Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De Back button in Firefox en IE is niet goed geïmplementeerd

Pagina: 1
Acties:

• SAICRJMPM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:14
Ik irriteer met eraan dat als ik op de Back knop druk (in Firefox of IE) de browser steeds opnieuw de vorige pagina gaat laden vanaf het Internet, ook al was je er 10 seconde terug nog. Er zit geen intelligentie in de browser om hem vanuit de cache te tonen. Waarom werkt het default niet zo dat als je op Back drukt hij je de vorige pagina vanuit de cache toont? Veel betere response krijg je zo. Nu moet je soms even wachten eer je de vorige pagina weer voor je neus hebt. Is dit in te stellen?

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Volgens mij ligt dat toch echt aan de pagina/website die je bezoekt: heel veel pagina's worden tegenwoordig dynamisch gegenereerd en krijgen dan HTTP headers mee die caching tegen moeten gaan. De browser luistert daar naar en haalt de pagina steeds opnieuw op. Statische HTML komt wel degelijk uit de browsercache in mijn ervaring.

De frontpage van Tweakers.net komt bijvoorbeeld binnen met de volgende headers:
code:
1
2
Cache-Control: no-cache, must-revalidate, pre-check=0, post-check=0, max-age=0
Pragma: no-cache

Het moge duidelijk zijn dat de maker van deze pagina niet wil dat de browser deze uit z'n eigen cache gaat ophalen.

[ Voor 43% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 23-05-2009 09:22 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 31-10 23:01
Opera doet precies wat je wilt..

• SAICRJMPM
Herko_ter_Horst schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 09:11:
Volgens mij ligt dat toch echt aan de pagina/website die je bezoekt: heel veel pagina's worden tegenwoordig dynamisch gegenereerd en krijgen dan HTTP headers mee die caching tegen moeten gaan. De browser luistert daar naar en haalt de pagina steeds opnieuw op. Statische HTML komt wel degelijk uit de browsercache in mijn ervaring.

De frontpage van Tweakers.net komt bijvoorbeeld binnen met de volgende headers:
code:
1
2
Cache-Control: no-cache, must-revalidate, pre-check=0, post-check=0, max-age=0
Pragma: no-cache

Het moge duidelijk zijn dat de maker van deze pagina niet wil dat de browser deze uit z'n eigen cache gaat ophalen.
Bedankt. Toch zou het handig zijn als je dit kunt instellen in een browser. Stel ik ben op een website, klik op een link en wil meteen terug want verkeerde link aangeklikt, dan zou het fijn zijn dat je meteen, zonder wachten, de vorige pagina weer voor je hebt en op een andere link kunt klikken.

Dus als ik Firefox programmeur was zou ik een optie toevoegen als "Haal vorige pagina uit cache als ik binnen x seconden/minuten op de Back toets druk, ook al geeft pagina aan dat hij liever heeft dat je hem opnieuw ophaalt".

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:05

Reinier

\o/

Firefox is open source, dus als je Firefox programmeur wilt zijn, dan houdt niemand je tegen ;)

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Tsja, ik ben het op zich voor sommige gevallen wel met je eens, maar het afwijken van wat het protocol voorschrijft brengt weer z'n eigen problemen met zich mee (browser wars, incompatibiliteit => meer testwerk nodig, etc.). Die wegen m.i. niet op tegen het beetje extra gemak voor de gebruiker in sommige gevallen.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• SAICRJMPM
Reinier schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 09:35:
Firefox is open source, dus als je Firefox programmeur wilt zijn, dan houdt niemand je tegen ;)
Ik ben bang dat dat te hoog gegrepen voor me is :)

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
je kan ook je eigen proxy ertussen zetten zo pivoxy waarmee je die header kunt aanpassen.
(je kan dan elke 'no-cache' en 'pragma'-header aanpassen naar bv: max-age:1)

en ja, 't is niet de browser die moeilijk doet maar de designer/dev'er van de pagina waarop je dat probleem hebt.
(dus je rant richting IE en FF is eigenlijk volledig misplaatst)
Ga je daar even je rant heen moeten plaatsen, of zoals ik aangaf via een proxy (en wat user-rules) die regels zelf aanpassen...

offtopic:
je kan met pivoxy bv ook reclame filteren, javascript uitschakelen, pop-ups voorkomen, ... zonder afh. te zijn van browser of add-ons (enkel even lokale proxy instellen). Je moet wel met reg-ex'en dat even moeten instellen - default zijn veel ads al geblokkeerd. pivoxy: via google/sourceforge

Dit lijkt misschien wat reclame voor pivoxy (of nieuwere varianten die ook open-source zijn), maar ik gebruik die ook om op sommige site's te filteren of zelfs wat aan te passen (hidden, moven, ...) en heb er dus redelijk goede ervaring mee

edit: ik ben er idd wat laat mee, en je kan natuurlijk altijd eens proberen zulke optie erin te krijgen door het op de juiste plaatsen proberen voor te stellen en wat volk achter je te krijgen eh ;)
tot dan is mijn uitleg hierboven ev. een werkbare oplossing of 'omzeiling van het probleem'.

[ Voor 25% gewijzigd door soulrider op 23-05-2009 10:13 ]

• SAICRJMPM
soulrider schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 09:50:

en ja, 't is niet de browser die moeilijk doet maar de designer/dev'er van de pagina waarop je dat probleem hebt.
Het is me door de antwoorden inderdaad duidelijk geworden dat het niet aan de browsers ligt. (Al hadden ze uit het oogpunt van gebruiksgemak misschien wel die optie waar ik het over had kunnen toevoegen.)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik denk niet dat je die optie per ongeluk aan wil hebben staan als je bijvoorbeeld aan het telebankieren bent of met online beleggen :)
Dat zal dan ook één van de belangrijke redenen zijn om het niet te doen, want een schadeclaim vanwege een dubbel geboekte miljoenenorder door onhandige backbuttons ziet niemand graag.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• digital-IMEI
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-11 20:18
alt-92 schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 11:53:
Ik denk niet dat je die optie per ongeluk aan wil hebben staan als je bijvoorbeeld aan het telebankieren bent of met online beleggen :)
Dat zal dan ook één van de belangrijke redenen zijn om het niet te doen, want een schadeclaim vanwege een dubbel geboekte miljoenenorder door onhandige backbuttons ziet niemand graag.
In zo`n geval kun je heel makellijke uitzonderingen maken in geval van HTTPS. Overigens wordt er wel iets gechached maar naar de TS zijn mening niet genoeg (afbeeldingen en dergelijke voor zover ik weet wel gewoon)

Voor zover ik weet wordt onder HTTPS totaal niets gechached maar ik kan me daarin vergissen, iemand die dit zeker weet?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

het is een optie die default uit staat in IE in ieder geval. Weer met het oog op information disclosure.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1