Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Wij hebben een D70 gekocht ( al een tijd geleden) en krijgen met geen mogelijkheid de datum erin.
Niet via het setupmenu en niet via het csmmenu.
Als we dan een foto maken krijgen we een opvolgend nummer te zien ( dus 1, 2 3 enz.) maar GEEN
datum.
Kan iemand ALSTUBLIEFT helpen om de datum erop te krijgen zodat wij als we de foto's uitprinten dit zichtbaar is ?
Ik denk dat we iets over het hoofd zien, maar zelfs met beiden aan de tafel komen we er niet uit }:0
Het is voor ons zeer belangrijk i.v.m. bewijsmateriaal voor een rechtzaak.

Ik hoop op hulp :)

vriendelijk bedankt,

gr dees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:52

sapphire

Die-hard pruts0r

de datum op de foto zelf ?
Lijkt me sterk dat dat kan, maar je zou ik de exif kunnen kijken. (rechterklik--> eigenschappen-->details)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Welkom,

Je wilt dus dat de datum waarop de foto gemaakt is, op de foto terecht komt bij het printen? Dat kon vroeger wel met analoge maar met digitaal heb ik het nog nooit gezien. In je exif info staat wel de datum en tijd enzo, deze moet je wel instellen in een menuutje op je camera. Is dat genoeg bewijs? Er valt wel mee te rommelen overigens.

[ Voor 21% gewijzigd door Moby op 22-05-2009 14:44 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-06 07:31

Swaptor

Java Apprentice

Naast het feit dat je TS nogal mager is, vraag ik me af waar je de datum in wil.

Moet de datum verwerkt worden in de bestandsnaam?
Moet de datum in/op de foto zelf staan?
Wil je wellicht iets anders?

Heb je al nagedacht over de optie om de krant van vandaag (jaja, te veel films gekeken) mee te fotograferen?
Ik vraag me daarnaast serieus af waarom de datum zo'n belangrijk gegeven is dat het op de foto *moet* staan.

Daarnaast, enkele losse opmerkingen:
De afdrukcentrale print meestal de datum waarop de foto is afgedrukt, niet de datum waarop de foto is genomen.
De digitale foto zelf heeft in de bestandskenmerken en in de foto zelf (EXIF) gewoon de datum staan.

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17-09 22:46
Je hebt het dus over een datum die in de foto ergens in een hoekje zit?
Die functie heeft een D70 niet (en ik geloof niet dat er een dSLR is die dat wél doet). Het verneukt je foto's nogal.
Wat je misschien wel kan helpen is de EXIF info in een foto. Onder windows krijg je deze info te zien als je de eigenschappen van een foto bekijkt (rechtermuisknop op het bestand -> eigenschappen -> tabblad samenvatting, indien nodig nog op 'geavanceerd' klikken)

De datum staat daar normaliter tussen vermeld. Als het daar niet tussenstaat kan je nog altijd met een ander programma zoals Exiftool de datum zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• /\/\|)
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08 18:22
De datum zit in de EXIF-info van de foto en is niet zichtbaar op de foto zelf.

Aangezien de datum te makkelijk te wijzigen is, lijkt het me sowieso sterk dat die datum geldig is bij bewijsmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt allemaal.
mijn man zegt nu: spontaan te ruil NIKON D70 tegen datumstempel incl. stempelkussen, voorkeuze kleur rood. hihihihiihih
dit was natuurlijk een grapje maar hij loopt wel te mopperen: waar blijft de tijd. bij een goedkope klikklak camera wordt de datum wel afgedrukt (volgens hem)

dat van die krant deden we al, maar konden niet uitstaan dat we de datum er niet inkregen.

allemaal bedankt voor de spontane antwoorden !!!

gr dees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• /\/\|)
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08 18:22
Sorry, maar dit klinkt een beetje als klagen dat je Ferrari niet harder dan 70 rijdt, omdat je niet kunt schakelen.

Die datum zit er gewoon netjes in, alleen niet zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Ik word toch wel een beetje nieuwsgierig hoe jullie dan de foto's (laten) afdrukken?

Gaan jullie dan ook met het geheugenkaartje naar de HEMA waar jullie het in een envelloppe stoppen en aankruisen "mat" "10x15" en "gratis dubbelprint". En dan na 5 werkdagen het weer ophalen?

En dan mopperen dat de negatieven niet bijgesloten zijn.

Bedankt voor dit mooie verhaal, maakt mijn saaie werkdag weer goed.

Om nog even ontopic te blijven: in ieder fotobewerkingsprogramma kan je de datum invoegen. Danwel automatisch dan wel handmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-06 07:31

Swaptor

Java Apprentice

Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 14:51:
bedankt allemaal.
mijn man zegt nu: spontaan te ruil NIKON D70 tegen datumstempel incl. stempelkussen, voorkeuze kleur rood. hihihihiihih
dit was natuurlijk een grapje maar hij loopt wel te mopperen: waar blijft de tijd. bij een goedkope klikklak camera wordt de datum wel afgedrukt (volgens hem)

dat van die krant deden we al, maar konden niet uitstaan dat we de datum er niet inkregen.

allemaal bedankt voor de spontane antwoorden !!!

gr dees
Als je man bij 'goedkope klikklak camera' doelt op de voorgaande series Sony camera's zit hij goed. *Gelukkig* zetten ze bij Sony tegenwoordig de datum/tijd in de foto standaard uit, maar kun je het nog wel aanzetten.
Verder veel succes met de foto's, en als ik jullie raad mag geven: schaf een mooie tweedehands Sony compact-camera aan. Is veel beter (lees: makkelijker) dan de D70.

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo te zien kan het volgende tooltje wat je wilt:

http://www.download32.com/exif-wmarker-i60492.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 14:51:
bedankt allemaal.
Zoals anderen al opmerkten, er zijn oudere sony compact camera's die dit kunnen. Echter digitale foto's zijn voor een rechter veel minder sterk bewijsmateriaal dan oude negatief opnamen, omdat met digitale foto's veel makkelijker te rommelen is.

Denk aan even een vuilnisbak er in of er uit shoppen, maar ook het bewerken van de EXIF gegevens (zeg maar alle gegevens over je opname, zoals wanneer gemaakt, met welke camera, in bepaalde gevallen GPS gegevens en zo verder) is best mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nogmaals allemaal bedankt voor de reakties. ik zal er nog eens uitgebreid naar kijken.
voor degene die over de ferrari schreef, die zit er helemaal naast. Jullie zijn misschien fotoprofs,
maar ik ben gewoon een huis tuin en keuken fotografe, maar het leek me handig om het hier te vragen
omdat ik er echt weinig verstand van heb.

littlejoannes, fijn dat ik ?? heb kunnen bijdragen aan een fijne werkdag, snap het alleen niet zo.
Ik stelde toch een vrij normale vraag ( voor een leek)

gr dees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Verwijderd schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 16:57:
nogmaals allemaal bedankt voor de reakties. ik zal er nog eens uitgebreid naar kijken.
voor degene die over de ferrari schreef, die zit er helemaal naast. Jullie zijn misschien fotoprofs,
maar ik ben gewoon een huis tuin en keuken fotografe, maar het leek me handig om het hier te vragen
omdat ik er echt weinig verstand van heb.
En dan koop je een D70 omdat?
littlejoannes, fijn dat ik ?? heb kunnen bijdragen aan een fijne werkdag, snap het alleen niet zo.
Ik stelde toch een vrij normale vraag ( voor een leek)

gr dees
En juist leken zijn hier niet zo heel welkom vaak. We verwachten hier enge dingen van ze zoals, niet schrikken, handleidingen lezen.

Anyway, pak irfanview, daarmee kun je wel de datum en nog meer exif info printen

Eh, pardon? Leken zijn wel degelijk welkom. Iedereen is bij stap 1 begonnen en zal z'n kennis ergens vandaan moeten halen. We verwachten alleen wel dat je vooronderzoek doet. Maar dat staat los van het leek zijn of niet :)

[ Voor 11% gewijzigd door Zoefff op 22-05-2009 23:08 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:26

Zoefff

❤ 

Volgens mij zijn er voldoende tips gegeven om de datum in je foto te krijgen. Er zijn wel digitale camera's die automatisch een datum in het beeld kunnen plaatsen, maar de gemiddelde dSLR heeft dat soort functionaliteit niet. De datum wordt digitaal opgeslagen en kan je eventueel achteraf nog in de foto zetten. Als het om rechtzaken gaat vraag ik me af in hoeverre je überhaupt iets met een datum in een foto kan, iedereen kan er natuurlijk een eigen datum in zetten. Beter kan je dan een foto maken met b.v. een krant van vandaag op de achtergrond...

Maargoed, we verwachten eigenlijk dat je zelf eerst goed rondzoekt hoe je dit voor elkaar moet krijgen. Met de tips die hierboven gegeven zijn moet dat vast wel lukken :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.