[Adsl-router] Draad + uitschakelbaar draadloos

Pagina: 1
Acties:

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik zit met het volgende. Thuis heb ik een geheel bedraad netwerk met een oude speedtouch adsl router. Sinds kort heb ik een laptop en daarmee zou ik graag draadloos het internet op willen (zomer, in de tuin zitten enzo). Toch ga ik waarschijnlijk niet zo heel vaak met m'n laptop internetten, dus wil ik het draadloze gedeelte kunnen uitschakelen. (ook i.v.m. straling, veiligheid en stroomkosten.) Ik heb hiervoor 2 opties gevonden:

1. Een adsl router die een knop heeft om het wireless gedeelte uit te schakelen.

De enige die ik tot nu toe gevonden heb is de Fritzbox, maar die vind ik behoorlijk prijzig en daarnaast wil je dat ding eigenlijk niet in je woonkamer hebben. :X Bestaan er nog andere draadloze adsl routers die zo'n knop hebben?

2. Een gewone draadloze router (zonder modem) achter m'n speedtouch hangen en die dan met een stroomschakelaar in/uitschakelen.

Mijn vraag hierbij is: Moet een router altijd aan het lichtnet hangen, om bepaalde instellingen te kunnen onthouden?

Hopelijk heeft iemand antwoord op deze vragen of andere suggesties. :)

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-03 12:53
De meeste routers onthouden gewoon hun instellingen bij een stroom onderbreking. Wel even opletten dat als er ergens een knop "save" staat dat je die ook moet aanklikken omdat het anders slechts in het tijdelijk geheugen zit waardoor een stroom onderbreking wel de instellingen laat vergeten.

Jup geleerd nadat een klant de draadloze uit had geschakeld omdat die die toch niet nodig had 's nachts. Ik had er overheen gekeken en kon de volgende avond nog een keer op bezoek om het nog een keer in te stellen.

[ Voor 0% gewijzigd door nsa1984 op 23-05-2009 12:44 . Reden: spelfout ]

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Verwijderd

Je kan makkelijk een AP achter een schakelaar zetten (stroom doos met een oranje knop). Let wel, dat het vaak een minuut of langer kan duren voordat een AP echt klaar is. Hij moet ook "booten" net als een PC. Er zijn wel snelle AP's, en langzame.

Als dat niets uitmaakt, dan kan je een Linksys nemen. Bv. WAP54G. Maar ook andere merken zijn te gebruiken.

• DamageInc.
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-02 23:35
Ehm... straling?... Hoe bedoel je?...

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties. Ik geloof dat de Fritzbox de enige router is met een wireless aan/uit knop. Dus ik denk dat dat niet de oplossing wordt, hoewel ik graag m'n Speedtouch had vervangen, aangezien deze al behoorlijk oud is.

Waarschijnlijk wordt het dan een Sitecom WL-130. Wat me wel opvalt is dat access points over het algemeen duurder zijn dan routers, terwijl routers meer functionaliteit hebben. Maar wat ik begrijp uit andere topics is het niet verstandig om 2 routers achter elkaar te zetten.

@DamageInc.: Ja, het is ook niet straling, daar heb je gelijk in. Het gaat me meer om de stroomkosten.

[ Voor 9% gewijzigd door VantageR op 24-05-2009 14:52 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

2 Routers achter elkaar is inderdaad niet handig nee. Maar bij elke router, kan je het router gedeelte uitzetten.

Je kan dus een 2de router kopen. Daar zet je DHCP uit, en je sluit de ze via de LAN-poorten op elkaar aan (2de router niet de WAN-poort dus), en klaar ben je.

Ey!! Macarena \o/

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 10:46
Alleen denk ik dat de stroombesparing die je haalt met wifi uitzetten dermate weinig is dat t niet opschiet. Als het al 1W in verbruik scheelt, bespaar je wel 8kWh per jaar (=2 eur). De meerprijs van een ding wat die optie heeft betekend al snel 5+ jaar terugverdientijd

En al helemaal als je een los AP koopt, wat in de tijd dat je m aan hebt, meer verbruikt dan wifi in een all-in-one ding wat continue aanstaat (denk ook aan rendementsverliezen in adaptors), en daar komt de aanschafprijs nog bij.

• DamageInc.
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-02 23:35
VantageR schreef op zondag 24 mei 2009 @ 14:51:
@DamageInc.: Ja, het is ook niet straling, daar heb je gelijk in. Het gaat me meer om de stroomkosten.
Oh, ik dacht al, dalijk kun je WiFi/draadloos-gebruikers herkennen aan kaalheid. :P
Pagina: 1