Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lekstroom?

Pagina: 1
Acties:

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:15
Ik heb een Volvo uit 1997 die niet zo makkelijk kan starten nadat je hem een tijdje ongebruikt laat. De enige niet-originele accessoire die ik me kan bedenken is een autoradio, maar dat lijkt me sterk. Na een rondje rijden is de spanning van de accu 11,8 Volt, met de amperemeter meet ik 0.02 (weet alleen niet of dit nu 20mA of 200mA is, maar dat laatste lijkt me sterk. Gemeten met deuren dicht en alles uit). Is hier sprake van lekstroom of is er wat anders aan de hand? Starten met een hulpaccu heb ik nu al vaak genoeg gedaan :P

[ Voor 8% gewijzigd door maarud op 22-05-2009 12:44 ]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
11,8V is wel laag.

Doet je dynamo het wel?

Misschien is je accu ook wel kapot.

• maarud
ThinkPadd schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 12:45:
11,8V is wel laag.

Doet je dynamo het wel?

Misschien is je accu ook wel kapot.
Accu heb ik zojuist vervangen door de accu uit een auto die ik bijna nooit gebruik, volledig opgeledan. Hetzelfde probleem (1 jaar oude accu, beide)... Dynamo heb ik nog niet getest, zal de spanning straks even meten met de motor aan.

Motor aan:
Spanning: 13,00-13,10V

Motor uit:
Spanning: Loopt van 12,10 terug naar 11,95V

[ Voor 10% gewijzigd door maarud op 22-05-2009 13:05 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Dat zijn normale waarden. Een opgeladen accu zit rond de 12 Volt. Een moderne auto heeft altijd wat stroomverbruik, al was het alleen al door de boordcomputer, klokje, afstandsbediening, radio, alarm, etc.
20mA is vrij normaal.

Het is niet raar dat een auto na een paar weken problemen krijgt met starten. Daarom hebben handelaren altijd een starthulp klaarstaan als je een proefrit wil maken. Het wordt pas echt zorgelijk als je na 2 à 3 weken al startproblemen begint te krijgen. Als je daarbij de auto ook alleen nog maar voor korte ritjes, krijgt de accu geen kans om op te laden en zal hij dus steeds leger raken.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

maarud schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 12:44:
..., met de amperemeter meet ik 0.02 (weet alleen niet of dit nu 20mA of 200mA is, maar dat laatste lijkt me sterk.
Dat laatste kan sowieso niet, dan is je accu binnen een paar dagen leeg.

Wat zou een accu zijn (qua enerie inhoud)? Een paar honderd Wh? Met 20 mA heb je in een maand ongeveer 170 Wh verbruikt, dus het zou wel kunnen dat dat een normale "lek"stroom is.

• maarud
Het is inderdaad normaal dat een accu leegraakt, maar een nacht aan de lader en een stuk rijden moet voldoende zijn. Toch kan ik na een week/2 weken al niet meer starten, maar dan is hij ook echt leeg (relais ratelt zelfs). Wat natuurlijk raar is, want 0.02A is echt niet veel qua stroom...

[ Voor 13% gewijzigd door maarud op 22-05-2009 13:32 ]

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:38

Aapje

Opel-beun
Voor de accu te laden moet er tegen de 14v op ´t circuit staan. Dus zeg maar boven de 13,4v.
De accu mag zonder de dynamo best rond de 11,8v hangen. Controleer de massa-kabels van en naar de dynamo en accu e.d. eens. Ik gok er eerder op dat 't een probleem met laad-spanning is.

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-11 22:12
Ja misschien idd eerst naar de dynamo of laadregelaar (hoe noem je dat?) kijken. Heb je geverifieerd dat die goed is (of laten doen door een garage) zou ik er een nieuwe accu in zetten, en dan een hele goeie vanwege het sporadisch gebruik. Volgens mij is Varta de beste heb ik me laatst vertelt. Ja of je wil helemaal hardcore gaan met gelaccu's etc maar dat lijkt me hier niet nuttig.

[ Voor 4% gewijzigd door !null op 22-05-2009 13:41 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• ThinkPad
Ik vind 13V met motor aan wel laag.

Volgens mij moet het toch echt wel iets van 13,8V - 14.1V zijn.

Misschien raakt je accu wel niet helemaal vol doordat de laadspanning te laag is.

Loodaccu heeft een laadspanning van 2,3V per cel.

6 * 2,3 = 13,8V

[ Voor 45% gewijzigd door ThinkPad op 22-05-2009 13:57 ]

• maarud
Zou dat kunnen door een rotte kabel of een dynamo die zijn werk niet doet? Ik zal hem iig laten testen dan....

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Eerder is de accu gewoon op. Een dynamo levert niet zomaar ineens een lagere spanning, een rotte kabel zou kunnen maar dat lijkt me vreemd. Want kabels zijn geen slijtage onderdelen. In ieder geval, een volle accu in goede conditie zal rond de 13,6v leveren. Als dat echt lager ligt, denk ik dat je accu gewoon zijn beste tijd gehad heeft.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• !null
Kabels hebben ook geen eeuwig leven, en contactpunten gaan vaak roesten.

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Ben regelmatig met auto's bezig, heb dit probleem vaker gezien. Garages zeggen: Ligt aan de accu, smeren je een nieuwe accu aan. In tussen start/rijd je auto de eerste week prima omdat de accu goed opgeladen verkocht werd.

Daarna moet de accu weer opgeladen worden omdat hij weer leeg is, kortom probleem is weer terug.
Vaak zijn de gelijkricht diodes of koolborsteltjes in de dynamo die op zijn.

Maar het kan ook zo een massa-kabel zijn....

• deepbass909

deepbass909

Widow schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 18:59:
Eerder is de accu gewoon op. Een dynamo levert niet zomaar ineens een lagere spanning, een rotte kabel zou kunnen maar dat lijkt me vreemd. Want kabels zijn geen slijtage onderdelen. In ieder geval, een volle accu in goede conditie zal rond de 13,6v leveren. Als dat echt lager ligt, denk ik dat je accu gewoon zijn beste tijd gehad heeft.
Een accu in goede conditie geeft echt geen 13,6v, die spanning zakt al snel terug naar 12Volt. Hou er rekening mee dat de levensduur van een accu heel hard terug loopt als hij één keer leeg is geweest. Één keer diep ontladen kan genoeg zijn om een loodaccu om zeep te helpen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Aapje

Aapje

Opel-beun
deepbass909 schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 01:14:
[...]

Een accu in goede conditie geeft echt geen 13,6v, die spanning zakt al snel terug naar 12Volt. Hou er rekening mee dat de levensduur van een accu heel hard terug loopt als hij één keer leeg is geweest. Één keer diep ontladen kan genoeg zijn om een loodaccu om zeep te helpen.
Met ^^ er staat niet voor niets op de dynamo vaak 14v @ 55a. En de accu word niet voor niets als '12v accu' verkocht. Je kan hoogstens uit een gloednieuwe accu 12,4 halen. Nooit tegen de 13,6v dit is namelijk de laad-stroom. Ik gok 200% zeker op de dynamo. Als je een oude auto hebt, tik op de sloop 1tje op de kop. En anders een nieuwe van tegen de 80 euro.

• maarud
De accu kan het niet zijn, die zijn 'nieuw' (een jaar oud). Dynamo lijkt me ook sterk maar ik zal dat zeker even in mijn achterhoofd houden. De auto gaat binnenkort weer wat meer gebruikt worden dus ik zal hem tegen die tijd weer even een week stil laten staan om te kijken wat er dan gebeurd...

Kortom:

Lekstroom is te weinig (20mA)
Accu is nog goed genoeg
Dynamo lijkt het dus te zijn... Laden doet hij wel (na een rondje rijden kan ik wel 2/3x starten) trouwens...

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-11 00:46
Meet het voltage anders eens terwijl de motor 2000rpm maakt, dan zul je toch echt richting de 14v moeten komen.

iRacing Profiel

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

In je eerste post heb je het over de auto 'een tijdje' ongebruikt laten, in je laatste heb je het over een week. Is die week representatief om van volledig opgeladen naar niet starten te gaan?
Dat accu's na verloop van tijd leeglopen is normaal, een beetje alarmsysteem kan een goede accu binnen een maand leegtrekken. Een week is wel erg kort.

🖥️ | 🚗

• maarud
MadMarky schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 19:51:
In je eerste post heb je het over de auto 'een tijdje' ongebruikt laten, in je laatste heb je het over een week. Is die week representatief om van volledig opgeladen naar niet starten te gaan?
Dat accu's na verloop van tijd leeglopen is normaal, een beetje alarmsysteem kan een goede accu binnen een maand leegtrekken. Een week is wel erg kort.
Met een tijdje bedoel ik ook eigenlijk maar 1 of 2 weken; het enige ritje wat er dan komt is naar de supermarkt, geen lange ritten. Die maak ik pas over 2 maanden als ik mijn andere auto verkocht heb... Ik denk eigenlijk niet dat de dynamo stuk is; vanochtend moest ik starten met een hulpaccu, maar toen ik weg wilde gaan bij het parkeerterrein van de supermarkt (2 km) kon ik nog nét starten. hij laad dus wel op...

• ThinkPad
Hij laad nog wel een beetje, maar 13,00V is volgens mij gewoon te weinig om de accu helemaal lekker vol te krijgen.

Als hij echt vol moet worden geladen dan heb je voor een autoaccu toch echt 13,8 richting 14,1V nodig.

13,00V laad hij wel bij, maar het is steeds een klein beetje denk ik.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

En dan nog, van dat ritje naar de supermarkt laadt ie lekker op wou je zeggen...
Zet de auto gewoon elke week even aan de acculader en kijk of dit probleem zich nog steeds voor doet zodra je de auto meer gaat gebruiken.

🖥️ | 🚗

• maarud
Net de auto even gestart, stationair 13,20V en met een beetje gas wordt het maximaal 13,30V (3/4sec gasgeven). Ik denk ook dat het dan puur komt van het te weinig rijden, de dynamo lijkt goed namelijk...

• !null
Die lage spanning komt niet van te weinig rijden, ik zou niet weten waarom. De accu levert sowieso maar 12V (ongeveer) alles daarboven op wordt door je dynamo + regelaar geleverd. Dus als die spanning daarbovenop te laag is (boven de 12V dus) dan kan je dat alleen maar zoeken in de dynamo of laadregelaar. En ik geloof ook wel dat 13,2 a 13,3V te weinig is. Dus het lijkt me nu vrij duidelijk worden.
Voor dynamo's zijn vaak ook revisiesetjes te koop, kost niet veel en is volgens mij wel zelf te doen.

• deepbass909

deepbass909

even een groot misverstand uit de wereld helpen. Ook 13,3volt kan een gezonde dynamospanning zijn. De dynamo moet tussen de 13 en 14 volt leveren. 13,8 is eigenlijk wel een beetje het maximum, daarboven gaan zaken als radio's al snel kapot.

Maar Maarud geeft zelf al de verklaring. De auto staat veel stil en als er al een ritje mee gemaakt wordt, is het naar de supermarkt, 2km verder op. Met een beetje geluk heb je in die korte rit net het vermogen bij geladen dat verloren is gegaan door het starten, maar dat is al onwaarschijnlijk. Elk vermogensverlies door het stilstaan moet nog gecompenseerd worden.

Een auto moet makkelijk 1 à 2 weken stil kunnen staan, maar daarna moet er wel een langere rit gemaakt worden om alles weer op te laden. 2 km is echt te weinig.

Daarnaast staar je je redelijk dood op dat je accu per definitie goed zou zijn, omdat hij pas een jaar oud is. Bij normaal gebruik mag dat inderdaad geen probleem zijn, maar je hebt last van sterke ontlading, waarbij zelfs de motor niet meer wil starten. En laat een dergelijke diepe ontlading echt dodelijk zijn voor je accu. De spanning kan nog goed zijn, maar de capaciteit neemt hard af en de zelf ontlading toe. Ik heb om die reden afgelopen vrijdag mijn accu vervangen. Bij aankoop was de accu helemaal leeg (2,5 jaar geleden) en de laatste tijd hoefde m'n radio nog maar een halve dag te spelen (een uurtje of 4) en de auto wou niet meer starten.

Zolang bij lopende motor de spanning ruim boven de 13 volt zit, is je dynamo echt nog wel goed. Jouw problemen liggen puur in dat de accu geen kans krijgt om op te laden en hij waarschijnlijk meer versleten is dan je denkt. Ga dus eens een langere rit maken (tussen de 15 en 30 km), zodat de accu goed vol kan raken, en kijk of je dan na 1 of 2 weken nog start problemen hebt. Zo ja, dan is je accu rot, zo nee, dan komt het puur omdat de accu niet goed opgeladen wordt door de korte ritjes.

• maarud
deepbass909 schreef op zondag 24 mei 2009 @ 14:00:
even een groot misverstand uit de wereld helpen. Ook 13,3volt kan een gezonde dynamospanning zijn. De dynamo moet tussen de 13 en 14 volt leveren. 13,8 is eigenlijk wel een beetje het maximum, daarboven gaan zaken als radio's al snel kapot.

Maar Maarud geeft zelf al de verklaring. De auto staat veel stil en als er al een ritje mee gemaakt wordt, is het naar de supermarkt, 2km verder op. Met een beetje geluk heb je in die korte rit net het vermogen bij geladen dat verloren is gegaan door het starten, maar dat is al onwaarschijnlijk. Elk vermogensverlies door het stilstaan moet nog gecompenseerd worden.

Een auto moet makkelijk 1 à 2 weken stil kunnen staan, maar daarna moet er wel een langere rit gemaakt worden om alles weer op te laden. 2 km is echt te weinig.

Daarnaast staar je je redelijk dood op dat je accu per definitie goed zou zijn, omdat hij pas een jaar oud is. Bij normaal gebruik mag dat inderdaad geen probleem zijn, maar je hebt last van sterke ontlading, waarbij zelfs de motor niet meer wil starten. En laat een dergelijke diepe ontlading echt dodelijk zijn voor je accu. De spanning kan nog goed zijn, maar de capaciteit neemt hard af en de zelf ontlading toe. Ik heb om die reden afgelopen vrijdag mijn accu vervangen. Bij aankoop was de accu helemaal leeg (2,5 jaar geleden) en de laatste tijd hoefde m'n radio nog maar een halve dag te spelen (een uurtje of 4) en de auto wou niet meer starten.

Zolang bij lopende motor de spanning ruim boven de 13 volt zit, is je dynamo echt nog wel goed. Jouw problemen liggen puur in dat de accu geen kans krijgt om op te laden en hij waarschijnlijk meer versleten is dan je denkt. Ga dus eens een langere rit maken (tussen de 15 en 30 km), zodat de accu goed vol kan raken, en kijk of je dan na 1 of 2 weken nog start problemen hebt. Zo ja, dan is je accu rot, zo nee, dan komt het puur omdat de accu niet goed opgeladen wordt door de korte ritjes.
Dat lijkt me een heel goed idee. Ik zal eens met de auto erop uitgaan. Is een nachtje aan de lader ook voldoende? Ik heb inderdaad even met de radio gespeeld vanwege het uittesten van de AUX etcetera. Misschien hierdoor ook te diep ontladen, mede door het feit dat hij meer belast wordt dan geladen (steeds starten, stroomverbruikers).

Bedankt voor jullie tips, ik zal hem eens goed laden (lader of rijden) en dan weer even in de gaten houden... :)

• deepbass909

deepbass909

Kleine update van mijn stukje.
Ik heb net even m'n eigen accu-spanning gecontroleerd. Afgelopen vrijdag heb ik m'n laatste rit gemaakt, van Gouda tot net voorbij Haarlem (130km in totaal). Sinds vrijdag zit er ook een fonkel nieuwe Bosch accu in m'n auto en de dynamo is in goede conditie. Dus ik mag gerust stellen dat de accu na deze rit nokkie vol geladen is en op maximale capaciteit (55Ah in mijn geval).
Onder het rijden is de boordspanning ongeveer 13,6 Volt. Na 2 dagen stilstaan is de accu spanning nu 12,0 - 12,1 Volt.

Dit mag je gerust als referentie pakken. De laadspanning is een beetje afhankelijk van het merk auto (varieert van 13,5 tot 14,1 ongeveer), maar deze moet boven de 13,5 volt zitten. De rustspanning van een volle accu zit rond de 12 volt (+/- 10% globaal, afhankelijk van de temperatuur)

• maarud
Bedankt voor je informatie :) ik zal de accu (en laadspanning) weer even controleren zodra ik een wat langere rit heb gemaakt, misschien dat er nog wat andere resultaten uitkomen... Maar goed, dat zal vast niet veel verschillen.

• maarud
Heb voor de vakantie veel gereden, ook lange ritten. Na 2 weken terug van vakantie, starten en lopen... Gelukkig dus niets mis met de accu/dynamo! Zal nu de oude accu terugzetten, die had een wat hogere Ah...
Pagina: 1