• long
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06-2025
Ik heb een probleem, waarover ik jullie mening wel zou willen weten.
Het gaat om het volgende.

Ongeveer 2 jaar geleden heb ik een laptop besteld bij een webwinkel (voor mijn zus). Het gaat om een HP DV6361EU. Deze kostte toen rond de 850 euro, de garantie was standaard 1 jaar.

Na ongeveer een half jaar (als ik me niet vergis) ging deze laptop kapot, zó erg dat opstarten niet meer mogelijk was. Opbellen leverde een heleboel tips op van de helpdesk, maar na lange tijd aan de telefoon gezeten te hebben bleek dat er toch echt iets heel erg mis was. De laptop is toen opgehaald en gerepareerd binnen de garantie. Het moederbord was vervangen. In totaal kon ze ongeveer 3 weken geen gebruik maken van de laptop.

Enkele maanden later was er wéér een probleem. Dit keer viel de draadloze verbinding plotseling weg. Lang rommelen met de software leverde heel soms verbinding op, maar deze was meteen weer weg na opnieuw opstarten. Vaak werd ook gewoon de hele draadloze netwerkadapter niet gevonden. Weer naar de klantenservice gebeld, dit keer zou het terugzetten naar fabrieksinstellingen de oplossing zijn (na al veel oplossingen geprobeerd te hebben en weer lange tijd aan de telefoon gezeten te hebben). Zelfs dit bleek niet te werken. Na nogmaals gebeld te hebben stond er een afspraak en werd de laptop weer opgehaald. Het was volgens de koerier niet nodig om de accu of andere accessoires mee te geven, alleen de laptop was genoeg. Weer een termijn van 2 weken voor de reparaties en weer zat mijn zus dus minimaal 3 weken zonder laptop.

Toen de laptop weer terug gebracht werd, bleek dat wéér het moederbord vervangen was. In eerste instantie leek de laptop naar behoren te werken, maar later bleek dat de accu niet meer (of slechts voor een heel klein deel) opgeladen werd, zonder adapter hield de laptop het nog geen 20 seconden uit.
Aangezien de enige pc is die mijn zus tot haar beschikking heeft, had ze totaal geen zin om weer de laptop te moeten missen voor minimaal 2 weken. Ze heeft toen maar genoegen genomen met het feit dat ze altijd de adapter moest gebruiken. Het was uitgesloten dat het aan de accu lag, deze heeft namelijk altijd goed gewerkt, hij wordt gewoon niet gedetecteerd.

Nu is het dus weer een aantal maanden later en het probleem met de internetverbinding is weer terug. Hij valt weg en als alles weer ingesteld is, is na 1 of 2 keer opnieuw opstarten de verbinding weer weg en kan de adapter niet meer gevonden worden. Het lijkt dus weer verdacht veel op het probleem van eerst.

Opbellen naar HP resulteert vooral in onbegrip. Er wordt gezegd dat we het beste een draadloze adapter kunnen kopen, dat is de goedkoopste oplossing. Na langer doorvragen werd ons aangeraden om naar de RMA afdeling van de webwinkel te mailen. Het antwoord hierop staat hieronder:
Spijtig om te vernemen dat u problemen heeft ondervonden met uw laptop, zo te lezen zijn deze echter (op het laatste probleem na) onder garantie verholpen. Een defect kan natuurlijk voorkomen, dit dient dan uiteraard goed verholpen te worden.

Helaas is de garantietermijn van de laptop (12 maanden) inmiddels ruimschoots verlopen, kostenloze reparatie is hierdoor dan ook niet meer mogelijk.

Met betrekking tot de accu, dit had u direct nadat u de laptop retour heeft ontvangen van reparatie moeten melden bij HP. Op een reparatie heeft u uiteraard ook garantie, doorgaans is dit een termijn van 3 maanden. Inmiddels is dit defect logischerwijs niet meer onder de genoemde reparatiegarantie te claimen.

Daar de garantietermijn reeds verlopen is zal de eventuele reparatie kosten met zich meebrengen, vanuit dit standpunt is het voor u mogelijk het voordeligste om een losse draadloze (USB, PC-Card of PCMCIA) adapter aan te schaffen. Dit is doorgaans al goedkoper dan enkel de onderzoeks- en/of arbeidskosten.
Hier schiet ik natuurlijk ook helemaal niks mee op. Blijkbaar komt het bij niemand in het hoofd op dat hier gewoon een ondeugdelijk product is geleverd. De laptop wordt alleen maar binnenshuis gebruikt op een vlakke houten tafel en nog kunnen er 4 defecten ontstaan binnen 2 jaar tijd!

Hoe zouden jullie te werk gaan?

Verwijderd

de wettelijke garantie is langer dan 1 jaar, volgens mij twee jaar. Dat is een wet binnen de EU. je mag immers van een laptop verwachten dat het langer mee kan gaan dan een jaar. Ik zou dat ff vermelden. niet geschoten is altijd mis.

• marc181982
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-01 12:56
Het type laptop is aardig berucht bij HP , ondertussen hier 5 van deze laptops binnen gekregen waarvan enkele 1,5 jaar over de garantie periode . HP repareerde ze allemaal onder garantie.

En volgens mij heb je recht op een coulanceregeling.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-01 23:15
Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 15:40:
de wettelijke garantie is langer dan 1 jaar, volgens mij twee jaar. Dat is een wet binnen de EU. je mag immers van een laptop verwachten dat het langer mee kan gaan dan een jaar. Ik zou dat ff vermelden. niet geschoten is altijd mis.
Dit is geen wet, dit is een advies van de Europese Unie. In Nederland is de wet dat je garantie hebt zolang je dat zelf van dat product mag verwachten.

Wat de TS (en zijn zus) verkeerd heeft gedaan is eigenlijk direct naar HP te stappen. Ze hadden beter naar de webwinkel kunnen stappen. Dit is namelijk de leverancier en dus verantwoordelijk voor een goede werking van de laptop.

Wat je dus nu nog kunt doen is naar de leverancier (webwinkel) gaan en deze vragen om verantwoording. Echter gun ik je wat weinig kans omdat je al eerder zelf naar HP bent gestapt.

Verwijderd

Edit; ik denk dat je beter een rechtsbijstands verzekering kan aanspreken of het met HP uitvechten.

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2009 16:15 ]

• long
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06-2025
Wow, ik heb veel tijd op de site van HP doorgebracht, maar die laatste link heb ik echt nog nooit gezien, dankjewel. Ik ga zeker het serienummer checken!
Wat de TS (en zijn zus) verkeerd heeft gedaan is eigenlijk direct naar HP te stappen. Ze hadden beter naar de webwinkel kunnen stappen. Dit is namelijk de leverancier en dus verantwoordelijk voor een goede werking van de laptop.

Wat je dus nu nog kunt doen is naar de leverancier (webwinkel) gaan en deze vragen om verantwoording. Echter gun ik je wat weinig kans omdat je al eerder zelf naar HP bent gestapt.
Oké, ik was me hier niet echt van bewust. Ik heb gewoon naar de helpdesk gebeld, dat leek me de juiste plek om het probleem aan te pakken. Vooral omdat ik bij de webwinkel gewoon 2x verzendkosten moet betalen voor een RMA (2x bijna 10e). HP komt de laptop gewoon halen.
Mag ik vragen waarop je dit baseert? En wat zou het uitmaken dat ik eerst naar HP ben gegaan voor het garant staan van de webwinkel?
Pagina: 1