Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackTIE
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-09 10:01
Op de redactie van Tweakers is het plan opgevat om de BBG (Best Buy Guide), zoals die elke maand voor pc-systemen in elkaar wordt gesleuteld, in gewijzigde vorm ook te gebruiken als format voor compactcamera's.

De gedachte erachter is dat aan de hand van een aantal criteria een selectie wordt gemaakt uit een lijstje van compactcamera's. Van deze selectie (vijf modellen om het overzichtelijk te houden) wordt een artikel gemaakt waarbij een bespreking van de camera's aan de hand van features wordt aangevuld met meningen van gebruikers. Ook de conclusie zal sterk afhangen van gebruikerservaringen.

De eerste compactcamera-BBG zal zich richten op het goedkopere segment van maximaal 150 euro. Omdat we mechanische beeldstabilisatie een zeer belangrijke feature vinden, stellen we dat als extra eis. Daarbij viel een groot gedeelte van de camera's alvast af.

We hebben het volgende modellen geselecteerd en het is de bedoeling om deze terug te brengen naar vijf camera's:
- Canon Ixus 80 IS
- Canon Powershot A1000 IS
- Fuji FinePix F60fd
- Samsung PL60
- Panasonic Lumix DMC-FS6
- Casio Exilim EX-Z250
- Kodak EasyShare 1085 IS
- Olympus FE-370

We zijn vooral benieuwd hoe deze camera's in jullie ogen scoren op het gebied van bedieningsgemak (logisch menu, knoppen goed bereikbaar, e.d., houdt de camera prettig vast?), snelheid (van bijvoorbeeld in- en uitzoomen, en het updaten van de lcd bij het 'pannen'), vormgeving (het oog wil ook wat) en de kwaliteit van de foto's. Een mening over een van deze deelgebieden is ook mogelijk.

Meningen kunnen in dit draadje worden geplaatst, ze kunnen direct aan mij gestuurd worden via DM of de beoordeling kan worden gegeven in PriceWatch bij het betreffende product.

Bij voorbaat dank,

Pieter.

ps. indien de camera-BBG vervolg krijgt, zou ik de tweede editie wijden aan superzooms. Suggesties daarvoor zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik lees dat de lijst niet meer open staat voor discussie, maar ik vind dat dit wel een heel hoog consumentenbond gehalte heeft. Het meerendeel van de camera's op de lijst is volgens mijn info uitlopend. Dat maakt de houdbaarheid van de test zeer beperkt. Dit geldt iig voor de ixus 80, A1000, F60fd en Z250.

Mijn advies is om de importeurs te contacteren en te vragen naar de huidige leverbare modellen.

De FS6 moet je iig meenemen.

Voor de ultrazooms:
Panasonic TZ7 & FZ28 (hoewel de laatste misschien uitlopend is), Canon SX200/ SX10 en de nieuwe Sony DSC-H modellen. De rest opvullen met Fuji, Olympus en evt Casio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-09 21:36
Het probleem is de beste cameras in dat budget nu net de uitlopende modellen zijn. Die zijn kwalitatief zeer okee, maar omdat er een nieuwer model is, worden ze afgeprijsd. Je kan imho beter een oud highend model kopen dan een nieuw lowend imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackTIE
Ik ben bij de keuze voor de camera's uitgegaan van camera's die een goede prijs/kwaliteit bieden en met als extra eis de mechanische beeldstabilisatie. Het resultaat is een lijstje van iets oudere typen. Deze worden als het goed is bij een aantal zaken nog gewoon verkocht, ondanks dat er nieuwe modellen zijn geintroduceerd.

Iemand in het bezit van een van deze compactcamera's die er zijn mening over kwijt wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blackTIE schreef op zondag 24 mei 2009 @ 22:49:
Ik ben bij de keuze voor de camera's uitgegaan van camera's die een goede prijs/kwaliteit bieden en met als extra eis de mechanische beeldstabilisatie. Het resultaat is een lijstje van iets oudere typen. Deze worden als het goed is bij een aantal zaken nog gewoon verkocht, ondanks dat er nieuwe modellen zijn geintroduceerd.

Iemand in het bezig van een deze compactcamera's en er zijn mening over kwijt wil?
Sorry, wat bedoel je met die laatste zin?

Ik kan je melden dat de gewone retail in ieder geval de genoemde Canons en Fuji al geruime tijd niet meer verkopen. Ik denk dat het handig is om hier iets meer onderzoek naar te doen, voordat deze modellen worden meegenomen. Dit commentaar geef ik puur voor de houdbaarheid van je review (en daarnaast om straks in de winkel hordes tweakers teleur te moeten stellen die voor camera x komen die volgens Tweakers toch echt leverbaar is..... en mij verwijten dat mijn kennis ondergeschikt is en ik beter ander werk kan zoeken :P )
Mocht je deze modellen onverhoopt toch allemaal willen testen, zet er dan alsjeblieft de overweging bij deze selectie bij, met als kanttekening dat sommige modellen wellicht slecht leverbaar zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-09 21:36
Ik was laatst in de mediamarkt en de ixus 80is hadden ze inderdaad al niet meer. De fuji f60 nog wel. De rest heb ik niet naar gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-09 17:49

aap

Als je dit wilt aanpakken a la BBG zoals die in het CSL forum besproken worden, dan zou je m.i. net zoals daar moeten uitgaan van "requirements", dus voor welke toepassing zoeken we een camera en in welke context zal hij gebruikt worden? Dan kan je vanuit daar redeneren welke camera's geschikte kandidaten zijn.

Nu wordt ongeveer het omgekeerde gepoogd: zet een aantal camera's van ongeveer dezelfde prijs bij elkaar en dan volgt er een welles-nietes discussie over welke de beste is, waarbij iedereen andere criteria gaat hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackTIE
Ik ga mijn huiswerk weer even overnieuw doen.

De grens van 150 euro was zowieso erg krap gekozen, dus dat wordt opgerekt naar 250 euro.

In ieder geval bedankt voor de feedback.

[ Voor 13% gewijzigd door blackTIE op 05-06-2009 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou kiezen voor een budget van 200 euro. Nog verder oprekken betekent dat je bijna alle compactcamera's mee kunt nemen. Zeer veel modellen vallen namelijk onder de 250 euro. Hierover schreef ik eerder: Verwijderd in "Fotografie feedback topic v2.0"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:10

timovd

Voorsprong door techniek

Deze cams hebben volgens mij een beperkte zoom (3x; groothoek begint ook vrij hoog). Er zijn volgens mij ook genoeg modellen van <150 die 4x (panasonic) en 5x (Fuji, ...?) hebben. Kunnen deze modellen ook meegenomen worden in de test?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 22:13

Zoefff

❤ 

blackTIE schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 10:58:
Ik ga mijn huiswerk weer even overnieuw doen.

De grens van 150 euro was zowieso erg krap gekozen, dus dat wordt opgerekt naar 250 euro.

In ieder geval bedankt voor de feedback.
Zie Compactcamera Best Buy Guide <250 euro :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.