B rijbewijs en caravan rijden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:57

Sebje

Makelaartje

Topicstarter
ik zit net de regels van het caravanrijden met alleen een b rijbewijs uit te zoeken, maar hier kom ik dus echt niet uit:

www.rijbewijs.nl

2. Mag ik met alleen een B rijbewijs, een caravan trekken op basis van de volgende specificaties:
•Gewicht auto: 1250 kg.
•Max. trekgewicht geremd: 1500 kg.
•Leeggewicht caravan: 850 kg.
•Laadvermogen caravan: 350 kg; dus maximum gewicht van de caravan is 1.200 kg.
Met een B rijbewijs mag u een aanhangwagen/ caravan trekken die beladen niet zwaarder weegt dan het ledig gewicht van de auto. De auto en de aanhangwagen/ caravan mogen samen niet zwaarder wegen dan 3500 kg.

Bijvoorbeeld: een auto weegt 1200 kg, hierachter zit een caravan die leeg 1000 kg weegt. Maar volgens het kentekenbewijs Bedraagt het laadvermogen 500kg, dus een totaalgewicht van 1750 kg. Dit is dus zwaarder dan het ledig gewicht van de auto en is een rijbewijs B niet voldoende.

Volgens mij klopt hier geen worst van? Of kan iemand mij deze berekening uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 04-05 10:05

allure

Titaan fase 2/3

Rijbewijs B geeft de bevoegdheid tot het besturen van een personenauto met een aanhangwagen die, inclusief laadvermogen, niet meer weegt dan 750 kg.

In bepaalde gevallen is met alleen het rijbewijs B een zwaardere aanhangwagen toegestaan dan 750 kg. Dat kan alleen op twee voorwaarden:

De aanhangwagen mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan de ledige massa van het motorvoertuig dat de aanhangwagen trekt.

en de toegestane maximum massa van de totale combinatie mag niet meer bedragen dan 3500 kg.

Afbeeldingslocatie: http://www.infopolitie.nl/images/stories/verkeer/rijbewijsb_be.gif

[ Voor 7% gewijzigd door allure op 22-05-2009 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:05

SmartDoDo

Woeptiedoe

De caravan heeft gewicht en er kan een maximum gewicht in. Dit opgeteld mag niet meer zijn dan het gewicht van de auto waarmee je de caravan trekt.

Als je aan die eis voldoet, moet je nog nagaan of de combinatie van auto en volledig beladen caravan onder de 3500 kilo blijft. Zo nee, dan mag je hem niet trekken.

Overigens mag je ook geen tandemasser trekken met een B-rijbewijs :)

En dit is meer een VV-vraag dan een HK-vraag dus move ik hem die kans op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het ledig gewicht van de auto moet hoger zijn dan het gewicht + laadvermogen van de aanhanger. Dat betekent dat je er dus niet mee mag rijden, tenzij je een auto van 1750KG pakt (zwaarder niet, want dan zit je weer boven de 3500KG).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-05 22:32

AlexanderB

7800 rpm

also known as: je hebt een bus of dikke SUV nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:00

Vos

AFCA

lama...

[ Voor 97% gewijzigd door Vos op 22-05-2009 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

AlexanderB schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 21:48:
also known as: je hebt een bus of dikke SUV nodig :)
mits je niet boven de 3500kg totaalgewicht uit komt.
te laat :)

[ Voor 9% gewijzigd door allure op 22-05-2009 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-05 16:27
Ik heb geleerd dat met B je een combinatie van maximaal 3500kg mag besturen, waarvan max 750kg (ledig) in een aanhang-geval (met max. 2 wielen en een bepaalde limiet op as).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:57

Sebje

Makelaartje

Topicstarter
Dus dan klopt die berekening van de site voor geen meter.

Hoe zit het trouwens als je door Belgie en Frankrijk gaat, heb je dan niet alsnog een E rijbewijs of andere dingen nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

nee, zolang je je aan de regels houd die aan een nederlands rijbewijs gesteld zijn, heb je niets extra`s nodig.
Als je er over het toegestane gewicht heen gaat rijd je feitelijk rond zonder rijbewijs. En dit is vanzelfsprekend strafbaar.

[ Voor 36% gewijzigd door allure op 22-05-2009 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Sebje schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 21:52:
Dus dan klopt die berekening van de site voor geen meter.
Die 1750 moet 1500 zijn, verder kloppen die voorbeeldjes wel.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Brent schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 21:52:
Ik heb geleerd dat met B je een combinatie van maximaal 3500kg mag besturen, waarvan max 750kg (ledig) in een aanhang-geval (met max. 2 wielen en een bepaalde limiet op as).
Poep

Wat is hier toch zo moeilijk aan

Leeg gewicht Auto moet hoger zijn dan het maximum gewicht van je aanhanger.

Verder moeten het Maximum gewicht van je auto + het maximum gewicht van je caravan beneden de 3500KG zijn.

En er klopt idd geen bal van want 1000+500 is geen 1750 maar 1500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

GoldenSample schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 00:00:
[...]

Poep

Wat is hier toch zo moeilijk aan

Leeg gewicht Auto moet hoger zijn dan het maximum gewicht van je aanhanger.

Verder moeten het Maximum gewicht van je auto + het maximum gewicht van je caravan beneden de 3500KG zijn.

En er klopt idd geen bal van want 1000+500 is geen 1750 maar 1500
Inderdaad, niet zo moeilijk. Volgens mij staat het zelfs uitgeschreven op je rijbewijs (of hebben jullie zo'n modern pasje? ;) )

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:06

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Brent schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 21:52:
Dat zijn de oude regels. Tegenwoordig telt het aantal assen niet meer en mag een aanhanger meer wegen dan 750kg, mits hij uitgevoerd is met een reminrichting.

Regels zijn heel simpel:
[list]• Auto leeg moet meer wegen dan aanhanger maximaal kan wegen;
• Totale combinatie mag maximaal niet meer wegen dan 3500kg;
• De massa van de aanhanger zoals hij getrokken wordt, mag niet meer zijn dan de maximale massa die de auto mag trekken (de hanger mag dus wel een hoger maximum gewicht hebben, zolang ledige massa + belading maar onder de maximale trek massa van de auto blijft).

Dus een auto van leeg 1500kg, met een laadvermogen van 500kg, mag een hanger trekken die maximaal 1500kg mag wegen. Met het E-rijbewijs geldt alleen nog dat de aanhanger zoals hij aangekoppeld is, niet meer mag wegen dan de maximum massa die de auto mag trekken.

Wat betreft de SUV's, die vallen juist vaak af, omdat die een maximum massa van 2,5 tot 3 ton hebben, waardoor er wel heel weinig overblijft qua massa om erachter te hangen. Een SUV is juist prettig als wel E-achter-B hebt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Wat de TS wel aanhaalt, maar ik verder in de reacties niet zie terug komen is dat er bij het maximale totaal massa van 3500kg dus ook het laadvermogen van het trekkende voertuig meegeteld wordt (ook al heb je niets in de auto dus).

In het geval van de TS kan je het als volgt zien (wellicht dat het op die manier voor iedereen ook gelijk duidelijk is, aangezien dit niet het eerste topic is hierover)

(Ledig gewicht auto + maximale belading) + (Ledig gewicht caraven + maximale belading)

Komt die combinatie niet boven de 3500kg uit en is de caravan lichter (inclusief maximale belading) of maximaal gelijk dan het ledig gewicht (1250kg heb ik hieronder gebruikt) van het trekkend voertuig, mag je met rijbewijs B rijden.

Dus;

(1250kg (auto) + 450kg (max belading)) + (850kg (caravan) + 350kg (max belading))
=
(1250kg + 450kg) + (850kg + 350kg)
=
1700kg + 1200kg
=
2900kg

In die combi mag er dus gereden worden met enkel B rijbewijs.

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:26
Bovenstaande klopt volgens mij écht niet hoor..

Als je auto ledig 1250 kg weegt mag de totale massa van de aanhanger niet hoger zijn dan 1250 kg. En de combinatie (dit is met het maximum toegestane gewicht voor de auto!) mag nooit meer wegen dan 3500 kg.

Dus:
Als de ledige massa van de auto - X -, hoger is dan de totale massa van de aanhanger - Y - en de combinatie (Maximaal toegestane massa van de auto - Z - plus de totale massa van de aanhanger - Y -) weegt niet meer dan 3500 kg, dan mag je met je rijbewijs B rijden zonder E.

Als X > Y en[/b] (X + Z) + Y < 3500 dan Rijbewijs B
Anders Rijbewijs B plus E.

Scheelt dat de politie er zelf ook niet van op de hoogte is (lang niet altijd). Vandaar dat wij in de auto een papier hebben liggen waarin verklaard wordt dat dit gewoon mag, omdat je het anders moet uitleggen aan de politie... Werkt goed! ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Arjan90 op 23-05-2009 19:14 . Reden: Berekening aangepast ]

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Sp!tF!re schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 19:12:
Bovenstaande klopt volgens mij écht niet hoor..
Wat klopt er niet aan?
Jij berekend exact hetzelfde als dat ik het doe. De uitvoering ervan is echter wat verschillend.

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:26
Verkeerd gelezen, sorry! :o Ik had juist gelezen dat jij er de maximale belading ook in meenam.. Excuseer ;)

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:10
Dames, dames...

Wat de TS vraagt is het volgende:

Ik heb een auto van 1250 kilo, en een caravan van 1000 kg. Mag ik die trekken met enkel B? JA, die mag je trekken met enkel B.
Sterker nog... je mag maximaal 250 kilo aan bagage meenemen in de caravan. (1000 kg caravan mag aangevuld worden tot maximaal het ledig gewicht van de auto)

Wel mag je nog bagage in de kofferbak/achterbank meenemen als je toch meer dan 250 kg aan bagage mee wilt nemen. Maar.... maximaal tot 3.500 kg. In theorie zou je nog een ton in je auto mogen gooien en nog steeds met je B rijbewijs rijden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-04 18:34

Nvidiot

notepad!

masterslave schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 20:23:
Dames, dames...

Wat de TS vraagt is het volgende:

Ik heb een auto van 1250 kilo, en een caravan van 1000 kg. Mag ik die trekken met enkel B? JA, die mag je trekken met enkel B.
Sterker nog... je mag maximaal 250 kilo aan bagage meenemen in de caravan. (1000 kg caravan mag aangevuld worden tot maximaal het ledig gewicht van de auto)

Wel mag je nog bagage in de kofferbak/achterbank meenemen als je toch meer dan 250 kg aan bagage mee wilt nemen. Maar.... maximaal tot 3.500 kg. In theorie zou je nog een ton in je auto mogen gooien en nog steeds met je B rijbewijs rijden. ;)
Indien het maximum toegestane laadgewicht van de caravan MEER is dan het leeggewicht van de auto (stel, maximum toegestane gewicht van de caravan: 1300 kg, leeggewicht van de auto: 1250 kg) dan mag daar *niet* in gereden worden zonder B+E. Ook niet als je die caravan maar tot 1100 kg vol gooit!

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
Je mag er dan gewoon in rijden. Je mag met je B rijbewijs gewoon alles trekken tot het ledig gewicht van de auto. Het maximale laadgewicht is hierbij niet van belang.

Om het even anders te brengen. Een geremde aanhanger heeft een maximum laadvermogen waarmee je de 3.500 kg makkelijk haalt. Hiermee zou je volgens jou niet mogen rijden, alleen omdat je "eventueel" meer erop zou mogen gooien.

Maar tot het ledig gewicht mag je met alles achter je auto rijden. In dit geval mag je maximaal 1.250 kg aan de trekhaak hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-04 18:34

Nvidiot

notepad!

masterslave schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 20:29:
Je mag er dan gewoon in rijden. Je mag met je B rijbewijs gewoon alles trekken tot het ledig gewicht van de auto. Het maximale laadgewicht is hierbij niet van belang.

Om het even anders te brengen. Een geremde aanhanger heeft een maximum laadvermogen waarmee je de 3.500 kg makkelijk haalt. Hiermee zou je volgens jou niet mogen rijden, alleen omdat je "eventueel" meer erop zou mogen gooien.

Maar tot het ledig gewicht mag je met alles achter je auto rijden. In dit geval mag je maximaal 1.250 kg aan de trekhaak hangen
Daar mag je dus *NIET* mee rijden zonder B+E. Zie ook het plaatje eerder in het topic.

Als je het niet eens bent met bovenstaand plaatje, geef dan even een bron waar staat dat jij gelijk hebt?

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
Nvidiot schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 20:31:
[...]

Daar mag je dus *NIET* mee rijden zonder B+E. Zie ook het plaatje eerder in het topic.

Als je het niet eens bent met bovenstaand plaatje, geef dan even een bron waar staat dat jij gelijk hebt?
Edit...

Ik moet je gelijk geven na bestudering van meerdere bronnen. Op de CBR site staat een en ander duidelijker omschreven.

Wat voor de TS wel van belang is, is dat hij wel met de caravan uit de startpost mag rijden. 850 kg leeg + laadvermogen van 350 KG is 1.200 kg en dus 50 kilo minder dan de maximaal te trekken last.

[ Voor 45% gewijzigd door Den_S85 op 27-05-2009 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:44

AMDFreak

Intel is zo..

Ik dacht dat de volledige combinatie ook niet langer mocht zijn dan een x aantal meter?

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:08
Sebje schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 21:44:
2. Mag ik met alleen een B rijbewijs, een caravan trekken op basis van de volgende specificaties:
•Gewicht auto: 1250 kg.
•Max. trekgewicht geremd: 1500 kg.
•Leeggewicht caravan: 850 kg.
•Laadvermogen caravan: 350 kg; dus maximum gewicht van de caravan is 1.200 kg.
Yup, 850 + 350 = 1200 en dat is minder dan leeg gewicht auto (1250). Verder mag je 1200 trekken met je auto en ik neem aan dat je auto geen laadgewicht van 1050 heeft (combinatie mag max 3500 zijn en dat is max gewicht auto + max gewicht caravan)
AMDFreak schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 21:24:
Ik dacht dat de volledige combinatie ook niet langer mocht zijn dan een x aantal meter?
Dat is iets van 18 meter volgens mij, dus daar zul je niet zo snel aan zitten met een caravan.

[ Voor 18% gewijzigd door redwing op 02-06-2009 21:42 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Laatst online: 17:43
SmartDoDo schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 21:47:
[KNIP]

Volgens mij mag je geen 'meerassige' trailer trekken, maar wel een tandemasser. Pas als de assen meer als een halve meter uit elkaar staan zijn het aparte assen.

Verder kun je een caravan ook terug keuren. Dit houd in dat het maximale laadvermogen van de caravan op papier word terug gebracht. Je maximale totaal gewicht van de caravan en van de combinatie wordt hierdoor lager met alle voordelen van dien. Het nadeel is dat je minder mag laden in de caravan.

Dit is slechts een papieren kwestie. Je stuurt je kenteken van de caravan samen met een ingevuld formulier op naar het RDW en je krijgt deze gewijzigd terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

http://caravantrekker.nl/algemeen/rijbewijs.php voor een berekening. Prima site overigens voor de caravanners onder ons.

Voor de TS is de uitslag:
Uw auto weegt op kenteken 1250 kg, en mag volgens uw kenteken (of constructieplaatje) maximaal beladen worden tot 1750 kg. Uw caravan mag u beladen tot maximaal 1200 kg. De toegestane maximum massa van de auto en de caravan (afzonderlijk) bij elkaar opgeteld is 2950 kg.
(N.b.: Deze opgetelde massa - dus van auto en caravan apart - hoeft NIET hetzelfde te zijn als het Maximaal Toegestaan Treingewicht zoals vermeld op het typeplaatje van de auto.)

Om met deze combinatie te rijden heeft u aan rijbewijs B voldoende, omdat het maximaal kenteken gewicht van uw caravan niet meer is dan het leeg kenteken gewicht van uw auto. Bovendien is het maximaal gewicht van uw auto en caravan niet meer dan 3500 kg.
/me GA steekt vinger op en rijdt met een sleurhut.

[ Voor 71% gewijzigd door Guardian Angel op 02-06-2009 21:55 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-05 12:58

Naboo

#WINNING!! DUH!

SmartDoDo schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 21:47:

Dat is niet waar. Je kan rustig tandemassers huren waar je genoeg hebt aan rijbewijs B. ;)

Mits je ze niet voller gooit dan 350kg ;)
Multihuif Tandemasser op uw B-rijbewijs

Dat is uniek, net zoals u bij autoverhuurbedrijven zgn. teruggekeurde vrachtauto's op uw B rijbewijs kunt huren zijn bij ALLCar alle groot volume tandemassers te huur op uw gewone B Rijbewijs. In zo'n gesloten tandemasser mag u totaal 350 Kg laden, ruim voldoende voor een flinke verhuizing dus. ALLCar is het enige landelijke verhuurbedrijf met dit speciaal door Saris vervaardigde product.
http://www.aanhangernodig.nl/assortiment/tandemasser.html

[ Voor 44% gewijzigd door Naboo op 02-06-2009 22:47 ]

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:08
Enige probleem met dubbelassers is toch dat je laadvermogen al heel snel zoveel is dat je hem niet meer mag trekken ? Voor zover ik weet mag je verder gerust een dubbelasser (zowel 2 vlak bij elkaar als 2 op de uiteinden) trekken. Bij het RDW kom ik iig geen verschil tegen tussen een enkel en dubbelasser.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-05 11:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Het (wettelijk) laadvermogen hangt af van de keuring. Je kunt een aanhanger best laten keuren dat er maar 100 kg in mag, maar dan zul je ook in de problemen komen als je er 200 kg in gooit.

En nee: er is geen verschil in aanhangers met een, twee of veel assen. Aanhanger = aanhanger en als de gewichten kloppen mag je hem met rijbewijs B trekken. Het gewicht is ook het enige dat regelt of je een aanhanger wel of niet mag trekken.

Signatures zijn voor boomers.

Pagina: 1