Hoe slecht is het als een beginner in auto rijdt.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 25-07 13:53
Ik heb sinds 2 maanden mijn voorlopig rijbewijs en ik vraag me af of ik mijn auto harder verslijt omdat ik een beginner ben en wat er sneller zou kunnen verslijten.

Niet onbelangrijk: ik ben belg en heb 20 uur rijles gehad om mijn voorlopig rijbewijs te mogen halen. Ik weet dat ik na die 20 uren veel slechter reed dan dat ik nu doe.

Mijn wagen is een VW polo 2001, 60 PK met 62000 km op de teller.

- Waar ik mezelf op betrap is dat ik aan de rode lichten nog eens zou durven stilvallen(in die 2 maand zal het max 10 keer gebeurd zijn op 1500 km). Intussen is het wel al een paar weken geleden dat dit gebeurde.
- Daarjuist zat ik in tweede en ik ging net iets te traag waardoor de auto begon te schokken.
- 1 keer is het op de snelweg gebeurd dat terwijl ik aan het invoegen was, ik in plaats van mijn vijfde naar mijn derde versnelling ging(vertrekkend vanuit 4e). Op dat moment ging ik 80 km/uur. Ik kan me voorstellen dat mijn koppeling een serieuze klap heeft gehad?
- Daarjuist reed mijn vader in de auto. Ik merkte dat hij bij het starten een stuk hoger in toeren ging dan ik doe. Ik ga praktisch nooit boven de 3000. 120 KM/uur is bij mij iets minder dan 3000 toeren. Bij mij trilt de auto dan ook wat meer bij het vertrekken

Kortom kan ik mij binnenkort aan iets verwachten?

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-07 15:04

Dentheman

Zie signature

skelleniels schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 15:42:

- Waar ik mezelf op betrap is dat ik aan de rode lichten nog eens zou durven stilvallen(in die 2 maand zal het max 10 keer gebeurd zijn op 1500 km). Intussen is het wel al een paar weken geleden dat dit gebeurde.
Dat is niet heel vaak voor een beginner, kan imprincipe weinig kwaad maar je motorophanging is er niet dol op, maar bij lesauto's gebeurd het ook heel vaak moet je maar denken ;)
- Daarjuist zat ik in tweede en ik ging net iets te traag waardoor de auto begon te schokken.
zelfde antwoord als hierboven
- 1 keer is het op de snelweg gebeurd dat terwijl ik aan het invoegen was, ik in plaats van mijn vijfde naar mijn derde versnelling ging(vertrekkend vanuit 4e). Op dat moment ging ik 80 km/uur. Ik kan me voorstellen dat mijn koppeling een serieuze klap heeft gehad?
heeft geen serieuze klap gehad, is voor dit soort acties gemaakt
- Daarjuist reed mijn vader in de auto. Ik merkte dat hij bij het starten een stuk hoger in toeren ging dan ik doe. Ik ga praktisch nooit boven de 3000. 120 KM/uur is bij mij iets minder dan 3000 toeren. Bij mij trilt de auto dan ook wat meer bij het vertrekken
kwestie van gewenning, elke auto is ook weer anders

Niet meer dan normaal onderhoud als ik het zo zie. VW's zijn over het algemeen ook wel redelijk hufterproof...
toon volledige bericht

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kan geen kwaad, zolang je maar niet tegen mensen etc aan rijdt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Met rest ^

Dit zijn dingen die de meeste auto's te verduren krijgen, zolang het niet TE vaak gebeurt zijn er niet veel moeilijkheden te verwachten.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

Wat wel iets is om op te letten als beginner is dat je met je koppeling leert omgaan, dus niet met een slippende koppeling optrekken en schakelen aangezien dat niet bepaald super is

[ Voor 11% gewijzigd door Phase op 22-05-2009 16:04 ]

Time is never wasted when you're wasted all the time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03:41
Idd je koppeling is het meest kwetsbare.

Je leert er zelf wel mee rijden. Ik weet zelf niet geloof dat polo's tot 6000 toeren kunnen gaan. eerste versneling tot 3000 toeren daarna naar gelang nodig (snel optrekken invoegen e.d. kan je best wel boven de 3000 toeren komen. alleen maar omdat extra beetje gas dat je bij inhalen nopdig kan hebben.

Je kan best als je 80 rijd in 5 even terug naar 4 om je auto door te trekken naar de 100

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289377

Same as above. Het is een auto, geen porseleinen beeldje. Het kan echt wel heel wat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:12
Phase schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 16:03:
Wat wel iets is om op te letten als beginner is dat je met je koppeling leert omgaan, dus niet met een slippende koppeling optrekken en schakelen aangezien dat niet bepaald super is
Daar moet je zeker mee oppassen. Dus ook jezelf niet aanleren om met de voet op de koppeling te rijden. Sommige hebben er een handje van om de voet op de koppeling te houden. Onbewust drukken ze hem soms iets in, en daar slijt je koppeling van.

Voor de rest kan een auto veel hebben als je hem maar gewoon goed onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-07 12:24

mace

Sapere Aude

To_Tall schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 16:06:
eerste versneling tot 3000 toeren daarna naar gelang nodig
Het nieuwe rijden hé? Niet boven de 2500 toeren uitkomen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:12
mace schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 16:17:
[...]

Ooit geprobeerd met een 1.2 benzine.. Dan kom je nooit voor het einde van in invoegstrook op 120 wat je geleerd is met rijlessen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Vroegah ;) moest je gasbijgeven bij het starten. Met huidige moterelectronica hoeft dat niet meer. Maar jouw vader is wat anders gewend. Ook is jouw vader een andere autgewend met andere koppelmomenten. Lager in de toeren is beter voor het verbruik (wat beter te meten is dan trillen en slijtage).

Wellicht krijgt je koppeling het nog iets zwaarder te verduren maar daar doe je toch niks aan. Gewoon doorrijden met de koppeling tot het kapot is of niet meer door de keuring (hebben jullie een soort APK?) komt.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Giem schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 16:22:
[...]

Ooit geprobeerd met een 1.2 benzine.. Dan kom je nooit voor het einde van in invoegstrook op 120 wat je geleerd is met rijlessen ;)
Nee, ik rij in auto's niet in brommobielen. :+

offtopic:
Met de auto waar ik doorgaans in rijd is het overschakelen bij 2,5 heel natuurlijk, maar ik rijd ook af en toe in een suzuki met 1.3 en die moet je wel op z'n staart trappen ja. :P

[ Voor 24% gewijzigd door mace op 22-05-2009 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-07 15:52

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Bij normaal gebruik (geen sprint) zou ik zo kort mogelijk in de eerste versnelling blijven. Er zit vaak een vrij groot verschil in de overbrengingsverhouding van de eerste en tweede versnelling. Bij hoge toeren opschakelen maakt een soepele rijstijl niet makkelijker. Wat betreft de levensduur van de motor moet het mijn inziens niet erg schadelijk zijn om het ding met enige regelmaat naar 6000 toeren te jagen, zolang de motor maar warm is. Het hele idee van auto's met een kleine motor is dat je het snot voor de ogen revt om er tempo in te krijgen ;) .

Dat trillen/schokken kun je eruit krijgen door bij het wegrijden tegelijkertijd met het opkomen van de koppeling licht gas te geven. Hiermee voorkom je dat bij het aangrijpen het toerental inzakt en de motor bijna afslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
Femme schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 16:32:
[...]

Dat trillen/schokken kun je eruit krijgen door bij het wegrijden tegelijkertijd met het opkomen van de koppeling licht gas te geven. Hiermee voorkom je dat bij het aangrijpen het toerental inzakt en de motor bijna afslaat.
Ja ik heb nu een ritje gedaan van 50 km(stad en bebouwde kom enzo) en heb eens wat meer gas gegeven bij het optrekken. Nu klimt die tot 1300 bij als ik start. Voorheen was er niet zoveel verschil met stationair, maar ik duwde hem altijd al in, alleen niet genoeg waarschijnlijk.

Nu ben ik enigszins gerustgesteld, vooral omdat ik blijkbaar voor een beginner nog niet zoveel ben stilgevallen. Is nu ook al drie weken geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Tja, de tangentiaal veren van de koppeling / vliegwiel vinden dat niet zo super leuk maar dat kunnen die hebben. Sterker nog: daar dienen de veren oa voor ;)
Dat is iets minder goed. Proberen te vermijden (het waarom en hoe ga ik niet zeggen. Je zou schrik krijgen ;) ). Maar dat proberen te vermijden :)
Tangentieel veren van de koppeling / vliegwiel weer. Kan die hebben maar beter niet te vaak doen.
Dat trillen heet booming. De oorzaak is dat het stall toerental (toerental van de motor waarop je de koppeling probeert te sluiten) te laag ligt. Iets meer gas geven en proberen het stall toerental iets te laten stijgen dan constant te houden.

Praktisch: koppeling in, beetje gas geven. Koppeling langzaam los laten en tegelijk iets meer gas geven. Dan voel je geen schok als de koppeling sluit. Gewoon oefenen.
Ach, als het goed mis zou gaan dan zou de koppeling altijd moeten springen. Dat is namelijk de torque fuse welke de motor en versnellingsbak beschermt. Dus geen drukte om maken (buiten te weinig toeren te draaien)
skelleniels schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 16:52:
Nu klimt die tot 1300 bij als ik start.
Met hoeveel % gas ongeveer? Met 10% gas met een benzine is 1300 toeren voldoende hoog genoeg. Ik stel deze in op 1100 a 1150 rpm voor de meeste wagens. * Chevy454 is calibratie ingenieur van powertrains ;)
Nu ben ik enigszins gerustgesteld, vooral omdat ik blijkbaar voor een beginner nog niet zoveel ben stilgevallen. Is nu ook al drie weken geleden.
Ik heb mijn RBW nu al 7 jaar en ik val nog altijd eens stil. Maar meestal is dat door een foute afstelling van mijn werk :+

[ Voor 13% gewijzigd door Chevy454 op 22-05-2009 18:54 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kleintje81
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:01

Kleintje81

Blaat

TS, zo te zien valt het bij jou nog aardig mee.

Wat ik allemaal heb uitgespookt met mijn auto (en hij doet het nog steeds :Y) ):
-70 km proberen te rijden met handrem erop
-Met een koude motor in z'n 1, 40 km willen rijden.
-Terugschakelen naar z'n 1 terwijl er nog 35 op de teller stond.
-Denken dat de auto afslaat (draaide nog net) en meteen proberen te starten; geeft een leuk geluid.
-Bij fileparkeren een stuk tegen het trottoir rijden (stuk rubber v/d banden eraf schuren ;) )
-Een korte drempel iets te vlot nemen en een schrapend geluid v/d bumper horen.
-Van 1e naar 2e versnelling schakelen, maar koppeling hierbij niet diep genoeg indrukken. :X

En helaas nog wat ongelukjes (alleen met parkeren):
-Auto van Collega beschadigd bij achteruit parkeren
-Tegen een betonnen muur komen bij het naar achteren rijden (kapje linker achterlicht stuk)
Achteruitrijden is niet echt mijn ding laten we maar zeggen... ;(

Zou er niet teveel bij stilstaan, als je verder regelmatig je auto controleert en ernaar luistert (als ie bv rare geluidjes maakt, raar weggedrag heeft, etc.) kun je een garagebezoek al een beetje inschatten.

BF2 stats Systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

nee het krukaslagerfabrikanten complot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cocytus
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
@ TS:

Zou me niet al teveel zorgen maken, dit klinkt nog vrij onschuldig :) 80 in de 3e zou in vrijwel geen enkele auto een probleem moeten zijn, denk niet dat je dan boven de 5000 revs komt. Kan me nog een video herinneren waarin een Amerikaan rijles voor handgeschakelde auto's geeft: schakelen vanaf 3000 rev maar liever bij iets van 4000. In een te lage versnelling optrekken kan ook geen kwaad, zolang je maar niet een uur lang bergopwaarts gaat rijden :P

@ kleintje:

De laatste helft van je punten is niet echt erg, de eerste is wel een beetje :X en de 2e en 3e zijn ook niet heel gezond voor je auto, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-07 06:38

ToeingTheLine

Mask of sanity

Kleintje81 schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 19:03:
TS, zo te zien valt het bij jou nog aardig mee.

Wat ik allemaal heb uitgespookt met mijn auto (en hij doet het nog steeds :Y) ):
-70 km proberen te rijden met handrem erop
-Met een koude motor in z'n 1, 40 km willen rijden.
-Terugschakelen naar z'n 1 terwijl er nog 35 op de teller stond.
-Denken dat de auto afslaat (draaide nog net) en meteen proberen te starten; geeft een leuk geluid.
-Bij fileparkeren een stuk tegen het trottoir rijden (stuk rubber v/d banden eraf schuren ;) )
-Een korte drempel iets te vlot nemen en een schrapend geluid v/d bumper horen.
-Van 1e naar 2e versnelling schakelen, maar koppeling hierbij niet diep genoeg indrukken. :X

En helaas nog wat ongelukjes (alleen met parkeren):
-Auto van Collega beschadigd bij achteruit parkeren
-Tegen een betonnen muur komen bij het naar achteren rijden (kapje linker achterlicht stuk)
Achteruitrijden is niet echt mijn ding laten we maar zeggen... ;(

Zou er niet teveel bij stilstaan, als je verder regelmatig je auto controleert en ernaar luistert (als ie bv rare geluidjes maakt, raar weggedrag heeft, etc.) kun je een garagebezoek al een beetje inschatten.
toon volledige bericht
Durf het bijna niet te vragen maar....ben jij een meisje? :?

Life is what you others make it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Daar is niks leuk aan (vind ik dan). Als de motor warm is trek ik meestal door tot max. koppel (4700 rpm) of zelf 6000 rpm. Lekker sportief rijden. De motor blijft ook lekker rustig op 6000 rpm (6 cilinder).

Doorgaans gaat het zo:

1ste -> 50km/h
2de -> 90km/h
3de -> 130km/h

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

Hacku schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 22:41:
[...]

Daar is niks leuk aan (vind ik dan). Als de motor warm is trek ik meestal door tot max. koppel (4700 rpm) of zelf 6000 rpm. Lekker sportief rijden. De motor blijft ook lekker rustig op 6000 rpm (6 cilinder).

Doorgaans gaat het zo:

1ste -> 50km/h
2de -> 90km/h
3de -> 130km/h
Dat is wel straf eigenlijk, maar waarom niet. :P

Ikzelf rij weg in z'n 1, schakel vlug door naar 2, trek door naar 50 en zet hem in z'n 4 (ik sla de 3e dus over). De 3e versnelling gebruik ik dan alleen in bochten als het nodig is of in krappe drukke straten met veel fietsers of drempels.

1 = 0 - 20
2 = 20 - 50
3 = 30 - 60 (druk stadsverkeer met veel snelheidsveranderingen)
4 = 50 - 80 (rustig stadsverkeer, en bij accelereren op de invoegstrook ga ik meestal tot 100)
5 = 70 en verder (provinciale wegen, snelweg, alles met een constante snelheid van 70 of meer)

Beetje maf I know, maar toeren maken in mijn auto is niet zo prettig.

[ Voor 9% gewijzigd door mace op 22-05-2009 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Beetje maf I know, maar toeren maken in mijn auto is niet zo prettig.
Dat hangt natuurlijk af met welke wagen je op baan bent. Soms ben ik nog eens met mijn moeder haar Fiesta op baan. Dan verkracht ik dat ding steeds :X Op 4000 toeren begint hij gek te doen (geen power meer, schokken e.d.). Nee dank je, éénmaal gewend aan een wat zwaardere motor (2 liter) wil je geen stap meer terug zetten.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:40
GoldenSample schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 21:21:
[...]

Verklaar uw zelf nader ;)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Laatst online: 24-07 10:45

DaWaN

'r you wicked ??

GoldenSample schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 21:21:
[...]
Is rijden met een te laag toerental dus slecht voor je krukaslagers of meer ?
Mijn vader rijdt met zijn Megane 1.4 16V altijd 50 in z'n 5 met iets meer dan 1000rpm, als je dan optrekt geeft hij een dreunend geluid, dat doet hij nu al jaren (hij heeft het ding van 20k naar 150k gereden inmiddels) maar ik heb het idee dat het niet heel goed is.

Als het op mijn schakel gedrag aankomt, tja ligt er maar net aan of ik haast heb, in de stad trek ik altijd vlotjes op en dan schakel ik meestal bij 3000rpm, als ik doortrek tot 3500rpm kan ik ook prima een versnelling skippen.

Als ik in een relaxte bui ben dan schakel ik meestal bij 2000rpm ongeveer, dan moet ik ook echt geen versnelling overslaan want dat vind dat blok van mij absoluut niet leuk, af en toe heb ik ook dat ik gewoon te weinig toeren maak.... mja dat krijg je ervan als je jaren meerijdt met je vader die achtelijk schakelt en voor de rest alleen maar met diesels rijdt...

Als het hard moet gaan dan gewoon lekker tot de redline >:) Zo voeg ik ook altijd in, gewoon lekker 5000rpm in z'n 4, dan kan ik meteen door naar de linkerbaan :)

Overigens met 35km/u terug in z'n 1 gaat prima hoor, maar je moet wel even heel-and-toe'en, met mijn Charade wil dat alleen niet zo lekker maar als ik hard over een krappe rotonde wil moet ik echt terug naar mn 1 wil ik er een beetje rap afkomen, in z'n 2 mis ik dan nét dat beetje power dat ik nodig heb.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
Chevy454 schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 18:49:
[...]
Dat is iets minder goed. Proberen te vermijden (het waarom en hoe ga ik niet zeggen. Je zou schrik krijgen ;) ). Maar dat proberen te vermijden :)
Van mij mag je het gerust zeggen hoor, dan weet ik wat er kan gebeuren. Overigens is het ook maar 1 keer gebeurd, kvind het raar dat ik niet naar mijn 1 had geschakeld omdat het eigenlijk al een automatisme is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 25-07 12:22
(jarig!)
Over dat stilvallen bij het optrekken ; dit is niet geheel aan jezelf te wijten. na een bepaalde tijd stilgestaan te hebben voor het stoplicht bijv., gaat ie op een "zuinig programma lopen * ", zodat het bij opnieuw gasgeven even duurt voordat er iets gebeurt, en je wellicht daardoor de koppeling te vroeg op laat komen.
- helaas rijd ik door dit foefje ook wel eens schokkend weg zeg maar

* Dit heb ik me bij de VW dealer laten vertellen, of het waar is, is een tweede

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
ik heb die van mij ook wel eens in de 2 gesmeten met 100km/h

gelukkig doet die dat ook wel in de 2e versnelling, maar of die het fijn vind? :+
ik moest uitvoegen, en op een heel kort stukje ook weer invoegen, ik wou naar de 4 vanaf 6, maar in mijn entousiasme gooi ik em zo in de 2.
dan klap je echt wel met je bek op het stuur _O-
maja, gelukkig is 100 in de 2 7000rpm. en de begrenzer zit op 7250rpm, dus valt nog mee :> .

Over dat wegrijden, ik heb een leon met el gaspedaal, en ik merk er niets van.
ik gooi hem altijd ff richting de 2000 toeren en dan koppeling op laten komen, en tegelijk beetje bijgassen.

heb hem 3x in een jaar tijd dat ik me rbw heb (en ruim 20.000km's) af laten slaan.
wil soms wel eens in de 2 wegrijden (omdat ik dan gehaast ben en hem vergeet in de 1 te zetten :') ), maar dan nog krijg ik hem wel van zijn plek als ik rustig weg rijd. deed ik bij mijn rijlessen ook wel is. maar omdat ik hem niet af liet slaan zette hij hem dan snel in de 3. de bitch :p dan slaat die dus wel af :')

En trappen met koude motor doe ik ook wel is :$ t is zo verleidelijk om die 200 paardjes even te laten werken, en als die koud is klinkt die zo lekker ral :p
en het kost je wel wat voorbandjes :+
maarja, hobby he ;)

@ DaWaN, de krachten die bij die lage toeren op het blok komen te staan zijn zo enorm groot.
dat vinden ze niet zo fijn. ik moet bekennen dat ik hem zelf ook wel eens lekker schakelui in de 6 zet met 50, en dan gewoon doortrekken naar de 140.
das dus vanaf stationair tichting de 3000 rpm.
ach. hij heeft nu 156k op de klok, en ik hoor en voel er niets raars aan.
Degelijke VW kwaliteit he :p
als het echt versleten is dan voel je de krukas gewoon heen en weer schuiven als je de koppeling in tapt.

[ Voor 16% gewijzigd door MexxT op 23-05-2009 01:06 ]

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Laatst online: 25-07 14:25

SmartDoDo

Woeptiedoe

MexxT schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 01:00:
Over dat wegrijden, ik heb een leon met el gaspedaal, en ik merk er niets van.
ik gooi hem altijd ff richting de 2000 toeren en dan koppeling op laten komen, en tegelijk beetje bijgassen.
Begrijp ik het goed dat je 2000 rpm maakt voordat je de koppeling laat opkomen? Lijkt me dat je dan met behoorlijk slippende koppeling aan het rijden bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
SmartDoDo schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 01:05:
[...]
Begrijp ik het goed dat je 2000 rpm maakt voordat je de koppeling laat opkomen? Lijkt me dat je dan met behoorlijk slippende koppeling aan het rijden bent :)
nee, ik gooi hem omhoog, dus tikje er op, en met dat die omlaag komt koppeling op laten komen.
en bijgassen. slippen doet die dan niet hoor. ik laat hem meestal bij 1100 toeren ofzo aangrijpen. dan bokt die iig niet als je wegrijd. en koppeling houd ik altijd zo min mogelijk in als ik er alleen in zit (voor passagiers is dat wat minder comfortabel, dus daar gaat het met wat meer beleid :p )

niet echt een super voorbeeld, maarja :+
http://www.youtube.com/wa...hO-g&feature=channel_page

zoiets. alleen dan wat normaler.

[ Voor 22% gewijzigd door MexxT op 23-05-2009 01:11 ]

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Lage toerentallen -> meer radiaalkrachten op de krukas -> olie film wordt weggeduwd -> de glijlagers lopen droog.

Maar dat valt allemaal mee: de nieuwe krukassen hebben gigantische glijlagers met een groot oppervlak zodat de vlaktedruk lager is. Kan weinig kwaad, de nieuwe motoren draaien 600rpm stationair (2.4l 4 cilinder) en dat ding slaat niet eens dood bij 314rpm _o_ De nieuwe motoren gaan straks allemaal zo'n lage toeren draaien. Een 1.6 turbo gaat straks 625 a 650rpm draaien. Dat is echt maf :)

Dat was wel aardig maf om te zien op de testbank _o- Helaas begon toen de idle speed controller te oscilleren waardoor die motor alsnog dood viel :/ Maar van 1200rpm naar 314 naar 1000 naar 472 naar 1000rpm naar uit was wel gaaf om te zien. Zeker omdat er GEEN lagerschade was

(en geloof mij, die motoren worden afgejakkerd op de testbank. Inrijden? Ut ding moet kapot: 0km, 100% gas zodra de olie 50 graden is. Na 50 000km kan je de motor wel afschrijven maar dat is de bedoeling van een duurtest. En zelfs daarna doen we onze best om die motor in de soep te laten draaien)

[ Voor 41% gewijzigd door Chevy454 op 23-05-2009 03:02 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-07 15:26

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Als je nooit boven de 3000revs komt word die bak wel erg lui, zodra die goed warm is eens goed planken. Loopt die ook mooier ;)

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
Ben vanmiddag iets nieuws tegengekomen.

Ik wilde hem in zijn achteruit zetten en terwijl ik dit deed hoorde ik een schrapend geluid. Ik had nochtans de koppeling helemaal ingedrukt. Wat zou dat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-07 23:41
Ouderdom / versletenheid. Je versnellingsbak is dan niet perfect meer, maar het zou ook aan de koppeling kunnen liggen.
Wat de versnellingsbak betreft, dat is gewoon slijtage. Zou ik niks aan doen tenzij het natuurlijk wel heel erg is. Zoveel auto's hebben dan. Wat wel handig is is om helemaal stil te staan voordat je hem in z'n achteruit zet. Wil je het helemaal niet horen kun je nog dubbel koppelen (dus eerst naar zn vrij, en dan naar achteruit).
Wat de koppeling betreft, dan zou het erger moeten worden. Zou de drukgroep kunnen zijn, die de platen niet helemaal van elkaar af krijgt, terwijl je wel schakelt. Als dit het is dan zou het vrij snel (lees een maand) erger moeten worden, dan gaat ie er op een gegeven moment van door ook al heb je je koppelingspedaal op de bodem. In dit geval pook gewoon vlug uit de versnelling trekken, en je koppeling laten vervangen. In z'n geheel, niet alleen de platen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritzzz
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-07 13:16
skelleniels schreef op maandag 22 juni 2009 @ 16:49:

Ik wilde hem in zijn achteruit zetten en terwijl ik dit deed hoorde ik een schrapend geluid. Ik had nochtans de koppeling helemaal ingedrukt. Wat zou dat zijn?
Had je hem toevallig niet helemaal in de achteruitversnelling staan? Mocht dit niet zo zijn dan kan dit gaan knarsen in sommige auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:48

DropjesLover

Dit dus ->

gewoon beetje gare synchronisatie-ringen en tandwielen die niet helemaal goed ten opzichte van elkaar staan. niets om je zorgen over te maken.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Ik heb dat knarsen ook als ik met mn auto stilsta meteen in zn R douw. Volgens mij draaien er ergens nog tandwielen dan ofzo, en douw ik er een ander tandwiel tegenaan dat stilstaat. Als je 3 seconden wacht gebeurt het niet, maar als ik hem meteen in zn R zet hoor je zon KKGGGRRR geluid.

edit: maar mijn auto is dan ook 250.000km oud, dan mag er ook wel een keer wat knarsen ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Widow op 22-06-2009 19:35 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-07 13:30

Flotter

Pelipper!

DropjesLover schreef op maandag 22 juni 2009 @ 17:45:
gewoon beetje gare synchronisatie-ringen en tandwielen die niet helemaal goed ten opzichte van elkaar staan. niets om je zorgen over te maken.
Er zijn maar weinig auto's met een gesynchroniseerde achteruit, dus die ringen zullen niet gaar zijn :P

Je moet 'm gewoon niet te wild in de achteruit zetten, als het niet goed wil haal je'm uit de versnelling en probeer je het nog een keer.

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaakmeister
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Toevallig een franse auto?

Bijvoorbeeld een peugeot 306 staat erom bekend dat ie standaard kraakt bij het inschakelen van de achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-07 19:45
Widow schreef op maandag 22 juni 2009 @ 17:45:
Ik heb dat knarsen ook als ik met mn auto stilsta meteen in zn R douw. Volgens mij draaien er ergens nog tandwielen dan ofzo, en douw ik er een ander tandwiel tegenaan dat stilstaat. Als je 3 seconden wacht gebeurt het niet, maar als ik hem meteen in zn R zet hoor je zon KKGGGRRR geluid.

edit: maar mijn auto is dan ook 250.000km oud, dan mag er ook wel een keer wat knarsen ;)
Dat is mijn visie er ook op, als ik hier aan kom rijden in de straat (Opel Corsa) en ik wil iets te snel m'n huis in (lees gooi hem meteen in z'n achteruit) dan maakt hij ook een lawaai van hier tot Tokio.
Laat ik hem echter eerst helemaal stil staan dan is er niets aan het handje.

Maar goed ik ben geen auto expert :Y)

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sjaakmeister schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 12:11:
Toevallig een franse auto?

Bijvoorbeeld een peugeot 306 staat erom bekend dat ie standaard kraakt bij het inschakelen van de achteruit.
Ik heb een 306 uit 1998. De achteruit gaat er vaak wat lastiger in, dan zet ik hem even in z'n vier en dan meteen weer in z'n achteruit zonder de koppeling op de laten komen. Meestal gaat ie er dan goed in. Kraken heb ik nooit omdat ik mijzelf heb aangeleerd om hem niet meteen in zijn achteruit te zetten als ik pas net ben gestopt. Maar of kraken iets met Peugeot's the maken heeft? Dat de achteruit snel kraakt en er moeilijk in gaat had ik ook in mijn Panda, en in de lesauto (Golf 5).

Bij mijn eerste auto, Panda 1991, is m'n motor nooit afgeslagen. Bij mijn tweede en huidige auto, 306 1998, gebeurt het echt regelmatig, vooral bij het achteruitrijden. Wat mij ook vaak gebeurt is dat ik hem te gehaast van 1 in 2 zet en de koppeling niet goed indruk: gigantisch geknars.

Ik maak me wel zorgen over het rijden in lage toeren. Ik ga meestal van z'n 2 naar z'n 5 op wegen waar je 50 of 60 mag, en op wegen waar je 80 mag als het rustig is. Wel geef ik zo min mogelijk gas als ik in z'n 5 accelereer van bijv. 45kmh naar 60 of 80. Ik geef nooit veel gas als ik zo laag in toeren zit dat ik weet dat ie gaat "brommen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-07 10:42
Wat een verhalen ook hier :P Dan heb ik toch veel minder met me auto uitgespookt. Misschien went 1 sneller aan een auto dan een andere. Maar het beste leer je toch gewoon door veel te rijden denk ik.

Over het schakelen.. Ik rijd echt gewoon zuinig als ik zie wanneer de andere schakelen.

wegrijden in 1
meteen naar 2
bij 30 naar zijn 3
bij 50/60 meestal naar zijn 4 langere stukken 50 altijd in zijn 4.
en als ik lang stuk 60/70 moet rijden rijd ik gewoon in zijn 5.

Enkel als ik moet optrekken voor snelweg enzo dan natuurlijk heel anders :P Maar doorgaans rijd ik redelijk rustig. Hij haald de 100 ook wel in zijn 3 maar wat is het nut ervan? Benzine is niet zo goedkoop O-)

1.6 Toyota Corolla uit 2002

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
In z'n 3 haalt ie de 150 ook wel. Tenminste, dat probeer ik iedere keer weer uit als ik de snelweg op kom :P
(alleen als de situatie het toelaat uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

pfft, prutsers :P

onbegrensd carburateur blok 8000 rpm in zn 2 laten draaien omdat je de snelweg op wil, er vrachtwagens voorbij razen en je een vrachtwagentje dat niet op gang komt voor je hebt plakken. even later zat ik goed en wel links, me af te vragen wat die herrie was. toch maar ff in zn 5 gezet toen. geen schade, nog een half jaar met plezier mee rondgereden.

en optrekken... met mn huidige auto:
1 tm 20km/u
2 tm 50 en op een 50 weg in zn 4 zetten
2 tm 80 en op een 80 weg in zn 5 zetten
3 tm 120 en dan in zn 5 zetten.

beetje vaart moet je natuurlijk wel maken, maar 2.0 143 pk helpt ook wel 8)

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Ghostrider schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 13:31:
[...]

Als je nooit boven de 3000revs komt word die bak wel erg lui, zodra die goed warm is eens goed planken. Loopt die ook mooier ;)
Is dat zo? Kan een motor echt lui worden? Je hoort dat wel vaker, maar ik twijfel. Wat wordt er precies lui en waarom los je dat op door even veel toeren te maken?

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

minder toeren = minder flow = meer afzetting op de onderdelen, kleppen, injectoren, etc. terwijl een motor wel gemaakt is om zijn maximaal vermogen (gemiddeld bezine) bij 6000 rpm te leveren, of zijn max koppel ~4000.
en je ECU neemt een "lui" programma aan, maar dat is met een reset of gewoon een ff pittig rijden zo verholpen.
dus als je wagen goed warm is kan je hem zonder problemen 7000rpm laten lopen, waarom dan als een ouwe lul rijden?
overigens, 120 in zn 5 is bij mij 3700 rpm, dus ik ga sowieso over die max 3000 rpm heen als ik snelweg pak.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja bij de 2 van mij ook.

Ik heb wel eens een Starletje van een opaatje (op de plek van de radio zat een opbergvakje :P ) gereden die ook echt heel lui was. Was een proefrit voor een vriendin. Ik liet hem nu wel flink wat toeren maken en de boel begon echt te stinken, al dat oude vuil wordt dan losgebrand. Op zich goed, maar ook weer slecht als al dat oude aangekoekte vuil tegelijkertijd in de olie beland.
Het is volgens mij in vrijwel alle gevallen te verhelpen, maar het zal vast slecht voor een motor te zijn als ie lui is, en je gaat flink trappen. Gewoon rustig opbouwen.

Of flink trappen met die handel, even 5 minuten constant de topsnelheid rijden bijvoorbeeld. En daarna meteen je olie verversen.

[ Voor 10% gewijzigd door !null op 23-06-2009 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

skelleniels schreef op maandag 22 juni 2009 @ 16:49:

Omdat de achteruit niet gesynchroniseerd is. (dat zou ook onzin zijn, alsof je al rijdend hem in de achteruit zou willlen zetten. :') )

Als je dus nog iets rijdt dan knarst hij bij het in het achteruit zetten, zorg er dan ook voor dat je al even stilstaat voordat je dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Pas als je bij de 1 en 2 problemen gaat krijgen moet je gaan nadenken over dat soort dingen. Had bij mijn Golf 1.9D met 310K op de klok steeds geknars van 1 naar 2, ook iets versleten waarschijnlijk. Heb toen bij de garage tegelijk met een handjevol gloeispiralen ook maar de versnellingsbakolie laten verversen: nog geen halve liter stinkende zwarte troep eruit, bijna 2 liter synthetische olie erin. Heb nadien alleen nog geknars gehad bij temperaturen onder het vriespunt met koude olie, maar na 1x schakelen was er al voldoende smering om het geknars niet meer te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Kevind__
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-07 13:24
iedereen is begonnen met rijden en als je met een gezond fris verstand achter het stuur kruipt kane r niks kwaad.
Als je gaat lopen trappen in de auto terwijl je net een beginnend bestuurder bent dan wil het nog wel een veel sneller gaan qua slijtage.
Maar denk zo je moet ergens beginnen en dit is iets moet je geen zorgen over te maken,

You all laugh because I'm different - I laugh because you're all the same.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-07 12:19

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Chevy454 schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 02:42:
[...]

Lage toerentallen -> meer radiaalkrachten op de krukas -> olie film wordt weggeduwd -> de glijlagers lopen droog.
Waarschijnlijk ben jij dan de man om te vragen. Rij tegenwoordig wat meer bergen/heuvels (15% geven de borden aan). Mijn motor (1.6, opel astra) moet ik soms terugzetten naar zijn 2 om boven de 2000 toeren te blijven (dit omdat ik vaker heb gehoord dat je zeker bergopwaarts toeren moet zien te blijven maken). Maar hoe erg is dit? En vanaf wanneer zou je naar beneden moeten schakelen om je motor te ontlasten? Of zou ik gewoon wat meer moeten gassen om ervoor te zorgen dat ik toeren blijf maken?

[ Voor 6% gewijzigd door swtimmer op 23-06-2009 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

swtimmer schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 15:30:
[...]

Waarschijnlijk ben jij dan de man om te vragen. Rij tegenwoordig wat meer bergen/heuvels (15% geven de borden aan). Mijn motor (1.6, opel astra) moet ik soms terugzetten naar zijn 2 om boven de 2000 toeren te blijven (dit omdat ik vaker heb gehoord dat je zeker bergopwaarts toeren moet zien te blijven maken). Maar hoe erg is dit? En vanaf wanneer zou je naar beneden moeten schakelen om je motor te ontlasten? Of zou ik gewoon wat meer moeten gassen om ervoor te zorgen dat ik toeren blijf maken?
zak je onder de 2000 toeren, dan levert je motor gewoon weg niet genoeg koppel om je dikke reet + je auto de berg op te slepen en zal je vanzelf steeds langzamer gaan. zeker als er mensen achter je zitten erg frustrerend en potentieel gevaarlijk, want jouw motor kan afslaan en daarna ga je gewoon weer terug naar beneden. achteruit. terwijl jij je motor aan t starten bent, remmen, etc. zeker in de bergen gewoon vermogen beschikbaar hebben en houden, dus lekker beetje toeren maken.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

DropjesLover schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 15:37:
[...]

zak je onder de 2000 toeren, dan levert je motor gewoon weg niet genoeg koppel om je dikke reet + je auto de berg op te slepen en zal je vanzelf steeds langzamer gaan. zeker als er mensen achter je zitten erg frustrerend en potentieel gevaarlijk, want jouw motor kan afslaan en daarna ga je gewoon weer terug naar beneden. achteruit. terwijl jij je motor aan t starten bent, remmen, etc. zeker in de bergen gewoon vermogen beschikbaar hebben en houden, dus lekker beetje toeren maken.
Maar het is ook niet erg langere tijd in zijn 1 de berg op te gaan? Heb altijd het idee dat als ik wat meer in zijn 1 rijd de auto (of in ieder geval het koelwater) flink warmer word dan in zijn 2...

/edit. met 2000 toeren in zijn 2 ging ik 60km/u de berg op waar je 50 mag maar als ik mijn snelheid verder liet zakken gaan de toeren mee ;-)

[ Voor 8% gewijzigd door swtimmer op 23-06-2009 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Neem gewoon een versnelling waarbij je auto lekker loopt. So what als je met 1800RPM de berg opgaat met 50km/h in de 2, zolang je snelheid niet langzaam afneemt of je toerental terugvalt en je auto niet bokt kan dat geen kwaad.
Ik rijd zelf een diesel, en dankzij de zuurstofrijke lucht hier in het noorden ramt dat ding zelfs in de 4e nog 60km/h een helling op. Ik zet dat ding liever in de 3, iets meer toeren, maar als ik bovenop de brug ben mag ik alsnog terugschakelen omdat ie dan gewoon 75-80 naarbeneden ragt, wat 20km/h boven de limiet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

_JGC_ schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 16:00:
Neem gewoon een versnelling waarbij je auto lekker loopt. So what als je met 1800RPM de berg opgaat met 50km/h in de 2, zolang je snelheid niet langzaam afneemt of je toerental terugvalt en je auto niet bokt kan dat geen kwaad.
Ik rijd zelf een diesel, en dankzij de zuurstofrijke lucht hier in het noorden ramt dat ding zelfs in de 4e nog 60km/h een helling op. Ik zet dat ding liever in de 3, iets meer toeren, maar als ik bovenop de brug ben mag ik alsnog terugschakelen omdat ie dan gewoon 75-80 naarbeneden ragt, wat 20km/h boven de limiet is.
Tja ik vroeg me gewoon af hoe "erg" het is zeg maar. Wat je zegt, zo'n berg lukt ook wel in zijn 3 maar dan gaan de toeren al snel richting stationair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Lijkt me dat je met een 1.6 Opel Astra op 15% hellingen jezelf heel gauw tegenkomt als je onder de 2000 toeren gaat, die doet natuurlijk helemaal niks meer dan.
Weet niet wat je bedoelt met dat laatste, maar 60 in z'n 2 lijkt me goed, in z'n 3 zit je alweer te laag denk ik.
In principe zou het niet uit moeten maken dat je even in z'n 1 rijdt, doe ik ook zo vaak in de bergen. Koelvloeistoftemperatuur zou niet af moeten wijken bij een beetje harder werken. Maar goed, ik ken Opel Astra's langer dan vandaag dus het verbaast me niks als ie dat wel doet. Bij een fatsoenlijke auto blijft ie ook dan strak in het midden staan.

Verder ook hoger in de toeren blijven bij berg afwaarts he, zodat je (ook) afremt op de motor en niet continu je remmen belast (die kappen er op een gegeven moment mee, wil je niet).

/me denkt weer aan weekje weg laatst, lekker op Italiaanse bergweggetjes, in een hairpin in z'n 1 zetten om berg opwaarts enkele auto's in te halen.. heerlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

!null schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 16:07:
Lijkt me dat je met een 1.6 Opel Astra op 15% hellingen jezelf heel gauw tegenkomt als je onder de 2000 toeren gaat, die doet natuurlijk helemaal niks meer dan.
Weet niet wat je bedoelt met dat laatste, maar 60 in z'n 2 lijkt me goed, in z'n 3 zit je alweer te laag denk ik.
In principe zou het niet uit moeten maken dat je even in z'n 1 rijdt, doe ik ook zo vaak in de bergen. Koelvloeistoftemperatuur zou niet af moeten wijken bij een beetje harder werken. Maar goed, ik ken Opel Astra's langer dan vandaag dus het verbaast me niks als ie dat wel doet. Bij een fatsoenlijke auto blijft ie ook dan strak in het midden staan.

Verder ook hoger in de toeren blijven bij berg afwaarts he, zodat je (ook) afremt op de motor en niet continu je remmen belast (die kappen er op een gegeven moment mee, wil je niet).

/me denkt weer aan weekje weg laatst, lekker op Italiaanse bergweggetjes, in een hairpin in z'n 1 zetten om berg opwaarts enkele auto's in te halen.. heerlijk
Je had me juist, in zijn 3 gaat die snel laag in de toeren lopen.

Jup afremmen op de motor dat wist ik van te voren al (en dat staat hier ook bij iedere stijle heuvel aangegeven met borden). Maar als ik jou zo hoor doe ik het zoals het "hoort". Mijn doel is boven die 2000toeren te blijven zodat je het tenminste merkt als je extra gas geeft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja precies. Zelf rij ik meestal tussen de 3 a 4000 toeren. Vaak nog tegen de 4000 toeren aan ook. Maar dan heb ik het ook over dat soort 15% of erger hellingen, die zijn vrij heftig. Had dat ene weekje weg ook 20%, dat is wel erg stijl. Maarja mijn auto doet onder de 2000rpm ook geen reet in dat soort situaties, ook al is het een 2 liter. Het is dan ook een meer hoogtoerige benzine motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een geneuzel. Als je auto warm is kun je zonder problemen tot het rood doortrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Niet met een oudere Opel Astra. Of nou ja waarschijnlijk wel trouwens. Het wordt gevaarlijk als je continu te lage toeren gaat draaien met zo'n ding.
(ik had toen d'r tijd in een turbodiesel gelest en ging met m'n verse rijbewijs ook zo laagtoerig rijden in de Astra F 1.6 benzine van m'n ouders, vond ie niet leuk, koelvloeistof werd warm en leiding sprong, slechte auto's)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn motor gaat enorm schokken/inhouden als je in z'n 2 of 3 bij de 5000 toeren komt. Het rood zit ergens bij 6000. In z'n vrij kan ik wel naar de 6000 zonder dat ie gaat schokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

Dat lijkt me ook niet helemaal ok. Het kan wel zo zijn dat op het max. toerental er ingegrepen word door een toerenbegrenzer. Als dan de ontsteking even stopgezet word, kan dat wel eens schokken.
Maar dan moet je al in het rode gebied zitten.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 16:46:
Mijn motor gaat enorm schokken/inhouden als je in z'n 2 of 3 bij de 5000 toeren komt. Het rood zit ergens bij 6000. In z'n vrij kan ik wel naar de 6000 zonder dat ie gaat schokken.
dat had mijn vorige ook, maar dat was een electronische carb, boven de 3500 sprong de 2e sproeier bij en dan bokte ie ook fftjes. gewoon doorheen gaan :P

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Laatst online: 03:33
Als we het dan toch over slechte gewoonten hebben...

Het terugschakelen bij bijvoorbeeld een stoplicht; persoonlijk ben ik te lam om netjes stapsgewijs terug te schakelen als ik weet dat ik toch al stil komt te staan voor een stoplicht ofzo. Al rij ik 50, dan trap ik m'n koppeling weg en zet hem in z'n 1 waarna ik afrem. Is dit eigenlijk slecht voor de auto?

Nooit bij stil gestaan eigenlijk, mijn (mogelijk) bekrompen gedachten zijn dan dat het geen bal uit maakt in welke versnelling je em zet zodra ie ontkoppeld is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:04

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

Bij het afremmen voor een stoplicht heeft het geen nut om terug te gaan schakelen, daarmee belast je alleen maar je koppeling en bak. Het beste is gewoon afremmen met de bak gekoppeld in de versnelling waarmee je het stoplicht benaderde, dus niet gaan schakelen, niet gaan ontkoppelen. Op het moment dat de motor in de buurt van het stationair toerental komt, koppeling intrappen en voor zover je dat nog niet had gedaan, remmen met je gewone remmen. Zodra je stilstaat naar z'n 1 schakelen en je bent weer klaar om weg te rijden :)

edit:

Ok, je schakelt bij 50 al naar zijn 1, met koppeling ingetrapt. Had ik overheen gelezen. Mijn auto heeft er bij wat hogere snelheden (>20km/h) geen zin in om naar zijn 1 te gaan, dus mijn gevoel zegt dat het niet al te verstandig is om te doen.
Wat doe jij dan als je 40 rijdt en het licht springt op groen? Je zit dan al in z'n 1 met koppeling ingetrapt..

[ Voor 25% gewijzigd door HaaZ op 23-06-2009 22:17 ]

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
Aangezien ik de koppeling ingetrapt heb gaat ie dan ook zo weer in z'n 2 of 3 (afhankelijk van de snelheid, 3 bij 40). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don3k
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-07 18:17
Giem schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 16:22:
[...]

Correctie, ik rij minder dan een liter... 3 cylinders, en met normaal optrekken kan je makkelijk al aan het begin invoegen (en dan zit ik al boven de 100). Het hangt echt van de auto af.

Maarja, auto's kunnen wel tegen een stootje. 2 uur lang volgas met pedaal op de bodem kan ook geen kwaad (als auto in goede conditie is).

[ Voor 16% gewijzigd door Don3k op 23-06-2009 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

voor een stoplicht terugschakelen, bij V<30km/u lekker in zn 2 zetten en laten uitrollen. kan je tenminste weer weg rijden als het groen is, zonder horten en storten zoals in de 1 of 4. bij mij wil ie bij <10km/u niet eens in de 1.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Laatst online: 24-07 10:45

DaWaN

'r you wicked ??

The Realone schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 21:55:
Het terugschakelen bij bijvoorbeeld een stoplicht; persoonlijk ben ik te lam om netjes stapsgewijs terug te schakelen als ik weet dat ik toch al stil komt te staan voor een stoplicht ofzo. Al rij ik 50, dan trap ik m'n koppeling weg en zet hem in z'n 1 waarna ik afrem. Is dit eigenlijk slecht voor de auto?
Dat vind je bak niet echt leuk, dan moet die 1e versnelling namelijk behoorlijk hard voor gaan draaien.... Mijn bak krijg ik met 50 denk ik niet eens in z'n 1 met koppeling ingetrapt..
Don3k schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 23:07:
[...]
Maarja, auto's kunnen wel tegen een stootje. 2 uur lang volgas met pedaal op de bodem kan ook geen kwaad (als auto in goede conditie is).
Mijn Charade kan daar niet echt tegen hoor, olie wordt dan te warm denk ik, dat heb ik al als ik enkele kilometers op topsnelheid ga rijden, dan gaat het naar olie ruiken en begint hij olie te gebruiken. Maarja dan draait dat ding ook ruim 6000rpm :>

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Laten afslaan en die dingen zal je auto niet zo heel veel last van hebben, koppeling laten schieten en teveel en lang rijden op de koppeling is wel vrij slecht. Alhoewel een koppeling bij 60.000 km nog zo goed als nieuw is. Bij mij is die bij 202.000 km vervangen en toen was die echt goed kaal. Daar hoef je je dus geen zorgen over te maken.

Dus gewoon lekker oefenen en rustig aandoen, stoeprandje mee pakken kan meer schade toebrengen als eens je koppeling laten schieten ofzo.

Nog een tip, prima als je rustig aan doet als ie koud is, maar trap hem ook wel eens door als ie goed warm is (en dan niet t/m de toeren begrenzer), je auto word anders zo lui als wat. Ik ben inmiddels bijna 10.000 km bezig om hem wat soepeler te laten doortrekken. Hij had echt last van een onwijze dip tussen de 2500 en 3000. Dus af en toe de 4 of 5000 voorbij, kan echt geen kwaad, alleen maar goed. :)

Niet bang zijn, auto kan wel wat hebben.

Oja, dat bij 50 terug schakelen naar zijn 1 zou ik afleren als ik jouw was, veel auto's vinden dit toch niet zo lekker. En de 1e versnelling is ook erg kort, dus stel je voor dat je 10-15km rijd (voor je gevoel bijna stil als je vanaf bv 80 km komt afgeremd) en je laat dan koppeling komen, dan schokt de hele auto en maakt ie lekker veel toeren. Ik schakel zelf terug van bv de 5 naar de 4, naar de 3, als laatste naar de 2 en laten uitrollen. Afremmen op de motor dus, scheelt remblokken. ;)

Het is ook niet voor niets dat bv een Suzuki Ignis Sport (rally gebakje) de 1e versnelling gelockt heeft als je rijd. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Joopieboy op 23-06-2009 23:43 ]

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Met mijn Golf III was het na Aral diesel getankt te hebben altijd duidelijk te merken dat dat ding half in de brandstof stikte en lui werd. Tankje nederlandse diesel erin en gewoon een weekje flink doortrekken en vergeten dat je een 5e versnelling hebt, is dat ding daarna niet meer lui te noemen. Je merkt trouwens wel wanneer het ding niet veel meer doortrekt, dan is het inmiddels tijd om te schakelen. Ik weet niet wat het is bij de Aral, maar net alsof die diesel alleen gemaakt is om keihard de autobahn af te raggen, na een weekje in NL rijden is je auto zo lui als een donder op dat spul. Met Shell en Total diesel overigens nergens last van.
Wat betreft in stappen terugschakelen: ik rem gewoon af, en als het toerental te laag word druk ik de koppeling in. Kom ik met hogere snelheid aanrijden en staat dat ding in de 5, dan kan het zijn dat ik nog een keer naar de 3 schakel, maar helemaal van 5-4-3-2-1 schakelen is echt doelloos als je op een stoplicht aankomt. Mijn rijinstructeur heeft me altijd geleerd om eerst stil te staan en daarna pas te schakelen bij stoppen voor een stoplicht. Je auto zal er echt niet beter op stoppen als je dat ding in de 1 zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Nooit bij stil gestaan eigenlijk, mijn (mogelijk) bekrompen gedachten zijn dan dat het geen bal uit maakt in welke versnelling je em zet zodra ie ontkoppeld is. ;)
Nee, je laat de motor gewoon wat langer stationair draaien, is hoogstens slecht voor je verbruik, naja en de smering is bij stationair draaien niet zo goed als bij hogere toerentallen (dat is waarom je eigenlijk niet warm moet laten draaien 's winters), maar dat verschil lijkt me voor zo'n korte tijd bijna verwaarloosbaar. Je hebt gelijk dat het voor de motor weinig uitmaakt in welke versnelling je zit als je ontkoppelt, hij is nml ontkoppeld 8)7 't Komt alleen een beetje amateuristisch over om een paar honderd meter met de koppeling ingetrapt te rijden :P Ik vind dat zelf totaal niet fijn omdat ik voor mijn gevoel de controle over de auto een beetje kwijt ben.
HaaZ schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 22:13:
Bij het afremmen voor een stoplicht heeft het geen nut om terug te gaan schakelen, daarmee belast je alleen maar je koppeling en bak.
Als je het toerental van de motor goed matcht slijt je koppeling echt niet :) Als je geen tussengas geeft bij het koppelen vraag je idd om slijtage.
Het beste is gewoon afremmen met de bak gekoppeld in de versnelling waarmee je het stoplicht benaderde, dus niet gaan schakelen, niet gaan ontkoppelen. Op het moment dat de motor in de buurt van het stationair toerental komt, koppeling intrappen en voor zover je dat nog niet had gedaan, remmen met je gewone remmen. Zodra je stilstaat naar z'n 1 schakelen en je bent weer klaar om weg te rijden :)
Als ik in de 5 moet afremmen op de motor voor een verkeerslicht rem ik veel te langzaam af. Ik schakel geleidelijk aan terug naar 4 en 3 en ga de bocht door in de 2 als deze scherp is of 3 als deze flauw is. Verder doe ik het bij verkeerslichten zoals je zegt: ontkoppelen als de motor ~1000rpm draait, veel lager wil hij niet, dan bokt hij :P
edit:

Ok, je schakelt bij 50 al naar zijn 1, met koppeling ingetrapt. Had ik overheen gelezen. Mijn auto heeft er bij wat hogere snelheden (>20km/h) geen zin in om naar zijn 1 te gaan, dus mijn gevoel zegt dat het niet al te verstandig is om te doen.
Wat doe jij dan als je 40 rijdt en het licht springt op groen? Je zit dan al in z'n 1 met koppeling ingetrapt..
Precies wat ik dacht: je zit niet klaar in de juiste versnelling, maar dat kan ik ook tegen jou zeggen: jij laat hem blijkbaar in de 5 (bijvoorbeeld staan) en rijdt op een gegeven moment bijna een stationair toerental als het licht op groen springt, dan moet je dus terugschakelen naar de 2 of 3 ofzo, wat ook tijd kost.

[ Voor 77% gewijzigd door Grrrrrene op 24-06-2009 07:15 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-07 10:20

psy

Grrrrrene schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 06:58:
[...]

Nee, je laat de motor gewoon wat langer stationair draaien, is hoogstens slecht voor je verbruik, naja en de smering is bij stationair draaien niet zo goed als bij hogere toerentallen (dat is waarom je eigenlijk niet warm moet laten draaien 's winters)
Heb ik altijd gek gevonden, bij mijn auto staat doodleuk in de manual dat de motor eerst stationair warm moet draaien voor ik de olie kan peilen (Nissan Primera). Lijkt me niet de beste manier, maar daarentegen zal het met die slijtage reuze meevallen. Heb het ook vaker gedaan toen de auto twee jaar geschorst was, om de motor toch een keer in de maand te laten draaien. Nu staat inmiddels bijna 370.000 op klok en hij loopt nog als een zonnetje.
DaWaN schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 23:28:
[...]

Dat vind je bak niet echt leuk, dan moet die 1e versnelling namelijk behoorlijk hard voor gaan draaien.... Mijn bak krijg ik met 50 denk ik niet eens in z'n 1 met koppeling ingetrapt..

[...]

Mijn Charade kan daar niet echt tegen hoor, olie wordt dan te warm denk ik, dat heb ik al als ik enkele kilometers op topsnelheid ga rijden, dan gaat het naar olie ruiken en begint hij olie te gebruiken. Maarja dan draait dat ding ook ruim 6000rpm :>
Heb vaker voor zeer lange tijd op topsnelheid gereden. Draait dan (als ik me niet vergis net tegen de 6000 aan, bij een redline van 7000 en een begrenzer op 7200). Kan ie goed tegen, temp blijft ook stoicijns op normaal staan.

Overigens valt het me op hoeveel mensen er blijkbaar toch zijn die hun motor koud vol op de staart trappen, dat doe ik dus echt nooit. Ik kan me niks ergers bedenken voor een motor :)

[ Voor 37% gewijzigd door psy op 24-06-2009 08:03 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-07 09:42
Je rijstijl valt nog wel mee.
Over een paar maanden maak je deze fouten niet meer.

Over rijden met lage toeren is nog wel het één en ander te zeggen.
Weet niet of het slecht is en doe het niet zo vaak, maar rijden met 1500rpm in de 6de versnelling doe ik soms toch ook, dat is dan 80 km/h.
Als ik moet optrekken zet ik hem wel ff in de 5.
Voor de rest hoor ik hem wel eens brommen als ik in de haakse bocht niet wil schakelen en tegen 30 in 3 de bergop wil rijden, maar daar moet ie maar tegen kunnen.

Voor de rest zijn mijn schakelmomenten echt afhankelijk van het verkeer.
Als de weg leeg is, dan ga ik met 80 ofzo km/h naar 4, is het druk zit ik bij 50 km/h al in 4.
Autosnelweg rijdt ik meestal op aan 100-110 km/h in 5de en zet hem dan in 6. Hij is dan nog niet zo warm en de invoegstrook is ook niet zo lang, ook is de autosnelweg op 5 of 6 uur s'ochtends nog betrekkelijk leeg.
Als hij warm is dan is het aan 140km/h in de 6de ofzo.

Auto is 1.9 diesel 120pk met 6 versnellingen (+1 achteruit :p).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Ligt er natuurlijk aan wat voor bergen :P
Dat ie bromt moet ie opzich wel tegen kunnen, maar om dat nou vaak te doen lijkt me niet goed. Je hebt ook mensen die rijden met zo min mogelijk toeren weg vanuit stilstand, op zich wel knap, dat kan ik niet eens goed. Maar als je dan in zo'n auto zit dan komt er zo'n lawaai van die motor af, dat kan niet echt goed zijn als je het vaak doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
DropjesLover schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 23:22:
voor een stoplicht terugschakelen, bij V<30km/u lekker in zn 2 zetten en laten uitrollen. kan je tenminste weer weg rijden als het groen is, zonder horten en storten zoals in de 1 of 4. bij mij wil ie bij <10km/u niet eens in de 1.
Doe het ook geen kilometer van tevoren, maar hoogstens een meter of 100. En ook alleen als ik zeker weet dat ik toch stil kom te staan (lange rij bij stoplicht). Ach, krijg die Toyota's toch niet kapot... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:30

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
!null schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 16:07:
Koelvloeistoftemperatuur zou niet af moeten wijken bij een beetje harder werken.
Hangt een beetje van de situatie af toch?
Berg op, warm weer betekent extra werken en verminderde koeling door de temperatuur en het gebrek aan rijwind. Dan wordt hij wel snel warmer.
Een beetje auto moet dat wel kunnen hebben maar je zal het wel merken denk ik zo.

Zo heb ik het zelfs geleerd bij mijn rijlessen.
Op het punt van in z'n 1 zetten na.
Afremmen, zodra de toeren te laag worden koppeling in. Mocht je niet tot stilstand komen dan a.d.h.v. de snelheid een versnelling kiezen en doorgaan, zo niet dan in z'n 1 als je stil staat.
Sowieso is de 1 alleen bedoeld voor optrekken vanaf < 5 à 10 km/u, veel auto's vinden het niet leuk als je al eerder terugschakeld naar 1.
Daarom wordt ook vaak gezegd dat je niet kunt terugschakelen naar 1, alleen maar schakelen naar 1.
(terugschakelen betekent dus al rijdend tijdens afremmen de versnelling lager zetten)
Bij het afremmen voor een stoplicht heeft het geen nut om terug te gaan schakelen, daarmee belast je alleen maar je koppeling en bak. Het beste is gewoon afremmen met de bak gekoppeld in de versnelling waarmee je het stoplicht benaderde, dus niet gaan schakelen, niet gaan ontkoppelen. Op het moment dat de motor in de buurt van het stationair toerental komt, koppeling intrappen en voor zover je dat nog niet had gedaan, remmen met je gewone remmen. Zodra je stilstaat naar z'n 1 schakelen en je bent weer klaar om weg te rijden :)
Klopt, daarentegen rem je wel af op de motor waardoor je geen verbruik meer hebt. Stationair verbruik licht dan dus hoger.
Het is dus zuiniger, procentueel gezien te verwaarlozen, zeker als je de slijtage van de bak gaat meenemen. ;)
edit:

Same here, die van mij wil pas in z'n 1 als ik nagenoeg stil sta, of ik moet subtiel geweld gebruiken, dat is nooit een goed idee bij schakelbakken.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:41
Bij het afremmen voor een stoplicht heeft het geen nut om terug te gaan schakelen, daarmee belast je alleen maar je koppeling en bak.
Bij terugschakelen rem je sterker af op je motor en maak je minder gebruik van je remmen (= minder slijtage aan blokken en schijven). Er zit dus wel degelijk een voordeel aan terugschakelen. Welke methode nu het minste slijtage oplevert of het goedkoopst is, durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-07 10:20

psy

Ik vervang liever mijn remblokken dan mijn koppeling :)

Oh ja en ik rij nog steeds met mijn originele koppeling (370.000km). Dus ik weet het onderhand wel.... voor mezelf iig. Gewoon remmen, en nooit terugschakelen OM af te remmen.

[ Voor 65% gewijzigd door psy op 24-06-2009 11:31 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@hierboven, een koppeling is nog makkelijk te vervangen, maar het is ook meer werk voor je versnellingsbak, wat weer lastiger is met vervangen.

@Gonadan, de koelvloeistof zou ook bij een beetje harder werken niet warmer moeten worden. Het is vaak de bedoeling dat op zo'n moment 1 of 2 extra koelfans aanslaan. Ik heb al redelijk wat in de bergen gereden maar ik rij ook vaak op het circuit (is nog wel even iets zwaarder), bij mijn Toyota's blijft ie gewoon strak in het midden staan. Mits er natuurlijk iets mis is met je koelsysteem, dan ga je dat merken in dat soort situaties.
Maar zoals gezegd, de Astra F van m'n ouders was daar niet zo'n wonder in en werd al warm bij een beetje filerijden in de zomer in Nederland.

En ik moet nog maar zien of deze zomervakantie de koelvloeistof meter ook strak in het midden blijft, als ik in Marokko in de bergen rij en ook nog de airco aan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik heb bij aanschaf van de auto een set TRW/Lucas remblokken op de oude remschijven laten monteren, na 100.000km waren de remblokken nog niet eens op de helft en waren de remschijven nog in goede staat. Ik heb de gewoonte om meer te remmen met de remmen dan af te remmen op de motor door stevig terug te schakelen. Als ik in 100K niet eens een set remblokken op kan krijgen denk ik niet dat dat beetje extra slijtage uitmaakt.
Zit overigens wel verschil tussen een set fatsoenlijke blokken van 50 euro per set, of een setje goedkope hupsieflupsieblokken van 25 euro. Dat verschil merk je zowel in remkracht als in het aantal kilometers dat ze meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

!null schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 11:44:
@hierboven, een koppeling is nog makkelijk te vervangen, maar het is ook meer werk voor je versnellingsbak, wat weer lastiger is met vervangen.

@Gonadan, de koelvloeistof zou ook bij een beetje harder werken niet warmer moeten worden. Het is vaak de bedoeling dat op zo'n moment 1 of 2 extra koelfans aanslaan. Ik heb al redelijk wat in de bergen gereden maar ik rij ook vaak op het circuit (is nog wel even iets zwaarder), bij mijn Toyota's blijft ie gewoon strak in het midden staan. Mits er natuurlijk iets mis is met je koelsysteem, dan ga je dat merken in dat soort situaties.
Maar zoals gezegd, de Astra F van m'n ouders was daar niet zo'n wonder in en werd al warm bij een beetje filerijden in de zomer in Nederland.

En ik moet nog maar zien of deze zomervakantie de koelvloeistof meter ook strak in het midden blijft, als ik in Marokko in de bergen rij en ook nog de airco aan heb.
Koppeling makkelijk te vervangen? 8)7 Je hebt een 2-koloms brug nodig, goed gereedschap, redelijk wat affiniteit met autotechniek en dan nog mag je blij zijn als je het in een weekendje lukt, voor de eerste keer iig. En een versnellingsbak lastiger te vervangen? Met een nieuwe koppelingsset moet de vbak er ook af dus daar is niks moeilijker aan. Een versnellingsbak kan een beetje misbruik makkelijk hebben trouwens, die gaan niet zo snel kapot.

En dat het metertje altijd strak in het midden is eigenlijk ook maar schijn. In het echt fluctueert dat zeker wel (thermostaat open en dicht) maar dit laten ze niet zien. Pas bij een grote stijging (boven 110 graden) zal die waarschijnlijk stijgen. Dit is vaak zo gedaan zodat mensen niet naar de dealer rennen als dat streepje ineens begint te bewegen. Bij mijn Alfa wordt dit metertje niet door de ECU strak op 90 graden gehouden en zie je 'm ook van bijv. 90 naar 70/80 gaan als de thermostaat open gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Nee je begrijpt me niet. Ik bedoel je kan gewoon naar een garage gaan en je koppeling vervangen voor een paar honderd euro. Als je je bak sloopt dan ben je wel wat verder van huis. Ja bij een garage is ie er ook vrij snel onderuit, maar ik heb het over een nieuwe vinden (nieuw veel te duur, 2e hands moeilijk te vinden afhankelijk van de auto).
Ik zie het zo, als bij mijn auto de koppeling versleten/kapot raakt dan laat ik die gewoon vervangen, simpel zat. Als de bak versleten is of kapot gaat, zit je toch wel met een flink groter probleem.

En over die meter in het midden, ja die meters zijn doorgaans heel traag reagerend, maar ze vertellen je wel de stand. Op m'n MR2 uit 1985 blijft ie ook bij circuit gebruik strak in het midden staan, en dan kom je eigenlijk niet onder de 4000rpm. Dus daar komt wel wat warmte vrij. Maar goed, daarvoor heb je extra fans die aan slaan. En toen 1 van die sensoren kapot was (sloegen m'n fans dus niet aan) kwam dat metertje toch echt wel van z'n plek. Van die MR2 uit 1985 zal de ECU echt niet die meter in je dash aansturen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Verwijderd schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 12:06:
Dit is vaak zo gedaan zodat mensen niet naar de dealer rennen als dat streepje ineens begint te bewegen. Bij mijn Alfa wordt dit metertje niet door de ECU strak op 90 graden gehouden en zie je 'm ook van bijv. 90 naar 70/80 gaan als de thermostaat open gaat.
Doet opel beter, daar krijg je gewoon geen water- en olietemp meter.
Je moet maar gokken wanneer je het gas erop mag gooien 8)7 .

Dat is zowat het enige dat ontbreekt aan mijn wagen, watertemp kan je opvragen door de boordcomputer in testmode te zetten. Olietemp kan je gewoon nergens aflezen en die wil je net weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swtimmer

swtimmer

Ontrafelt het leven!

Engineer Stewie schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 19:51:
[...]

Dat is zowat het enige dat ontbreekt aan mijn wagen, watertemp kan je opvragen door de boordcomputer in testmode te zetten. Olietemp kan je gewoon nergens aflezen en die wil je net weten.
Zover ik weet laat aan Volvo de echte olietemp zien, alle andere laten volgens mij koelwater zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

[...]

Je moet maar gokken wanneer je het gas erop mag gooien 8)7
Mijn Yaris heeft ook geen olietemperatuur of watertemperatuur. Er gaat een lampje blauw branden na het starten wat uitgaat als het koelwater 54 graden is (na 2km dus) en weer gaat branden, rood, als de boel te warm wordt. Ik houd gewoon 10km aan, dan zit ik over het algemeen wel goed. :)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
swtimmer schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 15:30:
Mijn motor (1.6, opel astra) moet ik soms terugzetten naar zijn 2 om boven de 2000 toeren te blijven (dit omdat ik vaker heb gehoord dat je zeker bergopwaarts toeren moet zien te blijven maken). Maar hoe erg is dit?
Met een 1,5l 1600kg wagen 30% helling omhoog (vertrekken op de midden van de helling natuurlijk 8) ), dat gaat goed zonder problemen. Ik heb ook met een 2.0l met 2400kg 25% helling omhoog moeten doen, dat ging niet.

Verschil?

Om berg op te rijden heb je koppel nodig, geen vermogen. Het heeft geen zin om met 3500rpm weg te trekken op een heuvel, je smoort enkel de koppeling op. Als je eenmaal vertrokken bent en je hebt de koppeling gesloten dan is het zinnig om meer toeren te draaien voor meer flow. De interne wrijving neemt wel toe maar dat weegt niet op tegen de voordelen van extra koeling en smering.

Je moet natuurlijk ook niet te hoog in toeren gaan zodat je enkel het systeem op warmt wegens te weinig rijwind koeling.

En de persoon achter jou? Die moet maar zorgen dat die langs jou komt als het hem niet aanstaat. Zo simpel is het.
DropjesLover schreef op maandag 22 juni 2009 @ 17:45:
Achteruit is nooit of zelden gesynchroniseerd. De ingaande as is nog gewoon aan het uitdraaien, niet meer en niet minder.
Heb jij dat dan nodig? Shit, ik vertrek 's morgen na 15 seconden idlen met 50% gas weg.
Zoals ik zeg: bij -32C even de motor wakker maken: volgas in neutral.

Als je gewoon rustig rijdt is er geen enkel probleem. Niet met of zonder een meter.
!null schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 11:44:
Juist ja 8)7
Remblokken vervangen = 1 uur. Koppelingsplaten vervangen = 5 uur. Ik kost 70 euro per uur.
Tik tak, tik tak....
@Gonadan, de koelvloeistof zou ook bij een beetje harder werken niet warmer moeten worden.
Het is maar net waarvoor het koelsysteem is gemaakt. Het heeft geen zin om een overbemeten systeem te gebruiken in een boodschappenwagen. Dan komt die enkel trager op temperatuur en heeft die meer gevaar op een koude slag en een sneller versleten thermsstaat.
Verwijderd schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 12:06:
Bij mijn Alfa wordt dit metertje niet door de ECU strak op 90 graden gehouden en zie je 'm ook van bijv. 90 naar 70/80 gaan als de thermostaat open gaat.
Thermostaat = mechanisch iets wat niet verbonden is met de ECU.
Don3k schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 23:07:
De auto kan er tegen, de motor beperkt. Als de olie te warm wordt dan breekt deze snel af. En dat kan soms snel gebeuren.

[ Voor 65% gewijzigd door Chevy454 op 25-06-2009 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
er hoeft niets mis te zijn met je koelsysteem als je meter 'fluctueerd'

In mijn lancia TD gaat het zo: normaal cruisen tot ~80 : temp: 85 graden

Boven 80 tot ~125: 90 graden

Boven 125 tot ~160: 95 graden

Boven 160: 100 graden

Als ik bvb 100 rijd, terugschakel naar 4 om in te halen (2 auto's ofzo) dan staat mijn meter ook boven de 90.

Niets mis mee :)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Bij een diesel is een hogere thermisch werkpunt enkel maar voordelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Niet online
Ja maar wat ik bedoel te zeggen is dat een motor best kan fluctueren. Het is maar net wat de fabrikant wil. Mijn fan slaat ook pas bij ~105 graden aan. De meter staat dan bijna op 3 kwart.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Fwnk, dat snap ik niet, bij hogere snelheden zou het geheel juist beter gekoeld moeten worden vanwege meer rijwind.

@Chevy, waarom reageer je nou op die post terwijl ik daaronder meer uitleg heb gegeven?
Sowieso is de algemene conclusie van mij ook dat je beter maar kunt remmen. Ik wilde alleen zeggen dat het niet heel boeiend is om naar je koppeling te kijken in dit verhaal, je bak is veel erger als je het over verhoogde slijtage hebt.
Op de motor remmen vanaf hoge snelheden doe ik wel altijd in z'n 3 en z'n 4, maar de 2 gaat al iets minder soepel, omdat die natuurlijk ook zoveel gebruikt wordt/is.

Verder over dat koelen, mijn ervaring is gewoon dat ik mijn Toyota's gewoon keihard er van langs kan geven in de bergen of op het circuit (20 minuten achter elkaar circuit rijden bijvoorbeeld, ergste belasting wat je kan hebben) en het metertje blijft gewoon strak in het midden.
Je kunt het wel hebben over trage of gefakte (door ECU) metertjes, maar ik weet wel dat ie werkt. Helaas, want 1 keer was een sensor (waardoor de fans aanslaan) niet goed, en toen klom de boel op het circuit toch vrij snel in het rood. (blok aan de kook :( waterpomp omzeep geholpen, daarna rijden weer met die handel, geen olie of koelvloeistof verbruik haha, niet kapot te krijgen die blokken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Niet online
!null schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 09:09:
@Fwnk, dat snap ik niet, bij hogere snelheden zou het geheel juist beter gekoeld moeten worden vanwege meer rijwind.

Verder over dat koelen, mijn ervaring is gewoon dat ik mijn Toyota's gewoon keihard er van langs kan geven in de bergen of op het circuit (20 minuten achter elkaar circuit rijden bijvoorbeeld, ergste belasting wat je kan hebben) en het metertje blijft gewoon strak in het midden.
Je kunt het wel hebben over trage of gefakte (door ECU) metertjes, maar ik weet wel dat ie werkt. Helaas, want 1 keer was een sensor (waardoor de fans aanslaan) niet goed, en toen klom de boel op het circuit toch vrij snel in het rood. (blok aan de kook :( waterpomp omzeep geholpen, daarna rijden weer met die handel, geen olie of koelvloeistof verbruik haha, niet kapot te krijgen die blokken)
Ja, maar ook meer thermische belasting. (turboblok)

Tevens is het net wat de fabrikant wil. Olie/water warmtewisselaar, thermostaat open/sluiten bij bepaalde temperaturen etc etc :)

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hmm ja, bij een turboblok ligt dat weer anders. Komt veel meer hitte bij kijken die moeilijker weg kan idd.
Bij NA motoren is er niet zo veel aan de hand wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Chevy454 schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 19:55:
Heb jij dat dan nodig? Shit, ik vertrek 's morgen na 15 seconden idlen met 50% gas weg.
Zoals ik zeg: bij -32C even de motor wakker maken: volgas in neutral.

Als je gewoon rustig rijdt is er geen enkel probleem. Niet met of zonder een meter.

Juist ja 8)7
Remblokken vervangen = 1 uur. Koppelingsplaten vervangen = 5 uur. Ik kost 70 euro per uur.
Tik tak, tik tak....
Nuja, ik moet s'morgens nog eerst achteruit rijden om mij om te draaien. Om de 25m lange oprit achteruit te rijden heb ik geen zin. De laatste 15m is nog geen 3m breed. Verder probeer ik zo stil mogelijk te zijn om de buren niet te storen om 5 of § uur s'morgens.
Bij -32° blijf ik wel binnen, zal mijn baas heus niet erg vinden.

Jij kost 70€ per uur, de gemiddelde beun kost een pak minder (ik kost 125€/uur excl BTW, ik win dus >:) ).
Verder is het idd beter de remmen te vervangen zoals hij op het einde zegt, maar een keer de koppelingsplaten vervangen op de levensduur van de auto maakt niet veel meer uit op de totale kostprijs.
Ik rem altijd op de motor af, ik vind namelijk dat mijn koppeling daar maar tegen moet kunnen. Als hij 400Nm koppel kan opvangen, moet een keer terugschakelen ook geen probleem zijn.
Zolang mijn koppeling het 150.000km uithoudt is het goed, de 2de eigenaar moet dat desnoods maar vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Wat dat betreft zijn die oude gietijzer VW dieselblokken zonder turbo onverwoestbaar. Of je nou een kort stukje rijdt, of je nou 300km volgas de autobahn afrijdt, of dat je koelwater bruin is van de roest, zelfs na flushen en verversen, of je koppakking lichtelijk lek is waardoor de auto 1 liter koelvloeistof neemt op 15.000km ipv ook maar iets aan olie te nemen, het maakte dat ding helemaal geen fluit uit.
Ding had er ook geen moeite mee om de kleine beurtjes om de 25.000 te doen ipv om de 15.000km (ik had geen zin om elke 15 weken bij de garage te staan). Dat blok deed het na 414K nog altijd uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Engineer Stewie schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 11:45:
Bij -32° blijf ik wel binnen, zal mijn baas heus niet erg vinden.
Mijn baas moet mij dan aan de ketting houden. Starten met dat kreng!
Jij kost 70€ per uur, de gemiddelde beun kost een pak minder (ik kost 125€/uur excl BTW, ik win dus >:) ).
Oh maar beunhazerij komt teneinde. En 125 euro ex btw, ik schat dat mijn consultancy firma dat ook wel zal rekenen. 70 euro per uur is wat mijn consultancy firma mij uitbetaald.
Ik rem altijd op de motor af, ik vind namelijk dat mijn koppeling daar maar tegen moet kunnen. Als hij 400Nm koppel kan opvangen, moet een keer terugschakelen ook geen probleem zijn.
Ja en nee. Van -40Nm naar 400Nm is geen probleem, de ECU software is zodanig afgesteld dat deze langzaam door het nulpunt gaat (oké, bij racemotoren niet). Van -40Nm naar 100Nm (je moet de motor optoeren) gaat daarintegen gaat soms heel hard door het nulpunt. Dat geeft oscillaties in de motorophanging en wind-up in de drijflijn -> de veren van het DMF krijgen het zwaar te verduren.

En de DMF is bij sommige merken een zwak punt. Nee, je koppeling is het probleem niet maar je DMF.
!null schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 11:35:
Hmm ja, bij een turboblok ligt dat weer anders. Komt veel meer hitte bij kijken die moeilijker weg kan idd. Bij NA motoren is er niet zo veel aan de hand wat dat betreft.
Een turboblok kan je ook perfect op 92C stabiel houden. Kwestie van de juiste afstelling te vinden van de motor (mechanisch en software). Bij een standaard CBR600RR moet je de koeler vervangen door een HRC exemplaar wat niet meer is als een koeler van een VFR maar dan 5 keer duurder en die wordt bij continu 220+ km/h niet warmer als 90C terwijl de orginele koeler staat over te koken.

Ergo: het is hoe ze het hebben ontwikkeld.

[ Voor 23% gewijzigd door Chevy454 op 26-06-2009 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Chevy454 schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 18:29:
En de DMF is bij sommige merken een zwak punt. Nee, je koppeling is het probleem niet maar je DMF.
Wat is DMF, heb er nog nooit van gehoord eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Dual mass flywheel gok ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Nooi van gehoord... dus effe opgezocht... vliegwiel dat de schokken van de motor opvangt...

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
3D animation of dual mass flywheel

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1