Toon posts:

Core i7 920 of 2 quad core Q9400

Pagina: 1
Acties:
  • 452 views

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vader wilt een nieuw systeem aanschaffen, na wat samenstellen komen er twee systemen uit met dezelfde prijzen maar de processor/geheugen verschillen..

Nu heb ik zelf niet veel verstand van dit soort dingen dus mijn vraag:

Welke keuze is technisch/prestatie gericht nou beter en waarom?

1.
- Intel® Core™ i7 Processor 920 (2,66 GHz, 8 MB cache, 4,8 GT/sec
- 6144 MB 1067 MHz Tri Channel DDR3 (6x 1024)

2.
- Intel® Core™ 2 Quad-Core Processor Q9400 (2.66 GHz, 6MB, 1333 MHz)
- 8192MB 1067 MHz Dual Channel DDR3 SDRAM (4x2048)

Mijn vader twijfelt alleen tussen deze twee dingen, de rest van de PC is gelijk aan elkaar.

Het moet een PC worden waarmee veel met muziek gewerkt wordt, Transcriptie, verlangzamen en versnellen, opnemen e.d.

Alvast Bedankt..

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:17

Tys

Voor een beetje muziekknutselen zijn deze configuraties behoorlijke overkill lijkt me?
In dat opzicht zal je keuze nou niet bepaald veel gaan verschillen qua performance.

My flight statistics: (456.693km in 128 flights) Next trips: Krakow, Prague, Malta

• thiesggb
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-04 07:04
hoi,

Q9400 is socket 775 en aan het einde van zn mooie jaren gekomen, de I7 is een nieuwe socket waar dus in de toekomst nog veel voor zal worden ontwikkeld, I7 is dus de betere keus.

En kies aub voor 2 x 3 gb ipv 6 x 1 gb............ kost hetzelfde alleen met 2 x 3 houd je geheugensloten vrij om er in toekomst nog 2 x 3 bij te prikken.

Verwijderd

Sowieso zou ik de Intel Core 2 Quad niet meer nemen, dan liever een AMD Phenom II. :)

Kijk ook maar eens in CSL.
Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 19:17:
de rest van de PC is gelijk aan elkaar.
Dat lijkt me moeilijk...

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2009 19:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 19:24:
Sowieso zou ik de Intel Core 2 Quad niet meer nemen, dan liever een AMD Phenom II. :)

Kijk ook maar eens in CSL.

[...]

Dat lijkt me moeilijk...
Ja ok, tis waarschijnlijk anders maar die dingen kan je niet aanpassen (dell)

De 6 x 1 gig is in principe geen probleem voor later want me pa is niet van upgraden ( de pc nu is ook 6 jaar oud zonder enige upgrades) Dus mocht er ge-upgrade worden dan is dat pas over 3-4 jaar..

Ik hoor dus dat de I7 beter zou zijn omdat die nieuw is, kwa prestatie zal hij zeker dan niet veel verschillen..

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46

Rye

Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 19:30:
[...]

De 6 x 1 gig is in principe geen probleem voor later want me pa is niet van upgraden ( de pc nu is ook 6 jaar oud zonder enige upgrades) Dus mocht er ge-upgrade worden dan is dat pas over 3-4 jaar..

Ik hoor dus dat de I7 beter zou zijn omdat die nieuw is, kwa prestatie zal hij zeker dan niet veel verschillen..
qua prestaties verschilt hij ook wel redelijk hoor. Vreemd dat beide configs hetzelfde kosten, want die i7 is duidelijk de betere keus.

www.ping-win.nl

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 19:30:
[...]

Waarom een DELL, bouw dan zelf een systeem heb je voor de helf van het geld hetzelfde of voor hetzelfde geld het dubbele. :P

Hij is niet beter omdat die nieuw is, maar omdat die veel sneller is in multithreaded applicaties. :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 19:36:
[...]
Waarom een DELL, bouw dan zelf een systeem heb je voor de helf van het geld hetzelfde of voor hetzelfde geld het dubbele. :P

[...]

Hij is niet beter omdat die nieuw is, maar omdat die veel sneller is in multithreaded applicaties. :)
Keuze van mijn ouders, ik begeleid ze alleen naar de beste keuze in Dell..

• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-03 22:01
i7 is een betere keuze. Ook quad-core, maar veel nieuwere techniek.

woei!

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-03 21:17
Welk programma gebruik je, je moet even uitzoeken hoeveel threads dat programma aankan en als het kan ook benchmarks. Als het programma maar 4 threads aankan zou ik voor een Phenom II of Core 2 Quad gaan.

Is het bijvoorbeeld nog single threaded, dan zou ik geld steken in een hooggeklokte Core 2 Duo (E8400 of beter). 6 of 8GB zou ik wel houden, let wel dat je dit gebruikt in combinatie met een 64-bits OS, maar ik vermoed dat Dell hier wel rekening mee houdt.

Wat hierboven gezegd wordt, je zou zelf een systeem samen kunnen stellen, op tweakers.net en op internet is zeer veel informatie te vinden over hoe je een systeem bouwt en met wat zoekwerk kun je ook een goed systeem samenstellen en als je wat zoekwerk hebt verricht en je komt er niet helemaal uit kun je het hier nog vragen.

Maar je zegt al dat dit een PC wordt die voor 1 ding bedoeld is, we kunnen er meer mee als we weten welke software gebruikt wordt. Core i7 is op dit moment het krachtigste wat er op de markt is, maar daar heb je alleen wat aan als je alle cores en threads tegelijk kunt gebruiken, klok voor klok zit er niet zo heel veel verschil, ook hier is Core i7 meestal enkele procenten beter, maar in uitzonderingsgevallen een tikje slechter. Alleen ik vind het zonde om bij wijze van spreken 800 euro voor een PC uit te trekken, terwijl je misschien met een PC van 500 euro even goed of zelfs beter af bent.

Gebruikt je vader recente en professionele programma's, dan kun je vrij veilig gokken dat i7 de beste keus is overigens. Bij het bestellen van het systeem moet je ook even op de grafische kaart letten, voor geluidsbewerking heb je grafisch niet zoveel nodig en zou ik dus een systeem met een zo goedkoop mogelijke videokaart kiezen (dell vermeldt welke kaart erin zit en ook als je niet weet wat goedkoper is kun je dit in de pricewatch makkelijk nagaan.

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

• Amazigh_N_Ariff
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-05 09:58
bij Dell betaal je meer omdat een garantie hebt over het gehele system
geloof my systemen zelf in elkaar zetten is de beste maar alleen voor je zelf

de i7 is beter keus vooral wanneer je niet gaat upgraden

de ddr3 geheugen is wat ''langzaam'' pas bij 1333 is er pas een redelijke verschil met ddr2 mits de geheugenreepje's strakkere timing aankunnen

[Discussie] multi-core Intel's: Core 2 & Core i7

hier deze staat een paar post lager :)

[ Voor 14% gewijzigd door Amazigh_N_Ariff op 22-05-2009 20:40 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Pak er gewoon benchmarks bij en kijk welke de beste eruit komt in de voor jou interessante applicaties. Er is meer dan genoeg geschreven en getest over de i7 om het te kunnen vergelijken.

Omdat we er vanuit gaan dat je zelf een keuze kunt maken aan de hand van benchmarks, reviews en de BBGs; [BBG] Best Buy Guide topicoverzicht, gaat dit topic op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.