Systeem bevriest, geen beeld

Pagina: 1
Acties:

• Jurek
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-08-2023
Beste tweakers,

De laatste keer dat ik hier een topic heb aangemaakt was een paar maanden geleden, toen ik voortdurend werd lastig gevallen door BSODs. Uiteindelijk bleek dat dit door het OCen kwam, dus dat heb ik toen teruggedraaid, en alles liep weer vlekkeloos.Totdat ik gisteren weer een nieuw probleem kreeg. Ik was Guild Wars aan het spelen, wat ik dagelijks doe. Normaal heb ik geen problemen, maar opeens viel het geluid uit en gaf mijn monitor aan dat hij geen signaal door kreeg (hij bleek dus volledig te blijven hangen). Ik heb daarna de PC zonder problemen gereboot. Maar na ca. 30 minuten gebeurde het weer. Toen ik daarna weer wilde rebooten, kreeg ik het "geen signaal" bericht al tijdens het booten.

Als het systeen blijft hangen krijg ik verschillende errors op mijn moederbord (ik heb een DFI Lanparty P45 T2RS Plus, die dus errors kan aangeven op het moederbord). Eerst een die zou betekenen dat de GPU defect is, of dat er iets mis is met de bios. Ik heb daarna de CMOS gereset, maar het probleem was niet verholpen. Ik kreeg ook een error dat betekenen dat een onderdeel geen stroom kreeg, of dat de HDD niet compatible zou zijn. En nog diverse andere errors.

Maar omdat het eerste error zou kunnen betekenen dat de GPU defect is, heb ik hier naar gekeken. Normaal heb ik een GeForce 9800 GX2 (nog geen jaar oud) voor mijn hoofd scherm en een 8600 GS voor mijn tweede scherm. Als ik alleen de 8600 GS gebruik, lijken er geen problemen te zijn. Bij de 9800 GX2 krijg ik dus vaak het "geen signaal" bericht. Na een paar keer GPUs te wisselen en testen, merkte ik dat toen ik de CMOS had gereset, de CPU multiplier van 6 naar 9 was gegaan (ook op full load, dus niet door EIST of C1E). Toen ik deze in de bios naar 9 had gezet, leek het probleem opeens opgelost te zijn. Wat mij erg raar leek, omdat het probleem voor het eerst opdook toen ik de CMOS nog niet had gereset, en alles 1-2 maanden perfect werkte. Het bleek ook te mooi om waar te zijn, want na ongeveer een uur gebeurde het weer.

Tot nu toe lijkt het alsof het met alleen de 8600 GS wel goed gaat, maar omdat het de laatste keer bij de 9800 GX2 pas na een uur mis ging, blijft het nog even afwachten.

Omdat het 1-2 maanden goed is gegaan, zonder dat ik de kast open heb gemaakt, dacht ik in eerste instantie aan stof, dus heb ik voor dit alles, de kast zo goed als stof vrij gemaakt, dus ik weet nu bijna zeker dat dit niet het probleem is.

De CPU temperatuur komt niet boven de 40 graden onder load, dus dat lijkt me ook niet het probleem.

Op de momenten dat ik een tijdje in windows kon zijn heb ik FurMark gebruikt om de GPU zo veel mogelijk te belasten, omdat ik dacht dat het misschien aan de voeding zou kunnen liggen, die de GPU niet genoeg stroom gaf onder load, maar dit bleek het ook niet te zijn.

Ik heb zo net ook nog even Memtest proberen te draaien, maar na 10 seconden kreeg ik al weer het "geen signaal" bericht op mijn scherm. Ik ga dit zometeen nog een proberen met alleen de 8600 GS.

Het ligt natuurlijk het meest voor de hand dat de 9800 GX2 niet helemaal goed is. Maar omdat deze geen problemen had om FurMark en diverse games te draaien, lijkt het me raar. Vooral omdat het op volledig willekeurige momenten mis gaat.

Ik ga nu alleen de 8600 GS gebruiken en afwachten, ik weet niet wat ik voor de rest nog kan doen.

Als iemand hier een idee heeft wat ik nog meer zou kunnen doen om het echte probleem te vinden (en hopelijk zelfs op te lossen) hoor ik het graag. :)

Edit:
Als ik alleen de 8600 GS gebruik werkt alles gewoon. Ik heb memtest weer gedraaid, die geeft geen errors. Ik heb helaas geen andere PC om de 9800 GX2 mee te testen, dus ik weet niet zeker of de kaart nu defect is of iets anders... :?

[ Voor 3% gewijzigd door Jurek op 23-05-2009 16:52 ]

Q6600 3.4 Ghz (8*425) @ 1.37v (load) - OCZ Platinum DDR2 @ 1020 Mhz (5:6) @ 2.2v - DFI LP P45-T2RS Plus - TRUE Black CPU Cooler - Nvidia Geforce 9800 GX2 - 600Watt PSU - Antec 900

• Jurek
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-08-2023
Inmiddels weer een dag later... Als ik nu de GX2 wil gebruiken boot de PC helemáál niet meer! Moet ik maar contact opnemen met de verkoper? Ik heb als het goed is nog garantie.

Q6600 3.4 Ghz (8*425) @ 1.37v (load) - OCZ Platinum DDR2 @ 1020 Mhz (5:6) @ 2.2v - DFI LP P45-T2RS Plus - TRUE Black CPU Cooler - Nvidia Geforce 9800 GX2 - 600Watt PSU - Antec 900