Toon posts:

e6850 overlokken op lucht.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,
hier mijn verhaal/vraag...

ik heb hier een e6850 met een ga p35-ds3 mobo.
Heb hem nu stabiel op bijna 3.8ghz met een vcore op 1.5250.Ik ben nog maar net bezig met overklokken...
Maar volgens mij gaat het redelijk goed mijn temps komen met coretemp niet boven de 68 graden uit
als ik hem stress met orthos.mijn 800 mhz geheugen draait nu net iets boven de 1000 mhz en kan nog verder...lol.Heb zelfs mijn e6850 al iets over de 4ghz gehad...En zelfs stabiel gekregen.Ik heb een antec 900 kast en wil ik dat doen (op 4ghz) en de temps op +- 68 graden stressed houden,moeten wel al mijn fans volop draaien.Maar goed ik gebruik hem nu 24/7 op 3.8ghz en mijn temps zijn dus max 68 graden op 1.5250 vcore.
Kan dit wel zonder verdere problemen? Als de levensduur wat korter is maakt me dat niks uit.Ik weet dat intel zegt max 1.5volt.... en max 72 graden....Heeft iemand hier ervaring mee?Heb al aardig wat gezocht op tweakers en google.maar goed.Kan ik met deze vcore gewoon blijven draaien zonder dat mn processor morgen of overmorgen stuk is?en zou dat dan ook met 4ghz kunnen op 1.6 vcore? of moet ik een waterkoeling gaan aanschaffen als ik dat wil.

even ter informatie mijn fsbwall zit rond de 480 en mijn cpu heeft stepping B revision g0
mischien handig om te weten?

ps laatste vraag cpu z geeft aan 1.44 vcore maar stel mijn mobo dus in op 1.5250.
hoe kan dat?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2009 03:10 ]

• YoupS
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-01 14:42
Klinkt allemaal nog redelijk binnen de grenzen. 1.52 is wel redelijk hoog, waardoor de levensduur achteruit gaat, maar zoals je zei maakt je dat niet zoveel uit. Ik had de mijne op 3.7 lopen met 1.44 volt, het zijn dorstige beessies. Netjes dat je m 4GHz+ stabiel hebt gekregen. Had je daar dan 1.6 voor nodig? wat waren je temps?
Je voltages lager proberen te krijgen zou een goede zijn, want dat geeft je extra hoofdruimte qua temps. 68 vind ik nog wel kunnen hoor. Wat voor koeler heb je?

Verwijderd

Ik vind het redelijk kiele-kiele. Je hebt sowieso geen garantie dat je cpu het lang of kort volhoudt. Zeker nu je boven het aanbevolen voltage zit. Elektronmigratie is toch op den duur een issue. Echter kun je mss wel jaren plezier hebben van je CPU. Maar het kan ook morgen ineens afgelopen zijn. Persoonlijk zou ik liever met iets minder genoegen nemen en een wat lager voltage aanhouden. Scheelt je ook een bult hitte en fanherrie ws :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2009 02:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
@youp s
ik heb een scythe ninja 2.en mn temps bleven ook rond de 68 graden met al mijn fans op max...lol.
en heb mn bericht hier voor ook nog aangepast weet je dr wat over zie mn laatste vraag.
bvd

Verwijderd

Topicstarter
@hlpdsk.
heb al mn fans nu laag staan dus geen herrie.maar met 4ghz moet ik alles volop aan zetten.en idd wat een herrie

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-01 12:00
ik vind de Vcore en temps veel te hoog eigenlijk. Het is het gewoon niet waard om zoon hoge vcore te gebruiken voor een 24/7 setup.

Volgens intel is de max vcore 1,5 en max temp 72 graden daarboven heb je kans op schade. Aangezien je er bij alle 2 over gaat of er tegen aan zit geen slimme keuze. Voor benchmarks etc kan het wel even maar zeker niet aan te raden voor 24/7 gebruik. Ik zou de vcore laten zakken tot onder de 1,5V en kijken waar die dan nog stabiel op wil draaien.
http://processorfinder.intel.com/details.aspx?sSpec=SLA9U

mobo spanning wijkt altijd af van werkelijke spanning heeft onderandere met je voeding te maken en een stnd afwijking alhoewel bij jouw de afwijking wel erg groot is aangezien het meestal rond de 0,03 ligt

[ Voor 16% gewijzigd door haakjesluiten op 24-05-2009 02:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
maar welke moet ik nu geloven cpu z of mn mobo?
anders kan ik nog wel ff door gaan lol.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2009 02:31 ]

Verwijderd

Je bios. Maar daar meet je ws. wel onder een andere load dan in Windows. Dus je moet daar toch mee oppassen.

Je mobo kan echter wel het gebruikte voltage beperken als ie doorheeft dat het daarmee ook lukt. En hij kan een lagere of hogere waarde doorgeven aan tooltjes zoals CPU-Z. Wellicht heb je een max. voltage ingesteld en besluit je mobo dat ie dat niet nodig heeft.

Verwijderd

Topicstarter
Nee heb al dat soort dingen uit gezet in mn bios.dus die past hem niet meer aan maar heb het net even na gekeken in mn bios.en daar schommelt mn vcore tussen 1.476 en 1.492.dus dan zal er idd een afwijking zitten incpu z en de vcore die ik instel.maar dat betekent dus ook dat mijn processor onder de 1.5 zit en dat het dus binnen de toleranties zit of zie ik dit verkeerd?

Verwijderd

Daarvoor moet je weten of wat je mobo rapporteert ook overeenkomt met wat ie daadwerkelijk levert. Maar tenzij je met een multimeter in je mobo wilt gaan prikken moet je er maar vanuit gaan dat wat ie in de bios laat zien aardig klopt. Maar dan nog kan ie onder load een andere waarde geven.

Ik heb die zooi ook allemaal uit staan en toch fluctueert mijn voltage tussen idle en load als ik in CPU-Z kijk. Bij load is het voltage iets lager.

Verwijderd

Topicstarter
Dat is bij mij idd ook het geval.in cpu z geeft hij bij mij ook minder aan onder load.
maar denk dat ik mischien maandag maar even een multimeter op ga halen en ga kijken.
het is toch een interessant gegeven dat de volts allemaal zo afwijken...
maar had hier ook al wel meer over gelezen.ik denk dat ik wel goed zit met overklokken en dat voor een eerste keer.

Verwijderd

Je voltage is in windows altijd lager als in je bios, en helemaal onder load.
Dat is je zogeheten V-drop. Het ene moederbord heeft daar meer last van als de andere.
Je zou dan een pencil mod kunnen doen.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2009 08:50 ]

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:10
Het maakt voor de temperaturen denk ik ook wel behoorlijk wat uit welk progsel je gebruikt om de CPU te stressen. Als ik mijn E6750@3.2 GHz (boxed cooler en stock voltage) met Orthos stress blijft de temperatuur in coretemp op 64°C steken, doe ik dit vervolgens met Intel TAT dan gaat de temperatuur in coretemp naar 73°C wat toch een aanzienlijk verschil is. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat bij jouw de temperatuur is als je eens met Intel TAT test.

Verwijderd

Topicstarter
heb het geprobeerd dat intel TAT maar krijg het niet aan de praat dus mn temps met dat programma.....ik zou het niet weten...

Verwijderd

Topicstarter
heb eens gekeken naar een pencil mod en zou dit op zich wel willen doen.....weet iemand hier wat meer van voor een gigabyte p35-ds3.
Pagina: 1