Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alkoura
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-02-2023
Hallo,

Kennissen van me hebben twee jaar geleden een nieuwe pc gekocht met Vista erop geïnstalleerd. Na twee jaar gebruiken willen ze terug overschakelen op XP. Ze hebben een Vista Home OEM licentie gekregen. Mogen zij zonder problemen downgraden naar XP met hun Vista OEM Licentie?

Hoe kom ik aan een XP versie? Gewoon een versie downloaden en hun Vista licentie gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Van wat ik her en der lees is het zo dat je XP moet installeren en vervolgens contact op moet nemen met microsoft voor de activatie.
http://social.technet.mic...e0-42fe-ab6c-8d24b077c90b
http://www.geekzone.co.nz...?ForumId=45&TopicId=12525

Echter lijkt MS en de OEM doorgaans moeilijk te doen over licenties, zeker als de Vista al eens geactiveerd is. Ik zou dus eerst even contact opnemen met MS (dat moet je waarschijnlijk toch gaan doen) en vragen of dit kan, zonder dat je eerst een nieuwe licentie moet kopen. Kans is groot dat dat wel moet, omdat de Vista licentie in gebruik is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Vista Home OEM mag je niet downgraden.
De enige OEM versie die je mag downgrade is Vista Business OEM.

Er zal dus Windows XP Retail moeten worden aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alkoura
Ik heb net met Microsoft gebeld, vrij korte antwoorden gekregen (nee nee nee)
Er is geen mogelijkheid om te downgraden met die zelfde licentie. Ik vind dit best jammer omdat zij eigenlijk toch een Vista licentie hebben gekocht (weliswaar OEM) maar ik neem aan dat dit bij de prijs van de pc zat.

De ervaringen over Vista zijn niet echt positief en daarom willen we overschakelen op XP.

Jammer want we willen die Vista echt niet opnieuw gebruiken en ik ga geen nieuwe licentie kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:28

Matis

Rubber Rocket

alkoura schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 08:39:
De ervaringen over Vista zijn niet echt positief en daarom willen we overschakelen op XP.
Wil je terugschakelen omdat *jan modaal* vindt dat Vista slecht is, of omdat ze er problemen mee hebben?

Edit:

Als je antwoord 1 is, zal ik wachten tot juli en upgraden naar 7. Als je antwoord 2 is, wat gaat er dan fout?

[ Voor 16% gewijzigd door Matis op 22-05-2009 08:43 . Reden: hij-vorm = stam + t ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alkoura
Wat jan modaal denkt interesseert me niet. De vraag kwam van de gebruikers zelf (mijn schoonouders). Zij hebben altijd gelijk want het zijn mijn schoonouders :) De aanleiding was het aantal maal freezen van de pc tijdens het opstarten. Ik stelde voor om vista te herinstalleren maar ze wouden liever XP omdat ze daar betere ervaringen mee hadden (sneller).

Eerlijk, ik vind ook dat die Vista te sloom is. Ik blijf eigenlijk voorstander van XP, niet teveel blabla maar meer boem boem.

Op de website van onze pc winkel:
Microsoft Windows XP Professional OEM 32b NL SP3 €151.5

Wel straf, ik wil mijn nieuwe BMW inruilen voor een oudere BMW en ik moet €151.5 bij betalen. Zou andersom moeten zijn :p

[ Voor 18% gewijzigd door alkoura op 22-05-2009 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 07:35

r0b

alkoura schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 08:46:
Wat jan modaal denkt interesseert me niet. De vraag kwam van de gebruikers zelf (mijn schoonouders). Zij hebben altijd gelijk want het zijn mijn schoonouders :) De aanleiding was het aantal maal freezen van de pc tijdens het opstarten. Ik stelde voor om vista te herinstalleren maar ze wouden liever XP omdat ze daar betere ervaringen mee hadden (sneller).

Eerlijk, ik vind ook dat die Vista te sloom is. Ik blijf eigenlijk voorstander van XP, niet teveel blabla maar meer boem boem.
Mwa, een courante pc van twee jaar oud is meestal snel zat om Vista te draaien; toegegeven, voor SP1 was het een gedrocht, maar inmiddels werkt Vista prima. Vaak zijn het de gebruikers die niet aangepast zijn aan 2009; nog steeds "kei toffe screensavers" downloaden en installeren, msn wormpjes, tig achtergrond-processen, algeheel slechte configuratie, etc.

* r0b draait nu alweer tijden Vista tot volle genoegen

Mijn specs: 2Gb geheugen @ 1.5Ghz C2D (Sony Vaio VGN NR11S/S - laptop)
Wel straf, ik wil mijn nieuwe BMW inruilen voor een oudere BMW en ik moet €151.5 bij betalen. Zou andersom moeten zijn :p
Nee, je wil je normale auto inruilen voor een klassieker. ;)

[ Voor 49% gewijzigd door r0b op 22-05-2009 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:54
Installeer voor de grap Vista eens opnieuw. Verwijder alle standaard aanwezig meuk maar zorg er wel voor dat SP1 erop staat. Grote kans dat het dan wel snel genoeg gaat ;) Bovendien verwacht ik niet dat ze er nog flink voor willen betalen enkel om XP te hebben.

Overigens klopt je vergelijking niet want je kunt die Vista licentie niet afgeven aan het bedrijf waar je die XP licentie gaat kopen dus die vlieger gaat niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-09 22:58

Op de website van onze pc winkel:
Microsoft Windows XP Professional OEM 32b NL SP3 €151.5

Vista sloom?
En waarom bedachten ze het 2 jaar terug niet dat het sloom was.
Als het echt een verschil is merk je het al na een week.
Op welke specs draaien ze vista? (RAM upgrade een optie?)

Is het de standaard meegeleverde installatie van de fabrikant waar je overspoeld word met rommel?
Dan is handiger om herinstall te doen en gelijk naar laatste service pack (2? of die komt bijna uit)
En zet UAC uit dan is het gezeur veel minder.

En bij auto inruil leg je ook geld toe.
Anders kan nooit een auto dealer blijven bestand

[ Voor 7% gewijzigd door Erwinvz1 op 22-05-2009 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tegenwoordig is het met de nieuwe pc's en laptops ook niet zo makkelijk om xp werkend te krijgen als je het geïnstalleerd hebt.
De nieuwe pc's hebben allemaal drivers voor vista en zijn ook gemaakt om vista te draaien en voor sommige dingen vind je dan geen drivers voor xp.

Als je windows xp sp2 installeert kan je sowiso 30 dagen zonder key werken en dan kan je al eens zien of je alle drivers geïnstalleerd krijgt,

Modbreak:dat doen we dus niet. Check je mail eens?

[ Voor 25% gewijzigd door alt-92 op 22-05-2009 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

+1 @ Erwinvz1, mijn ouders zijn na 6 jaar XP ook over gestapt op Vista (zat bij een nieuwe PC). Ze vonden vooral het onbekende vervelend en Office 2k7. Na 4 weken Vista vonden ze het allemaal wel prima en het is en blijft behoorlijk snel (Q6600, 4GB en Ati 3850)

Om niet teveel offtopic te gaan wil ik ook wel graag de specs van de schoonouders PC weten en zoals Erwinvz1 ook al zegt, eventueel RAM erbij prikken. Kost toch geen drol meer en kan een enorme performance boost geven.

Misschien ook je swapfile uitzetten. Kan ook wel eens positief schelen.

Terugstappen naar XP is echt not done ;) En 151 betalen, tja dat is natuurlijk kiezen of delen!

@ Hierboven, ook dat is vaak een probleem. Op mijn Acer laptop, welke standaard met Vista geinstalleerd werd, zijn helemaal geen drivers (meer) te vinden voor XP. Ook omdat Acer altijd die #$%%^$^:X branded drivers nodig heeft, is downgraden niet eens een optie!

[ Voor 16% gewijzigd door Matis op 22-05-2009 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alkoura
Pc zou snel genoeg moeten zijn.

Even uit men hoofd:

Moederbord: Asus P5WDH Deluxe
Videokaart: Geforce 8800 GTS
Dual core Intel maar welke weet ik niet meer ( was toen een van de snellere)
2Gig ram geheugen.

Ik zal idd mss eens proberen Vista te herinstalleren met nieuwe Service Packs.(ps het is wel 32bits versie)

Had gisterenavond alle XP drivers al gedownload dus die zijn zeker te verkrijgen.

In iedergeval is bijbetalen voor XP een beetje teveel van het goede dus zit er niets anders op dan Vista te herinstalleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Je pc zou je best nog met 2 GB ram kunnen verrijken. Je kan gewoon 32bits blijven draaien, of overstappen naar 64bits Vista.

Een herinstall van Vista lijkt me wel noodzakelijk (mag niet hopen dat die al 2 jaar draait :X, zonder SP's :X).

Mocht dan alles nog sloom gaan, prik er dan 2 GB bij. 32bits blijft er dan nog effectief 3,25 GB over. 64bits geeft je de beschikking over de hele zwik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alkoura
Ik weet niet of die de laatste nieuwe SP's heeft, ik dacht SP1. Ik heb me eigenlijk nooit ontfermt over die pc.
Erg eigenlijk, temeer ik zelf eigenlijk een IT'er ben. Net bezig, dit wel.

Jr IS Support Analyst, maar dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik alles weet :)

Toch blijft het erg dat Vista best meer dan 2 gig nodig heeft, zeker als je kijkt wanneer Vista is uitgekomen. Toen was 2 gig nog een massa :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:22
Als je een ilegale xp installeerd kun je daarna via de activatie voor 95 euro een key aanschaffen by MS heb ik gesteren nog voorbij zien komen.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Niet helemaal. Je koopt gewoon een extra BMW, je oude licentie blijft namelijk (Voor die PC) gewoon geldig.

Maar zoals hier ook gezegd, als je nog geen SP1 eorp had staan was Vista idd brak (net als dat XP brak was voor SP1). Maar met SP1 en wat tweaken kun je het er bijna net zo uit laten zien en werken als XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:54
alkoura schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 09:23:
Toch blijft het erg dat Vista best meer dan 2 gig nodig heeft, zeker als je kijkt wanneer Vista is uitgekomen. Toen was 2 gig nog een massa :)
Vista heeft niet meer nodig ;) Met 2 kun je prima uit de voeten kan ik je als vaste gebruiker vertellen ;) Het enige wat jammer is dat hij na een verse installatie alle bestanden gaat indexeren en hij daardoor wat trager kan lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 07:35

r0b

Hij heeft het niet nodig, maar als je het er bijprikt zal hij het wel (kunnen) gebruiken. :)

* r0b draait zelf met 2Gb en heeft gemiddeld een mem. gebruik van ~ 40% incl Firefox, Thunderbird, Notepad++, etc en 20 dagen uptime.

[ Voor 7% gewijzigd door r0b op 22-05-2009 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-09 17:24
Toch blijft het erg dat Vista best meer dan 2 gig nodig heeft, zeker als je kijkt wanneer Vista is uitgekomen.
Is niet nodig, ik draai machines (zowel virtueel als fysiek) met 1 GB RAM en die gaan als een trein. Gewoon goed opletten op wat je allemaal installeert en wat er op de achtergrond allemaal draait. En zoals hierboven ook al gezegd, goed bijblijven met Windows Updates want met name SP1 heeft de performance van Vista erg positief beïnvloedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alkoura
Ok bedankt allemaal. Ik ben nu nog op men werk maar zal Vista sp's downloaden zodat ik vanavond meteen aan de slag kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-09 22:58
toaomatis schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 09:05:
+1 @ Erwinvz1, mijn ouders zijn na 6 jaar XP ook over gestapt op Vista (zat bij een nieuwe PC). Ze vonden vooral het onbekende vervelend en Office 2k7. Na 4 weken Vista vonden ze het allemaal wel prima en het is en blijft behoorlijk snel (Q6600, 4GB en Ati 3850)
Dat is ook een geweldige config.
Heb zelf bijna zelfde met alleen meer ram (8gb) en andere cpu (Q9400)
r0b schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 09:36:
[...]

Hij heeft het niet nodig, maar als je het er bijprikt zal hij het wel (kunnen) gebruiken. :)

* Erwinvz1 draait zelf met 2Gb en heeft gemiddeld een mem. gebruik van ~ 40% incl Firefox, Thunderbird, Notepad++, etc en 20 dagen uptime.
Memory verbruik is afhankelijk van aantal geheugen en van de andere onderdelen.
Heb zelf ook 68procent in gebruik (5,47gb van de 8gb) en dat met maar 1gb voor vmware.
Dat onder Vista 64bit Business.

@alkoura
Vista draait goed met 2gb zelfs, maar is gewoon afhankelijk van alle onderdelen en hoe de software is ingericht.
Zelfs met 1gb heb ik redelijk zien draaien zoals hierboven word gezegd.

Heb zelf ook ooit vista op een laptop met 2gb gedraait.
Niks op aan te merken.
Was op een bakje met Ati X1800 (256mb), 2gb, 2 harde schrijven en dacht een T5500 (weet niet meer zeker).
En goede drivers maakte op dat systeem verschil. (zijn namelijk ook een tijd slechte drivers op internet geweest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alkoura
Dat klopt. Ik zag gisteren ook dat de drivers wat ouder waren. PC bleef vaak hangen bij het opstarten van Vista (wanneer de wachtbalk verschijnt). Ik heb gisteren al een Bios update gedaan. vandaag zal ik de laatste drivers downloaden + nieuwste service packs. Spijtig dat sp2 nog niet uit is.

Zal waarschijnlijk dan toch al een kleine performance winst maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
SP2 komt binnenkort via WindowsUpdate. Met een Technet/MSDN subscription kun je 'm al downloaden.
http://technet.microsoft.com/en-us/library/dd335038.aspx

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1