even een groot misverstand uit de wereld helpen. Ook 13,3volt kan een gezonde dynamospanning zijn. De dynamo moet tussen de 13 en 14 volt leveren. 13,8 is eigenlijk wel een beetje het maximum, daarboven gaan zaken als radio's al snel kapot.
Maar Maarud geeft zelf al de verklaring. De auto staat veel stil en als er al een ritje mee gemaakt wordt, is het naar de supermarkt, 2km verder op. Met een beetje geluk heb je in die korte rit net het vermogen bij geladen dat verloren is gegaan door het starten, maar dat is al onwaarschijnlijk. Elk vermogensverlies door het stilstaan moet nog gecompenseerd worden.
Een auto moet makkelijk 1 à 2 weken stil kunnen staan, maar daarna moet er wel een langere rit gemaakt worden om alles weer op te laden. 2 km is echt te weinig.
Daarnaast staar je je redelijk dood op dat je accu per definitie goed zou zijn, omdat hij pas een jaar oud is. Bij normaal gebruik mag dat inderdaad geen probleem zijn, maar je hebt last van sterke ontlading, waarbij zelfs de motor niet meer wil starten. En laat een dergelijke diepe ontlading echt dodelijk zijn voor je accu. De spanning kan nog goed zijn, maar de capaciteit neemt hard af en de zelf ontlading toe. Ik heb om die reden afgelopen vrijdag mijn accu vervangen. Bij aankoop was de accu helemaal leeg (2,5 jaar geleden) en de laatste tijd hoefde m'n radio nog maar een halve dag te spelen (een uurtje of 4) en de auto wou niet meer starten.
Zolang bij lopende motor de spanning ruim boven de 13 volt zit, is je dynamo echt nog wel goed. Jouw problemen liggen puur in dat de accu geen kans krijgt om op te laden en hij waarschijnlijk meer versleten is dan je denkt. Ga dus eens een langere rit maken (tussen de 15 en 30 km), zodat de accu goed vol kan raken, en kijk of je dan na 1 of 2 weken nog start problemen hebt. Zo ja, dan is je accu rot, zo nee, dan komt het puur omdat de accu niet goed opgeladen wordt door de korte ritjes.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier