Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:09
Ik merk dat veel mensen veel problemen hebben met het zoeken van een baan tijdens deze recessie. Ik heb 10 tips beschreven waarbij je beter, makkelijker of met een nieuwe kijk kan gaan solliciteren naar een baan tijdens. De tips blijven ook gelden wanneer er geen recessie meer is maar zijn denk ik op dit moment van groot belang bij het zoeken van een baan.

10 Tips om in de crisis aan werk te komen:

1. Blijf positief te allen tijde
Solliciteren is niet gemakkelijk en al helemaal niet tijdens een recessie. Wanneer je met een negatieve instelling gaat solliciteren, zal dit ook negatief resulteren in de uitkomst. Heb je een ontslag gehad, zie dat dan als een kans op nieuwe mogelijkheden. Al met al blijf positief.
2. Klein vs. groot
Richt je niet alleen op de grote bedrijven maar benader ook kleine bedrijven. Met kleine bedrijven doel ik op Max. 250 werknemers.
3. Maak je zoek veld groter
Kijk eens naar andere branches waarin je zou kunnen werken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de overheid of zorg.
4. Maak gebruik van het Internet
Maak hierbij gebruik van de vele vacature sites op Internet. Een paar vacature sites: monsterboard, nationale vacaturebank, jobsonline en ga maar zo door.
5. Neem een strategie
Als je niet weet welke werkgever je wilt benaderen maak dan eerst een rijtje met het soort werk wat je zoekt, welke opleiding je doet, wat voor banen past er binnen je opleiding, ervaring en kennis. Hierna kan je op Internet heel veel bedrijven vinden door gewoon wat kernwoorden te gebruiken als zoek optie. Spreekt het bedrijf je aan dan stop je die bij je rijtje potentiële werkgevers. Uiteindelijk stuur je naar elke werkgever een sollicitatiebrief (motivatie en CV). Stuur hierbij het liefst niet 20 dezelfde sollicitatiebrieven naar 20 werkgevers. Dit zal een werkgever snel genoeg opmerken. Het kost dan wel wat tijd, maar dit kan zich uitbetalen in een baan.
6. Open sollicitaties
Stuur niet alleen sollicitaties naar bedrijven die een specifieke vacature hebben openstaan. Stuur ook open sollicitaties. Je bereik is hiermee vele malen groter en je hebt dus meer kans op een baan. En laat je vooral niet gek maken met de afwijzingen, die zijn voor niemand te voorkomen. Ga op zoek naar tips voor het schrijven van een goede sollicitatiebrief en CV. Op Internet is hier veel informatie over te vinden en mogelijk zijn er kennissen die je hierbij kunnen helpen. Een Goede en mooie sollicitatiebrief en CV is het halve werk van je sollicitatie. Werkgevers screenen vaak een CV erg snel, en als je bijvoorbeeld alle informatie door elkaar hebt wordt er geeneens tijd genomen voor je CV.
7. Blijf jezelf bij het solliciteren
Jezelf zijn komt het meest geloofwaardig over en wordt natuurlijk het meest gewaardeerd. Een werkgever wil zekerheid en zal macho gedrag of bedrog niet waarderen.
8. Weet wat je wilt
Neem geen baan waar je jezelf niet lekker bij voelt. Vind je het heel belangrijk om een baan te hebben van 8 tot 16 uur dan moet je geen baan nemen die flexibele tijden vereist. Hiermee ga je jezelf echt tegenwerken en dit komt je niet ten goede. Want let op de meeste tijd van je leven ben je aan het werk. In de regelmaat dan.
9. Blijf actief
Het is belangrijk om actief te blijven als je geen werk hebt. Hierbij kan je denken aan vrijwilligerswerk. Want let op: Vrijwilligerswerk staat goed op je CV!
10. Zet je CV uit op Internet
Op de verschillende vacature sites op Internet kan je je CV plaatsen. Hierdoor laat je de werkgever jou zoeken. Let wel op: zelf zoeken zal in de regelmaat meer opleveren.

Verwijderd

Beneden je 'niveau' solliciteren. In/ompakwerk is ook werk, al heb je een HBO-diploma.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Want let op de meeste tijd van je leven ben je aan het werk.
Een week heeft 168 uur, dus je zou meer dan 84 uur per week moeten werken om het merendeel van de tijd aan het werk te zijn. En dan heb je het nog niet eens over de tijden dat je op school zat, vakantie etc.

Verder vind ik de meeste tips redelijk voor de hand liggend en ook toepasbaar buiten tijden van crisis :P

[ Voor 11% gewijzigd door Gizz op 23-05-2009 17:39 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• aaaido
@HlpDsK: Ik zou persoonlijk eerst proberen op je eigen niveau te solliciteren. Hierbij kan je zoals ik aangaf kijken naar andere branches. Maar het is zeker wel een tip voor als niks meer lukt :).

@Gizz: Ja dat snap ik :P Het gaat mij erom dat men beseft dat het werk best belangrijk is. Heel mooi dat de tips jouw al grotendeels bekend zijn :).

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Gizz schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 17:39:
Een week heeft 168 uur, dus je zou meer dan 84 uur per week moeten werken om het merendeel van de tijd aan het werk te zijn. En dan heb je het nog niet eens over de tijden dat je op school zat, vakantie etc.

Verder vind ik de meeste tips redelijk voor de hand liggend en ook toepasbaar buiten tijden van crisis :P
En jij slaapt niet? :P

En zoveel vrije uren op een dag heb je niet. Weekend heb je vrij, voor de rest is het 5 dagen werken, veel gehobby komt er niet bij.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• Gizz
  • Laatst online: 18:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik slaap flink wat uurtjes. Maar als je 20 uur slaapt en 2 uur werkt dan zeg je toch niet dat je de meeste tijd met werken bezig bent? Dan ben je bezig met slapen :P
En zoveel vrije uren op een dag heb je niet. Weekend heb je vrij, voor de rest is het 5 dagen werken, veel gehobby komt er niet bij.
Ligt eraan waarvoor je kiest. Je kunt ook 4 dagen gaan werken, dan ben je al 3 hele dagen vrij.

Maar goed, ontopic weer. Als je niet in loondienst kunt komen, kijk dan of je voor jezelf kunt beginnen?

Zijn er ook tips die wel werken tijdens een crisis maar normaal niet? :P

[ Voor 41% gewijzigd door Gizz op 23-05-2009 19:10 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Een beetje algemene tips zijn het wel, tenzij je echt een kei bent hebben mensen misschien toch behoefte aan wat meer maatwerk. Zoek daarom iemand op die jou wilt coachen en die met je kan reflecteren op je eigen gedachten en activiteiten. Geheel alles zelf doen is toch vaak erg zwaar.

Onder je niveau werken moet je alleen doen als je echt niks anders kan vinden. Je verdrukt niet alleen mensen aan de onderkant van de maatschappij, het is ook nog eens schadelijk voor je carrière:
Dat betekent echter niet dat een werkloze maar om het even welk baantje moet nemen om van daaruit op te klimmen. Om te beginnen verdien je minder en loop je die achterstand nooit meer helemaal in. Uit recent onderzoek van de Vrije Universiteit (VU) blijkt dat mannen die een tijd onder hun niveau werkten jaren later, toen ze weer óp niveau zaten, nog altijd vijftien procent minder verdienden dan mannen die altijd een passende baan hadden gehad. Bij vrouwen was dat zelfs negentien procent minder.

Hoogopgeleiden zouden gezien dit hardnekkige looneffect toch de tijd moeten krijgen om passend werk te vinden, vindt Irma Mooi-Reci van de VU. ‘Wie onder zijn niveau gaat werken, haalt die schade dus niet meer in. Bovendien: een ingenieur die tomaten moet plukken - dat is kapitaalvernietiging.' Als dat laatste kan worden voorkomen door iets langer een uitkering te betalen, is de overheid volgens Mooi-Reci per saldo goedkoper uit.
Intermediair

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Verwijderd

aaaido schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 17:54:
@HlpDsK: Ik zou persoonlijk eerst proberen op je eigen niveau te solliciteren. Hierbij kan je zoals ik aangaf kijken naar andere branches. Maar het is zeker wel een tip voor als niks meer lukt :).
De titel van het topic is: "Hoe kom ik aan werk tijdens de crisis?"

Werkt met onmiddelijke ingang is er genoeg. Je moet alleen je er naar schikken.
We hebben de top van de crisis nog niet bereikt en er komen steeds meer schoolverlaters op de markt. Wil je werk dan moet je er nu naar handelen want je kansen nemen met de dag af.

Het idee is niet dat je opnieuw opklimt maar dat je werk blijft houden terwijl je doorsolliciteert of een studie doet. Bezig blijven, onder de mensen blijven, niet in een sociaal isolement raken. En een werkgever kijkt ook zeer positief naar iemand die zijn handen uit de mouwen steekt om bezig te blijven itt tot iemand die maar wacht tot hem/haar wat wordt aangereikt.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2009 21:12 ]

Verwijderd

defiant schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 20:53:
Een beetje algemene tips zijn het wel, tenzij je echt een kei bent hebben mensen misschien toch behoefte aan wat meer maatwerk. Zoek daarom iemand op die jou wilt coachen en die met je kan reflecteren op je eigen gedachten en activiteiten. Geheel alles zelf doen is toch vaak erg zwaar.

Onder je niveau werken moet je alleen doen als je echt niks anders kan vinden. Je verdrukt niet alleen mensen aan de onderkant van de maatschappij, het is ook nog eens schadelijk voor je carrière:

[...]

Intermediair
en wat denk je dat thuis zitten en ww trekken slecht voor je carrière is ;)

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 21:09:
en wat denk je dat thuis zitten en ww trekken slecht voor je carrière is ;)
;) Dat is het punt ook niet, het gaat erom dat een hoogopgeleide beter kan zorgen dat hij een baan op niveau vind, beter voor zichzelf, maar ook beter voor de maatschappij. Want z'n carrière ondervind dan minder schade en verdient over zijn gehele leven meer, waardoor hij meer opbrengt voor de maatschappij o.a. met belastinggeld.

Het is ander verhaal als je langdurig thuiszit en al je moeite geen resultaat heeft, dan is het misschien tijd voor lager geschoold werk. Maar zeker in de begin tijd is het gewoon verstandig om op niveau werk te zoeken.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-11 15:32
Je vergeet 1 optie: voor jezelf beginnen.

Verwijderd

bangkirai schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 21:17:
Je vergeet 1 optie: voor jezelf beginnen.
Dan mag je wel een een nichemarkt zitten waar veel werk is. Anders mag je lekker dikke premies ophoesten bij een veel lager aanbod van klussen. Niet de beste tijd om op jezelf te beginnen.

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:14

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 17:35:
Beneden je 'niveau' solliciteren. In/ompakwerk is ook werk, al heb je een HBO-diploma.
Valt in de algemene markt nog wel met HBO'ers er is nog genoeg werk op dat niveau, en ja beneden je niveau werken lijkt mij geen slim plan, doe dat pas bij uiterste noodzaak.

Si vis pacem, para bellum

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

‘Wie onder zijn niveau gaat werken, haalt die schade dus niet meer in. Bovendien: een ingenieur die tomaten moet plukken - dat is kapitaalvernietiging.'
Right. Want als je een week tomaten geplukt hebt zul je de rest van je leven doorbrengen in een tomatenkas en nooit meer een baan op niveau vinden. Toch? Doctor Irma Mooi-Reci laat mooi zien dat je niet dom hoeft te zijn om hele domme dingen te kunnen zeggen.

Ik heb werk gedaan wat een stuk viezer is dan tomatenplukken en dat altijd prima kunnen verkopen. Iemand die bereid is wc's te schrobben, olietanks schoon te schrapen of laswerk te zandstralen is zeker niet te beroerd om een kutklusje aan te pakken waarbij je de handen schoon houdt. En inmiddels beoordeel ik zo af en toe wel eens een sollicitant en mensen die er hetzelfde over denken hebben toch een beetje een streepje voor.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• bangkirai
Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 21:18:
[...]

Dan mag je wel een een nichemarkt zitten waar veel werk is. Anders mag je lekker dikke premies ophoesten bij een veel lager aanbod van klussen. Niet de beste tijd om op jezelf te beginnen.
En toch beginnen er nu al meer mensen als ZZP-er, ja misschien krijgen ze niet altijd een klus, maar ze blijven wel werk doen, waar ze goed in zijn en houden zo hun kennis wel op peil.
Als je 1 maal in de ww zit voor paar maandjes, daarna in de bijstand, dan wordt het steeds lastiger om nog iets voor jezelf te doen, dan ben je te laat.

Verwijderd

Dat is het probleem hier. Men blijft liever op hun reet zitten en mauwen dat er geen werk is, dan om wat in te leveren. Werken loont. Je wordt zeker in de 1e periode gewoon aangevuld tot een X percentage door het UWV. Het is niet alsof je je hele verdere loopbaan in een loods hoeft door te brengen. Het is bezig blijven. Elke dag dat je thuiszit is een dag die je verder van de arbeidsmarkt raakt.

Ik vind het schandalig dat mensen roepen dat er geen werk is, terwijl er genoeg werk is maar men de neus er voor op blijft halen. Dan moet je imo ook niet mauwen.

• bangkirai
burne schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 21:26:
[...]

Right. Want als je een week tomaten geplukt hebt zul je de rest van je leven doorbrengen in een tomatenkas en nooit meer een baan op niveau vinden. Toch? Doctor Irma Mooi-Reci laat mooi zien dat je niet dom hoeft te zijn om hele domme dingen te kunnen zeggen.

Ik heb werk gedaan wat een stuk viezer is dan tomatenplukken en dat altijd prima kunnen verkopen. Iemand die bereid is wc's te schrobben, olietanks schoon te schrapen of laswerk te zandstralen is zeker niet te beroerd om een kutklusje aan te pakken waarbij je de handen schoon houdt. En inmiddels beoordeel ik zo af en toe wel eens een sollicitant en mensen die er hetzelfde over denken hebben toch een beetje een streepje voor.
Groot gedeelte van de bazen beoordeelt dit dus net omgekeerd als jou: waarom heeft die sollicant zo een karweitje uberhaupt aangepakt, is ie misschien niet goed genoeg om beter werk te vinden en kan hij dan deze baan wel aan?
Dan kun je wel zeggen: ik heb het altijd kunnen verkopen, maar vaak vragen ze je dat dus niet en maken ze hun eigen conclusies ervan.

Denk eerlijk gezegd, dat het afhangt in welke regio's of bij welke type bedrijven je gaat solliciteren.
Durf rustig te stellen, dat in het midden/oosten/noorden van nederland het meer gewaardeerd wordt, als je gewoon elke klus aanpakt, terwijl ze in het westen ze je voor gek verklaren.

[ Voor 10% gewijzigd door bangkirai op 23-05-2009 21:33 ]

Verwijderd

In een hoogconjunctuur kan een baas zo redeneren. In een crisis is ie dan gewoon onrealistisch.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2009 13:42 . Reden: typo dus ]

• Zorg
  • Laatst online: 18:41
Ik ben sinds eind april opzoek naar werk en solliciteerde me suf op allerlei functies. Zowel laag als voor mijn opleiding (met name richting me opleiding natuurlijk) maar heeeel veel afwijzingen gekregen. Moet wel eerlijk zeggen dat ik niet op functies aspergesteker heb gesolliciteerd. Nadeel is dat ik erg gericht moest zijn op het zuiden dus kan niet overal naar toe.

Uiteindelijk gekozen om weer aan de studie te gaan. Na 4 jaar een avondopleiding gecombineerd te hebben met een fulltime baan ga ik nu een voltijdsopleiding volgen aan de Universiteit in Antwerpen. Vanaf 1 juli verhuis ik daar naar toe. Als het het toelaat ga ik daar opzoek naar een baantje voor erbij.

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

bangkirai schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 21:31:
Denk eerlijk gezegd, dat het afhangt in welke regio's of bij welke type bedrijven je gaat solliciteren.
Het kost je twee muisklikken om te achterhalen dat ik in het westen woon en in de ICT werk. Zegt dat genoeg?

Wat denk je dat werkgevers prefereren? Zielige zeurpieten die goed weten hoe ze hun handje moeten ophouden of iemand die als die droombaan zes weken langer dan geplanned op zich laat wachten gewoon maar iets gaat doen omdat 'ie het op de bank hangen zat is?

• 0rbit
  • Laatst online: 18-03-2021
Ik weet niet of werkgevers er zo over denken maar ik zou het fijn vinden als dat zo is. Natuurlijk hoef je niet gelijk het eerste baantje op te pikken, maar iemand die gewoon een half jaar tot een jaar op zijn of haar reet gaat zitten... dat vind ik verdachter dan iemand die gewoon een andere baan heeft geaccepteerd om de tijd te overbruggen. Al is dat tomaten plukken of toiletten poetsen. Eens wat anders. In de buitenlucht of met een ander soort mensen. Zeker in de ICT is de omgang met "normale" mensen voor velen van ons heel leerzaam.

Ik vind de lijst met tips wel nuttig en ga er zeker ook iemand mee confronteren :+ Een vriendin van mij is nu al bijna een jaar op zoek naar een carrière-vervolg. Ze soliciteert steeds maar weer bij grote internationale organistaties. Banken, de VN, Unesco, dat soort bedrijven of instellingen. En dat met twee jaar ervaring als boekhouder... Ik vind het een beetje naief, maar je krijgt het zo iemand niet makkelijk aan het verstand. Het ergste is nog wel dat ze op haar CV doodleuk schrijft dat ze tot op heden bij die boekhoudfirma werkzaam is. Dan val je echt keihard door de mand als ze daar achter komen en terecht in mijn ogen.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• jayb
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-01-2024
Wat ook een goed idee is om tijdelijk een soort van stage te lopen in het buitenland. Zo zijn veel vrienden van mij al naar Australie gegaan voor een stage. Puur om hun CV op te pimpen. Mooie is dat die gasten nu allemaal een baan hebben.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

99% van de bedrijven zijn KMO/MKB. Door alleen bij de grote bedrijven (groot genoeg om vakbonden in huis te hebben, dat is dus groter dan de gemiddelde supermarkt) te solliciteren mikt ze op 1% van de bedrijven.

• Roenie
  • Niet online
Solliciteren is ook werk. Als je dan 'asperges gaat steken' dan heb je geen tijd om effectief te solliciteren (en alles wat daar bij hoort).

• makila
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-08 16:12
Onder je niveau werken moet je alleen doen als je echt niks anders kan vinden. Je verdrukt niet alleen mensen aan de onderkant van de maatschappij, het is ook nog eens schadelijk voor je carrière.
De schade aan je carrière is "meestal" juist het gevolg van geen job (meer) te vinden waardoor je (terug) onderaan de ladder moet beginnen. De schade ontstaat er "meestal" niet omdat je een job aanneemt onder je niveau. Want wanneer neem je een job onder je niveau aan? Wanneer je reeds maanden werkloos bent en je echt niet anders méér kan omdat de deur van je carrièrepad op slot zit. Op het moment heeft de schade aan je carrière al verwoestend schade opgedaan, tov collega's die wél hun job behouden hebben of die wél een job gevonden hebben. Een job onder je niveau aannemen, kan een methode zijn, om je carrière te (her)lanceren. Maar de achterstand tov je collega's haal je inderdaad nooit meer in. Wél één voorwaarde is dat de job promotiemogelijkheden moet bieden in een richting die in de buurt komt van je niveau.
bangkirai schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 21:31:
[...]
Groot gedeelte van de bazen beoordeelt dit dus net omgekeerd als jou: waarom heeft die sollicant zo een karweitje uberhaupt aangepakt
Is ie misschien niet goed genoeg om beter werk te vinden?
--> Dat is toch ook zo. Een schoolverlater in crisistijden of bijvoorbeeld iemand die 1 jaar werkloos is , die is inderdaad niet goed genoeg om beter werk te vinden.
En kan hij dan deze baan wel aan? --> Iemand die nooit een nieuwe kans gekregen heeft, daarvan kan men toch niet beoordelen of hij de baan aankan of niet?
Roenie schreef op zondag 24 mei 2009 @ 08:11:
Solliciteren is ook werk. Als je dan 'asperges gaat steken' dan heb je geen tijd om effectief te solliciteren (en alles wat daar bij hoort).
Gosh, jij begint ineens te praten over het minste van het minste. Ik zou nooit asperges gaan steken als IT'er. Een job onder niveau aannemen, kan altijd positief uitvallen, maar dan moeten er wel ten minste promotie mogelijkheden zijn. Zo kun je bijvoorbeeld wél in een fabriek gaan werken in het magazijn en ondertussen solliciteren naar interne IT/administratieve/helpdesk functies wanneer dat die vrij komen. Vermits je toch al aan het werk bent en je mensen binnen de firma goed leert kennen, geraak je zo al gemakkelijker intern aan een job die dicht tegen je niveau aanleunt. Maar bijvoorbeeld met asperges steken zie ik niet in hoe je intern je nog verder kunt opwerken?
aaaido schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 17:34:
7. Blijf jezelf bij het solliciteren
Daar ben ik het niet mee eens. Dat is niet altijd waar. Als ik mezelf blijf, dan ben ik introvert, schuchter en té braaf. En elke keer ik mezelf bleef, had ik nou nét niet de job! Ik denk dat de reden hier in mijn geval ook evident is, waarom. Tegenwoordig doe ik me anders voor dan ik ben tijdens sollicitaties en 9/10 win ik die van collega's(ik zit bij een detacheerder). En de vraag op : Jamaar als je jezelf niet bent, word je daar dan nadien niet op afgerekend door die klant/werkgever? Neen hoor! Van het moment dat ik mijn werk goed doet, is de klant tevreden en kraait er geen kat meer naar hetgeen ik tijdens de sollicitatieprocedure gedaan heb. T'is gewoon een kwestie van binnen te geraken.

[ Voor 65% gewijzigd door makila op 24-05-2009 09:12 ]

• Roenie
  • Niet online
makila schreef op zondag 24 mei 2009 @ 08:34:
[...]...
Gosh, jij begint ineens te praten over het minste van het minste. Ik zou nooit asperges gaan steken als IT'er. Een job onder niveau aannemen, kan altijd positief uitvallen, maar dan moeten er wel ten minste promotie mogelijkheden zijn. Zo kun je bijvoorbeeld wél in een fabriek gaan werken in het magazijn en ondertussen solliciteren naar interne IT/administratieve/helpdesk functies wanneer dat die vrij komen. Vermits je toch al aan het werk bent en je mensen binnen de firma goed leert kennen, geraak je zo al gemakkelijker intern aan een job die dicht tegen je niveau aanleunt. Maar bijvoorbeeld met asperges steken zie ik niet in hoe je intern je nog verder kunt opwerken?...
Gosh, jij hebt de aanhalingstekens gemist ;)

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Je hebt helemaal gelijk als je er vanuit gaat dat er altijd een onbeperkt aanbod van schikte banen voor jouw opleiding en ervaring is. Maar naar mate iemand langer werkt gaat 'ie zich meer specialiseren in een bepaald soort werk en als dat specialistisch genoeg is kan het gebeuren dat er op een gegeven moment simpelweg nul vacatures zijn.
Daar ben ik het niet mee eens. Dat is niet altijd waar. Als ik mezelf blijf, dan ben ik introvert, schuchter en té braaf. En elke keer ik mezelf bleef, had ik nou nét niet de job!
Als je dat bij mij zou flikken zou je om 09:05 op je eerste werkdag weer buitenstaan. Mensen maken deel uit van teams en ik neem ook karakters mee in de afweging tussen solicitanten. Als ik een sterk karakter zoek om een beetje leiding en vorm te geven aan een groep die 'gedomineerd' wordt door introverte braverikjes, dan moet ik er natuurlijk niet achterkomen dat ik een introverte braverik aangenomen heb die ook nog toneel kan spelen. Maar de ervaring leert dat amateurtoneel niet goed werkt. 9 van de 10 keer kijkt iemand dwars door je heen, of je het nu doorhebt of niet. :Y

[ Voor 49% gewijzigd door burne op 24-05-2009 10:15 ]

• Zorg

Gosh, jij begint ineens te praten over het minste van het minste. Ik zou nooit asperges gaan steken als IT'er. Een job onder niveau aannemen, kan altijd positief uitvallen, maar dan moeten er wel ten minste promotie mogelijkheden zijn. Zo kun je bijvoorbeeld wél in een fabriek gaan werken in het magazijn en ondertussen solliciteren naar interne IT/administratieve/helpdesk functies wanneer dat die vrij komen. Vermits je toch al aan het werk bent en je mensen binnen de firma goed leert kennen, geraak je zo al gemakkelijker intern aan een job die dicht tegen je niveau aanleunt. Maar bijvoorbeeld met asperges steken zie ik niet in hoe je intern je nog verder kunt opwerken?
Ik vraag me af of dat reeel is. Ik vraag me serieus af of ze mensen met een HBO papierjtje aannemen om in het magazijn te gaan staan. Ze weten immers dat deze bij het minste geringste weer weg is. Ja natuurlijk is het ook mogelijk om intern door te groeien maar als die verwachting er op korte termijn niet is dan ben je weer een medewerker kwijt....

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:41

DinX

Motormuis

burne schreef op zondag 24 mei 2009 @ 09:50:
[...]

Als je dat bij mij zou flikken zou je om 09:05 op je eerste werkdag weer buitenstaan. Mensen maken deel uit van teams en ik neem ook karakters mee in de afweging tussen solicitanten. Als ik een sterk karakter zoek om een beetje leiding en vorm te geven aan een groep die 'gedomineerd' wordt door introverte braverikjes, dan moet ik er natuurlijk niet achterkomen dat ik een introverte braverik aangenomen heb die ook nog toneel kan spelen. Maar de ervaring leert dat amateurtoneel niet goed werkt. 9 van de 10 keer kijkt iemand dwars door je heen, of je het nu doorhebt of niet. :Y
Het lijkt me dat je als bedrijf ook niet altijd extraverte types wil. Elk hebben ze hun voor- en nadelen, en dat hangt voor een groot deel nog van hun functie af ook. Ik denk dat het in de praktijk zelfs lastig kan zijn om bijvoorbeeld een heel team vol met extraverte mensen te hebben.

Zo kom je ook regelmatig deze goede eigenschappen van introverte mensen tegen:
1) ze kunnen heel goed luisteren
2) ze zijn zelfstandig en onafhankelijk
3) ze hebben een hoge mate van zelf-reflectie
4) ze kunnen zich heel goed concentreren op 1 taak; ze laten zich niet snel afleiden
5) ze zijn creatief
Ik kan me inbeelden dat dit bijvoorbeeld goede eigenschappen zijn voor een programmeur ofzo, maar weer minder goed voor iemand die in de sales zit.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• aaaido
[...]
Daar ben ik het niet mee eens. Dat is niet altijd waar. Als ik mezelf blijf, dan ben ik introvert, schuchter en té braaf. En elke keer ik mezelf bleef, had ik nou nét niet de job! Ik denk dat de reden hier in mijn geval ook evident is, waarom. Tegenwoordig doe ik me anders voor dan ik ben tijdens sollicitaties en 9/10 win ik die van collega's(ik zit bij een detacheerder). En de vraag op : Jamaar als je jezelf niet bent, word je daar dan nadien niet op afgerekend door die klant/werkgever? Neen hoor! Van het moment dat ik mijn werk goed doet, is de klant tevreden en kraait er geen kat meer naar hetgeen ik tijdens de sollicitatieprocedure gedaan heb. T'is gewoon een kwestie van binnen te geraken.
Moet je dan niet eens bij jezelf te raden gaan hoe jij wat meer extravert en brutaal kan worden door toch jezelf te blijven. Dat kan makkelijk imo. Het gaat er tevens niet om om zo veel mogelijk sollicitaties te winnen. Het gaat erom dat je een baan vind die bij je past. Dan heb je je doel bereikt. In jouw voorbeeld heb je het tevens over detachering werk. Dit is al heel anders dan full time werk. Logisch dat je je hier anders presenteert. Het maakt de werkgever vaak niet zo uit wie jij bent. Als jij een half jaar een bepaalde opdracht kan voltooien is dat vaak al helemaal god. LET: dit geld natuurlijk niet in de regelmaat!!!.

• makila
burne schreef op zondag 24 mei 2009 @ 09:50:
Ik ben consultant. De klant kan het echt niet veel schelen sé. Zolang jij je rol maar naar behoren kunt uitvoeren. Dus als introverte moet ik gewoon ook op de werkvloer extravert zijn, als de job dit vereist. Maar ook het omgekeerde is waar. Voor sommige jobs moet ik dan weer gewoon introvert zijn. Maar ik snap je wél. Er is een groot verschil tussen detacheringswerk en vast werken bij een werkgever.
aaaido schreef op zondag 24 mei 2009 @ 12:53:
[...]
Het gaat er tevens niet om om zo veel mogelijk sollicitaties te winnen.
In detachering juist wél he? Als je in crisistijden een paar x een sollicitatie niet wint, dan krijg je je C4 voor je neus, wegens onverkoopbaar. Dit klinkt héél cru, maar die branche is nu éénmaal hard.
Zorg schreef op zondag 24 mei 2009 @ 11:01:
[...]
Ik vraag me af of dat reeel is. Ik vraag me serieus af of ze mensen met een HBO papierjtje aannemen om in het magazijn te gaan staan. Ze weten immers dat deze bij het minste geringste weer weg is. Ja natuurlijk is het ook mogelijk om intern door te groeien maar als die verwachting er op korte termijn niet is dan ben je weer een medewerker kwijt....
Heu ... ik heb een HBO papiertje, en ik ben ooit aangenomen om effectief in een magazijn te gaan werken. Op korte termijn heeft men mij dan inderdaad een doorgroeifunctie gegeven, omdat men anders bang was mij kwijt te geraken. Dus het kan wél hoor.
aaaido schreef op zondag 24 mei 2009 @ 12:53:
[...]
Moet je dan niet eens bij jezelf te raden gaan hoe jij wat meer extravert en brutaal kan worden door toch jezelf te blijven. Dat kan makkelijk imo.
Nou ja dat bedoel en doe ik dus ook.

[ Voor 44% gewijzigd door makila op 24-05-2009 13:40 ]

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Ik zou nooit een baan onder m'n huidige functie aannemen om het volgende als ik na het aannemen onder mijn niveau ooit weer een baan zou kunnen aannemen die gelijkwaardig is aan mijn huidige functie zal altijd gevraagd worden waarom je dit gedaan hebt. Vooral de eerst volgende baan (en tegen de tijd dat je een goede functie kunt vinden kun je hopen dat de tijden zijn aangetrokken) heeft een werkgever het ook voor het uitkiezen. Daarnaast als je een baan onder je huidige functie aanneemt en je raakt vervolgens werkeloos krijg je geen uitkering over je oude functie maar je laatste (lees slecht betalende) functie. Ik zou er eerder voor kiezen als ik op korte termijn geen baan krijg om mezelf bij te scholen of zelfs proberen te freelancen (komt altijd beter over op je CV) dan iets aan te nemen wat je niet bent. Daarnaast wat ook aangegeven wordt door andere is de kans dat je aangenomen wordt ook vrij gering op een lagere functie zeker heden ten dagen vanwege een overvloed aan werkzoekende. Werkgevers kunnen zonder problemen op dit moment een vacature vervullen met precies hetgeen wat ze zoeken.

Ik denk het belangrijkste in het hele rijtje is je eigen instelling. Je moet ondanks dat het niet lekker gaat altijd positief blijven je ziet het aan sollicitanten het verschil qua insteek en dit is ook wat vermoedelijk terug te zien is op de werkvloer zelf als iemand positief blijft.

• makila
n4m3l355 schreef op zondag 24 mei 2009 @ 14:08:
Ik zou nooit een baan onder m'n huidige functie aannemen om het volgende als ik na het aannemen onder mijn niveau ooit weer een baan zou kunnen aannemen die gelijkwaardig is aan mijn huidige functie zal altijd gevraagd worden waarom je dit gedaan hebt.
Ach volgens mij hangt het véél van je ingesteldheid af sé. Natuurlijk stellen ze jou die vraag. En dan ben je gewoon eerlijk. Dat je te weinig ervaring had, dat je niet wilde stilzitten maar dat niemand je in crisistijden wilde aannemen. Om toch niet helemaal jezelf nutteloos te voelen, heb je even een job onder je niveau aangenomen.
n4m3l355 schreef op zondag 24 mei 2009 @ 14:08:Daarnaast als je een baan onder je huidige functie aanneemt en je raakt vervolgens werkeloos krijg je geen uitkering over je oude functie maar je laatste (lees slecht betalende) functie.
Dat is waar. Op dat gebied is het inderdaad een risico dat je neemt.
Ik denk het belangrijkste in het hele rijtje is je eigen instelling. Je moet ondanks dat het niet lekker gaat altijd positief blijven je ziet het aan sollicitanten het verschil qua insteek en dit is ook wat vermoedelijk terug te zien is op de werkvloer zelf als iemand positief blijft.
Dat is de belangrijkste click die je moet maken. Het zit meestal tussen de oren he? Vroeger kwam ik solliciteren en dacht ik : Er zijn zovele mensen op de arbeidsmarkt die beter zijn dan ik. Dus waarom zou ik die job vastkrijgen? Nou met die ingesteldheid word je effectief altijd niet weerhouden. Tot ik op een punt kwam dat ik dacht : Wie houdt wie nu voor de gek? Ik ben nét zo goed als een ander! Sinds die dag krijg ik bijna elke job te pakken die ik echt wil. :)

[ Voor 124% gewijzigd door makila op 24-05-2009 15:05 ]

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:34
Mijn belangrijkste 'truc' in het sollicitatielandschap is om vooral veel tijd in de brieven te stoppen. Het brief is het eerste wat men leest, en als je dit goed voor elkaar hebt komt de rest vanzelf.

Tip 2. Staar je niet blind op de advertenties van de grote partijen. Het zijn juist de kleine partijen die geen hele HRM machine hebben lopen, en daardoor eigenlijk mensen zoeken die voor ze willen werken.

• Zorg
makila schreef op zondag 24 mei 2009 @ 13:16:
[...]

Heu ... ik heb een HBO papiertje, en ik ben ooit aangenomen om effectief in een magazijn te gaan werken. Op korte termijn heeft men mij dan inderdaad een doorgroeifunctie gegeven, omdat men anders bang was mij kwijt te geraken. Dus het kan wél hoor.
precies, maar dan moet het bedrijf al wel een doorgroei mogelijkheid hebben. Is die er niet zullen ze eerder voor een laagopgeleide kiezen denk ik.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ik zou nooit een baan onder m'n huidige functie aannemen om het volgende als ik na het aannemen onder mijn niveau ooit weer een baan zou kunnen aannemen die gelijkwaardig is aan mijn huidige functie zal altijd gevraagd worden waarom je dit gedaan hebt.
Bijvoorbeeld omdat je te trots bent om als gezonde hollandse jongen/stoere vlaming je hand op te houden voor een uitkering terwijl er werk genoeg is, alleen nu even niet in jouw specifieke vakgebied.

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:41

DinX

Motormuis

burne schreef op zondag 24 mei 2009 @ 18:38:
[...]

Bijvoorbeeld omdat je te trots bent om als gezonde hollandse jongen/stoere vlaming je hand op te houden voor een uitkering terwijl er werk genoeg is, alleen nu even niet in jouw specifieke vakgebied.
Ook mijn idee. Toen ik van school kwam heb ik ook maandenlang naar werk zitten zoeken en heb toen meteen gezegd dat ik nog liever ga schoffelen dan dat ik ga "doppen" / stempelen.
En zeggen dat je daardoor jobs weg pikt van lager geschoolden is dikke onzin. Er zijn genoeg sectoren waar men smeekt om extra personeel maar het niet kan vinden (ja, ook ongeschoold werk). Die jobs zijn echter zo laagbetaald dat mensen liever 100-200 euro per maand minder verdienen met stempelen dan dat ze zulke jobs doen (ik zeg maar wat, ramen lappen, schoonmaken, tuinbouw afhankelijk van het seizoen,...).

Ik zou als werkgever liever iemand over de vloer krijgen die x maanden zo'n mindere job gedaan heeft in plaats van te stempelen dan iemand die diezelfde periode gestempeld heeft omdat hij zulk werk te laag vindt.

[ Voor 40% gewijzigd door DinX op 24-05-2009 18:52 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• n4m3l355
Imo zijn er genoeg opties om werk aan te nemen zonder dat dit onder je stand dient te zijn. Zoals ik al aangaf staat op je CV veel beter dat je geprobeert hebt om te freelancen of bijstuderen. Zeker in een periode als deze als ik nu zou afstuderen en geen werk zou vinden zou ik simpelweg ervoor kiezen om een vervolg opleiding of een master in een andere richting te volgen. Tegen de tijd dat je klaar bent met je studie is de recessie naar alle waarschijnlijkheid voorbij en heb je meer theoretische ervaring of freelance ervaring ipv schoffel/ervaring.

• Zorg
n4m3l355 schreef op zondag 24 mei 2009 @ 19:29:
Imo zijn er genoeg opties om werk aan te nemen zonder dat dit onder je stand dient te zijn. Zoals ik al aangaf staat op je CV veel beter dat je geprobeert hebt om te freelancen of bijstuderen. Zeker in een periode als deze als ik nu zou afstuderen en geen werk zou vinden zou ik simpelweg ervoor kiezen om een vervolg opleiding of een master in een andere richting te volgen. Tegen de tijd dat je klaar bent met je studie is de recessie naar alle waarschijnlijkheid voorbij en heb je meer theoretische ervaring of freelance ervaring ipv schoffel/ervaring.
Dat is precies mijn idee. Waar sta ik (in mijn situatie) na drie jaar als ik ga werken en na drie jaar als ik weer ga studeren voor mijn master... uiteindelijk dan gekozen om mijn master te doen.

Misschien is het koffiedik kijken maar dat voelde het beste dus dat ga ik dan maar doen ;)

• Nelicquele
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ik heb op dit moment studie en een baan die aansluit aan mijn studie. Dit begint 6 maanden via een uitzendbureau en daarna via het bedrijf zelf (wat dan gelukkig ook tot een wat hoger loon resulteert).

Nuttig dus om eventueel uit noodzaak iets tijdelijks te zoeken dat aansluit aan de studie (of wat je gestudeerd hebt) en dus meteen goed is voor je cv. En tja anders inderdaad bijstuderen.

Verwijderd

11. Ga schroefjes indraaien aan de lopende band tegen absolute minimum wedde & voorwaarden.

Trollen is ongewenst.

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 24-05-2009 21:52 ]

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

om te freelancen of bijstuderen
1: Freelancen is (in ieder geval in Nederland) een dubbele baan. Je moet genoeg uren maken om jezelf aan een acceptabel inkomen te helpen en je moet de tijd, moeite, kennis en ervaring hebben om administratief, juridisch en belastingtechnisch de hele zooi op orde te krijgen, en de eerste maanden is dat niet iets wat je er even bijdoet.

En wat wil je precies gaan doen als freelancer? Waarom denk je dat je freelance wel aan de bak zult komen in een bedrijfstak waar je 'regulier' of via een detacheerder niet aan een baan komt? Denk je dat de klanten vanzelf aan komen waaien als je jezelf freelance aanbiedt?

2: Studeren kost geld. Als je geen baan hebt, heb je geen geld. Studeren met behoud van uitkering is zeer beperkt mogelijk, tenzij je jonger bent dan 27, en het soort opleiding waar ik iets mee op zou kunnen schieten krijg je in geen 10.000 jaar vergoed door het CWI. Nog even los van het probleem dat CCNP en JCNP nauwelijks iets toevoegt aan m'n CV.

Misschien dat jullie nog in de leeftijd zitten dat je thuiswoont en dus best een paar maanden zonder inkomen kunt, maar ik ben in principe na een maand geen inkomen dakloos. Inkomen is geen optie, geen leuke aanvulling op het zakgeld maar een spijkerharde voorwaarde voor voortbestaan.

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
burne schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 21:26:
[...]

Ik denk dat dit meer zegt over jouw domheid - haar quote gaat over het inkomen als je die baan op nivo weer hebt gevonden. Het is volgens haar dus zeker wel mogelijk om weer een baan op nivo te krijgen. Een salaris op nivo, dat is een ander verhaal.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Spinvis
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-03 10:52

Spinvis

NICE!

Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 21:32:
In een hoogconjectuur kan een baas zo redeneren. In een crisis is ie dan gewoon onrealistisch.
Ik hoop dat je weet waarover je praat... Jouw zogenaamde 'hoogconjectuur' dient normaliter geschreven te worden als 'hoogconjunctuur'.

Ach, een kniesoor of mierenneuker die daar op let.

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 21:28:
Dat is het probleem hier. Men blijft liever op hun reet zitten en mauwen dat er geen werk is, dan om wat in te leveren. Werken loont. Je wordt zeker in de 1e periode gewoon aangevuld tot een X percentage door het UWV. Het is niet alsof je je hele verdere loopbaan in een loods hoeft door te brengen. Het is bezig blijven. Elke dag dat je thuiszit is een dag die je verder van de arbeidsmarkt raakt.

Ik vind het schandalig dat mensen roepen dat er geen werk is, terwijl er genoeg werk is maar men de neus er voor op blijft halen. Dan moet je imo ook niet mauwen.
Dit lijkt een heel nobel streven. Met de huidige crisis - tenslotte de aanleiding van dit topic - kijk ik liever naar het grotere plaatje. Er is over de hele linie blijkbaar een tekort aan werk. Niet alleen aan werk op HBO nivo, maar ook op MBO en lager.

Natuurlijk zijn er wel een paar vacatures. Mensen gaan nog steeds met pensioen, tenslotte. Maar wat gebeurt er nu als HBO'ers op alle banen (moeten) gaan solliciteren? Goede kans dat ze dan gedurende de crisis MBO'ers verdringen. Het resultaat na de crisis is een forse scheefgroei van de arbeidmarkt. Enerzijds is er een grote groep MBO'ers zonder werkervaring, anderzijds moeten voor HBO functies mensen geworven worden die al een andere baan hebben.

Om die reden leek het voorstel van de PvdA tot een kortere werkweek nog niet eens zo gek. Jammer dat het geen tijdelijke maatregel was; als permanente maatregel is het ridicuul. Er is genoeg HBO werk voor HBO'ers, MBO werk voor MBO'ers, alleen nu even niet.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Zorg
burne schreef op zondag 24 mei 2009 @ 21:42:
[...]

2: Studeren kost geld. Als je geen baan hebt, heb je geen geld. Studeren met behoud van uitkering is zeer beperkt mogelijk, tenzij je jonger bent dan 27, en het soort opleiding waar ik iets mee op zou kunnen schieten krijg je in geen 10.000 jaar vergoed door het CWI. Nog even los van het probleem dat CCNP en JCNP nauwelijks iets toevoegt aan m'n CV.
Heb je hier misschien meer informatie over? Ik kan hier 1 2 3 niks over vinden op het CWI (www.werk.nl). Zal ook nog even googlen met de hoop dat ik wat vind.

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Zorg schreef op zondag 24 mei 2009 @ 22:44:
Heb je hier misschien meer informatie over? Ik kan hier 1 2 3 niks over vinden op het CWI (www.werk.nl). Zal ook nog even googlen met de hoop dat ik wat vind.
Het UWV (voormalig CWI) doet zeker wel aan (om)scholingstrajecten, maar je bent eerst verplicht te solliciteren naar soortgelijke functies die je in het recente verleden hebt uitgeoefend. Het doel is namelijk dat je z.s.m. weer aan het werk komt. Pas als geen enkele sollicitatie iets oplevert en ook de vacatures schaars zijn in je vakgebied mag je gaan denken aan omscholing of solliciteren in een ander vakgebied.

De uitvoering bij het UWV verschilt ook wel, een familielid kreeg verlenging van z'n WW om z'n Master af te ronden, hij had nog wel sollicitatieplicht. Maar dat is denk ik wel een redelijke uitzondering.

• n4m3l355
Imo de basis van iedereen zou toch moeten zijn dat je spaart en in mijn geval heb ik genoeg opzij gezet om zonder problemen 1 jaar zonder werk te zitten. Ik woon samen met m'n vriendin in m'n eigen woning dus ik heb de nodige vaste lasten maar zelfs nu met m'n 26 jaar zou ik aan de kant gezet worden zou ik zo weer naar de uni gaan.

Betreffende het freelancen dat het een baan is naast je huidige baan, het kan je enige baan zijn en als de keuze is tussen geen baan of her en der wat graantjes wegpikken om op z'n minst een minimale inkomen proberen te verschaffen kies ik liever voor dat. Zowieso dat boven een baan onder mijn eigen doen om de redenen die ik al heb aangegeven. Imo is een makkelijke uitweg in een moeilijke tijd enkel jezelf in de problemen werken voor de toekomst, misschien dat andere wel genoegen nemen met minder echter die instelling heb ik niet. (Misschien dat die anders zou zijn overigens als ik wel eens m'n baan zou verliezen.)

Verwijderd

defiant schreef op zondag 24 mei 2009 @ 22:53:
Het UWV (voormalig CWI) doet zeker wel aan (om)scholingstrajecten, maar je bent eerst verplicht te solliciteren naar soortgelijke functies die je in het recente verleden hebt uitgeoefend. Het doel is namelijk dat je z.s.m. weer aan het werk komt. Pas als geen enkele sollicitatie iets oplevert en ook de vacatures schaars zijn in je vakgebied mag je gaan denken aan omscholing of solliciteren in een ander vakgebied.

De uitvoering bij het UWV verschilt ook wel, een familielid kreeg verlenging van z'n WW om z'n Master af te ronden, hij had nog wel sollicitatieplicht. Maar dat is denk ik wel een redelijke uitzondering.
Ik zit helaas zelf in de WW op het moment en kan dit beamen. In de praktijk zullen ze inderdaad eerst van je verlangen dat je op dingen in je eigen vakgebied gaat solliciteren die wellicht niet helemaal aansluiten bij wat jij wilt, onder je niveau bijvoorbeeld.

Daarna (als het dus echt onmogelijk is om werk te vinden) zou je een beroep kunnen doen op omscholingsmogelijkheden, maar wat ik daarbij meekreeg is dat ze er rond de 2000 euro echt mee ophouden, erg moeilijk voor een hoop IT certificeringen dus. Waar je wel rekening mee kan houden is dat als je werk vind, maar je toekomstige werkgever zou je weigeren omdat je net "dat" certificaatje mist, je een beroep zou kunnen op UWVwerkbedrijf.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

MSalters schreef op zondag 24 mei 2009 @ 22:24:
Dit lijkt een heel nobel streven. Met de huidige crisis - tenslotte de aanleiding van dit topic - kijk ik liever naar het grotere plaatje. Er is over de hele linie blijkbaar een tekort aan werk. Niet alleen aan werk op HBO nivo, maar ook op MBO en lager.
Het grote plaatje is dat iedereen elkaar nakakelt over 'de crisis'.

Het maakt niet uit waar je kijkt, of je nou met een vragenlijstje over straat wilt, steken wilt verwisselen in het bejaardentehuis, stapels banen als je ze maar wilt zien. 151.600 om precies te zijn. Ik was jong in de tijd dat er 50.000 vacatures waren en 1.2 miljoen werkelozen, en zelfs dan hoef je niet werkeloos thuis te zitten. In vergelijking met begin jaren 80 is Nederland nog altijd een kansenparadijs.

• 0rbit
  • Laatst online: 18-03-2021
burne schreef op maandag 25 mei 2009 @ 11:00:
[...]

Het grote plaatje is dat iedereen elkaar nakakelt over 'de crisis'.

Het maakt niet uit waar je kijkt, of je nou met een vragenlijstje over straat wilt, steken wilt verwisselen in het bejaardentehuis, stapels banen als je ze maar wilt zien. 151.600 om precies te zijn. Ik was jong in de tijd dat er 50.000 vacatures waren en 1.2 miljoen werkelozen, en zelfs dan hoef je niet werkeloos thuis te zitten. In vergelijking met begin jaren 80 is Nederland nog altijd een kansenparadijs.
Verpleegkunde is natuurlijk een slecht voorbeeld, daar heb je veelal een diploma en ervaring voor nodig.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

je slaat de spijker op zijn kop, helaas de situatie waar ik in verkeer op dit moment , hier zijn de banen dun gezaaid regio limburg , het is een vervelende cirkel waar je in terecht komt

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:09
burne schreef op zondag 24 mei 2009 @ 21:42:
En wat wil je precies gaan doen als freelancer? Waarom denk je dat je freelance wel aan de bak zult komen in een bedrijfstak waar je 'regulier' of via een detacheerder niet aan een baan komt?
Hier is een goed antwoord op: omdat je als freelancer zelf al het risico neemt, en je dus niet met een baas zit die het risico niet aandurft om je aan te nemen, omdat hij over twee maand misschien geen werk voor je heeft en dan wel aan je vast zit.

Voor wat betreft de afdeling "verkoop" als je gaat freelancen, dat is dan wel weer iets wat je moet liggen inderdaad (om nog maar te zwijgen van alle administratieve romslomp)

• merauder
Verwijderd schreef op maandag 25 mei 2009 @ 11:51:

je slaat de spijker op zijn kop, helaas de situatie waar ik in verkeer op dit moment , hier zijn de banen dun gezaaid regio limburg , het is een vervelende cirkel waar je in terecht komt
Het is een vervelende cirkel, om daar in te zitten. Het plan van het kabinet was toch ook een leven lang leren? Juist een UWV Werkbedrijf (voorheen CWI) zou als overheidsinstantie het voortouw moeten nemen en mensen laten leren.

Praktijk is echter dat je niet eens zozeer meer werk zoekt, maar de cirkel probeert te doorbreken.

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
merauder schreef op maandag 25 mei 2009 @ 17:09:
Het is een vervelende cirkel, om daar in te zitten. Het plan van het kabinet was toch ook een leven lang leren? Juist een UWV Werkbedrijf (voorheen CWI) zou als overheidsinstantie het voortouw moeten nemen en mensen laten leren.
Een leven lang leren is voornamelijk bedoelt om ervoor te zorgen dat bedrijven hun werknemers concurrerend houden op de arbeidsmarkt door onder andere opleidingen, zodat als ze ontslagen worden theoretisch gezien snel weer aan de slag kunnen. De gedachte hierachter is dat je met zulke maatregelen de laatste beetjes ontslagrecht ook kan worden afschaft, om over te gaan naar een soort Hire-Fire model naar Amerikaans voorbeeld.

Leuk bedacht allemaal natuurlijk, maar als je op je 40e al te oud en te inflexibel bent om in 'dynamisch jong team' te passen zijn zulke maatregelen alleen maar ten gunste van werkgevers. Maar goed, het grootste gedeelte van Nederland staat (indirect) wel achter dit soort maatregelen, dus ik ben benieuwd of men ook de ballen heeft om het te accepteren.

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-11 21:42

zomertje

Barisax knorretje

Hier kan ik ook wel over meepraten uit eigen ervaring. in 1994 gestopt met m'n studie zonder diploma. Grafische Vormgeving. In die tijd was het ook crisis en er waren per maand misschien 2 of 3 passende vacatures. Ik ben maar post gaan sorteren en in de keuken gaan staan.

Uiteindelijk ben ik er wel gekomen en heb ik in de avonduren m'n HBO informatica gedaan. Maar een gat in je salaris heb je inderdaad als je niet uitkijkt, dit komt ook een beetje door het moment van solliciteren. Als je begint in crisistijd dan is je startsalaris slechter dan als je begint in de goeie tijd. Bij niet cao bedrijven groei je vaak ook minder hard als je langer in dienst bent. Voor een goed salaris moet je dus solliciteren in hoogconjuctuur en niet te lang blijven plakken. Ik heb mensen zien binnenkomen met veel minder ervaring en een salariseis die hoger lag dan mijn eigen salaris met 5 jaar ervaring bij dat bedrijf.

Owh, en mensen die komen solliciteren en die zeggen dat ze liever in de keuken staan dan hun hand op te houden hebben bij mij trouwens ook een streepje voor.

[ Voor 8% gewijzigd door zomertje op 27-05-2009 11:28 ]

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2011 22:28 ]

Verwijderd

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2011 22:28 ]

• defiant
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 15:09:
Dat werkt alleen als a) vragen naar leeftijd wordt verboden en dit wordt nageleefd en niet-naleving zwaar wordt bestraft, b) arbeidsvoorwaarden strikt op functie plus ervaring worden ingeschaald en puur op leeftijd meer betalen wordt afgeschaft en c) het Rijnlandse cultuurdenken dat oudere mensen meer respect verdienen (al dan niet terecht) wordt omgebogen in algemeen cultuurdenken waarbij expertise wordt gerespecteerd.
Inderdaad, dat zijn maatregelen die zoden aan de dijk zetten, ook al ben ik het niet met alle punten eens. Maar ik zie het totale pakket ook niet zo snel gebeuren in Nederland, in ieder geval niet de maatregelen waarbij leeftijdsdiscriminatie ook maar enigszins zal worden bestraft.

Ik ben eigenlijk geen voorstander van harde leeftijdsgrenzen, pensionering moet enige maat houden met het aantal gemaakte dienstjaren. Bij elke jaar gemaakt boven de 40 full-time dienstjaren, zou je de pensioenleeftijd met een X aantal maanden kunnen verlagen.

Maar goed, de arbeidssituatie in Nederland lijkt niet de aandacht te hebben van het gros van de Nederlanders, terwijl er toch drastische beslissingen op stapel staan. Zeker nu een ruk naar rechts aanstaande lijkt, beseffen denk ik weinig mensen dat niet de aanpak van criminaliteit, "de multikul" of bureaucratie als eerst op de agenda komt, maar eerder een grondige herziening van het sociale stelsel. Pas achteraf, zie de protesten tijdens Balkenende II, beseft men de "package deal" waar men, schijnbaar onwetend, mee had ingestemd.

Het blijven interessante processen, jammer dat ik er zelf in zit en last van heb.

• BurningSheep
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-12-2024
Verwijderd schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 15:07:
Wanneer je in een conjunctureel periferele omgeving woont (bijvoorbeeld in Limburg, Zeeland, Drenthe of Friesland) dan kan het geen kwaad in een grote stad op kamers te gaan of een studio te huren om zo wel een goede vacature te scoren. Uiteindelijk kun je zo een recessie uitzitten en in de goede tijd weer naar je eigen omgeving terugkeren met een hoger salaris, betere werkervaring, meer opleiding, geen gaten in je CV of zonder onzinnige werkervaring (VMBO/MBO werk ter overbrugging siert het karakter maar is wel een rem op de carriere).

Dat heb ik zelf in de teruggang na de aanslag in NY ook gedaan.
Waarom is het nuttig om een kamer te huren om een goede vacature te scoren? Ik zie de relatie niet helemaal.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

BurningSheep schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 10:04:
[...]

Waarom is het nuttig om een kamer te huren om een goede vacature te scoren? Ik zie de relatie niet helemaal.
Als je geen zin hebt om te reizen bedoelt hij.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• merauder
Marzman schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 10:05:
[...]

Als je geen zin hebt om te reizen bedoelt hij.
Ik kom zelf uit een van de gebieden die PeterVenray noemt.

Je kan natuurlijk ook heen en weer rijden. Als je een beetje doorzet is dat voor tijdelijk redelijk te doen. Voor of na de spits rijden, alternatieve routes zoeken, en het woon-werkverkeer valt erg mee.

Maar dan komt het en waarom ik hem toch gelijk moet geven. In deze tijd is een werkgever niet al te happig op het vergoeden van reiskosten of het aanbieden van een lease-auto. Een werkgever heeft liever personeel uit eigen regio.
Pagina: 1