleem is, want zowel Intel als MS zetten in op x64. De turbo memory drivers die ik heb geprobeerd zijn 1.7.0.1029 1.8.0.1018 en 1.9.0.1006 (23-04-2009)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-05 13:52

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Vreemd, want hier werkt Turbo Memory 2.0 prima in combinatie met Ultimate x64.

Met de standaard AHCI-driver van MS wordt de module herkend, maar kun je er geen gebruik van maken. Je zou een poging kunnen wagen met Vista x86, mocht dat ook niet werken dan weet je dat het in ieder geval niet aan x64 ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
Ik ga komend weekend een x86 installatie van Vista op mijn laptop zetten, om te kijken of het hier aan ligt. Ik blijft het vreemd vinden dat Zeptoshop zegt dat het een driver issue is, terwijl ik die nergens op internet ben tegengekomen. Ik heb zelfs even gechat met iemand van Intel, maar zij hadden ook nog nooit gehoord van de problemen met de combinatie Vista x64 en turbo memory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
Ik heb ondertussen Vista Business x86 op mijn laptop staan, en turbo memory draait als een zonnetje. Ik leef er voorlopig maar even mee, want ik heb juist voor x64 gekozen ivm 4 GB intern geheugen, dus x86 is eigenlijk niet mijn eerste keus.

Als iemand misschien weet waar het aan zou kunnen liggen, of als iemand anders problemen heeft met turbo memory 2.0 en Vista x64 hoor ik het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
Ik ben nu twee weken verder met de x86 installatie van Vista Business SP2, maar ik ben verre van tevreden. Mijn systeem is zeer instabiel. Het opstarten van Vista duurt nu tussen de 40 seconden en 5 minuten, er is geen touw aan vast te knopen waarom, de enige vooruitgang ten opzichte van x64 is dat hij opstart, super 8)7 .

Verder wil het systeem soms niet uit de slaapstand komen en meld vista een "unsuspected shutdown" of het systeem loopt vast zodra ik een programma probeer te openen dat is vastgezet op de turbomemory module, na het ontwaken uit de slaapstand.

En de laatste grap in de rij van rariteiten is dat af en toe mijn dvd speler verdwijnt. Ik krijg netjes een melding van de Matrix Storage Manager dat alleen port 0 en 1 bruikbaar zijn van de sata controller en dan is mijn dvd speler weg. Dit geheel wordt aangekondigd door het haperen van mijn laptop.

ik heb geen idee meer waar ik moet zoeken. De x86 versie van vista komt in ieder geval verder van de x64 versie, maar geweldig is het ook niet te noemen. Wel heb ik tijdens een "lange" opstartsessie dat er hoog frequente tonen uit mijn laptop komen en ik verdenk de module, want het geluid lijkt uit dat gedeelte te komen.

Ik heb ook even gekeken in de Event Viewer. Ik heb erg veel error betreffende iaStor, disk en ACPI. iaStor lijkt wel de driver van intel te zijn. De fouten zien er als volgt uit:

iaStor: The device, \Device\Ide\iaStor0, did not respond within the timeout period.

disk: The device, \Device\Harddisk0\DR0, is not ready for access yet.

ACPI: The embedded controller (EC) did not respond within the specified timeout period. This may indicate that there is an error in the EC hardware or firmware or that the BIOS is accessing the EC incorrectly. You should check with your computer manufacturer for an upgraded BIOS. In some situations, this error may cause the computer to function incorrectly.

Wie kan mij vertellen wat er allemaal aan de hand is met mijn laptop, of in iedergeval wat bovenstaande meldingen betekenen :| . Betreffende de onderste melding, ik heb de laatste BIOS versie op mijn laptop staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:27
TM werkend krijgen op Vista x64 heeft bij mij ook heel wat moeite gekost in het begin. Het gebrek aan AHCI drivers voor mijn Dell XPS M1330 voor x64 was het grootste probleem.

Wat ik nu voortaan doe;

- Vista x64 installeren
- Geen chipset drivers installeren
- Turbo Memory drivers installeren (hier zitten de AHCI drivers voor m'n SATA controller (ICH8M-E) namelijk al in)

Nooit meer fout gegaan eigenlijk, terwijl ik daarvoor zo ongeveer dezelfde problemen kende als jij nu hebt. Indien nodig kun je de chipset drivers wel installeren maar vervang je gewoon de drivers voor je SATA controller met die uit het TM pakketje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt-Crash
The Realone schreef op dinsdag 16 juni 2009 @ 10:43:
TM werkend krijgen op Vista x64 heeft bij mij ook heel wat moeite gekost in het begin. Het gebrek aan AHCI drivers voor mijn Dell XPS M1330 voor x64 was het grootste probleem.

Wat ik nu voortaan doe;

- Vista x64 installeren
- Geen chipset drivers installeren
- Turbo Memory drivers installeren (hier zitten de AHCI drivers voor m'n SATA controller (ICH8M-E) namelijk al in)

Nooit meer fout gegaan eigenlijk, terwijl ik daarvoor zo ongeveer dezelfde problemen kende als jij nu hebt. Indien nodig kun je de chipset drivers wel installeren maar vervang je gewoon de drivers voor je SATA controller met die uit het TM pakketje.
Het klopt dat in de TM driver de SATA/AHCI drivers van Intel al zitten en dit is precies dezelfde driver als de losse SATA/AHCI driver van Intel. In mijn chipset drivers zitten niet eens sata-drivers. Maar het probleem is juist de combinatie sata-drivers van Intel + x64. Ik heb zelfs een vista x64 dvd gemaakt met de sata drivers van Intel erin gebakken, maar die startte niet eens meer op.

Ik vraag me eigenlijk af waarom ik van de variërende opstarttijden heb en waarom mijn laptop af en toe niet uit de stand-by (sleep) kan komen, terwijl die zonder de installatie van de TM-module niet het geval was.
Zou dit een BIOS probleem kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103281

Ik heb op dit moment hetzelfde probleem met mijn NOX (zelfde specs). Op dit moment heb ik er dus ook windows vista business x64 opstaan. Hiervoor maakte ik gebruik van ultimate en daar werkte het wel allemaal gewoon.
Pagina: 1