Aansluiten wisselschakelaar met controlelampje

Pagina: 1
Acties:
  • 9.991 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:28
Zou iemand mij willen helpen; ik wil heb een standaard wisselschakelaar omgewisseld voor 1 met een controlelampje, maar het controlelampje brand niet???

- het betreft een wisselschakelaar welke op de 1e verdieping is
- deze schakelt een lamp op de 2e verdieping
- op de 2e verdieping is ook een schakelaar die dezelfde lamp schakelt (een zg. hotelschakeling dus)

Hier de foto's van het type schakelaar:

Afbeeldingslocatie: http://i234.photobucket.com/albums/ee248/Yihaaa_photos/Diverse/IMG_3771Large.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i234.photobucket.com/albums/ee248/Yihaaa_photos/Diverse/IMG_3770Large.jpg

Hier een foto van hoe ik hem nu heb aangesloten. Links van de bruine draad zie je de aansluiting v/h controlelampje. Ik heb daar dus niets op aangesloten. Heb enkel het lipje verwijderd zoals je in de 2e foto hierboven kunt lezen op de achterkant van de verpakking.

Afbeeldingslocatie: http://i234.photobucket.com/albums/ee248/Yihaaa_photos/Diverse/IMG_3768Large.jpg

Hoe moet ik ervoor zorgen dat het controlelampje gaat branden als mijn lamp brand? Ik heb geen idee hoe ik het controlelampje moet aansluiten?

Bedankt voor jullie hulp.

[ Voor 10% gewijzigd door Yihaaa op 22-05-2009 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibroni
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2024
volgens de beschrijving (onder in) moet je ook ergens een nul (blauwe draad) aansluiten. In gok dat dat je aansluiting links onder is. Even door meten met een multi meter als je die hebt of er een weerstand zit tussen dat aansluit punt en je fase (bruine draad).

There's no point in being grown up if you can't be childish sometimes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
bibroni schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 22:40:
volgens de beschrijving (onder in) moet je ook ergens een nul (blauwe draad) aansluiten. In gok dat dat je aansluiting links onder is. Even door meten met een multi meter als je die hebt of er een weerstand zit tussen dat aansluit punt en je fase (bruine draad).
Dank voor je sneller reactie.
Ok, maar ik heb geen blauwe draad. Enkel 2 zwarte en 1 bruine. Zie ook de foto's die ik gemaakt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibroni
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2024
Ja dat klink heel logisch, die zit waarschijnlijk alleen bij je lamp. Heb je wel een multi meter om het te controleren? Ik kan het plaatje natuurlijk ook verkeerd interpreteren, het is een beetje klein en onscherp op de foto.
In het slechtste geval zou je dan een blauwe draad naar die doos moeten trekken... Niet fijn als er al draden inzitten.
<edit>
Eventueel een betere (scherpe) foto van je schakelaar kan ook helpen.

[ Voor 10% gewijzigd door bibroni op 22-05-2009 22:53 ]

There's no point in being grown up if you can't be childish sometimes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
bibroni schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 22:51:
Ja dat klink heel logisch, die zit waarschijnlijk alleen bij je lamp. Heb je wel een multi meter om het te controleren? Ik kan het plaatje natuurlijk ook verkeerd interpreteren, het is een beetje klein en onscherp op de foto.
In het slechtste geval zou je dan een blauwe draad naar die doos moeten trekken... Niet fijn als er al draden inzitten.
<edit>
Eventueel een betere (scherpe) foto van je schakelaar kan ook helpen.
Nogmaals bedankt voor je hulp. Ik zal morgen bij beter licht een scherpere foto maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 16:34
Branden dergelijke mapjes niet juist op het moment dat de lamp uit is, zodat je de schakelaar in het donker kunt vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

in dit geval het je inderdaad enkel een fase draad die je schakelt. om een lampje te laten branden heb je ook een nul nodig. dat zal de blauwe draad zijn. Die hoort inderdaad linksonder. Dus of een extra draad trekken vanaf de lamp of geen indicatie lampje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ligt dat aan mij of staat nu op de verpakking hoe je normale enkelpolige schakelaar moet aansluiten.Bovenaan staat wel wisselschakelaar, maar links staat het niet het symbool van een wissel. En rechtsonder de aansluiting zelf die heeft maar 2 aansluitingen + lampje. Volgens mij is die verpakking volledig mis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceClub
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-07 23:32
Mijn eerste vermoeden was het schroefje onder type nummer "3036" voor de "N" is. Heb gelijk even gekeken op de site van Berker en dat klopt wat ik dacht.

iedergeval klopt het product wel wat je hebt gekocht, zie de link hier onder voor meer informatie.

Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_arjen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-04-2021
als je een wissel schakeling wilt maken heb je u 2 wissel draden zoals ze dit noemen dus dat zijn die 2 zwarte, nu als je daar een lapje wilt aan hangen moet je je afvragen wat deze heeft als nut; moet hij altijd branden of alleen als het geschakelde licht ook brand? als ze altijd moet branden is het maar een kwestie van die draden aan te sluiten zonder het contact, dan moet je is uitmeten met een multi meter waar de 230V op staat. In het geval van de "contole" lamp, dan als de echte lamp brand het kleine ook brand zal dit nooit gaan want je kunt wisselen van schakelaar dus dit kan je ooit realiseren. als je dan kan volgen tenminste??

den elentrikker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het gevonden op de site van Becker
Het staat in een duitstalige PDF
Zie de download op de volgende pagina
http://www.berker.com/nl/nederland/catalogus/#1675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-10 20:10

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Ik denk dat na anderhalf jaar de TS ook wel een oplossing heeft gevonden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

/ouwe koei

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.