[MacBook] Hangt bij opstartscherm

Pagina: 1
Acties:

• mrfunk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Omdat er bij een installatie van een programma problemen optraden (Searching: Macintosh HD en daar bleef ie op hangen) had ik het schijfhulpprogramma gedraaid. Die gaf de error dat hij de controle niet af kon maken omdat er een "Onnodige nodestructuur" was. Ik las dat dit vrij ernstig was en je het beste snel moest proberen dit te herstellen. In OSX op HD zelf kon dit niet en met de installatiedisk kon het wel, maar het lukte niet omdat ik weer dezelfde error kreeg. Ik besloot opnieuw op te starten om m'n hele HD te backuppen om vervolgens een fresh install te doen, maar toen begon de ellende.

Hij start niet meer op... Hij blijft hangen bij het Apple-logo. Het rondje (strandbal?) blijft wel draaien maar na een tijdje schakelt de MB zichzelf ook gewoon uit. Ik kan nog wel bij installatie komen met cd (duurt overigens erg lang). Als ik daar naar schijfhulpprogramma ga en probeer een "schijfkopie" te maken naar externe harde schijf (OSX journaled) geeft ie al snel de melding: "Macintosh HD.dmg" kan niet worden aangemaakt. (Input/output error).

Raar dat dit zo ineens lijkt te gebeuren. Macbook komt uit november 2008 en heb er geen rare dingen mee gedaan eigenlijk. Hoop niet dat de HD fried is...

In principe wil ik alles doen, als ik maar de harde schijf kan backuppen. Iemand ideeën?

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Om zeker te weten dat de hdd het probleem is (als je het zo leest wel), zou je die uit de MB kunnen halen en in een externe behuizing stoppen. Op die manier moet je de gegevens eraf kunnen halen, tenzij de hdd inderdaad dood (aan het gaan) is :/

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• lhoBas
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Heb je een andere Mac staan, of PC met Firewire aansluiting? Je zou dan je MacBook in Firewireschijf modus kunnen opstarten om dan met een andere mac een backup proberen te maken.

Ik geef je echter niet veel kans, HDD lijkt erg overleden...

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:38
lh-Online.nl schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 09:03:
Heb je een andere Mac staan, of PC met Firewire aansluiting? Je zou dan je MacBook in Firewireschijf modus kunnen opstarten om dan met een andere mac een backup proberen te maken.

Ik geef je echter niet veel kans, HDD lijkt erg overleden...
Ik neem aan dat hij bij Macbook Late 2008 bedoelt dat het een unibody is, dus target disk mode zal dan niet lukken vrees ik.

Misschien je interne HD in een externe HD zetten en gewoon je data zo benaderen? :9

• mrfunk
  • Niet online
Wat ik nu heb gedaan na nog wat meer research:

1. OSX installeren op m'n externe HD (ging allemaal perfect)
2. Diskwarrior geïntalleerd
3. Opgestart en op "Rebuild" geklikt.
4. Hij gaat vervolgens onderzoeken en dingen repairen die hij nog kan repareren
5. In de 'report' staat dat hij een aantal dingen heeft kunnen repairen. Hij heeft dan ook een "preview disk" gemaakt (soort van virtuele kloon waar dingen zijn gerepareerd) en daar kan je kijken of je nog wat mist. Eventueel kan je het origineel vervangen met de kloon maar hij gaf al aan dat het moeilijk was en het was highly recommended om zo veel mogelijk te backuppen.
6. Ik ben nu gewoon m'n hele Macintosh HD aan het kopieren naar de externe harde schijf. Op het eerste gezicht ben ik nog niks kwijt dus dat is een opluchting.

Nog van plan:
7. Als de backup klaar is ga ik proberen toch het origineel met de kloon te vervangen. Kijken of dat nog enige zin heeft.
8. Waarschijnlijk is een fresh install zowiezo een goed idee dus ook maar doen.

Ik denk dat het wel verstandig is om gelijk een nieuwe interne HD er in te stoppen ofniet? Zouden ze dat gratis willen doen bij Apple of gaat me dat veel tijd kosten? Moet natuurlijk eerst ook nog bewijzen dat dat ding kapot aan het gaan is.

• mrfunk
  • Niet online
Mmh... even een update.

Diskwarrior kon eigenlijk verder niks meer doen, dus ik had besloten een format te doen en heel OSX opnieuw te installeren. Ik had alles wat nog goed op m'n Macintosh HD stond gekopiert naar de externe harde schijf.

Ondertussen heb ik in principe alles weer terug. Alle instellingen in OSX moest ik wel weer opnieuw geven. Ook mis ik alle bladwijzers in Safari. Valt allemaal mee te leven.

Wel ben ik op dit moment al mijn e-mail kwijt. Weet iemand waar ik dat evt. terug zou kunnen vinden op m'n gebackupde harddrive? Of is dat weg? :(

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Als ik het goed heb moet je de map Users/je_user_naam/Library/Mail hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door breinonline op 24-05-2009 20:55 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:38
breinonline schreef op zondag 24 mei 2009 @ 20:54:
Als ik het goed heb moet je de map Users/je_user_naam/Library/Mail hebben.
plus

gebruikers/jenaam/bibliotheek/preferences/com.apple.mail.plist

dit zijn je mail instellingen
Pagina: 1