Telefoon kapot, vervangend toestel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-03 10:38
Mijn moeder heeft bijna een jaar geleden een toestel gekocht bij een winkel, het gaat om een samsung L310. Na reeds enkele maanden werd het beeldscherm van de telefoon helemaal wit waardoor mijn moeder terug is gegaan naar de winkel. Hij zou gerepareerd worden en binnen 3 weken terug gestuurd worden. Nadat het toestel gerepareerd is, is ditzelfde nog 2 keer gebeurd, waardoor het toestel dus binnen een jaar tijd 3 keer gerepareerd is geworden.

Nu staat het op internet bol van de reacties over dit toestel met dezelfde problemen. Het lijkt dus op een productie/ontwerp fout aan dit toestel.

Nu is er het volgende probleem. De winkel wilt dit toestel wel omruilen (omdat het al 3 keer gerepareerd is), maar dan moet mijn moeder de originele doos van het toestel nog hebben. Aangezien dit al bijna een jaar geleden is heeft mijn moeder de doos niet meer (je gaat toch niet van alles wat je koopt de dozen bewaren?).

Ook heeft de winkelier gezegd dat hij denkt dat bij het nieuwe toestel ook een kans van 50% bestaat dat dezelfde problemen weer optreden 8)7. Waarom ze dit toestel überhaupt dan nog verkopen mag Joost weten..
Mogen ze überhaupt nog wel producten verkopen waar ze van weten dat er iets grondig mis mee is?

En wat kan mijn moeder hier het beste mee doen, om een geheel ander toestel (merk/type) te krijgen aangezien dit gewoon een onbetrouwbaar toestel is. Mogen ze dit weigeren, en mogen ze ook eisen dat de originele doos er nog bij zit? (aankoopsbon/garantiebewijs is natuurlijk wel bewaard, net als de handleiding e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-05 12:58

Naboo

#WINNING!! DUH!

Hebben ze daar niet een tijdje campagne voor gehad, dat je bij dit soort problemen gewoon een nieuw toestel mag "claimen" ook zonder de originele doos......

Je hebt de aankoopbon nog.... doos moet niet zoveel uitmaken. Toen mijn toestel terug ging voor reparatie enzo deden ze daar ook niet moeilijk over (was vodafone winkel) kon toen zonder doos m'n oude toestel inleveren en kreeg gewoon een nieuwe.

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
Ja maar wat als de winkelier daar gewoon niet akkoord mee gaat? Klachtencommissie inschakelen? Hoe lang heb je voor zoiets de tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Hier hoef je niet akkoord mee te gaan. De winkelier kan ongetwijfeld geen garantievoorwaarden overleggen waarin staat dat je de doos moet bewaren. M.a.w. je hebt gewoon recht op een nieuw toestel, kan-ie dat niet leveren, dan heb je recht op je geld terug.
En voor wat die doos betreft: zeg dat-ie de doos van het nieuwe toestel mag houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
Geld terug zal helaas niet kunnen denk ik, aangezien het toestel "gratis" was i.c.m. een abonnement.
Hoe vaak mag een winkel uberhaupt een toestel repareren, ik meen dat je een winkel 3x de kans moet geven om een toestel te repareren en daarna mag omruilen voor een ander exemplaar.
Nogmaals dit willen ze in principe ook wel, maar ze proberen het natuurlijk zo moeilijk mogelijk te maken (service kennen ze blijkbaar niet), door oa. nu weer aan te komen dat de originele doos erbij moet zitten.

Edit:
Even voor de duidelijkheid, ze willen dus wel hetzelfde toestel omruilen (ook zonder doos), maar aangezien de verkoper zelf heeft gezegd dat hij een inschat met een kans van 50% dat er weer hetzelfde probleem optreedt en dat het op internet bol staat van de klachten over dit toestel, wil mijn moeder vanzelfsprekend dit toestel niet meer.

[ Voor 26% gewijzigd door RooT op 23-05-2009 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:18
Ik heb vaak genoeg kapotte produkten naar winkels teruggebracht, en kreeg dan bij het inleveren van een kaal produkt ook gewoon een kaal vervangend produkt. Het kapotte onderdeel ging dan gewoon in de doos van het nieuwe produkt, dat vervolgens retour leverancier ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
Ja maar dat kunnen ze niet doen bij een ander merk/type natuurlijk, aangezien er dan een ander toestel in de doos zit ;)
Maar goed, nog steeds geen reden lijkt me om dat dan maar niet te accepteren. Maar ik wil gewoon even zeker weten of dit gewoon kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-05 13:51
Als het al 3x gerepareerd is, is het duidelijk, dat ze het dus niet goed oplossen.

Zou je gewoon geld terug moeten kunnen vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
Geld terug vragen zal niet lukken aangezien, zoals ik hierboven al ergens zei, het een toestel betreft wat bij een abo zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
je zou recht hebben op een nieuw toestel. dat krijg je ook, is blijkbaar geregeld. Dat is op zichzelf heel goed en netjes.

De inschatting van de verkoper dat het nieuwe toestel ook het euvel zal vertonen is aan de ene kant heel eerlijk, aan de andere kant wil hij graag dat je een ander toestel bij ze aanschaft. Je hebt in elk geval geen recht op een nieuw toestel naar keuze.

Wat je zou kunnen proberen is een ander vervangend toestel met dezelfde functie te vragen. Dat is namelijk wat vodafone zelf doet wanneer ze geen vervangend toestel kunnen leveren (vriend van me had dit met de htc tytn2, hij mocht een toestel uitzoeken met vergelijkbare functies omdat zijn toestel niet meer leverbaar was). Daarmee is niet gezegd dat het "nieuwe" toestel geen defecten kan hebben. Je hebt dan geen jaar garantie op het "nieuwe" toestel, voorzover ik dat begrepen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Lijkt me toch duidelijk dat het hier niet om een deugdelijk product gaat? Jij moet de winkelier in staat stellen om alsnog een deugdelijk product te leveren. Zie consuwijzer over ondeugdelijke producten.

Samengevat: je moet een nieuw toestel krijgen en de winkelier mag zich niet verschuilen achter zijn algemene voorwaarden waar dingen in kunnen staan zoals 'je moet de doos nog hebben' of 'je moet eerst door deze serie brandende hoepels springen en een salto maken voordat je garantie krijgt'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
Vorak schreef op zondag 24 mei 2009 @ 13:09:
Wat je zou kunnen proberen is een ander vervangend toestel met dezelfde functie te vragen.
Dit willen ze dus alleen doen als de doos van het kapotte toestel mee ingeleverd wordt. En dat is dus net de hele issue, mag een winkelier zoiets onbenulligs wel eisen?

Nogmaals hetzelfde toestel wil hij zonder de originele doos wel omruilen, maar omdat hij zelf een grote kans acht dat dit probleem weer optreedt....

Natuurlijk een ander merk/type telefoon kan ook problemen opleveren, maar als je bij voorbaat al weet dat een bepaald toestel veel problemen oplevert, dan is de kans natuurlijk veel groter aanwezig dan wanneer een toestel er niet bekend om staat problemen de geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-04 15:56

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Wanneer is het abonnement bij die telefoon eigenlijk afgelopen? Als je het met vervangende modellen uit kunt zingen tot het einde van het abo en je weet dat netjes af te spreken met je verkoper dan doe je het volgens mij aardig volgens het boekje...

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
als ik het goed begrijp wil hij de "oude" telefoon met een nieuwe doos weer verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-05 17:26
RooT schreef op zondag 24 mei 2009 @ 17:15:
[...]

Dit willen ze dus alleen doen als de doos van het kapotte toestel mee ingeleverd wordt. En dat is dus net de hele issue, mag een winkelier zoiets onbenulligs wel eisen?

Nogmaals hetzelfde toestel wil hij zonder de originele doos wel omruilen, maar omdat hij zelf een grote kans acht dat dit probleem weer optreedt....

Natuurlijk een ander merk/type telefoon kan ook problemen opleveren, maar als je bij voorbaat al weet dat een bepaald toestel veel problemen oplevert, dan is de kans natuurlijk veel groter aanwezig dan wanneer een toestel er niet bekend om staat problemen de geven ;)
Welke verkoper is dit? Want hij heeft de doos nodig om dit gare toestel gewoon weer te verkopen (eventueel na reparatie) :( Zonder doos een ander toestel eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85511

Een fatsoenlijke telecomwinkel ruilt het toestel om voor een gelijkwaardig toestel. De doos heeft hij niet nodig, want het toestel wordt toch uitgeboekt. Neem dus geen genoegen met minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RooT
pacificocean schreef op zondag 24 mei 2009 @ 17:57:
[...]

Welke verkoper is dit? Want hij heeft de doos nodig om dit gare toestel gewoon weer te verkopen (eventueel na reparatie) :( Zonder doos een ander toestel eisen.
Dit zal hoogstwaarschijnlijk ook de reden zijn ja.. het repareren van het toestel en vervolgens weer opnieuw verkopen.

@Darkblue: Het abo loopt nog tot volgend jaar, dus dat is wel mogelijk wat je zegt. Maar je hebt toch iedere keer het gezeur dat (mocht het weer voorkomen) een toestel kapot is, je 3 weken moet wachten op reparatie, nog niet gesproken over de tijd die je kwijt bent om weer naar de stad te gaan etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je alle dozen moet bewaren tijdens de garantie heb je flink wat opslag nodig. Lijkt me een heel slecht argument van de winkel (ok, voor 7 dagen omruilservice die sommige winkels hebben kunnen ze dat eisen, maar niet voor garantiegevallen).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:16

Wildfire

Joy to the world!

Marzman schreef op zondag 24 mei 2009 @ 18:33:
Als je alle dozen moet bewaren tijdens de garantie heb je flink wat opslag nodig. Lijkt me een heel slecht argument van de winkel (ok, voor 7 dagen omruilservice die sommige winkels hebben kunnen ze dat eisen, maar niet voor garantiegevallen).
Volgens mij is er hierover zelfs jurisprudentie: het is onredelijk bezwarend voor consumenten om alle verpakkingsmaterialen te bewaren gedurende de gehele garantietermijn.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49
offtopic:
SG->SF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:02
Met al het respect naar de verkoper, maar het probleem is volgens Samsung opgelost (het is ook erkend). Bij de reparatiebedrijven ligt nu een extra voorraad qua beeldschermen (het probleem zit/zat in het scharnier). Ik geloof dat het per februari/maart officieel erkend en opgelost is (het toestel moet daarvoor natuurlijk wel opgestuurd worden..).

Wellicht dat dit dan een alternatief is als de verkoper voet bij stuk houdt? Dat je hem evt. voor de zekerheid laat controleren of het probleem inderdaad is opgelost (hiervoor zou een belletje/mailtje naar het Samsung reparatiebedrijf voldoende zijn) en dat je hem dan laat opsturen.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:54
Ik kan me voorstellen dat het zuur is bij telefoons, dit omdat vaak het imei nummer ook op de doos staat. In dat geval kan je moeilijk een andere doos erbijdoen omdat je dan een mismatch hebt. Of ze echter kunnen eisen dat je je doos moet bewaren lijkt me sterk...

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-05 12:09

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Sp!tF!re schreef op zondag 24 mei 2009 @ 20:29:
Met al het respect naar de verkoper, maar het probleem is volgens Samsung opgelost (het is ook erkend). Bij de reparatiebedrijven ligt nu een extra voorraad qua beeldschermen (het probleem zit/zat in het scharnier). Ik geloof dat het per februari/maart officieel erkend en opgelost is (het toestel moet daarvoor natuurlijk wel opgestuurd worden..).

Wellicht dat dit dan een alternatief is als de verkoper voet bij stuk houdt? Dat je hem evt. voor de zekerheid laat controleren of het probleem inderdaad is opgelost (hiervoor zou een belletje/mailtje naar het Samsung reparatiebedrijf voldoende zijn) en dat je hem dan laat opsturen.
Ik kan dit inderdaad bevestigen.

De flexcables (die door het scharnier heen gaan) veroorzaken deze problemen. De flexcables die nu (en tot ongeveer een maand of 3 terug) worden uitgeleverd, vertonen deze problemen niet meer.

Mocht de verkoper inderdaad voet bij stuk houden, kan je met je toestel misschien even bij een Samsung Service Point langs gaan, zodat ze het daar (mogelijk binnen 1 dag) kunnen repareren.

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taartvarken
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:27
Heb dit ook een keer gehad bij KPN Business Center, mocht na 3x repareren een ander toestel.
Ik had de doos nog wel en hier vroegen ze ook om, maar ik heb wel een heel ander merk mee mogen nemen.
De prijs moest natuurlijk wel enigszins gelijk zijn. Ik mocht gek genoeg wel de geheugenkaart die bij de telefoon hoorde gewoon houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 339357

Ik weet niet of je er nog wat aan hebt, alleen ik probeer je even wat nuttig advies te geven.

Garantie is een recht wat je hebt. Winkels welke regels hebben mbt garantie, kunnen alleen maar toevoegingen zijn op jouw recht en geen beperkingen.

Winkels kunnen dus geen beperkingen leggen op jouw rechten, indien het toestel defect is. De wet schrijft voor dat jouw product de kwaliteiten en eigenschappen moet bezitten welke voor een normaal gebruik noodzakelijk zijn en dat het produkt tevens aan jouw verwachtingen moet voldoen. Dit laatste is vrij rekbaar, maar het eerste kunnen ze niet omheen.

Aangezien jij al 3 keer eerder je telefoon hebt laten repareren, schiet de winkelier klaarblijkelijk te kort in het nakomen van haar verplichtingen. Je kunt dus nu de overeenkomst ontbinden, dit gaat vrij moeilijk aangezien de overeenkomst met de winkelier en de provider is gesloten. Maar je hebt wel recht op een alternatief toestel van min gelijk niveau. Dit is jouw recht, hier kan een winkelier geen beperkingen of voorwaarden aan stellen.

Wel is het van belang dat je bewijs hebt dat je tel al 3 keer hersteld is, zonder goed resultaat en je moet ze wel in gebreke stellen, dus de winkelier een redelijke tijd geven om zijn fout te herstellen en jouw als nog een goed toestel te leveren.

Doet hij dit niet, dan is 1 simpele dagvaarding genoeg en zoals dat het hier staat, zal elke rechter jou eis toewijzen!

Mvg
Pagina: 1