• aaaido
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-01 12:15
Ik heb het volgende probleem:

Ik heb een paar weken geleden een upgrade gekocht voor mijn pc. Alles werkte goed en heb gister de laatste upgrade gedaan een nieuwe grafische kaart (Asus HD4850). Ik kan alle spellen nu in de hoogste setting etc draaien alleen de PC maakt dus veel lawaai en de voeding is erg warm. Gisteravond had ik de PC al enige tijd aanstaan en wou ik GTA4 gaan spelen. Spel startte goed op alleen tijdens het spelen waren er langdurige haperingen en de voeding werd echt warm. Mijn idee was gelijk dat de voeding het ff niet meer trok. Dit kan misschien door de warmte.

Nu is mijn vraag dus:
1. Hoe warm mag een voeding worden en
2. Hoe kan ik de temperatuur hiervan meten. Als je dit al kan meten :P
3. Wat kan ik doen om dit probleem op te lossen? (nieuwe voeding of nieuwe koelers?)

Mijn specs:
-AMD phenom 9950 black edition
-Foxconn A7GM-S
-4GB geheugen
-Ati Radeon HD4850 (van asus) 512mb
-Voeding: Sharkoon SHA450-8P 450W

Een linkje naar mijn temperaturen die ik kan zien:
http://img40.imageshack.us/img40/2064/temppc.jpg

• diedazz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
- U neemt een camera en maakt een aantal fotos van uw "setup" zodat wij kunnen zien waar het schoentje wringt.
- U zegt ons welke voeding u heeft (want u bent dat vergeten).
- U lacht wat met mijn veel te beleefde taal

Get Airflow, save the world.

• jorisw86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-01 22:38
wat voor soort voeding heb je?

hoeveel watt merk

kan je hand meer dan 10 seconden op de voeding houden?

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:33

Umbrah

The Incredible MapMan

Die temperaturen zijn heel erg netjes, net zoals de voltages. De max en min waarden getuigen dat je het programma niet lang hebt draaien, laat het eens draaien terwijl je een spel speelt, of de PC op een andere manier belast.

Tevens lijken de haperingen te zijn ontstaan toen je de Radeon HD 4850 in heb gebouwd, wat de vraag doet rijzen:

Wat was de vorige grafische kaart?
Welke Driver versie?
Welk besturingssysteem?

Temperatuur hoeft niet iets te zeggen, hoewel ik nog steeds graag waarden zou zien onder spanning (in je screenshots is de CPU amper 10% belast, GPU waarschijnlijk helemaal niet). Besturingssysteem en Driver kan veel bepalender zijn. Langdurige hapering kan tonen op een GPU recover, als het spel echt een tijd 'freezed', maar mogelijk ook te hoge verwachtingen van de Radeon HD4850.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Lijkt erop dat de CPU wat te warm wordt de temp is namelijk nogal hoog voor idle.
Dat zou kunnen door een erg slechte airflow of een CPU koeler die niet goed geplaatst is. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Of misschien even kijken of het beter gaat zonder alle setting op (super) high?

• aaaido
Ik heb de voeding (Sharkoon SHA450-8P 450W) bij de specs gezet.

Ik heb de temperatuur ff gemeten met GTA4 aan en toen was de temperatuur 46 graden. De CPU is dan 2,2,11,11 % belast. Windows task manager geeft aan CPU usage 8%.

Ik heb echter wel een behuizing van ci 2,5 jaar oud. Het moederbord is ook niet erg groot en daardoor zit alles wel dicht op elkaar. Het is idd een stoffige omgeving en de airflow zal wss niet echt goed zijn.

Raden jullie mij aan om een extra koeler in te bouwen? Of misschien een andere koeler voor de CPU of videokaart? Echter deze temp zijn volgens mij wel ok.

• SUD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

SUD

GTA4 staat bekend om het liefst 1gb aan geheugen te hebben, iets wat je hd 4850 met 512 mb geheugen niet heeft. En misschien of de benchmarks over de hd 4850 zijn gemaakt terwijl GTA4 werd gespeeld.

Dat je voeding te warm wordt kan zijn dat hij constant belast wordt, je hebt al een quadcore en nog eens je videokaart geupgrade en die hd 4850 is zelf ook een heethoofd. Dus dat je voeding maar 450 watt kan leveren is misschien het probleem. Als je een voeding zou hebben die 600 of 650 watt zou kunnen leveren dan zul je ook merken dat die koeler is (hij hoeft niet steeds het volle te geven, maar heeft een reserve van 100 - 150 watt als die idle staat. (Naar mijn logica dan :p ik kan het mis hebben.)

Graag zou ik ook weten wat voor kast je hebt.

Edit: Hoe is je kast nu ingericht qua cooling (fans, grootte, waar geplaatst. etc.)

[ Voor 5% gewijzigd door SUD op 22-05-2009 13:43 ]

• jorisw86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-01 22:38
zeker weten dat het probleem je voeding is.

koop een coolermaster real power 600/700 watt

doe alles in een grotere kast bijvoorbeeld aan antec 900 of 1200.

veel beter airflow en meer ruimte.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
jorisw86 schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 16:07:
zeker weten dat het probleem je voeding is.
Waarom? Een voeding die niet genoeg kan leveren zorgt meestal voor het uitvallen van de PC of vastlopers, freezes of BSOD's.
koop een coolermaster real power 600/700 watt
Waarom dan weer zo overdreven, een A-merk voeding van zo'n 350/400 Watt is ook wel genoeg. :) Al denk ik niet dat het nodig is de voeding te vervangen. ;)
doe alles in een grotere kast bijvoorbeeld aan antec 900 of 1200.
veel beter airflow en meer ruimte.
Waarom nu weer ongelovelijk veel geld uit geven. Ik zou eerder het probleem gaan oplossen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• SUD
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-12-2025

SUD

Die dingen zijn wel heel erg extreem, er zijn vast wel andere oplossing voor het probleem dan met geld smijten.

Zoals ik al aangaf zijn er meerdere mogelijkheden waar het probleem kan liggen, misschien is een duurdere voeding of een duurdere kast niet nodig, maar 2 fans meer ofso..

Alleen de TS heeft nog veel vragen te beantwoorden, dus rustig afwachten :)

• aaaido
Mijn behuizing is een Q-Tec LE-MD 350W. De oude voeding zit er dus nu niet meer in.

Ik heb hieronder een foto van hoe het er van binnen uitziet. Het zit wel allemaal dicht op elkaar en direct onder de grafische kaart zit een geluidskaart. Deze kan ik er echter wel uithalen want ik gebruik een externe geluidskaart (maar dat terzijde). Maar heeft dit echt nut op de airflow? Want het probleem lijkt zich toch grotendeels voor te doen rond de processor en de voeding.De voeding heeft btw een fan aan de achterkant van de pc, en een open gedeelte binnen in de pc.

Foto binnenkant pc:
http://img36.imageshack.us/img36/8656/dsc0068g.jpg

Link naar behuizing:
http://www.vergelijken.nl/item/19669/

Verwijderd

Plaats eens een fan aan de achterkant van de pc die hitte eruit blaast, of zet een kamer ventilator voor je (geopende) kast. Kijk eens wat tie dan doet.

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-01 07:29
ga naar de bouwmarkt en koop is een zakje tywraps. Bind je kabels goed weg, zodat ze de airflow niet in de weg zitten. Maak verder je pc is stofvrij, vervang de koelpasta van je cpu cooler (en plaats die goed terug). Een fannetje extrax plaatsen zoals plankton123 zegt is ook wel een goed idee.

• Allubz
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-01 16:29
Probeer ook eens een paar benchmarks te draaien en kijk of het systeem dan nog heel blijft.

CPUBurnIn voor de CPU
GPUHeatUp voor de GPU
Everest (ingebouwd)

Zulke programma's laten zien wat er met je systeem gebeurd onder extreme, abnormale omstandigheden. Als het dat aan kan, dan is er niets aan de hand en heb je gewoon een bottleneck (b.v. te weinig geheugen op je videokaart, voor GTA4).

Airflow reguleren (altijd in- en outtake, twee fans minimaal), kabels wegbinden, wat er allemaal al gezegd werd, is gewoon een kleine investering en vergroot de levensduur en prestatie onder druk van je componenten bijzonder.

Interesse in een custom build workstation, voor gaming, wetenschappelijke toepassingen, of puur om de stijl? Contact @ https://vogd.design

• diedazz
  • Niet online
- Geluidskaart eruit, ding zit megaveel in de weg van de gfxkaart fan
- Kabels opruimen, is wel een must zo te zien..
- 2e dvd/cd speler deruit, waarom heb je die nodig?
- een fan vooraan in je case ter hoogte van de cpu, en achteraan op dezelfde hoogte. 120mm liefst, maakt minder lawaai voor evenveel lucht

Waarom zit je ram niet in dual channel? of heeft je mobo dat niet (afaik is dat meestal slot leegslot slot leegslot voor dualchannel, maar het kan ook anders zijn)

[ Voor 6% gewijzigd door diedazz op 23-05-2009 15:58 ]

• aaaido
Thanx allemaal.

Ik heb de kabels opgeruimd, geluidskaart eruit gehaald en het geheugen dual chained gezet :p. De pc is een stuk rustiger nu :). Binnenkort ook nog 2 fans aanschaffen voor de zomer.

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-01 21:03

SaN

Die geluidskaart kan toch ook gewoon een stukje naar beneden, is zonde om hem er helemaal uit te halen lijkt me?

• diedazz
  • Niet online
sander-sp schreef op zondag 24 mei 2009 @ 13:58:
Die geluidskaart kan toch ook gewoon een stukje naar beneden, is zonde om hem er helemaal uit te halen lijkt me?
Google eens op zijn moederbord, dan zal je zien dat als zijn geluidskaart een stukje naar beneden gaat, hij op de bodem van de case ligt te niksen, dan maakt de kaart even geluid, maar niet het juiste :P

Aaaido: temps aub! (ben benieuwd)

[ Voor 4% gewijzigd door diedazz op 24-05-2009 14:28 ]

• aaaido
Hmm de voeding is toch aardig warm weer. Maar dat kan ook komen omdat ik de temps die ik hier heb vermeld heb gemeten met de kast open. Nu zit de kast dicht dus kan de warmte ook moeilijker de kast verlaten. Ik ga binnenkort fans kopen. Dus tot dan wacht ik ff.

De temp is bijna overal hetzelfde als voorheen.
Pagina: 1