![]() |
Inleiding: |
Misschien kennen jullie m'n vorige project nog, CiP Burning Heart. Destijds stil komen te liggen door gebrek aan inzet en vertrek van vriendin waarmee het een samenwerkingsproject was. Daarbij inmiddels niet meer zo gek van computers met kerstboom uitdossing, dus dat project is op 80% stil komen te liggen. Nu, na jaren, heb ik toch weer een nieuw project opgepakt. Dit keer geen computer of aanverwant apparaat, maar iets waar veel Tweakers toch wel interesse in hebben, getuige Het Grote Gitaar-topic - deel 6 . In dat topic heb ik al enkele malen laten doorschemeren te willen werken aan een custom gitaar. Sinds die melding en nu is behoorlijk wat tijd verstreken door verschillende omstandigheden. Het weer werkte niet mee (mag niet te fris voor de lak), in de tussentijd een vriendin gehad waar ik nogal veel tijd aan besteede en een vaste baan die ik inmiddels kwijt ben maar waar mijn tijd aan op ging. Nu eindelijk weer tijd over en de weergoden zijn goed gestemd, dus aanschouw! [Custom Guitar Construction in Progress] Stealth Jet V ! Samengevat in enkele steekwoorden is dit project: -Clean -Zwart -Brute sound -Oorpijn! -F117 style stealth |
Wat voorafging, in timecompression: |
Augustus vorig jaar (iirc) heb ik contact gehad met Rudy van BouwJeEigenGitaar.nl. Hij runt een webshop waar gitaarbouwpakketten worden verkocht. Hij bleek net een bestelling te hebben gedaan, maar heeft speciaal voor mij zijn bestelling laten wijzigen. Ik wou namelijk erg graag een Gibson Flying V stijl bouwpakket welke ik elders had gezien, maar niet naar Nederland verstuurd kon worden. Helaas zaten de Olympische spelen in de weg, was de fabrikant traag met productie en deed de douane moeilijk. Al met al betekende dat een wachttijd van ruim 4 maanden. Uiteindelijk heb ik vlak na nieuwjaarsdag mijn pakje binnen gekregen. Helaas incompleet, want de elektronica miste. Uiteraard melding van gemaakt en dit bleek een fuckup van de fabrikant die geen enkele van de Flying V's compleet heeft geleverd. Hier na is dit netjes opgelost door Rudy, die schijnbaar de fabrikant de huid vol heeft gescholden. Voor de mensen die ook willen gaan bestellen: Dit merk bouwpakket wordt niet meer geleverd, er zijn nu nieuwe die beter zijn. Goed, alles zo'n beetje compleet uiteindelijk, maar eigenlijk boeide het hele verhaal rond de fabrikant mij niet zo. Vantevoren had ik namelijk al ingecalculeerd dat ik alleen het houtwerk zou gaan behouden en alle onderdelen verder custom zullen zijn. Achteraf bleek ook het metaalwerk wat erbij zat niet echt kwaliteit te zijn. Zo waren de bussen voor de brug en tailpiece exentrisch en te ruim uitgeboord en de chroomlaag was wat dof en had bubbeltjes. Dat kwam dus mooi uit want ik wou toch andere spullen er op Al die wachttijd heb ik daarom ook nuttig besteed aan brainstormen, ideeen opdoen en plannen klaarmaken. Veel van de dingen heb ik besproken met Eric van der Hoeven van Lovelock Custom Guitars en 't Speeltuygh te Zwolle. Als ik iemand hoog in het vaandel heb wat betreft customs is hij het wel. Van hem heb ik erg veel tips gehad, allerlei aspecten doorlopen en heeft voor mij custom onderdelen besteld. |
Credits: |
- Rudy van BouwJeEigenGitaar.nl - Eric van der Hoeven (Lovelock Custom Guitars en 't Speeltuygh) - GuitarFetish voor het leveren van verschillende onderdelen. |
De eerste stapjes: |
Goed, ik ben dus nu zo ver dat ik daadwerkelijk aan de slag kan -De body met hals, zoals die in de doos zat: ![]() ![]() ![]() Met wat mooie spulletjes erbij! ![]() ![]() ![]() -Wait... whut? Sneldrogende decoratieve nitrocellulose lak voor ondergronden.... * McKaamos grijpt, rent naar de kassa en betaalt.... ALL MINE! ![]() Ja, Nitrolak schijnt niet meer te mogen volgens RoHS, dus was echt blij dit te vinden in de bouwmarkt. Vind het vreemd dat het daar nog staat, maar dit is wel de meest ideale lak voor een gitaar. Lekker dun, knetterhard en tast de toonkwaliteit van de gitaar niet aan. Verder zie je op de plaatjes dus de gitaar en alle spulletjes. Even opgesomd: - 2x DiMarzio Evolution Humbuckers - Gotoh stemschroeven, 3-bij-3 set in mat zwart - Zwarte tailpiece - Zwarte Schaller/Wilkinson stijl brug met rollers ipv groeven. - Pickupringen - Schaller Straplocks (om strap vast te zetten) - Rotary Superswitch (4 polen, 5 standen, monsterding) - Gibson VariTone schakelaar (middentonenzuiger, ideaal voor metal!) - Wat misc elektronica zoals condensators, schakelaars en speedknobs - Grondlak, nitrocellulose satijnzwart lak en antraciet lexaan/polycarbonaatlak - Schuurpapier en andere verfbenodigdheden Verdere onderdelen zijn vooral elektronica en aanverwante soldeerprut. Dat ligt hier ook al klaar en komt vanzelf een keer aan bod |
Plannen: |
Kort samengevat en subject to change without notice: De plannen! - Witte slagplaat ditchen en vervangen door polycarbonaat - Custom elektronica design met o.a. een Megabucker setup - Verven in mat zwart, maybe wat custom paint ideetjes - Output jack op een andere plek monteren - Quickchange mogelijkheid voor slagplaat - Pickup reverser - Highpass filter - Varitone middentonen filter - More to come... |
[ Voor 3% gewijzigd door McKaamos op 23-05-2009 13:44 ]