tips gevraagd voor het maken van standaard sjablonen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik ben nu twee weken bezig met mijn eerste website. Het is een website om me zelf een beetje op internet te profileren.. je kent het wel een over mij, profiel, cv en contact pagina. Met notepad++ en tutorials op internet heb ik mezelf css en xhtml geleerd. Ik kan al gevalideerde css/xhtml pagina's maken.

Wat ik nu heb is inhoud in html file en opmaak in css. Dit voldoet opzich prima voor nu, maar wat ik eigenlijk zou willen is om het zo gemakkelijk mogelijk te maken in de toekomst een nieuwe pagina toe te voegen. Bijvoorbeeld een sjabloon pagina met daarin een vaste layout en opmaak, waarin ik alleen mijn inhoud (plaatjes of tekst) hoef toe te voegen. Natuurlijk kan ik een basis html bestandje maken met daarin al de css geimporteerd, die ik dan telkens kopieer wanneer ik een nieuwe pagina wil toevoegen.. maar dat is zo gewoon :*) .

Ik bleef me maar afvragen hoe gevorderden hiermee omgaan, dus hopelijk hebben mede tweakers tips voor mij of een beter/handigere maniere om dit te realiseren. Gewoon jou manier is ook wel goed hoor, ik vind het altijd leuk om anderen over zoiets te horen. Laat ze maar komen dus.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04
ik zou me eens verdiepen in php -of een andere serversided programmeer-taal. daarin kan je volgens mij prima berijken wat je wilt zonder -al te veel- moeite ;D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manuel
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 11:12
PHP is hier een hele geschikte taal voor, je kan dan eigenlijk een soort "frameset" nadoen zonder de tag zelf te gebruiken, ben alleen even de tag vergeten hoe het nog maar heette.

Het beste is natuurlijk het in een functie maken (omdat het dan makkelijker te gebruiken is), maar aangezien je er nog aan moet beginnen (of aan iets anders) is het misschien beter dat je het eerst zelf opzoekt of de taal wel wat voor je is. Neem eens een kijkje op W3Schools zou ik zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:41

Roytoch

Nietes

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
<?php
   include "logo.php";
   include "menu.php";
?>
      //tekst van de specifieke pagina
<?php
   include "voettekst.php";
?>

Met PHP zou je het inderdaad goed kunnen bereiken. Even een beginnerstutorial vinden en je bent er!

Hier is bijvoorbeeld een topic dat over dit onderwerp gaat.

[ Voor 18% gewijzigd door Roytoch op 23-05-2009 21:58 ]

Welles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:26
Een serverside taal zoals PHP inderdaad. Of als je het clientside wilt houden, iets met ajax. Ik heb eens een opdracht moeten maken op een server die op IIS draaide. Ik ken geen letter .net, en ik had ook geen zin het daarvoor te leren en toen heb ik maar een constructie met ajax gebruikt. Werkte eigenlijk best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hier was ik al een beetje bang voor, een nieuwe taal leren, maar goed nu heb ik een excuus om php+mysql te leren. Ik heb nog even gekeken naar de mogelijkheden van php+mysql en o.a. ajax, php heeft mijn voorkeur omdat ik daar veel meer mee kan en voor mijn toepassing beter geschikt lijkt.

Is best grappig eigenlijk, want ik ben nog maar net begonnen en ik loop al tegen de beperkingen van een statische website.

Iedereen bedankt voor jullie tips, ik had een beetje sturing in de juiste richting nodig en dat is nu gelukt.

Topic kan wat mij betreft op slot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 14:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Of verdiep je in de werking van een cms, dat is misschien makkelijker en heeft meer mogelijkheden. Je kan je eigen templates voor bijvoorbeeld drupal maken en dan kan je er heel makkelijk extra functionaliteit zoals een forum / reactiepagina aan koppelen.

Topics gaan hier overigens niet op slot als er een antwoord is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roytoch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:41

Roytoch

Nietes

Mr_gadget schreef op zondag 24 mei 2009 @ 14:10:
Of verdiep je in de werking van een cms, dat is misschien makkelijker en heeft meer mogelijkheden. Je kan je eigen templates voor bijvoorbeeld drupal maken en dan kan je er heel makkelijk extra functionaliteit zoals een forum / reactiepagina aan koppelen.

Topics gaan hier overigens niet op slot als er een antwoord is..
Hoewel het altijd prettig en handig is een CMS te gebruiken, zou ik in dit stadium van je 'leerproces' niet direct gaan vertrouwen op CMS-systemen. Eerst de basis leren met HTML, CSS, beetje PHP en misschien MySQL, en dat steeds verder uitbouwen. Een simpel gastenboek als crashcourse PHP/MySQL bijvoorbeeld. Nú te snel overstappen op een CMS heeft later als nadeel dat custom dingen enzo boven je pet gaan, en dat je jezelf nu al vastpint aan conventies van CMS X of Y.

Welles

Pagina: 1