Toon posts:

Veilig converteren naar NTFS?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Waarschijnlijk een vraag die wel zeer vaak langskomt maar ik zie tot ook wel wat verschillen.

Vandaag werd bij mij van WD de MyBook Essential 1TB externe harde schijf thuisbezorgd (iedereen heeft dat ding geloof ik). Alleen, zoals jullie waarschijnlijk weten, is het bestandssysteem FAT32.

Ik vroeg mij wat af:
1) Kan ik deze schijf het beste formatteren en omzetten of converteren?
2) Als ik hem het beste kan formatteren (hij is nu toch vrijwel leeg), moeten dan de bestanden die er op staan gebackuped worden? Dit zijn maar mijn weten alleen van WD wat extra software, en hiervan een autorun... ik heb er zelf nog niets opgezet.
3) Als ik hem het beste kan converteren, moet dan eerste kijken naar die byte clusters zoals hier beschreven?

Hier laat ik het even bij, bij voorbaat dank.

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-02 17:59
die bestanden die er nu op staan zijn niet essentieel, ik zou hem gewoon lekker formatteren.

Verwijderd

Topicstarter
Hm, ja, dank je. Daar had ik tot dusver ook nog even naar gekeken en leek mij ook. Moet ik nog letten op die 512-byte cluster gevallen (>_> :)) bij het converteren?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Gewoon converteren door middel van het convert commando en het komt goed. Van belangrijke data altijd een backup maken (maar dat geldt natuurlijk ook als je niet met converteren aan de slag gaat). Verder kun je gewoon de standaard clustergrootte aanhouden, tenzij je zelf redenen hebt om dit aan te passen.

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:53
ligt eraan, als je er erg grote bestanden op gaat zetten (backups/iso's) dan kun je beter voor grote clusters gaan, zet je er veel kleine bestanden op dan weer voor kleine clusters

Verwijderd

Topicstarter
Oh wacht, als ik de formateer optie gebruik van Vista (niet de promt), dan geeftie de mogelijkheid voor capiciteit (waar ik niet zoveel aan kan veranderen als een partitie zijnde >_>), bestandssysteem (NTFS dus) en.... clustergrootte (512b/1kb/2kb/4kb/8kb/16kb/32kb/64kb). Deze staat standaard op 4kb. Als ik hem voornamelijk wil gebruiken voor afleveringen van series (~200Mb), maar ook muziek (~6-8mb) en films (4,5gb >_>), zal ik dan gewoon deze standaard aanhouden? Dank alvast voor de rest _/-\o_.

EDIT: of werkt het, zoals ik ergens anders less, dat de clustergrotes eigenlijk de minimale hoeveelheid is die wordt gestopt in een onderdeel? Voor video kan ik dan beter 64Kb (max) gebruiken, aangezien het zeer grote bestanden zijn en er weinig verloren gaat? Alleen voor MP3 en een enkel document dat ik er op zet is dit minder practisch omdat hier dan op meerdere (MP3) bestanden redelijk wat ruimte verloren gaat? In voorzorg hiervoor zet ik het denk ik op 16Kb, als een soort tussenweg (het overgrote deel wordt wel video). Als ik het beter anders kan doen hoor ik het wel.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2009 00:05 ]

Pagina: 1