Waarvoor is de kilometerstand eigenlijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Topicstarter
Natuurlijk snap ik wel waarvoor de kilometerstand is: om het aantal kilometers te kunnen weergeven. Maar ik vraag me af of dat voor de motor is, voor het rijdende gedeelte of voor de auto als geheel? Een kennis van mij had het er laatst over dat hij een andere motor in z'n auto ging zetten (gewoon een zelfde blok, maar met minder kilometers). Ik vroeg me toen af wat er gebeurt met de kilometerstand? Wordt die teruggedraaid naar het aantal kilometer die de nieuwe motor gelopen heeft of blijft hij gewoon staan?

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

inprincipe voor de hele auto natuurlijk alleen het lijkt mij dat je die verdraaid naar de waarde die bij de motor hoort omdat bijna al het voorgeschreven onderhoud om de X kilometer voor de motor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Jojk schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 11:34:
Natuurlijk snap ik wel waarvoor de kilometerstand is: om het aantal kilometers te kunnen weergeven. Maar ik vraag me af of dat voor de motor is, voor het rijdende gedeelte of voor de auto als geheel? Een kennis van mij had het er laatst over dat hij een andere motor in z'n auto ging zetten (gewoon een zelfde blok, maar met minder kilometers). Ik vroeg me toen af wat er gebeurt met de kilometerstand? Wordt die teruggedraaid naar het aantal kilometer die de nieuwe motor gelopen heeft of blijft hij gewoon staan?
moet ie zelf weten, is geen regel voor AFAIK.
is niet gekoppeld aan de motor ofzo, of aan wat dan ook. Alles is te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij blijft hij gewoon staan. Anders kun je nooit zien hoveel km de auto in totaal gereden heeft. De motor is natuurlijk niet het enige wat slijt. Je zou wel een schatting kunnen maken hoeveel km er met de nieuwe motor is gereden.

Edit:
De motor van de auto van me ouders is laatst vervangen en hierbij is de km stand niet terug gezet.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 23-05-2009 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je alleen de motor vervangt blijft de kilometerstand gewoon staan. Er zullen vast wel mensen zijn die het hebben aangepast aan hun motor, maar dat is een persoonlijke keuze. Ik geloof dat het binnenkort verboden wordt met kilometerstanden te rommelen dus dan doet je vraag er niet eens meer toe want dan mag je het niet meer aanpassen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Topicstarter
Marzman schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 11:38:
Als je alleen de motor vervangt blijft de kilometerstand gewoon staan. Er zullen vast wel mensen zijn die het hebben aangepast aan hun motor, maar dat is een persoonlijke keuze. Ik geloof dat het binnenkort verboden wordt met kilometerstanden te rommelen dus dan doet je vraag er niet eens meer toe want dan mag je het niet meer aanpassen.
Maar de belangrijkste reden voor een correcte kilometerstand is toch om te kunnen zien hoe lang de motor nog mee zou kunnen? Remblokken en schijven kun je wel zonder veel ingrijpende handelingen bekijken op kwaliteit, maar bij een motor is dat gelijk een stuk lastiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-08 19:49

scorpie

Supra Addict

Er zijn ook mensen die alle km standen bijhouden. Motor vervangen @ xx.xxx, was geen nieuwe motor, maar deze had xx.xxx op de teller. Nieuwe versnellingsbak @ xx.xxx, etc.
Alleen doet niet iedereen dit en vaak alleen de autoliefhebbers / hobbyisten zodat de waarde van de auto beter te schatten is.

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-08 21:40

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Nieuwere auto's slaan de kilometerstand volgens mij in de geheugens van meerdere ecu's op. Als je alleen de motor met ecu zou vervangen krijg je een mismatch in kilometerstanden die via diagnoseapparatuur opgemerkt kan worden of ervoor zorgt dat het hele zaakje niet met elkaar wil samenwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het kan ook andersom: dat je de kilometerteller vervangt. Die wil je ook terugzetten.

Zelf vind ik de stand van de motor logischer. Bij een nieuwe motor dus terugzetten naar de stand van de nieuwe motor. De motor is datgene waar je van wilt weten hoeveel km er op zitten. Bij de rest is het toch meer de leeftijd.

Dat het in de toekomst niet meer zou mogen vind ik dan ook belachelijk. Duidelijk een voorbeeld van hoe een gemis in handhaving met betrekking tot het bewijzen van oplichting opgelost wordt 'opgelost'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Roenie schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 15:19:
De motor is datgene waar je van wilt weten hoeveel km er op zitten. Bij de rest is het toch meer de leeftijd.
Mja, een 20 jaar oude auto met slecht 15k op de teller is waarschijnlijk compleet rot van het stilstaan, een jaar oude auto met 250k op de teller is waarschijnlijk al grotendeels versleten. Het blijft een combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
scorpie schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 11:43:
Er zijn ook mensen die alle km standen bijhouden. Motor vervangen @ xx.xxx, was geen nieuwe motor, maar deze had xx.xxx op de teller. Nieuwe versnellingsbak @ xx.xxx, etc.
Normaliter wordt dergelijke informatie vermeld door het bedrijf welke de motor vervangt, tenzij je zelf de motor vervangt of het laat doen door één of andere beunhaas. Hetzelfde geldt voor andere onderdelen. Op de bon staat altijd de kilometerstand.

Dus: "motor met km-stand xx.xxx gemonteerd bij km-stand van de auto van xx.xxx".

Je weet dan alles wat je zou willen weten. Zodra je de km-stand aan gaat passen bij een motorwissel dan mis je informatie.

[ Voor 6% gewijzigd door argro op 23-05-2009 16:03 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 19:07
Als ik even naar mijn vorige auto kijk, een Golf III 1.9D met 414K op de teller, destijds gekocht met 306K op de teller. In die 108K die ik ermee gereden heb is er vanalles en nog wat aan de auto vervangen, maar aan de motor is eigenlijk nooit meer dan de olie en filters onderhouden. De koppakking was lek, waardoor dat ding 1 liter koelvloeistof op 15000km nam en verder geen extra olie nodig had. Ik heb die koppakking nooit vervangen, blijkbaar was ie niet lek genoeg, of vond deze motor zo nu en dan een slokje water niet erg.
Als ik nu weer voor een Golf III zou gaan, zou die hele kilometerstand me qua motor niks zeggen. Ik kijk dan naar het jaartal, de kilometerstand en het onderhoud aan diverse onderdelen zoals koppeling en remmen bij welke kilometerstanden. Ik koop liever een Golf III uit 1997 met 400K op de teller waarbij bij 350K een heleboel (dure) dingen vervangen zijn, dan een Golf III uit 1995 met 120K op de teller. Die motor blijft wel draaien, het gaat gewoon om de rest van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:09

Destruction

(ex-)Automonteur

Roenie schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 15:19:
Dat het in de toekomst niet meer zou mogen vind ik dan ook belachelijk. Duidelijk een voorbeeld van hoe een gemis in handhaving met betrekking tot het bewijzen van oplichting opgelost wordt 'opgelost'.
Weet je hoeveel autohandelaren de kmstanden van auto's terugzetten, met als enig doel meer geld vangen? Dat word dus nu aangepakt. Alleen erkende bedrijven mogen dan nog aan tellers knutselen..

Verder zie ik niet in waarom je uberhaubt iets aan je kmstand zou willen veranderen.

Verder ben ik het eens met _JGC_, liever een auto van 5jaar oud met 300k op de teller, dan een auto van 10 jaar met 100k op de klok.. Die eerste zal waarschijnlijk niet 80% van zn ritjes in de bbk gehad hebben :)

[ Voor 15% gewijzigd door Destruction op 23-05-2009 17:01 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Bij de Golf III is het verschil tussen 1995 en 1997 het verschil tussen pisbakstaal en fatsoenlijk behandeld staal dat niet snel gaat roesten ;)
Ik heb liever een auto met 350K op de teller die net allerlei onderhoud heeft gehad, dan een auto met minder kilometers waarbij ik dat onderhoud straks allemaal zelf mag gaan doen. De motor blijft bij beide auto's in elk geval gewoon doorgaan, of dat ding nou 120K of 350K gereden heeft doet er bij dat type auto niet toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Destruction schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 16:59:

Weet je hoeveel autohandelaren de kmstanden van auto's terugzetten, met als enig doel meer geld vangen? Dat word dus nu aangepakt. Alleen erkende bedrijven mogen dan nog aan tellers knutselen..

Verder zie ik niet in waarom je uberhaubt iets aan je kmstand zou willen veranderen...
Dan zou ik de TS nog maar eens lezen, daar staat alvast een reden in ;)

En al waren er geen redenen: het is toch mijn kilometerteller?

Laten we wel zijn, het terugzetten op zich is nog niets illegaals. Pas als je de auto verkoopt als zijnde eentje met minder kilometers dan ben je verkeerd bezig. Dat justitie en de politie niet in staat is om dit aan te pakken is een tweede. Een 'algeheel' verbod wordt dan ook ingevoerd. Daar komt bij dat het zeer de vraag is hoe je dit dan weer moet handhaven. Net alsof een malafide handelaar zich hier iets van aan trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-08 10:22
In Belgie heb je de CarPass. Elke keer je naar de keuring (apk) gaat wordt de kilometerstand genoteerd in een centrale database. Als je een auto koopt, kan je aan de verkoper vragen dat hij een CarPass gaat kopen waarop de 'history' van de kilometerstand van de auto opstaat.Nu wordt de km-stand ook doorgegeven elke keer je naar de garage gaat als ik me niet vergist.
Het is redelijk veilig als systeem op een paar uitzonderingen na: import, terugdraaien tussen elke apk en het rijden met een niet aangesloten snelheidsmeter.

Persoonlijk vind ik de km stand van de wagen zelf meer zegt dan dat van de motor. Een motor met 300k kan in betere staat zijn als een motor met 80k. Op een paar externe zaken kan je dat onmogelijk zien.
De staat van het chasis, remerij, ophanging... kan je allemaal visueel inspecteren zonder al teveel problemen. Je kan moeilijk het hele blok uit elkaar halen als je een auto gaat kopen. Dus in die zin is de km stand een indicator voor de staat van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15:09

Destruction

(ex-)Automonteur

Hier heb je ook Nationale Auto Pas.

Sowieso vreemd dat tellers terugdraaien nog mogelijk is zonder dat dit meteen opgemerkt word. Als je een auto afmeld voor APK moet je nml. ook een kilometerstand invoeren. Een extra scriptje/whatever dat in de RDW database checkt of de kmstand waarop jij hem afmeld niet lager is dan waarmee hij vorig jaar is afgemeld, en een melding geeft als dat wel zo is, lijkt mij een prima oplossing.

Een auto met teruggedraaide Kmstand kan dan dus alleen bij de RDW gekeurd worden, na een verklaring voor de teruggedraaide teller.

@Roenie: Er staat een reden in de TS idd, maar dan nog: Kmstand hoort bij de auto. Bij verkoop zeg je dan gewoon kmstand xx.xxx, motor is vervangen en heeft de kmstand xx.xxx :)

En nee, het is de kmteller van je auto. Niet van jou :P

[ Voor 39% gewijzigd door Destruction op 23-05-2009 21:03 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Mja, stel jij rijdt elk jaar 60.000km, en je draait de teller elk jaar voor de APK met 30.000km terug. De beurtjes zet je selectief in het onderhoudsboekje, niemand die het opmerkt. Enige waar je vragen over krijgt is waarom rem- en frictiedelen al binnen zoveel kilometer versleten zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:21

JT

VETAK y0

Er is nog wel meer dat slijt aan je auto zoals remklauwen, aandrijfassen, roest voor een wat oudere auto, gasveren enzovoort. Dus km stand is van belang voor de hele auto.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:22

rapture

Zelfs daar netwerken?

Structurele integriteit van het voertuig? Elke kilometer dat je rijdt laat de chassis, carrosserie,... verslijten. Elk onderdeel heeft een bepaalde hoeveelheid kilometers of diensturen levensduur. Daarop heb je variatie.

Door netjes bij te houden wat bij welke kilometer stand vervangen is, kan je beter inschatten wat de staat van het voertuig en de verwachte kosten in een maand, een kwartaal, een semester en een jaar.

Voor een auto is het niet zo kritisch, in de luchtvaart let men erop.
Afbeeldingslocatie: http://www.fas.org/nuke/guide/usa/bomber/b-52_files/life-b52.jpg

Op het einde van de rit heb je een "hull" ("omhulsel", "geraamte",...) vol gaten, haarscheurtjes, roest,... en de andere onderdelen vallen bijna eraf.

[ Voor 11% gewijzigd door rapture op 23-05-2009 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om echt goed te zijn zou je met een motor met het aantal uren moeten werken dat hij draait. De rest met de kilometerstand. Banden, remmen, vering, enzo verslijten nu eenmaal niet als je stilstaat. Maar een draaiende motor wel, ook al staat de wagen stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-08 13:16

DaWaN

'r you wicked ??

Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 23:03:
Om echt goed te zijn zou je met een motor met het aantal uren moeten werken dat hij draait. De rest met de kilometerstand. Banden, remmen, vering, enzo verslijten nu eenmaal niet als je stilstaat. Maar een draaiende motor wel, ook al staat de wagen stil.
Nou dat is niet geheel waar hoor.
Laten we wat voorbeelden nemen:
-Veren staan onder constante druk, die worden er niet beter op van stilstaan
-Bij het stilstaan in bvb een garage warmt de auto op, koelt hij weer af, veranderd de luchtvochtigheid, moet jij eens kijken of rubber dat fijn vind.

Swieso slijt er meer aan een auto dan de obvius dingen die bij een grote beurt wordt vervangen
Wat dacht je van:
-Rubbers van de ophanging (garage gaat die echt niet zomaar vervangen, is een *$*(@*%$() werk
-Stuurhuis en ander stuurgerelateerde zaken, sommige oude auto's hebben speling op het stuur dat wil je niet weten :X

Over het algemeen kun je nemen dat de ouderdom + kilometerstand toch een redelijk goede indicatie zijn voor in wat voor staat een auto is (mits er niet met de kmstand gerommelt is). Mijn auto heeft 184d km op de teller, blokje heeft er maar 125d km opzitten, maar de rest van het chassis is toch echt in de staat van de 184d km...

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Laatst online: 13:28

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Ik heb een tijdje met een MAN-vrachtwagen gereden, die had twee "tellers", één voor de km en een voor "krukas omwentelingen"

Dat zegt meer over de slijtage van de motor dan alleen die km-teller. De km teller is een aardige indicatie over hoeveel de aandrijflijn al achter de rug heeft. Niet meer dan dat.

De voorspellende waarde zou ik "iets groter dan niets" willen noemen. Eigenlijk dus net als iedereen hierboven. Wat ik heb gezien kun je trouwens de bestuurdersstoel beter gebruiken voor het meten van de "slijtage" van de auto dan de km-teller. ;)

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
APClll schreef op zondag 24 mei 2009 @ 00:31:
Ik heb een tijdje met een MAN-vrachtwagen gereden, die had twee "tellers", één voor de km en een voor "krukas omwentelingen"

Dat zegt meer over de slijtage van de motor dan alleen die km-teller. De km teller is een aardige indicatie over hoeveel de aandrijflijn al achter de rug heeft. Niet meer dan dat.

De voorspellende waarde zou ik "iets groter dan niets" willen noemen. Eigenlijk dus net als iedereen hierboven. Wat ik heb gezien kun je trouwens de bestuurdersstoel beter gebruiken voor het meten van de "slijtage" van de auto dan de km-teller. ;)
die krukasomwentelingen... past dat wel op je dashboard?

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Topicstarter
APClll schreef op zondag 24 mei 2009 @ 00:31:
Vrachtwagens hebben inderdaad soms een teller voor het aantal uur dat de motor gewerkt heeft, maar voor het aantal krukasomwentelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Laatst online: 13:28

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Jojk schreef op zondag 24 mei 2009 @ 20:05:
[...]

Vrachtwagens hebben inderdaad soms een teller voor het aantal uur dat de motor gewerkt heeft, maar voor het aantal krukasomwentelingen?
Nee, dat was geen bedrijfsuren teller. Twee gescheiden cijfer-telwerken, onder de toerenteller een krukas-omwentelingen-teller (x 1000) en onder de snelheidsmeter (tachograaf) de km-teller.

MAN 26.362 Unterflur, met de F90 cabine (dagcabine met topsleeper)

Het enige plaatje wat ik van dat model dashboard kan vinden is deze:Afbeeldingslocatie: http://www.lorrydrivertraining.co.uk/MAN%20controls1.jpg
Daar zie je onder de snelheidsmeter een soort zwart half maantje met cijfertelwerk. Idem onder de toerenteller, echter is er in dit geval geen tellerwerk geplaatst.

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Pagina: 1