Php Gastenboek Hoe berichten met enters te plaatsen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shal-Ziar
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-08 22:17
Ik ben met mijn informatica een gastenboekje aan het maken, het schrijven van de gegevens in een txt bestandje lukt erg goed, maar nu wil ik dat voor elke "///"in het tekstbestandje er een enter en een <hr> moet worden gedaan.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
<h1>Het Gastenboek</h1>
<?php
$bestandsnaam ="gastenboek.txt";
$tb == 0;
$aantal_bijdragen = 1;

if (file_exists($bestandsnaam)){
    $fp = fopen ($bestandsnaam, "r");
$bestand = explode("///", $fp);
}
else{
    echo "<h2>Het gastenboek is nog leeg!</h2>
    <a href=\"input.php\">Schrijf de eerste bijdrage!</a> ";
    exit;
}

echo "Bijdrage: $aantal_bijdragen<br>";
while (!feof($fp)){
    $buffer = fgets($fp);

echo "$fp";

//echo "$bestand[0]";
    //echo "$teller";
    echo "$bestand[$tb] <br>" ;

//$tb++;

echo "<hr>";
}
echo "<a href=\"gastenboek.php\">Terug naar de homepage</a>";
?>
</body>

Ik heb al wat geklooid, dus op dit moment werkt het niet echt
gastenboek.txt is het bestand waar alles naar wordt weggeschreven.
ik hoop dat jullie me begrijpen.
Edit:code gebruikt
Voor alle duidelijkheid, dit is de originele code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
<body>
<h1>Het Gastenboek</h1>
<?php

$aantal_velden = 5;
$teller = 0;
$aantal_bijdragen = 1;

}
else{
    exit;
}

while (!feof($fp)){
    $buffer = fgets($fp);
    echo "$buffer <br>" ;
    $teller++;
    if ($teller % $aantal_velden == 0){
        $_bijdragen++;
        echo "<hr>";
    }
}
?>
</body>

</html>

[ Voor 25% gewijzigd door Shal-Ziar op 23-05-2009 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shal-Ziar
sorry trouwens dat het op het verkeerde deel staan (zag het net te laat), moet onder programming
*vraagt verschoning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wellicht met str_replace?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-09 17:02
Zou je de benodigde
PHP:
1
//code
tags kunnen gebruiken? Die code is zo onleesbaar :/

En als je PHP5 hebt, gebruik dan file_get_contents om je txt-bestand te openen, dat fopen maakt het voor beginners alleen maar hopeloos ingewikkeld.

Het gebruik van txt-bestanden is ook niet de meest gemakkelijke manier. Je moet met vanalles rekening houden. Wat als de gebruiker /// input? Je wilt dan niet ineens twee berichtjes. Ik zou of een bestaand formaat zoals Wikipedia: Comma-separated values voor je txt-bestand gebruiken danwel kijken of je SQLite kunt gebruiken. (of mysql, ook prima)

[ Voor 112% gewijzigd door doeternietoe op 23-05-2009 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04
ten eerste: code tags, zodat het voor ons leesbaarder wordt :D
ten tweede: volgende keer misschien gebruik maken van de edit-knop als je nog iets wilt toevoegen aan je laatste post

ten derde: ik zie niet goed wat je nou precies doet. eerst lees je het hele bestand uit naar een array $bestand, waar je daarna niks meer mee doet?

kun je niet iets in de richting doen van
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
<h1>Het Gastenboek</h1>
<?php
  $tb == 0;
  $aantal_bijdragen = 1;

}
  else{
    exit;
  }

foreach($bestand as $bijdrage) {
    echo $bijdrage;
    echo "<br /> <hr />";
  }

?>
</body>

en dan gaat het om de foreach loop die ik daar heb neer gezet. op php.net kun je natuurlijk meer vinden over hoe de foreach loop werkt ;D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shal-Ziar
Zal het even testen (ben niet zo heel erg thuis in php, dat maakt het wat problematisch).
Edit na testen: het is al een goede verbetering, echter ik zie nu met Xamp resource id 3 staan ipv het bericht.

[ Voor 38% gewijzigd door Shal-Ziar op 23-05-2009 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 21:26

DataGhost

iPL dev

No offence maar weet je eigenlijk wel waar je mee bezig bent? Ik zie hier een aantal zeer interessante constructies waarvan ik (denk ik) wel kan begrijpen waar ze voor dienen maar welke never nooit niet gaan werken.

Allereerst, zet je code eens in [code] tags, dat leest een stuk fijner.

code:
1
2

Hier ga je niks zinnigs uit krijgen. Probeer maar eens var_dump($bestand) te doen na het exploden.

code:
1
2
    exit;

Dit kan je m.i. netter afhandelen. Nu heb je een onafgesloten pagina, je mist o.a. de </body> en </html>.

code:
1
2
3
4
5
6
while (!feof($fp)){
    $buffer = fgets($fp);
    echo "$fp";
    echo "$bestand[$tb] <br>" ;
    echo "<hr>";
}

Heb je de output hiervan al eens bekeken? Staat er uberhaupt tekst in je bestand? Ik zie dit op een aantal manieren misgaan, de meest voor de hand liggende is dat je wel (correct) iets in $buffer inleest maar er vervolgens helemaal niks mee doet. De overige regels zullen helemaal niks zinnigs doen.

Verder snap ik niet helemaal wat je vraag nou precies is. "Het werkt niet echt" hebben we natuurlijk niks aan. Ik zie ook wel waarom je script niet werkt maar daar liggen toch een paar fundamentele blunders aan ten grondslag. Probeer gewoon eens je code opnieuw te lezen en je af te vragen wat elke regel nou precies doet. Ik weet dat dat lastig is aangezien je in je achterhoofd hebt wat je ermee bedoelde, maar ja. Kijk verder ook eens op http://php.net/functienaam (bijvoorbeeld http://php.net/fopen) om te zien wat een functie nou precies uitvoert en wat voor data je eruit terugkrijgt.

Edit: Wat doet dat stuk 'originele code' daar en waarom heb je het aangepast :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shal-Ziar
Het idee is, dat ik een tekstbestand heb, waarvan het de bedoeling is dat het wordt opgedeeld voor elke post in het gastenboek:
dus post 1 wordt als post 1 gepost:
Nu heb ik bij het input gedeelte ervoor gezorgd dat in het php bestand een kenmerk voor elke post wordt geschreven nl, drie slashes (///). hoe kan ik er nu voor zorgen dat php de tekst tussen elke /// als een los bericht ziet?
enneh, nee ik weet niet echt waar ik mee bezig ben. Maar dit is het php gedeelte, de html tags zijn niet zo relevant, (de body etc).

[ Voor 14% gewijzigd door Shal-Ziar op 23-05-2009 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeternietoe
kaesve schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 21:26:
PHP:
1
2
Niet getest, maar op http://nl.php.net/manual/en/function.fopen.php staat bij return value voor fopen "file pointer". Explode heeft echter een string nodig als tweede argument. Lijkt me niet echt lekker gaan werken :p

Gebruik dus
PHP:
1
2
3
$cont = fread( $fp, filesize( $bestandsnaam ) );
$bestand = explode( "///", $cont );

Of (in PHP5):
PHP:
1
2
$fp = file_get_contents( $bestandsnaam );
Destroyer1991 schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 21:32:
Nu heb ik bij het input gedeelte ervoor gezorgd dat in het php bestand een kenmerk voor elke post wordt geschreven nl, drie slashes (///). hoe kan ik er nu voor zorgen dat php de tekst tussen elke /// als een los bericht ziet?
Puur als antwoord op je vraag: foreach icm met expode. Ik zou beiden even opzoeken op php.net.

Nogmaals, volgens mij is heel je datamodel onhandig en moet je dat heroverwegen.

[ Voor 27% gewijzigd door doeternietoe op 23-05-2009 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Destroyer1991 schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 21:32:
Dat kan ik je wel gaan voorkauwen maar daar leer je niks van. Verder zal het sowieso niet gaan werken zonder substantiële aanpassingen in je script. Maak eens een lijstje van alle functies die je aanroept in je script en ga op php.net uitzoeken wat ze doen.
Ik kan je in ieder geval een kleine hint geven: dat splitsen kan met explode alleen gaat die functie niet echt werken op een 'resource' datatype, je wilt explode gebruiken op een 'string'. Je zal dus een manier moeten vinden om die 'resource' om te zetten in een 'string' (wederom: die functie gebruik je ook al ergens) en dan niet door domweg impliciet te laten casten door PHP, dan krijg je namelijk, zoals je zelf al gezien had, "Resource id #zoveel".

offtopic:
Edit @ hierboven: laat maar zitten hoor. Ik probeer hem nog een beetje subtiel in de juiste richting te hinten, hij geeft duidelijk aan dat het iets voor school is dus dan is de bedoeling dat hij er iets van leert. Als je het helemaal voor gaat lopen kauwen heeft hij er geen zak aan, dan weet hij alsnog niet *waarom* het niet werkte. Ik zou het knapper vinden als Destroyer1991 dit script werkend zou kunnen maken enkel gebruikmakend van de functies die hij nu al gebruikt.

[ Voor 19% gewijzigd door DataGhost op 23-05-2009 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shal-Ziar
Ik zal mijn best doen, Ik ben blij met de snelle reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06:41

HaTe

haat niet

Je kan het ook op slaan als XML :) Dat lijkt mij de mooiste oplossing als je geen database hebt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04
als je het zonder foreach loopjes wilt maar met iets dat meer lijkt op het originele systeem kun je in het originele stukje code dat laatste while loopje veranderen naar:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
while (!feof($fp)){
    $buffer = fgets($fp);
    if($buffer == '///') {
        echo "<br /> <hr />";
    }
    else {
        echo "$buffer <br>" ;
    };
    $teller++;
    if ($teller % $aantal_velden == 0){
        $_bijdragen++;
        echo "<hr>";
    }
}

tenminste. ik denk dat dat werkt. toch zou ik inderdaad kijken of je hier niet een simpel databeesje voor kan gebruiken?

@doeterniettoe: had er niet voor niets 'in de richting van' bij gezet.. tis lang geleden dat ik met textfiles in php heb gespeeld :0

[ Voor 10% gewijzigd door kaesve op 23-05-2009 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeternietoe
DataGhost schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 21:36:
[...]
offtopic:
Edit @ hierboven: laat maar zitten hoor. Ik probeer hem nog een beetje subtiel in de juiste richting te hinten, hij geeft duidelijk aan dat het iets voor school is dus dan is de bedoeling dat hij er iets van leert. Als je het helemaal voor gaat lopen kauwen heeft hij er geen zak aan, dan weet hij alsnog niet *waarom* het niet werkte. Ik zou het knapper vinden als Destroyer1991 dit script werkend zou kunnen maken enkel gebruikmakend van de functies die hij nu al gebruikt.
offtopic:
Ik had eerlijk gezegd er oveheengelezen dat het voor school was... Ik was al bang dat dit ergens op internet terecht zou komen :p

Toch blijf ik erbij dat een formaat waarbij berichten door /// worden gescheiden niet goed is. Maar in ons geval hang er natuurlijk veel van de opdracht af of je een alternatief formaat kunt kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manuel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 11:12
Als ik het zo lees wil je dus dat er wordt ge-escaped op de '///' werk liever met enters, veel makkelijk, of een speciale lijn die automatisch wordt toegevoegd. Hieronder zie je een \n voorbeeld ;)
Dan kan je gewoon dit gebruiken (PHP functie):
PHP:
1
2
3
4
5
nl2br("Kijk eens
hoe
deze
br
werkt");

Trouwens, ik kan je aanraden om met file_get_contents of met file() te werken, die file() weer in een foreach gooien:
PHP:
1
2
3
4
$a = file("Naam");
foreach($a as $content => $contentlinenum) {
       echo nl2br($content);
}

Plus als ik geen database tot mijn beschikking heb zorg ik er altijd voor dat de post's helemaal htmlentitie zijn en dat ik ze dan kan exploden op: '\\//'

offtopic:
Bijna als iedereen heb ik er ook overheen gekeken. Ik heb je hierboven even de makkelijkste manier laten zien om automatisch newlines te vervangen door een <br />
Veel succes met je opdracht!! :)

Nog verder offtopic, ligt het aan mij of staat dit topic verkeerd, dit moest volgens mij in de sectie programmeren..

[ Voor 30% gewijzigd door Manuel op 23-05-2009 21:53 . Reden: Weer wat over het hoofd gezien... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeternietoe
Manueltje22 schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 21:45:
Als ik het zo lees wil je dus dat er automatisch enters komen in plaats van een new-line?
Ga nog maar een keer lezen. De TS wil zijn posts scheiden op basis van ///.
offtopic:
Nog verder offtopic, ligt het aan mij of staat dit topic verkeerd, dit moest volgens mij in de sectie programmeren..
offtopic:
Klopt. Dat merkte de TS overigens ook al op.

Ik zie ook werkelijk het voordeel van jouw file() foreach() constructie :?

[ Voor 7% gewijzigd door doeternietoe op 23-05-2009 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manuel
doeternietoe schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 21:53:
[...]

Ga nog maar een keer lezen. De TS wil zijn posts scheiden op basis van ///.

[...]

offtopic:
Klopt. Dat merkte de TS overigens ook al op.
Idd, net toen je deze post maakte heb ik het al aangepast, het viel mij ook zojuist op. :X
Ik zie ook werkelijk het voordeel van jouw file() foreach() constructie
Volgens mij is dat al een stuk korter dan steeds: echo "<br /><br /><hr />" of ben ik nou de enige die dat opmerkt...

[ Voor 22% gewijzigd door Manuel op 23-05-2009 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

doeternietoe schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 21:44:
Toch blijf ik erbij dat een formaat waarbij berichten door /// worden gescheiden niet goed is. Maar in ons geval hang er natuurlijk veel van de opdracht af of je een alternatief formaat kunt kiezen.
Ik weet niet waar jij begon met zwemles maar ik heb het gevoel dat dat niet in het diepe was. Alles op z'n tijd. Eerst leren programmeren, daarna leren goed programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeternietoe
Je nieuwe oplossing lost weinig op. Je zorgt er op die manier voor dat gebruikers geen harde breaks in hun posts kunnen gebruiken, omdat het dan een nieuw bericht wordt. (op een bericht wat niet meer bestaat :( )

Wat natuurlijk wel kan is: bij de invoer met nl2br() alle breaks omzetten in <br />, en de bericht scheiden op basis van newlines. Dat lijkt me zeker werkbaar.
DataGhost schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 21:55:
[...]
Ik weet niet waar jij begon met zwemles maar ik heb het gevoel dat dat niet in het diepe was. Alles op z'n tijd. Eerst leren programmeren, daarna leren goed programmeren.
Ik ben een keer uit het zwembad geplukt door de badmeester omdat ik in het diepe zat terwijl dat nog niet mocht(zonder kurken) :+ Dat was uiteraard niet de eerste les, daar moet ik je gelijk in geven :)

[ Voor 44% gewijzigd door doeternietoe op 23-05-2009 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Hiermee ga je dus compleet voorbij aan het scheidingsteken, het wordt daardoor compleet overbodig. Het maakt werkelijk niet uit of er nu 0, 5 of 5 miljoen newlines staan, als er nergens een /// staat horen die newlines bij hetzelfde bericht. Als je ze gaat vervangen door html breaks heb je opeens twee scheidingstekens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeternietoe
DataGhost schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 22:01:
Hiermee ga je dus compleet voorbij aan het scheidingsteken, het wordt daardoor compleet overbodig. Het maakt werkelijk niet uit of er nu 0, 5 of 5 miljoen newlines staan, als er nergens een /// staat horen die newlines bij hetzelfde bericht. Als je ze gaat vervangen door html breaks heb je opeens twee scheidingstekens.
Nee hoor. In het originele bericht worden alle newlines vervangen door <br />. Vervolgens scheidt je al deze (reeds met html opgemaakte) berichten op basis van een newline. Twee scheidingstekens? Nee hoor. Uiteraard vervangen de newlines de ///, simpelweg omdat ze veel eleganter zijn, en tegelijkertijd niet moeilijker. (imho)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

doeternietoe schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 22:05:
[...]

Nee hoor. In het originele bericht worden alle newlines vervangen door <br />. Vervolgens scheidt je al deze (reeds met html opgemaakte) berichten op basis van een newline. Twee scheidingstekens? Nee hoor. Uiteraard vervangen de newlines de ///, simpelweg omdat ze veel eleganter zijn, en tegelijkertijd niet moeilijker. (imho)
Maar het leuke aan het scheidingsteken is dat het iets moeilijker is dan een newline, aangezien je met fgets direct klaar zou zijn. Nogmaals: met de reeds door de TS gebruikte functies (in zijn eerstgeposte stuk code) is het perfect mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shal-Ziar
Kijk ik geef mijn enters niet weer als /// tekens echter ik geef mijn berichtscheiding weer met ///
vb:
Naam:Mezelf
Email:Mezelf@ergens.nl
Bericht: blablablab
blablabla
blablabla
///
Het doel is dus dat voor elke /// er een hr komt, verder moet ook de berichten counter++ en vervolgens weergegeven worden. Het probleem zit hem er dus in dat ik niet exact weet hoe ik het bestand moet opdelen in berichten. Ik wil hiervoor /// als scheiding gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeternietoe
I rest my case, de TS moet maar beslissen wat hij gaat doen 8)

@TS: is al gezegd, explode() icm foreach

[ Voor 25% gewijzigd door doeternietoe op 23-05-2009 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shal-Ziar
Dan zal ik op de zaak mediteren en produceren, nog hartelijk bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Ik zie nog nergens staan waar je originele code vandaan komt. Het is een schoolopdracht, right? "Ik ben met mijn informatica..." Hoeveel vrijheid heb je in de uitwerking van de opdracht, aangezien het scheidingsteken kennelijk een eigen keuze is?

Heb je al opgezocht wat alle functies doen? Zo ja, dan weet je dat je met fgets een regel in kan lezen. Probeer eens in je hoofd door je gastenboek.txt heen te lopen. Bedenk je voor elke regel die je tegenkomt wat je met die regel moet doen en welke verdere acties je moet ondernemen op basis van de inhoud van die regel. Zet dat dan om in code of als dat nog niet direct lukt, schrijf dan alle acties voor elke regel op en laat het hier zien, dan kan iemand zeggen of je in de juiste richting zoekt of niet.

[ Voor 8% gewijzigd door DataGhost op 23-05-2009 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wat ga je eigenijk doen als ik in het invoerveld /// invul? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev10
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 19:18
HaTe schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 21:39:
Je kan het ook op slaan als XML :) Dat lijkt mij de mooiste oplossing als je geen database hebt.
De standaard installatie van PHP 5 bevat anders gewoon ondersteuning voor SQLite, en dat is niet zo heel moeilijk om te gebruiken. (http://nl.php.net/manual/en/ref.sqlite.php) Gezien de code die de TS heeft gepost, ga ik er van uit dat hij geen gebruik heeft gemaakt van een aangepaste installatie van PHP, of hij moet dit draaien op een hoster die die ondersteuning niet biedt.

Samen met de SQLite Manager add-on voor Firefox, is het dan heel makkelijk ontwikkelen.

[ Voor 6% gewijzigd door dev10 op 24-05-2009 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manuel
Ik kan me herinneren dat die geen database hiervoor mag gebruiken / niet tot zijn beschikking heeft, dus hoezo kan je dan SQL gaan gebruiken..

Zelf denk ik dat je dit dan het beste als XML kunt gaan ontwikkelen of per tekst bestand, dat het gewoon wordt gesplitst op een \n.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeternietoe
Is allemaal al gezegd.
doeternietoe schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 21:20:
Het gebruik van txt-bestanden is ook niet de meest gemakkelijke manier. Je moet met vanalles rekening houden. Wat als de gebruiker /// input? Je wilt dan niet ineens twee berichtjes. Ik zou of een bestaand formaat zoals Wikipedia: Comma-separated values voor je txt-bestand gebruiken danwel kijken of je SQLite kunt gebruiken. (of mysql, ook prima)
Probleem is dat we niet weten wat wel en wat niet in de schoolopdracht van de TS past. De TS moet het dus maar zelf zien uit te vogelen wat wel en niet mag en het beste eruit kiezen.
Pagina: 1