[E2k7] Exchange, geen poort 25, uitwijkingsmogelijkheden?

Pagina: 1
Acties:

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 03-02 21:18

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb thuis Ziggo (voor heen Multikabel), en had destijds me aangemeld voor de service: Poort-25 mail relay naar mijn modem, met de volgende voordelen:

Alleen de mail-server van MK kan via poort 25 comuniceren met mijn server, en mocht er iets mis zijn met mijn server, dan blijven de mails bewaard op de mail-relay van MK.

Deze service bestaat al een tijdje niet meer, en werkt nog alleen voor de mensen die het destijds hebben aangevraagd.

Zoals de meeste mensen weten, is dat Ziggo in een korte tijd EURO-Docsis3.0 modem gaat uit delen voor hogere snelheden. Dit is allemaal prachtig natuurlijk.. alleen niet met de wetenschap dat Docsis3.0 modem's zich heel anders aanmelden dan Docsis2.0...

MK werkt namelijk met een script die kijkt naar de aanmelding van je modem (mocht je een ander ip krijgen, dan werken de mail-relays alsnog naar jouw ip)...

Echter werkt dit script NIET met Docsis3.0 (vanwege de andere manier van aanmelden).

Oftwel, deze *geweldige* service gaat er nu echt definitief uit!

Nu ben ik alvast aan het kijken voor de "uitwijkings" mogelijkheden.

Een aantal opties:
ADSL (erbij?) nemen... (erbij, omdat ik toch wel erg te spreken ben over het internet van Ziggo)
Mail-relayen op een andere poort zoals Rollernet.us gebruiken (is traag en zit met limieten...)
Of me eigen server ophangen in een datacenter (iets wat sowieso gaat gebeuren), en dan daar mijn Exchange draaien. (alleen hoe doe ik dat dan met lokaal Outlook gebruiken? VPN? Datalimiet van Datacenter? Etc.?)

Heeft iemand tips/ideëeen omtrend het binnekort weg vallen van Poort-25?

• SandStar
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-02 21:02

SandStar

DPC-Crew

Zandster

Server in datacenter mail laten relayen op andere poort op je Ziggo-server?

[ Voor 92% gewijzigd door SandStar op 23-05-2009 20:34 ]

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
tim427 schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 20:03:
Of me eigen server ophangen in een datacenter (iets wat sowieso gaat gebeuren), en dan daar mijn Exchange draaien. (alleen hoe doe ik dat dan met lokaal Outlook gebruiken? VPN? Datalimiet van Datacenter? Etc.?)

Heeft iemand tips/ideëeen omtrend het binnekort weg vallen van Poort-25?
Om remote mail te benaderen is een hele mooie oplossing; RPC over HTTP(S).

Ik heb daar een tijdje geleden mee gespeeld voor een kleine klant waar ik destijds voor werkte, en toen ook meteen een mooie handleiding gemaakt

Deze handleiding vind je hier:
Handleiding Outlook Anywhere (Outlook Anywhere is in Exchange 2007 de naam voor RPC over HTTP(S).)

Je zou ook nog naar een andere ISP kunnen overstappen, die wel poort 25 ondersteunt.

[ Voor 19% gewijzigd door Turdie op 23-05-2009 22:50 ]

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
shadowman12 schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 22:07:
[...]

Om remote mail te benaderen is een hele mooie oplossing; RPC over HTTP(S).

Ik heb daar een tijdje geleden mee gespeeld voor een kleine klant waar ik destijds voor werkte, en toen ook meteen een mooie handleiding gemaakt

Deze handleiding vind je hier:
Handleiding Outlook Anywhere (Outlook Anywhere is in Exchange 2007 de naam voor RPC over HTTP(S).)

Je zou ook nog naar een andere ISP kunnen overstappen, die wel poort 25 ondersteunt.
Erg bedankt voor je handleiding! Dat was zowieso wel iets waar ik me een keer in wilde verdiepen, maar dit is niet de oplossing gok ik..

Naar een andere ISP, tja.. ADSL heb ik teveel problemen (wij zitten in een wit gebied, ik ontvang net aan telefoonsignaal (veel ruis) van de KPN), daarom ben ik zo blij dat ik bij Ziggo (=kabel) zit, dit is namelijk super stabiel en lekker snel...
Andere kabel provider wordt lastig.. :+

Een eigenmailrelay gaan draaien in een Datacenter om vervolgens op een andere poort thuis weer te ontvangen zou een optie kunnen zijn.

Ik draai thuis dus Exchange 2007, kan ik in het datacenter dan alleen de Edge-role installeren, zodat ik het thuis op een andere poort ontvang? Of moet ik echt met een Linux MailRelay aan de gang?

Verwijderd

Je kunt ook kijken naar een dienst om zo de mail op een andere port binnen te krijgen.

Bv: http://www.domainmx.net/pricing.shtml of http://www.rollernet.us/accounts.php. De laatste heeft ook een gratis dienst.

/edit

Ik zie nu dat je dit al in je post hebt staan, waarom is dit traag? Heb je dit al getest? Hoeveel mail krijg je binnen? Dat is ook wel even handig om te weten.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2009 11:23 ]

• Turdie
Je zou ook kunnen kiezen voor colocation bij een ISP in een datacenter, dan zet je gewoon je eigen DNS Server op en eigen mailserver (kun je combineren), en dan ben zelf helemaal in control. Of je gebruikt de DNS van je ISP in het datacenter, dat kan natuurlijk ook.

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2009 @ 11:18:
Je kunt ook kijken naar een dienst om zo de mail op een andere port binnen te krijgen.

Bv: http://www.domainmx.net/pricing.shtml of http://www.rollernet.us/accounts.php. De laatste heeft ook een gratis dienst.

/edit

Ik zie nu dat je dit al in je post hebt staan, waarom is dit traag? Heb je dit al getest? Hoeveel mail krijg je binnen? Dat is ook wel even handig om te weten.
Dit heb ik in het verleden wel geprobeerd (toen het script van MK 2 maanden mijn nieuwe modem niet heeft geupdate)
Je had destijds (volgens mij nog steeds) een limiet 10mb per mail en een x aantal mails. Ik gebruik de mail zelf ook veel voor me werk waar ik soms grote bestanden (van 50mb) binnen.
Ook bemerkte ik dat Rollernet.us een dikke delay tussen zat van soms wel 15 minuten!
shadowman12 schreef op zondag 24 mei 2009 @ 12:10:
Je zou ook kunnen kiezen voor colocation bij een ISP in een datacenter, dan zet je gewoon je eigen DNS Server op en eigen mailserver (kun je combineren), en dan ben zelf helemaal in control. Of je gebruikt de DNS van je ISP in het datacenter, dat kan natuurlijk ook.
Me eigen DNS draai ik nu ook al (thuis), dat is geen probleem. In een datacenter ook niet.

Ik denk dat ik voor de optie ga: Zelf mail-relayen op een andere poort.

Echter ben ik nogal een Microsoft-addict en zou het mail-relayen (in de data-center) dan ook graag laten afhandelen door een Exchange server (licenties zijn geen probleeem).

Kan ik in een data-center bijv. alleen de Edge-role van Exchange 2007 installeren en die er voor zorgen dat alles ge-relayed wordt naar mijn huis (op een andere poort)?

Ik zag wel bij Accepted-domains de volgende opties:

Afbeeldingslocatie: http://www.petri.co.il/images/Defining-an-Exchange-2007-E-Mail-Address-Policy-1.jpg

Dus de optie is er, maar waar moet ik dan het IP-adres van me huis opgeven?

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Hoe doen andere bedrijven dit?

Laten die het Relay-en?

Doen ze het zelf? Met wat (linux-bak, of ook exchange)?

Is het uberhaupt mogelijk om Exchange te gebruiken als Relay bak?

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Niemand?

Verwijderd

Wij doen alles in Exchange. Maar wij hebben gewoon ADSL. Zo doen wij het bij ieder bedrijf waar ze hun eigen mail willen. En weet je zeker dat je niet op een spam list staat ergens?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2009 17:28 ]

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Zoek voor een hosted Batched SMTP oftewel bSMTP dit is je mail dus relayen via een provider, is waarschijnlijk goedkoper dan zelf een servertje op te hangen.
Of je probeert het via een vriendelijke maat/tweaker die het dan voor jou Bsmtp'ed.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

tim427 schreef op maandag 25 mei 2009 @ 16:10:
Hoe doen andere bedrijven dit?
Die werken niet via een consumentenprullijn van Ziggo. En als ze het wel doen verdienen ze niet beter :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 17:26:
Wij doen alles in Exchange. Maar wij hebben gewoon ADSL. Zo doen wij het bij ieder bedrijf waar ze hun eigen mail willen. En weet je zeker dat je niet op een spam list staat ergens?
SPAM list? Wat heeft dat nou weer te maken met het straks niet meer kunnen ontvange via poort 25 (inbound)?

Adsl is misschien een optie erbij, aangezien adsl niet zo duur meer is tegenwoordig, ik weet uit ervaring dat Online bijv. poort 25 standaard open heeft staan... Na deel van ADSL is dat ik het haast niet kan ontvangen hier... KPN-telefoonlijn is zelf al zeer belabberd.. Leesvoer betreft probleem adsl

Nu moet ik toegeven dat ik het wel net kan ontvangen, maar niet sneller dan 8mbit down... up weet ik niet meer...
LuckyY schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 17:37:
Zoek voor een hosted Batched SMTP oftewel bSMTP dit is je mail dus relayen via een provider, is waarschijnlijk goedkoper dan zelf een servertje op te hangen.
Of je probeert het via een vriendelijke maat/tweaker die het dan voor jou Bsmtp'ed.
Als ik dit ga doen dan wordt het idd optie: iemand vragen die het wilt doen, of zelf server ophangen. (De server wordt niet alleen daarom opgehangen, mail-relayen wordt dan een extra service voor mezelf, die server komt er toch wel binnen een jaar. Mocht poort 25 eerder niet werken, dan ben ik genoodzaakt om die server sneller op te hangen)

BTW, is het mogelijk om dat mail-relayen/b-smtp'en te laten doen door een exchange bak? Dus dat ik bijv, Edge/Transport service installeer in het datacenter... Ik kan daar haast niks overvinden of het mogelijk is te relayen naar een andere poort, of uberhaup over internet.. Genoeg voor intern netwerk, maar dat kan met VPN misschien opgelost worden..
alt-92 schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 18:48:
[...]

Die werken niet via een consumentenprullijn van Ziggo. En als ze het wel doen verdienen ze niet beter :)
Ik was al bang dat dit ter sprake zou komen :P, maar de meeste tweakers hebben toch geen zakelijke internet lijn thuis? Terwijl er toch een hoop tweakers zelf een exchange bak draaien...

• feuniks
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-08-2025
Ik zit zelf bij Ziggo en heb ook een Exchange server draaien. Ik maak gebruik van de mail reflector van No-IP. Die haaft voor mij een tweetal voordelen:
1. Hij stuurt de mails door op poort 9025
2. Als mijn mailserver om de een of andere reden niet beschikbaar is, dan houdt hij de mails voor me vast totdat mijn server er weer is.

Ik ben lui geweest en heb in mijn router poort 9025 gekoppeld aan de interne poort 25, zodat ik op de exchange server niets hoef in te stellen verder.

Ik gebruik ook Outlook Anywhere (dus rdp over https) voor externe connecties te maken en ik maak gebruik van een smarthost voor de uitgaande mail, omdat de ip ranges van Ziggo op de lijst met dynamische ip adressen staan en zodoende door veel andere mail servers niet geaccepteerd worden.

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
feuniks schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 23:08:
Ik zit zelf bij Ziggo en heb ook een Exchange server draaien. Ik maak gebruik van de mail reflector van No-IP. Die haaft voor mij een tweetal voordelen:
1. Hij stuurt de mails door op poort 9025
2. Als mijn mailserver om de een of andere reden niet beschikbaar is, dan houdt hij de mails voor me vast totdat mijn server er weer is.

Ik ben lui geweest en heb in mijn router poort 9025 gekoppeld aan de interne poort 25, zodat ik op de exchange server niets hoef in te stellen verder.

Ik gebruik ook Outlook Anywhere (dus rdp over https) voor externe connecties te maken en ik maak gebruik van een smarthost voor de uitgaande mail, omdat de ip ranges van Ziggo op de lijst met dynamische ip adressen staan en zodoende door veel andere mail servers niet geaccepteerd worden.
Ik heb MOMENTEEL exact hetzelfde als jou, alleen is het geen No-IP maar de mailserver van Ziggo (die WÉL op poort 25 mag comuniceren)...

Ook in mij situatie geldt: Indien modem/server down, dan blijft het "hangen" bij multikabel...

Met deze service gaan ze dus stoppen, ik zal dus ook eventjes kijken naar de No-IP oplossing...

Voor de rest voorzie ik geen problemen, aangezien het alleen om poort 25 gaat..

(RDP over HTTPS, ik neem aan dat je RPC over HTTPS bedoelt ;) )

En jah ik verstuur nu ook met een send-connector met het smtp.quicknet.nl adres...

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Ik heb zojuist begrepen dat ik een IPv6 adres thuis heb (van MK automatisch gekregen)...

Daarop is poort 25 WÉL werkend...

Is het een optie op IPv6 MX aan te maken? Of kunnen daar maar heel weinig servers mee om?

Ik neem aan dat zo'n beetje alle SMTP's van providers wel IPv6 aan kunnen?

• feuniks
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-08-2025
Is het een echt IP6 adres? Ik meende er ook een te hebben, maar wat ik binnen kreeg was niet functioneel. Wat ik op het forum van ziggo-gebruikers.nl heb gelezen, wordt er door een paar mensen in het oude @Home gebied gemeld dat ze iets van een IP6 hebben gekregen, maar bij het oude Multikabel heb ik daar niets over gehoord. Warmee begint je IP6 adres?

Het lijkt mij overigens niet dat een mailserver die ip4 only is, mails kan versturen naar een pure IP6 mail server. Hij zal die namelijk niet kunnen vinden.

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
feuniks schreef op zondag 31 mei 2009 @ 21:47:
Is het een echt IP6 adres? Ik meende er ook een te hebben, maar wat ik binnen kreeg was niet functioneel. Wat ik op het forum van ziggo-gebruikers.nl heb gelezen, wordt er door een paar mensen in het oude @Home gebied gemeld dat ze iets van een IP6 hebben gekregen, maar bij het oude Multikabel heb ik daar niets over gehoord. Warmee begint je IP6 adres?

Het lijkt mij overigens niet dat een mailserver die ip4 only is, mails kan versturen naar een pure IP6 mail server. Hij zal die namelijk niet kunnen vinden.
Na onderzoek blijkt het om een "vertaalde" ipv4 in de vorm van ipv6 adres te gaan..

Binnekort heb ik een Sixxs IPv6 tunnel...

Wat mij overigens ook logisch lijkt idd, is dat als een IPv4-only server van een provider naar mij probeert te versturen en gaat zoeken naar de MX-records... en krijg een IPv6 terug, dat hij de host niet kan resolven, en dus niet kan zenden.... Das best jammer...

Ik ga binnen nu en een maand een server ophangen in een datacenter..

Ik zal bijv. een extra IPv4 adresje moeten aanvragen, die koppelen aan een Virtual Machine, die niks meer doet dan batchSMTP naar een andere poort....

Het lieftst doe ik dit toch met Exchange, maar heb totaal geen flauw idee of dit mogelijk is...

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
tim427 schreef op zondag 31 mei 2009 @ 23:20:
[...]
Ik zal bijv. een extra IPv4 adresje moeten aanvragen, die koppelen aan een Virtual Machine, die niks meer doet dan batchSMTP naar een andere poort....

Het lieftst doe ik dit toch met Exchange, maar heb totaal geen flauw idee of dit mogelijk is...
Exchange server met Edge role in het datacenter, die het via een soort van site-to-site VPN op je Exchange doos met Mailbox role aflevert? En andersom dus, wanneer je vanaf de client mail weg wil werken, de Mailbox server het over de VPN door de Edge Transport server af laat leveren.

[ Voor 15% gewijzigd door spone op 31-05-2009 23:31 ]

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 20:10

Sa1

Bedrijven doen het inderdaad anders. Die hebben of een batched smtp via de provider draaien, of inderdaad een zakelijke lijn waar 25 open staat met een 2e mx record naar een server van de provider, ook niet te vergelijken met thuis.

Zelf heb ik ook ziggo en laat ik 2 domainen via rollernet.us afleveren bij mij op poort 2525.. deze firewall ik naar m'n port 25 van m'n exchange server, werkt helemaal goed. Uitgaand inderdaad via smarthost smtp.ziggo.nl.

Je hebt gelijk dat rollernet op de gratis service beperkingen heeft, echter als je het er ook voor over hebt om een server in een datacenter te hangen -wat ook niet gratis zal zijn- dan kan ik me niet voorstellen dat je niet gewoon een betaalde service wilt hebben waar deze beperkingen niet op zitten. Vertraging heb ik nog nooit bij hun gehad. Heb het nu al zo'n 3 a 4 jaar en mijn ervaring is dat iets echt direct binnen komt.

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
spone schreef op zondag 31 mei 2009 @ 23:29:
[...]

Exchange server met Edge role in het datacenter, die het via een soort van site-to-site VPN op je Exchange doos met Mailbox role aflevert? En andersom dus, wanneer je vanaf de client mail weg wil werken, de Mailbox server het over de VPN door de Edge Transport server af laat leveren.
Hmm, daar zat ik inderdaad ook aan te denken. Zo kan ik namelijk ook ActiveDirectory informatie vanuit thuis laten ophalen. (zie mijn andere topic)
Sa1 schreef op zondag 31 mei 2009 @ 23:41:
Bedrijven doen het inderdaad anders. Die hebben of een batched smtp via de provider draaien, of inderdaad een zakelijke lijn waar 25 open staat met een 2e mx record naar een server van de provider, ook niet te vergelijken met thuis.

Zelf heb ik ook ziggo en laat ik 2 domainen via rollernet.us afleveren bij mij op poort 2525.. deze firewall ik naar m'n port 25 van m'n exchange server, werkt helemaal goed. Uitgaand inderdaad via smarthost smtp.ziggo.nl.

Je hebt gelijk dat rollernet op de gratis service beperkingen heeft, echter als je het er ook voor over hebt om een server in een datacenter te hangen -wat ook niet gratis zal zijn- dan kan ik me niet voorstellen dat je niet gewoon een betaalde service wilt hebben waar deze beperkingen niet op zitten. Vertraging heb ik nog nooit bij hun gehad. Heb het nu al zo'n 3 a 4 jaar en mijn ervaring is dat iets echt direct binnen komt.
Helaas staat poort 25 inbound dus dicht en heb ik nu nog een soor batch SMTP oplossing van Ziggo zelf..(die mail relay).

Maar als het (niet) goed is gaat dat dus stoppen...

Over die server in een datacenter (wat ook niet gratis zal zijn), die komt er toch wel, dat staat zo;n beetje vast... Maar omdat ook nog eens voor een apparte service te betalen als ik het zelf ook kan, vind ik dat een beetje onzin..

offtopic:
En ik krijg van mijn werk vaan vertrouwelijke mail, ik heb dan liever alles zelf in beheer...

Verwijderd

Op zich een leuke vraag, alleen heb ik een aantal puntjes in mijn gedachten die ik zelf nooit zou doen.

Je hebt een exchange 2007 server, is het voor een zakelijke omgeving of LVT (leuk voor thuis).

Zakelijk?

*Ziggo eruit, het zijn geen zakelijke leveranciers.
*ADSL met goede SLA, met poort 25 open uiteraard.
*Server buiten de deur zodat mail en andere diensten netjes worden binnengehaald. Wat je zegt, het gaat toch al gebeuren, dus probleem opgelost

LVT?
Als je een servertje neerzet ergens op het internet, maar niet je exchange. Draai dan dan zelf een relay-server op zoals de contructie bij hobby-bob.

hobby-bob contructie?
Neem een vriend die wel een strakke setup neemt en laat e-mail relayen via poort 30 naar een dyndns ip
INTERNET > SERVER VRIEND(25) > EXCHANGE(30)

De setup bij LVT en hobby-bob zijn gewoon dat je er continu beheer bij nodig hebt. IP is gewijzigd, ziggo veranderd modem, resetje hier-resetje daar,goedkoop servertje in datacenter ligt eruit, geen garantie op hardware, geen SLA op internetlijn.

Zakelijk wordt voornamelijk gezien als eenmalig opzetten duur, maar over 3 jaar gezien een sterke TCO.

• tim427

tim427

Turbulence!

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 01 juni 2009 @ 10:01:
Op zich een leuke vraag, alleen heb ik een aantal puntjes in mijn gedachten die ik zelf nooit zou doen.

Je hebt een exchange 2007 server, is het voor een zakelijke omgeving of LVT (leuk voor thuis).

Zakelijk?

*Ziggo eruit, het zijn geen zakelijke leveranciers.
*ADSL met goede SLA, met poort 25 open uiteraard.
*Server buiten de deur zodat mail en andere diensten netjes worden binnengehaald. Wat je zegt, het gaat toch al gebeuren, dus probleem opgelost

LVT?
Als je een servertje neerzet ergens op het internet, maar niet je exchange. Draai dan dan zelf een relay-server op zoals de contructie bij hobby-bob.

hobby-bob contructie?
Neem een vriend die wel een strakke setup neemt en laat e-mail relayen via poort 30 naar een dyndns ip
INTERNET > SERVER VRIEND(25) > EXCHANGE(30)

De setup bij LVT en hobby-bob zijn gewoon dat je er continu beheer bij nodig hebt. IP is gewijzigd, ziggo veranderd modem, resetje hier-resetje daar,goedkoop servertje in datacenter ligt eruit, geen garantie op hardware, geen SLA op internetlijn.

Zakelijk wordt voornamelijk gezien als eenmalig opzetten duur, maar over 3 jaar gezien een sterke TCO.
Tja, het is toch LVT.... Maar ik krijg belangrijke/vertrouwelijke mails van me werk...

Zakelijke ADSL zal het denk ik niet worden... Dat wordt me allemaal net iets te gek (qua prijs) (of heb ik totaal oud beeld dat alles wat zakelijk heet: duur is?)

Servertje in een datacenter gaat er komen omdat ik daar een paar sitejes ga hosten en nog meer grappen, omdat die server er dan toch al is... kan ik die laten relayen op een andere poort...
Zou die onverhoopt down gaan, kan ik van de gratis fallback-mail servers gebruik maken...

Het gaat nu meer HOE ik moet relayen..

ik heb domein.net

Daar zet ik bijv. MX10 op het IP-adres van de server in datacenter
en zet ik MX20 en MX30 op de IP-adressen van de fallback-servers..

Zodra MX10 dan weer (na een down-periode) online komt, kan die met een ETRN commando alles weer door sturen..

Alleen hoe ga ik dat configuren dat MX10 alles door-relayed op een andere poort.

Zoals spone, al zei.. Waarschijnlijk moet ik gewoon een site-to-site VPN opzetten, zodat ik in het datacenter een Exchange 2007 Edge Role kan draaien (heb ik gelijk mooie anti-spam oplossing)..

Die site-to-site VPN maakt het beheren van die server ook makkelijker. Aangezien ik een Hyper-V server wil installeren als ondergrond.. (en dus moet beheren met een Hyper-V manger ergens anders, en volgens mij niet (lekker) werkt over internet, moet ik het maar met VPN oplossen..)

• Turdie
tim427 schreef op maandag 01 juni 2009 @ 08:39:
[...]

Hmm, daar zat ik inderdaad ook aan te denken. Zo kan ik namelijk ook ActiveDirectory informatie vanuit thuis laten ophalen. (zie mijn andere topic)
Zorg wel dat jij die verbinding goed beveiligd bijvoorbeeld d.m.v IPSec in combinatie met certificaten.Ik heb pas 5 dagen security training gehaad in mijn MCSA dus let ik daar altijd extra op.

[ Voor 10% gewijzigd door Turdie op 01-06-2009 18:34 ]

Pagina: 1