Toon posts:

Meerdere IP ranges in werkgroep?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mensen,

Ik ben verre van kundig op het gebied van netwerken, maar studeer software engineering dus niet helemaal onbekend wat betreft ICT.

Ik heb thuis een 10.0.0.0/24 netwerk waarin alle fysieke pc's zich bevinden. Een van die pc's is een vserver host waarop meerdere virtuele systemen draaien. De host heeft als IP adres 10.0.0.5/24. Alle virtuele systemen zitten in de 10.0.2.0/24 range. Mijn router stuurt alles voor 10.0.2.0/24 door naar 10.0.0.5/24 (de host) en die zorgt ervoor dat de pakketten bij de goede virtuele machine terecht komen. Dit alles werkt perfect.

De fysieke pc's (de 10.0.0.0/24 range) bevinden zich alle in de werkgroep "THUIS". Als ik een virtuele machine instel om ook deel uit te maken van die werkgroep dan wordt hij niet automatisch gevonden door Windows of Linux.

Nu is mijn vraag: Is dit wel mogelijk of doe ik iets fout? Moeten alle computers in 1 werkgroep in dezelfde range zitten?

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Pc's kunnen in meerdere werkgroepen zitten of in meerdere reeksen, maar dan moet je wel routeren tussen deze reeksen.
Het makkelijkste is om ze in 1 range te zetten......
of anders een statische route toe te voegen om zo verbinding te maken.

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-03 09:38
Als je over subnetten heen de namen wilt kunnen vaststellen (NetBIOS resolution), zul je een WINS server in moeten richten. Alle PC's moeten dan naar die WINS server kijken.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-01 15:11

brid

Onze excuses voor het ongemak

Ahhh we hebben al een winnaar :)

Reden dat het niet werkt is dat een broadcast beperkt blijft tot het eigen subnet.
Daarom zien ze elkaar dus niet. En zoals hier boven dus of een wins server of gewoon alles in 1 subnet

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Verwijderd

Topicstarter
Helemaal duidelijk :)

Bedankt allemaal.