Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 11:35
Ik heb een foto die genomen is in de verhouding 2:3 ( 2432 x 3648 pixels) en die wil ik afdrukken op 10x15. Ik gebruik daarvoor Canon's Photo Paper Plus Glossy II.

Zowel in het bij de printer meegeleverde camera solution als in photoshop, krijg ik bij een afdruk zonder witte randen toch een foto die afwijkt van mijn oorspronkelijke afbeelding. Er is een minimaal stukje aan de bovenkant weggesneden. Ik begrijp daar niets van. Als ik de foto in photoshop open en bijsnijden kies met een formaat 10x15, dan beslaat het kader de gehele foto. Er hoeft dan dus niets te worden bijgesneden.

Als ik vervolgens afdrukken kies in photoshop en kies voor afdrukken zonder marges, dan krijg ik de volgende melding:

U hebt afdrukken zonder marges geselecteerd. Het af te drukken document wordt vergroot, waardoor het enigszins van het papier af loopt. De afdrukkwaliteit kan afnemen of het papier kan aan de onder- en bovenkant vlekken hebben, afhankelijk van het type medium dat wordt gebruikt.

Dit biedt dus kennelijk een verklaring, maar snappen doe ik het geenszins. Bovendien kan ik ook geen invloed uitoefenen op het gedeelte dat dus van het papier afloopt.

Weet iemand raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 03-10 12:53

Nic

Vrij

De toleranties van de papierloop in een printer zijn relatief best groot: het papier kan best een of twee mm verschillend liggen. Omdat bij aflopend printen (= 'tot de rand') het veel hinderlijker is als er een dun wit randje ontstaat daardoor, dan dat er een stukje beeld wegvalt, wordt er dus geprint met een beetje overlap. Bij mijn Epson kan ik wel kiezen of dat klein of groot moet zijn.
Wat je kunt doen is de foto ietsje ruimer opmaken, zodat het uiteindelijke beeld precies is wat je wilt hebben.
Wen er maar aan: dat geldt bij alles dat je op papier wilt krijgen. Ook drukkers hebben een paar millimeter overlap nodig, om toleranties in de papierloop en bij het snijden op te vangen. :-)

Edit: als je je perse geen overlap kunt permitteren, dan is de enige mogelijkheid om de foto niet-aflopend te printen. Dus: met witte rand en dus een ietsje kleiner beeld, of op een vel papier dat groter is en dan later de foto snijden tot 10x15.

[ Voor 15% gewijzigd door Nic op 23-05-2009 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 13:28
Welke printer gebruik je? Om randloos te kunnen printen, vergroot de driver het beeld iets en print enkele (2 of zo) millimeters langs het papier heen om geen witte randen te krijgen. Bij Canon zat er onder het papier en de printkoppen een schuimrubberen strip die het inkt opvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 11:35
dsltv schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 09:36:
Bij mijn Epson kan ik wel kiezen of dat klein of groot moet zijn.
Wat je kunt doen is de foto ietsje ruimer opmaken, zodat het uiteindelijke beeld precies is wat je wilt hebben.
Wen er maar aan: dat geldt bij alles dat je op papier wilt krijgen. Ook drukkers hebben een paar millimeter overlap nodig, om toleranties in de papierloop en bij het snijden op te vangen. :-)
Dit is al fijn om te weten. _/-\o_ Dat het niets met mijn printer of met mijn instellingen te maken heeft. Ik neem de composities voortaan iets ruimer, zodat het "probleem" niet zo groot meer is.