overclocking door volts en multiplier te verlagen

Pagina: 1
Acties:

• Toine1
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-01 13:19
Vraagje wat zijn hier de juiste stappen of volgorde om te overclocking door de Volt en multiplier te verlagen?
Voorbeeld hiervan staat op: http://forums.overclockzo...s/showthread.php?t=309581
Ik heb nl dezelfde CPU.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Eh, door het voltage en de multiplier te verlagen overklok je niet. :p

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:33
denk dat het slim is als je dit eerst even leest

• Toine1
tMask: Lees even mijn link, dit gaat dus wel.
bbNova: natuur heb ik die oude FQA doorgelezen, staat ook vermeld bij AMD OC alleen blijft het daarbij (=vermelding)!!!!
Ik kom in de Google search niet verder als deze link.

• -The_Mask-
  • Niet online
Toine1 schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 19:55:
tMask: Lees even mijn link, dit gaat dus wel.
Je kan hoog of laag springen, maar als je alleen de multiplier en het voltage verlaagt underclock je alleen maar.

De link waar jij naar linkt verhogen ze de busspeed en verlagen ze de multiplier een beetje, maar een lage multiplier met een hoge busspeed geeft je maar heel weinig winst.
Het is geen Intel CPU met FSB die door de FSB soms beperkt werd. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-01 10:35
Misschien helpt het als je wat gerichter vragen stelt.
Ook wat meer informatie kan nuttig zijn.
Als voorbeeld denk ik dan aan "wat wil je precies bereiken" en "wat heb je al geprobeerd"

edit:
Wat ik denk te begrijpen:
Je wilt de processor gelijk klokken als stock, maar met een lagere multi en een hogere 'bus speed'

Hoeveel lager wil je de multi hebben?
Bereken dan voor die multi hoe hoog je bus speed moet zijn.

Voor een beetje verhoogde bus speed zal je geheugen nog wel meekomen.
Daarom laten we het geheugen nog even buiten beschouwing.

Probeer die multi en bus snelheid dan maar eens in te voeren in het bios en de pc te booten.
Nadat je in windows bent kun je vervolgens je computer stresstesten. (bijvoorbeeld met orthos blend)
Ben je (een aantal uur) stabiel, ga dan terug naar de bios en verlaag je vCore.

Rinse and repeat.

Je kunt natuurlijk je vCore niet eindeloos blijven verlagen en op een gegeven moment zal orthos een foutmelding geven.
Dan geef je waarschijnlijk je cpu te weinig prik.
Ga dan terug naar de instellingen waarop orthos geen foutmeldingen gaf.

[ Voor 71% gewijzigd door daan! op 23-05-2009 20:30 ]

• Toine1
Nou net als bij de reguliere OC is er een stappen plan om je OC te bereiken. Nou dit zoek ik ook voor de bovenstaande methode vlg de bijgevoegde link en deze methode WERKT, lees aub deze link voor je gaat reageren.
Voor alle duidelijkheid wat is het stappen plan hierachter, bv:
Volt 0.05V naar beneden dan strestest dus de voltage ondergrens vaststellen.
Nu Ghz omhoog tot hij onstabiel wordt, ik verzin maar iets. Ik zou nu eens graag willen weten wat is de volgorde, voordat ik het wiel weer opnieuw ga uitvinden. Kijk ik begrijp wel, ik zal deze waarde niet berijken maar ik probeer hem wel met deze methode te benaderen.
Jullie zelf Tweakers spreken in de FQA over "Een truc die de laatste tijd vooral bij AMD processoren wordt toegepast is het voltage verlagen. De huidige AMD processoren ontwikkelen namelijk zoveel warmte je nog nauwelijks kunt overklokken zonder problemen te krijgen. Door de lagere warmte ontwikkeling kan je dan weer verder overklokken. Hier zit natuurlijk ook een grens aan, door het lagere voltage gaat ook de interne signaalsterkte snel achteruit waardoor er meer kans is op storingen en vastlopers." Methode lijkt mij dus geen geheim meer voor de AMD Tweakers hier of vergis ik me!!!!!

• SUD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

SUD

Als je zulke overclock resultaten bereiken heb je (geloof ik niet) niet 100% de zekerheid dat je hetzelfde resultaat boekt als die persoon. Elke cpu reageert anders, je moet zelf je stappen plannen (in andere woorden, kloot ermee.) Dus weinig kans dat ze jouw kunnen zeggen hoe die kerel te werk is gegaan.

Je ziet aan zijn wat er is verandert, dat staat zowiezo vast, je eindpunt. HOE hij het heeft gedaan, weet alleen hij (denk ik), dus probeer het dan zelf als je weet hoe, maak je eigen stappenplan en probeer hem uit.

(DENK IK)

• Toine1
Ik heb gisteren nacht even nagedacht, het geheim is, denk ik, dat hij de verhouding FSB/multiplier is gaan opzoeken. Heb ik het juist dat een CPU met hoge FSB en lage Multiplier sneller is dan andersom, (bij gelijk blijvende Ghz).
Door steeds deze verhouding te veranderen ten voordelen van de FSB loopt hij tegen een FSBmax grens aan. Deze is volgens mij theoretisch te bepalen uit de RAM bussnelheid. Daarna gaat de hij de Ghz omhoog schroeven dat zal wel gaan via de multiplier pas als deze grens berijkt wordt (te hoge Watts) gaat de voltage naar beneden, multiplier weer naar boven tot dat de CPU instabiel wordt door te lage spanning.
Klopt mijn theorie???

• -The_Mask-
  • Niet online
Toine1 schreef op zondag 24 mei 2009 @ 09:30:
Ik heb gisteren nacht even nagedacht, het geheim is, denk ik, dat hij de verhouding FSB/multiplier is gaan opzoeken. Heb ik het juist dat een CPU met hoge FSB en lage Multiplier sneller is dan andersom, (bij gelijk blijvende Ghz).
Je zit met je gedachten te veel bij een Intel CPU, want een AMD Athlon 64 heeft helemaal geen FSB. ;) De data gaat tegenwoordig bij AMD via de HyperTransport bus en deze is breed genoeg om alle data te kunnen vervoeren. Je gaat geen (zo goed als geen) winst halen door de frequentie hiervan op tevoeren. Tegenwoordig kun je wel een beetje winst krijgen als je bij Intel (Core CPU's) met een hoge FSB draait.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1